Dual Core of Quad Core met VMware

Pagina: 1
Acties:

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
Wij hebben een (duur) pakket aangeschaft wat licentie-technisch gebonden is aan 2 CPU's. Ik moet hier een server voor bestellen. Omdat het zo'n duur pakket is, heeft men de 2 CPU-licentie genomen, en men vroeg aan mij om uit die 2 CPU's zoveel mogelijk performance te halen. Het is trouwens geen Oracle, of SQL server oid, maar een vrij onbekend pakket.

Ik heb zitten kijken en vergelijken bij onze huis-leverancier Dell, en ik blijf met een vraag zitten, wie weet heeft iemand hier daar een antwoord op.

Ik kan een Dual Core nemen, Intel X5260, en het pakket daar op draaien.

Of een Quad Core, Intel X5460. Daarop VMware 3.5i installeren en 2 procs toekennen aan de VM.

Zou dit laatste nog voor extra performance zorgen, aangezien de QuadCore beter zou moeten presteren dan de DualCore.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:57
Ik zou eerst eens navragen of het pakket gebonden is aan 2 processoren of 2 cores. Maw. een dual core processor of bijvoorbeeld 2 quad core processoren.

Dit is afhankelijk van het beleid van de maker van het pakket, een relevant voorbeeld is een nieuwsbericht hier op t.net: nieuws: Discussie Intel en Oracle over dual-core licenties gaat door

[ Voor 77% gewijzigd door asfaloth_arwen op 25-08-2008 16:36 ]

Specs

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Li0nHeart schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:28:
Wij hebben een (duur) pakket aangeschaft wat licentie-technisch gebonden is aan 2 CPU's.
Wat is precies gedefineerd in de licenties mbt de cpu-limiet?

Hangt de licentie aan een cpu-core (gezien je verhaal kennelijk wel), of aan een cpu-socket?
Wat asfaloth_arwen al zei, iets met spuit 11 dus :)

Is het inzetten van WSRM ook nog een optie? (Windows System Resource Manager). Misschien is het een optie om binnen WSRM 2 cpu's toe te wijzen aan de applicatie-processen, en de evt. overige cpu's aan de diverse OS-taken.

Wat doet het pakket precies en hoe schaalt het met meerdere cpu's?

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 25-08-2008 18:07 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zie je VMWare als een strategie voor de rest van je netwerk of ga je het enkel gebruiken om dat ene pakkent op te draaien? Heeft dat pakket veel resources nodig of juist niet?

Als je nog geen VMWare hebt, en er geen strategie van wil maken zou ik een gewoon een server kopen die geschaald is naar het pakket dat je wil kopen en dat pakket daar dan gewoon op draaien. Indien je van VMWare wel een strategie wil maken, moet je jezelf compleet andere vragen stellen... Nu lijkt het een beetje alsof je er VMWare wil tussendraaien, "omdat het kan"

You don't need eyes to see, you need vision

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:40

DDX

Li0nHeart schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:28:
Omdat het zo'n duur pakket is, heeft men de 2 CPU-licentie genomen, en men vroeg aan mij om uit die 2 CPU's zoveel mogelijk performance te halen.
Als dit de belangrijkste eis is, moet je niets virtualiseren.
Afhankelijk wat de exacte definitie is van 2cpu van de leverancier moet je idd de keus maken wat voor cpu je in de server mag zetten.
In geval dat een cpu license een socket bedoelt kan je 2*quadcore in je server hangen.
Bedoelen ze license per core, dan zul je het moeten doen met 1*dualcore.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Of je nu 2 cpu's toekent in ESX of 2 echte cores kan leveren met een dual-cpu zal niet zoveel uitmaken. Sterker, de 2 cores vanuit ESX zullen door de virtualisatielaag altijd iets langzamer zijn dan 2 echte cores. Die overige 2 cores van je quad-core staan dan al die tijd niets te doen.
Gewoon fysieke hardware aanschaffen, tenzij je een hoge beschikbaarheid van je app wil. Dan ken ESX wel handig zijn. (vmotion, snelle restore, hardware onafhankelijk enz)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Koffie
  • Laatst online: 06:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Met alles hierboven.
Ik zou het pakket eens installeren op een testbak waar een dual quadcore inzit en kijken of dat start.
Vrijwel alle grote softwarepakketten die op CPU gelimiteerd zijn, doen dit op socket leven. Al prop jij een proc in die socket waar 32 cores op zitten, het is maar 1 proc.
Er zullen ongetwijfeld exotische niche pakketen zijn met de waarde van een leuke hypotheek die een core als 1 socket/proc/cpu zien maar ik zou bij de leverancier in verweer gaan dat de meeste frabrikanten (microsoft, Xen/Citrix, VMware) gewoon per socket rekenen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 21:35
Als er straks 32 cores op zitten dan zullen ook die fabrikanten vast hun licentie regeltjes aanpassen.

No production networks were harmed during this posting

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Mooi voorbeeld is Oracle, in het voorjaar hebben ze een kleine wijziging in de licentievoorwaarden gedaan met grote gevolgen voor het MKB.

Link: http://www.licenseconsult...-van-de-markt-verdwijnen/

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-02 21:29

backupdevice

No Risk , Full Push

VMware VI3 licentie is voor 2 sockets.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• paella
Wat voor opmerkling is dat? Wiens licentie heb je het over?

• Microkid
  • Laatst online: 05:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

paella schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:31:
Wat voor opmerkling is dat? Wiens licentie heb je het over?
Een basis licentie voor VMware ESX 3i is altijd voor 2 sockets.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:40

DDX

alleen mag je die license verdelen over 2 servers

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 28-08-2008 15:20 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• paella
En het is de basis alleen, natuurlijk kan je grotere licenties hebben (tegen meerkosten ;)).

Verwijderd

Microkid schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:41:
Gewoon fysieke hardware aanschaffen, tenzij je een hoge beschikbaarheid van je app wil. Dan ken ESX wel handig zijn. (vmotion, snelle restore, hardware onafhankelijk enz)
Moet je ook 2 servers kopen en met clusteren kom je tot hetzelfde resultaat (alhoewel je dan waarschijnlijk wel een dubbele licentie moet kopen :))

Hierboven stond zo'n beetje mijn gedachte al, de ts wil vmware ertussen stoppen omdat het kan, terwijl het geen toegevoegde waarde heeft voor dit product.
Persoonlijk zou ik ook niet aan vmware denken op het moment dat een applicatie 2 cpu's nodig heeft, aangezien het dan blijkbaar een vrij zware app is.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-02 21:29

backupdevice

No Risk , Full Push

Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 17:48:
[...]

Moet je ook 2 servers kopen en met clusteren kom je tot hetzelfde resultaat (alhoewel je dan waarschijnlijk wel een dubbele licentie moet kopen :))

Hierboven stond zo'n beetje mijn gedachte al, de ts wil vmware ertussen stoppen omdat het kan, terwijl het geen toegevoegde waarde heeft voor dit product.
Persoonlijk zou ik ook niet aan vmware denken op het moment dat een applicatie 2 cpu's nodig heeft, aangezien het dan blijkbaar een vrij zware app is.
Dus? niet virtualiseren? Een dual quadcore met 16GB kan makkelijk een VM met een app die twee CPU;s nodig heeft draaien, met daarnaast nog 7 of 8 " normale " workloads.

Als je zeker van je zaak wilt zijn en je kan meer virtualiseren, vraag naar Capacity Planner .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Pagina: 1