Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[printerdriver] Hoe printerdriver in zwartwit te forceren

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
We hebben hier een 2-tal Ricoh kleuren printers staan. Geweldige apparaten, maar je wilt die kleuren-optie zo weinig mogelijk gebruiken, omdat dat per printje toch een flink stuk duurder is.
Echter van beide printers is alleen een kleuren-printerdriver te krijgen. (bijv de MP C4500MF)
Nu is van hetzelfde model ook een zwart-wit uitvoering, maar met die driver werkt de finisher niet meer en het is wel heel makkelijk om je printjes gelijk gesorteerd, geperforeerd en geniet te hebben.
De properties van de driver kun je wel van kleur op zwartwit zetten, maar helaas vind Windows dat dat een instelling per applicatie is. Kortom het gebeurd meer dan eens dat na een kleurenjob de volgende job onbedoeld ook in kleur gedaan wordt en kennelijk is elke keer kijken of die setting goed staat toch een onmogelijke taak gebleken.

Is er een manier om de driver te forceren altijd in zwartwit te printen? Dan kan ik die printer 2x op dezelfde PC installeren. 1x met de kleurenoptie aan en 1x dus met geforceerd alleen maar zwartwit printen, zodat je dan alleen maar de juiste printer hoeft te selecteren.

Momenteel gaat het printen via een Novell-server, maar ik ben ook al aan het testen geweest met Linux/Samba/Cups en daarop is die printer ookal 2x geshared.
Ik heb de PPD van de Ricoh printer erop gezet en in de CUPS ingesteld dat de printer 'Kopieer_zw' gewoon geen kleur zou kunnen printen. Helaas sturen de printer-drivers op de PC gewoon de data RAW door naar de printer en dus wordt helemaal niet gekeken naar de CUPS-instellingen.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen? Een optie om op de PC een driver te forceren in zwartwit is natuurlijk ook een mooie optie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Ricoh al gebeld?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:56
In Windows kan dat wel, makkelijk zelfs! We gaan naar Start > Instellingen > Printers (en faxapparaten) > Rechtermuisknop op de gewenste printer > Voorkeursinstellingen > Papier/kwaliteit...

:)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 23:24
alex3305 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 18:34:
In Windows kan dat wel, makkelijk zelfs! We gaan naar Start > Instellingen > Printers (en faxapparaten) > Rechtermuisknop op de gewenste printer > Voorkeursinstellingen > Papier/kwaliteit...

:)
Je snapt het probleem dus niet.
De CUPS server dient als printerserver die alle documenten van de clients aanneemt. In CUPS wil je instellen dat hij bij elke opdracht (ongeacht de wensen van de client in de printopdracht) Z/W gaat printen. Dit moet gewoon kunnen en is inderdaad een veel nettere oplossing dan op elke client in Windows jouw oplossing te moeten gebruiken...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:25
-

[ Voor 106% gewijzigd door Master__R op 19-08-2010 21:44 ]

• gertvdijk
Inmiddels heb ik een soort van oplossing gevonden. :)
The better way is to let our server emulate PostScript printers, as it does for Unix applications. For that a PostScript driver for Windows and the PPD file of the CUPS queue is put up in the print$ share and so Windows will use the PostScript driver for all printers and send PostScript, as a Unix client. This way every Windows client has only one printer driver installed and CUPS gets data on which it can do accounting and other types of processing.
Wat je dan doet is een algemene PS driver op de clients installeren en CUPS de afhandeling van de specifieke printerdriver. Waar ik dan wel bang voor ben is dat je functionaliteit als een finisher wel mist... Maar ik kan het niet testen, helaas.
How-To

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Master__R
-

[ Voor 129% gewijzigd door Master__R op 19-08-2010 21:44 ]

• TD-er
Ik heb vanmiddag ook nog lopen testen met de officiele postscript-drivers van de printer en in Samba aangezet dat 'ie postscript moest forceren. Als het goed is heb ik dan nog steeds de finisher-functies. In elk geval zitten ze in de driver.
Ik kon het niet meer testen omdat een collega even een printjob naar die printer had gestuurd vlak voordat ik wilde testen (3 boekjes van zo'n 500 pagina's), maar dat ga ik dus morgen even testen door een kleurenpagina erheen te sturen en hopelijk komt 'ie er dan als zwartwit uit.
Op die manier zou cups als het goed is de postscript-rendering over moeten nemen.
Trouwens @Ricoh-medewerker: de 3.2.0 XP-postscript driver op de site is corrupt en kan niet geinstalleerd worden, de oudere versie werkt wel. Stuur ik morgen nog wel een mailtje over ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
Een een windows-testprintje kwam er gewoon netjes zwartwit uit. :)
Lijkt te werken dus.

• TD-er
Ik heb nu een document (hoofdstuk 21 van de Samba manual) van zo'n enkele tientallen pagina's dubbelzijdig erheen gestuurd, met nietje, perforeren, maar hij is er al een half uur mee bezig.
Kortom het werkt wel, maar daar is ook alles mee gezegd.
De printer is onwerkbaar traag in Postscript, terwijl 'ie in PCL zo'n 45 ppm moet kunnen halen. (dubbelzijdig uiteraard wat minder)

Iemand nog een idee wat een handige oplossing is?

Edit:
Commando om nietje erin te doen overleeft deze translatie wel, maar perforatie niet, terwijl Cups wel op de hoogte is van deze eigenschappen.

[ Voor 14% gewijzigd door TD-er op 26-08-2008 11:34 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ligt dat langzaam printen aan de PS interpreter of aan de complexiteit van de printjob? Ofwel: stuur eens 50 blaadjes met 1 letter als PostScript naar de printer en kijk hoe lang hij daar mee bezig is.

Het is "tot 45 ppm" he, en niet "altijd gegarandeerd onder elke omstandigheid 45 ppm".

Signatures zijn voor boomers.

• gertvdijk
Ghehe. Dit lijkt dan verdomd veel op hoe ze het op mijn onderwijsinstelling hebben geïmplementeerd. Een beetje PDF >100 pag, kan soms uren duren om te verwerken... perforatie komt niet door, nieten wel.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 26-08-2008 11:53 ]

• TD-er
Maasluip schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:43:
Ligt dat langzaam printen aan de PS interpreter of aan de complexiteit van de printjob? Ofwel: stuur eens 50 blaadjes met 1 letter als PostScript naar de printer en kijk hoe lang hij daar mee bezig is.

Het is "tot 45 ppm" he, en niet "altijd gegarandeerd onder elke omstandigheid 45 ppm".
Het is duidelijk de postscript-interpreter van de printer die zo ongelooflijk traag is.
D'r zit maar liefst een GB ram in die printer, maar ik kan me zo voorstellen dat 'ie maar een paar MB gebruikt om te renderen. Daar hebben we trouwens soms ook last van met complexe PDF's die dan "als afbeelding" geprint moeten worden omdat je anders de pagina maar half geprint krijgt.
Daar heb ik al eens met Ricoh over aan de lijn gehangen, maar die wisten geen andere oplossing dan Adobe reader te forceren het als plaatje te renderen.
Bij deze printjob gingen gewone tekst-pagina's redelijk snel, maar zodra er een simpel plaatje in zat was 'ie gelijk ruim een halve minuut bezig met renderen per kant.
Op die printer doen we gemiddeld zo'n 250k afdrukjes per jaar (vorige printer had in iets meer dan 4 jaar 980k op de teller) dus een beetje snelheid is wel gewenst. Dubbelzijdig zit 'ie meestal rond de 20ppm. (boekje van 500 kantjes duurt ongeveer een minuut)

Verwijderd

Heeft de printer wel de postcript optie aan boord, die moet namelijk apart bij gekocht worden.
Deze word geleverd op een SD kaart die achter in de machine geplaatst moet worden.
Vervolgens moet de licentie worden geactiveerd.

• TD-er
Hmm dat is een goeie...
Ik zal donderdag even kijken. Ik ging er eigenlijk vanuit dat 'ie wel postscript aankon omdat we daar best wel veel mee werken.

Verwijderd

Zit nog even in het manual te kijken.
Standaard heeft ie PCL6/5c, Als optie's: Postscript 3, PDF direct en Pictbridge.
Als je in het gebruikers menu gaat op de machine, en dan naar printer instellingen,kun je configuratie pagina's printen, indien Postscript is geinstalleerd staat deze hiertussen anders zal je alleen PCL zien staan.
Indien Postscript is geinstalleerd hoort er een "Adobe Postscript 3" stickertje aan de voorzijde van de machine te zitten, op de voorklep.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2008 19:00 ]

• TD-er
Ik kan nu niet op de machine kijken, maar ik zit even te denken...
Als ik met de postscript-driver via CUPS/Samba geprint heb, dan heeft 'ie toch gewoon postscript aan boord, zou je zeggen...

• Master__R
-

[ Voor 100% gewijzigd door Master__R op 19-08-2010 21:45 ]

Pagina: 1