System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450
Of er verder nog echte voordelen zitten aan een losse eindtrap...
- uitbreidbaarheid ?
- defect aan een van de componenten ?
- restwaarde ?
- prijsverschil ?
Allemaal zaken die je zelf uit kan zoeken...
Eerst het probleem, dan de oplossing
Verder ben ik altijd van mening dat de speakers 80% van je geluid uitmaken, het is vrij zinloos om daarop te besparen om vervolgens disproportionele bedragen uit te gaan geven aan de versterking.
Maar goed, mijn mening over dit onderwerp is doorgaans weinig populair
Edit: Om het nog even erger te maken, ik zou nooit voor merken als Rotel of Arcam of Primare gaan in de surround markt. Ze vragen grof meer geld voor minder features en hooguit gelijkwaardige en vaak zelfs mindere geluidskwaliteit in surround en durven dit te doen door te claimen dat ze zoveel beter zijn in stereo dan de surround receivers van Marantz, Denon en Yamaha. Dit is op zijn best overdreven.
For the record: Ik heb versterkers van Denon, Marantz en Arcam in gebruik.
In jouw plaats zou ik eens kijken naar b.v. de Denon AVR2808. Een stuk goedkoper, plenty of power voor de 600 serie en erg goede prestaties in surround. En hopen meer features dan die Rotel.
[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-08-2008 15:21 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Die richtlijn aanhoudende klopt het voor de fronts toch wel ongeveer hoor. De RMB kost iets meer dan EUR 800 bij Stassen, en de 683 fronts iets minder dan EUR 700. Maar misschien heb je gelijk en is de losse variant inderdaad overkill. De andere m.i. niet. Ik ga upgraden van stereo naar surround, en was altijd al de Rotel-kwaliteit in combinatie met B&W (de antieke (vintageDr. Strangelove schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:15:
Beide opties zijn m.i. overkill voor speakers in de 600 serie, maar vooral die pre-power combi is gewoon weggegooid geld. Mijn eigen richtlijn is altijd dat je ongeveer hetzelfde bedrag per component in de set moet uitgeven, waarbij je speakers per stuk moet bekijken.
Verder ben ik altijd van mening dat de speakers 80% van je geluid uitmaken, het is vrij zinloos om daarop te besparen om vervolgens disproportionele bedragen uit te gaan geven aan de versterking.
Je opmerkingen uit de edit neem ik ook mee, hoewel ik zeer tevreden ben met Rotel (en niet feature-gek ben). Ik ga gewoon eens luisteren.
[ Voor 5% gewijzigd door Pegasus81 op 25-08-2008 15:25 ]
System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450
Hoho, je moet dan wel de prijs van de pre-power combi samen nemen, en dan ben je ver over de 2000 euro kwijt.Die richtlijn aanhoudende klopt het voor de fronts toch wel ongeveer hoor. De RMB kost iets meer dan EUR 800 bij Stassen, en de 683 fronts iets minder dan EUR 700.
Ik was ook niet feature gek, maar op een gegeven moment kom je er achter dat het toch wel damn handy is om wat extra HDMI poorten, een scaler en een calibratiemic te hebben
Zeker mee eens, als ik jou was zou ik bij B&W MINIMAAL de CM serie nemen met zo een dure set. Sterker nog, neem liever een goedkopere Denon of Marantz icm een hoogwaardigere set. De 600 serie is het instapmodel van B&W. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ze zelf ook, maar er zijn veel betere alternatieven en het moet wel een beetje in verhoudig zijn,Dr. Strangelove schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:15:
Beide opties zijn m.i. overkill voor speakers in de 600 serie, maar vooral die pre-power combi is gewoon weggegooid geld. Mijn eigen richtlijn is altijd dat je ongeveer hetzelfde bedrag per component in de set moet uitgeven, waarbij je speakers per stuk moet bekijken.
Edit: Om het nog even erger te maken, ik zou nooit voor merken als Rotel of Arcam of Primare gaan in de surround markt. Ze vragen grof meer geld voor minder features en hooguit gelijkwaardige en vaak zelfs mindere geluidskwaliteit in surround en durven dit te doen door te claimen dat ze zoveel beter zijn in stereo dan de surround receivers van Marantz, Denon en Yamaha. Dit is op zijn best overdreven.
For the record: Ik heb versterkers van Denon, Marantz en Arcam in gebruik.
In jouw plaats zou ik eens kijken naar b.v. de Denon AVR2808. Een stuk goedkoper, plenty of power voor de 600 serie en erg goede prestaties in surround. En hopen meer features dan die Rotel.
I stand correctedDr. Strangelove schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:12:
[...]
Hoho, je moet dan wel de prijs van de pre-power combi samen nemen, en dan ben je ver over de 2000 euro kwijt.
extra HDMI poorten? RSX en RSP hebben er vier, checkIk was ook niet feature gek, maar op een gegeven moment kom je er achter dat het toch wel damn handy is om wat extra HDMI poorten, een scaler en een calibratiemic te hebben
scaler? RSX en RSP hebben er een, check
calibratiemic? wel aansluiting aanwezig, mic niet bijgeleverd. niet check
Maar ik neem de opmerkingen mee, ik ga gewoon eens luisteren. Decodering van next-gen formaten en dergelijke heb ik iig niet echt nodig, omdat die volgens mij ook door de player gedecodeerd kunnen worden (en verstuurt via PCM, of zeg ik nu wat geks?)
Vergelijk de featureset van b.v. de Denon 4308 eens met de Rotel spullenboel, dat is echt dag en nacht. Wifi/USB/iPod connectivity, internet radio, DAB... Vraag blijft of je het nodig hebt uiteraard
http://www.nicollpr.com/R..._Series_Press_Release.pdf
Vooral de RSX-1550 7.1 receiver met geintegreerde 5.1 versterker (met *roffel* HDMI 1.3a en DTS master HD/TrueHD) lijkt me wel wat
Neehoor, ik wil me even hartstochtelijk, oprecht, objectief en wetenschappelijk onderbouwd bij jouw mening aansluiten.Dr. Strangelove schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:15:
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
$2000 voor een 5 kanaals receiver met een Faroudja chipset... (technology leader noemt Rotel het, maar ik heb toch liever een Anchor Bay of HQV scaler danPegasus81 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 12:22:
Ik zag dat 27 augustus een hele nieuwe Rotel line-up is aangekondigd:
http://www.nicollpr.com/R..._Series_Press_Release.pdf
Vooral de RSX-1550 7.1 receiver met geintegreerde 5.1 versterker (met *roffel* HDMI 1.3a en DTS master HD/TrueHD) lijkt me wel wat
Ik snap dat Rotel het meer om het geluid doet, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat betalen voor het merkje hier toch een rol speelt...