Ruim een week geleden had ik een labelprinter besteld. Omdat deze niet binnen de afgesproken leveringtermijn werd bezorgd, er beschadigingen op zaten en er accessoires ontbraken heb ik deze meteen retour gestuurd. De labelprinter heb ik inmiddels al elders gekocht.
Het eerste probleem:
Ik heb 8,50 euro betaald voor het verzenden, maar het doosje van 20 x 25 x 30 cm kwam in de originele doos aan met stickers en plakband erop geplakt. Ik kon volgens de retourprocedure alleen producten retourneren in een nog verkoopbare verpakking, zonder stickers en plakband... Dus ben een uur bezig geweest met voorzichtig de stickers en plakband te verwijderen wat uiteindelijk ook gelukt is. Daarnaast moest de doos in een grotere doos ter bescherming. Allemaal eisen die ze wel van mij verlangen, maar wat ze zelfs dus niet doen. Al met al vind ik dit geen 8,50 euro waard.
Dus een RMA aangevraagd en de labelprinter teruggestuurd voor eigen rekening, wat 6,20 euro bedraagde voor een basispakket tot 10 kilo. Bevestiging gekregen dat alles in orde was inclusief een kredietfactuur dat ik binnenkort de aanschafprijs minus de verzendkosten op mijn bankrekening kan verwachten.
Totale schade: 8,50 + 6,20 = 14,70 euro
Naar mijn weten hoort het totaalbedrag (dus inclusief verzendkosten) vergoed te worden binnen de afkoelperiode van de Wet Kopen op Afstand. De kosten van het terugsturen zijn natuurlijk voor eigen rekening. Dat is het risico van online kopen en verkopen: deels kosten verkoper, deels kosten koper.
Het staat als volgt omschreven in de wet:
De koper heeft recht op het aan de verkoper betaalde.
De verkoper mag geen kosten in rekening brengen aan de koper.
De rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak .
De rechtstreekse kosten zijn door mij gemaakt en volgens het artikel voor eigen rekening.
Nu staat er in de Algemene Voorwaarden van de webshop:
Ook staat er dat de klant de verzendkosten retour krijgt, maar dat ze ook zelf kosten maken, wat gelijk of zelfs hoger is dan de in eerste instantie betaalde verzendkosten. Dit tot gevolg dat de klant uiteindelijk de verzendkosten NIET terugkrijgt of zelfs extra kosten moet betalen.
Volgen jullie het nog? In de wet staat:
De verkoper mag geen kosten in rekening brengen.
De rechtstreekse kosten voor het terugsturen voor de zaak zijn voor rekening van de koper.
De koper heeft recht op kosteloze teruggave van het aan de verkoper betaalde.
Nou, zo stevig dat ik dacht te staan even een mailtje gestuurd met onderbouwing en het betreffende wettelijke artikel (http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46d.html) over deze kwestie, of ze mij wat verduidelijking konden brengen.
Reactie:
Het eerste probleem:
Ik heb 8,50 euro betaald voor het verzenden, maar het doosje van 20 x 25 x 30 cm kwam in de originele doos aan met stickers en plakband erop geplakt. Ik kon volgens de retourprocedure alleen producten retourneren in een nog verkoopbare verpakking, zonder stickers en plakband... Dus ben een uur bezig geweest met voorzichtig de stickers en plakband te verwijderen wat uiteindelijk ook gelukt is. Daarnaast moest de doos in een grotere doos ter bescherming. Allemaal eisen die ze wel van mij verlangen, maar wat ze zelfs dus niet doen. Al met al vind ik dit geen 8,50 euro waard.
Dus een RMA aangevraagd en de labelprinter teruggestuurd voor eigen rekening, wat 6,20 euro bedraagde voor een basispakket tot 10 kilo. Bevestiging gekregen dat alles in orde was inclusief een kredietfactuur dat ik binnenkort de aanschafprijs minus de verzendkosten op mijn bankrekening kan verwachten.
Totale schade: 8,50 + 6,20 = 14,70 euro
Naar mijn weten hoort het totaalbedrag (dus inclusief verzendkosten) vergoed te worden binnen de afkoelperiode van de Wet Kopen op Afstand. De kosten van het terugsturen zijn natuurlijk voor eigen rekening. Dat is het risico van online kopen en verkopen: deels kosten verkoper, deels kosten koper.
Het staat als volgt omschreven in de wet:
Het laten inwerken van deze tekst kan wat moeite kosten, maar het volgende is van belang in deze kwestie:1.
Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
2.
In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
3.
In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
De koper heeft recht op het aan de verkoper betaalde.
De verkoper mag geen kosten in rekening brengen aan de koper.
De rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak .
De rechtstreekse kosten zijn door mij gemaakt en volgens het artikel voor eigen rekening.
Nu staat er in de Algemene Voorwaarden van de webshop:
Ten eerste, hoe kunnen ze rechtstreekse kosten aan MIJ in rekening brengen? Ik ben toch echt diegene die de pakketzegel bij het postkantoor betaal...Indien u een gehele bestelling (dus niet slechts enkele artikelen uit de betreffende bestelling) terugstuurt binnen de afkoelperiode van 7 werkdagen, heeft u tevens recht op teruggave door *** van de reeds aan u in rekening gebrachte bijdrage in de verzendkosten van die bestelling. *** Zal in dat geval echter wel de rechtstreekse kosten van de retourzendingen aan u in rekening brengen. De omvang van deze rechtstreekse kosten van retourzending zullen in beginsel gelijk zijn aan het bedrag dat u eerder als bijdrage in de verzendkosten heeft betaald, zodat deze twee bedragen elkaar uiteindelijk zullen compenseren. *** behoudt zich echter uitdrukkelijk het recht voor om de werkelijke rechtstreekse kosten voor het retourzenden van de artikelen aan u in rekening te brengen. Deze kosten kunnen voor bepaalde artikelen aanzienlijk hoger liggen dan de bijdrage die u betaalde in de verzendkosten van de gehele bestelling.
Ook staat er dat de klant de verzendkosten retour krijgt, maar dat ze ook zelf kosten maken, wat gelijk of zelfs hoger is dan de in eerste instantie betaalde verzendkosten. Dit tot gevolg dat de klant uiteindelijk de verzendkosten NIET terugkrijgt of zelfs extra kosten moet betalen.
Volgen jullie het nog? In de wet staat:
De verkoper mag geen kosten in rekening brengen.
De rechtstreekse kosten voor het terugsturen voor de zaak zijn voor rekening van de koper.
De koper heeft recht op kosteloze teruggave van het aan de verkoper betaalde.
Nou, zo stevig dat ik dacht te staan even een mailtje gestuurd met onderbouwing en het betreffende wettelijke artikel (http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46d.html) over deze kwestie, of ze mij wat verduidelijking konden brengen.
Gelijk een mail teruggestuurd dat dit antwoord niet bevredigend is en dat ik recht heb op het totaalbedrag, dus inclusief verzendkosten.Het bedrag dat u gecrediteerd krijgt is het bedrag dat u destijds ook voor u Brother Labelprinter betaald hebt.
Volgens ons systeem is dat 47,50 euro geweest. De verzendkosten die u toen gemaakt heeft worden helaas niet vergoed.
Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.
Reactie:
Mijn reactie daarop:Beste Klant,
Graag wil ik u erop wijzen dat de interpretatie van u op de gevonden artikelen onjuist zijn. Graag verwijs ik u hiervoor naar de website van Consuwijzer en in het bijzonder naar dit artikel en de volgende quote:
http://www.consuwijzer.nl...nternet_besteld_speelgoed
“Overigens komen de verzendkosten, bij het retourneren binnen de bedenktermijn, wel voor je eigen rekening. Ook ben je verantwoordelijk voor eventuele beschadigingen aan het product zelf of verlies.”
Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van uw RMA dan horen wij dat natuurlijk graag.
Geachte ***,
In dat consuwijzer.nl artikel staat letterlijk dat de verzendkosten bij het retourneren binnen de bedenktermijn voor eigen rekening zijn. Dit heeft betrekking op de rechtstreekse verzendkosten van het retourneren van de zaak zoals beschreven in de Wet Kopen op Afstand. (Artikel 46d | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 9A) In de praktijk zijn dit de 6,20 euro verzend/retourkosten voor een basispakket tot 10 kilo.
In deze Wet wordt de consument beschermd. De kosten zijn deels het risico van de verkoper (het opsturen) en deels voor de koper (het retourneren).
Hoogachtend,