Toon posts:

Instabiele Routers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo beste tweakers...

ik heb hier thuis 3 routers, waarvan ik er maar 1 gebruik..

de 1e router : sweex LB1000103BE210083
beestje is inmiddels ~6 jaar oud, en werkt zeer traag

de internet verbinding en het lokale netwerk tussen de pc's fungeert zeer traag.
bestanden kopieren over het netwerk is niet te doen zo traag (5mb in 10minuten)

kon geen nieuwe firmware vinden, router opnieuw ingesteld, mocht niet baten, meerdere malen ge-reset en naar fabrieksinstellingen mocht niet helpen

de 2e router : conceptronic C100BRS4H
router is 3 jaar oud, werkt evenals de sweex zeer traag..
zelfde symptomen, traag internet/netwerk
verschillende firmware versie's dr in geflasht, ge-reset, ding is dan 10minuutjes stabiel, en snel..
word warm en het gaat weer traag.

dan laat ik het beestje ~ 1 uurtje afkoelen, en dan is het weer 10minuten goed

de 3e router : Belkin F5D7230-4
router is ongeveer 1.5 jaar oud.
zelfde kuren, zelfde gezijk..
traag netwerk (zowel bedraad als wireless)

nu is het me ook opgevallen als de router net aanstaat en ik naar speedtest ga, haal ik
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/312893811.png

en als het weer traag word heb ik dit :
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/312885296.png
wat me vooral opvalt, is dat de ping dan echt torenhoog is..

weet iemand van jullie hoe dit komt?
zijn de routers gewoon op/versleten
of zit de probleem bij de compters in het netwerk of iets anders?

groeten, Cizmo

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik zou in ieder geval 1e en 2e afschrijven.

1e = erg oud en sweex
2e = redelijk te oud, maar conceptronic...

(over merken gesproken, dat is mijn mening dat ze niet echt goed zijn)

3e = daarmee meot het wel lukken om goed netwerk te krijgen.

Maar kijk ook goed naar instellingen en kabels.

Verwijderd

heb jij mischien in de afgelopen dagen een nieuw ip adres gekregen van je internet provider?
mischien dat dat adres door iemand in gebruik was die veel aan p2p sharing deed, met als gevolg dat jouw router veel connecties te verwerken krijgt en daardoor traag wordt.

of mischien dat 1 van je pc's veel connecties naar buiten heeft?

de simpele routertjes kunnen vaak niet over veel connecties vandaar dat ik het vraag :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 12:23 ]

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:59
Loopt er niet iets te stampen op je interne netwerk wat z'n uitwerking heeft op je internet verbinding ? Bijvoorbeeld spyware op één van je PC's ?

Heb je eventueel ook al je bekabeling nagekeken ?

Verwijderd

Topicstarter
dat van die connecties heb ik indd ook veel over gelezen..
mn pa's pc zit iig vol spyware(je opent IE7 en er openen meteen 7pop-up vensters:|

bekabeling is Cat5, zelf aangelegd,(doe ict opleiding) en kabels heb ik nagemeten op school met een fluke meter, en zijn gewoon goed

sweex is indd 1x maar nooit weer..

zal de belkin vandaag eens "goed" instellen.
maar wss haal ik morgen een Linksys WRT54GL

om er zeker van te zijn dat het niet aan de router licht.

kan iemand me nog wat meer uitgebreide info geven over die connecties?

en op dat Ip-Adres vraagje, volgensmij al 4 jaar lang het zelfde ip van @home(nu ziggo)

Verwijderd

over dat ip adres, @home/ziggo werkt met dynamische ip adressen. kan best zijn dat je onlangs een ander ip adres hebt gekregen. vaak bij storingen kan het zijn dat ze wisselen en ook als je een ander mac adres( lees andere router) aan je modem hangt.

over connecties, dat zou je kunnen zien als je alles gaat loggen van je firewall en je firewall instelt dat ie alles dropt wat niet aangevraagt is. dus ook wat een ping request vraagt. vaak heet zoiets in de simpele routertjes "Block Anonymous Internet Requests"
als de vorige eigenaar van dat ip adres veel sharing programma's heeft gebruikt, kan het zijn dat jouw router nu veel, zeg maar 1000 aanvragen per minuut moet af handelen en overal op reageerd dat de poort dicht zit.

het kan ook zijn dat je pa z'n pc ook de boosdoender is omdat ie ook veel connecties maakt.
dit kun je zien door ff netstat in te tikken in de command promt dan moet je zoiets krijgen

C:\Documents and Settings\naam>netstat

Actieve verbindingen

Proto Lokaal adres Extern adres Status
TCP SERVER:1026 localhost:3307 ESTABLISHED
TCP SERVER:1029 localhost:3307 ESTABLISHED
TCP SERVER:3307 localhost:1026 ESTABLISHED
TCP SERVER:3307 localhost:1029 ESTABLISHED
TCP SERVER:3110 pop.mailophalen.nl:pop3 TIME_WAIT
TCP SERVER:3389 123.123.nl:54304 ESTABLISHED

C:\Documents and Settings\naam>

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 14:35 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-03 11:21
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:21:
heb jij mischien in de afgelopen dagen een nieuw ip adres gekregen van je internet provider?
mischien dat dat adres door iemand in gebruik was die veel aan p2p sharing deed, met als gevolg dat jouw router veel connecties te verwerken krijgt en daardoor traag wordt.

of mischien dat 1 van je pc's veel connecties naar buiten heeft?

de simpele routertjes kunnen vaak niet over veel connecties vandaar dat ik het vraag :)
Dat gaat alleen op als je Modem gebriged is naar je router toe.
Anders werkt je router alleen als switch of Acces point.
en die negeerd connecties. en geeft ze alleen maar door.

Of zit ik nu helemaal verkeerd?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

To_Tall schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:34:
[...]

Dat gaat alleen op als je Modem gebriged is naar je router toe.
Anders werkt je router alleen als switch of Acces point.
en die negeerd connecties. en geeft ze alleen maar door.

Of zit ik nu helemaal verkeerd?
bijna goed ;) dat is vaak zo bij ADSL dan is de modem ook gelijk een NAT router
bij kabel is je modem gebridged, standaard door ziggo en je kunt verder ook niks instellen in de modems. :)

• nextware
Die netstat commando's zijn inderdaad goede mogelijkheden om te kijken of er iets staat te stampen op je internet verbinding.

Het beste ( in mijn ogen ) kun je het volgende commando kiezen:

c:\netstat -aon > c:\netstat.txt

Dan open je het netstat.txt bestandje. Dan krijg je ook een kolom te zien met process-id's. Deze ID's kun je dan via taakbeheer nakijken. Mocht je deze kolom nog niet hebben in je taakbeheer, dan kun je deze krijgen door:

- Open taakbeheer
- Ga naar tabblad Processen
- Klik op Beeld
- Kies voor Kolommen selecteren
- Kies hier PID ( Proces ID )

Dan krijg je nu een kolom te zien met achter elk proces het Proces-ID (PID). Nu is het gewoon een kwestie van vergelijken. En als je een bepaald proces ziet wat naar "buiten" communiceert en je kent het niet, dan zoek je dit even op via Google.

Verwijderd

Topicstarter
@nextware, dat met c:\netstat -aon > c:\netstat.txt krijg ik NIET voormekaar, hij zegt dan dat dat niet mogelijk is.

er staat hier een motorola sb4200E surfboard modem, waar je indd niks kan instellen.

op de modem staat DHCP aan.

daar hangt dan die belkin router aan op (192.168.2.1), de router heeft het mac-adres van mn pa's pc, anders krijg ik geen internet verbinding.. de modem vreet alleen de mac van mn pa's pc.

dan deelt de belkin router in de 192.168.2.10 tot 192.168.2.20 reeks ipadressen uit.
het draadloze netwerk is WPA2 Tkip beveiligd.

tevens staat de firewall aan, en staat er geen enkele pc in de DMZ, staan paar poortjes geforward (emule, utorrent)

heb hitman pro nu op mn pa's pc draaien;)

• nextware
@nextware, dat met c:\netstat -aon > c:\netstat.txt krijg ik NIET voormekaar, hij zegt dan dat dat niet mogelijk is.
Uiteraard moet je dit wel even in een commandprompt uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
doe ik ook, kijk
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/2q0j21z.jpg

#edit 1, 1500 infecties gevonden @ hitmanpro, ook niet gezond meer :'(

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 15:13 ]

Verwijderd

ja das waar ook, op het moment dat er een andere router aan de surfboard modems komt te hangen met dus een ander mac adres, dan moet je de modem ook ff herstarten :) dan moeten ze weer het mac adres leren van het apparaat wat er achter zit.

beetje raar dat de pc netstat niet kan vinden. probeer anders het volledige pad naar netstat "C:\WINDOWS\system32\netstat.exe"

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 15:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:18:
ja das waar ook, op het moment dat er een andere router aan de surfboard modems komt te hangen met dus een ander mac adres, dan moet je de modem ook ff herstarten :) dan moeten ze weer het mac adres leren van het apparaat wat er achter zit.
daarom kloon ik ook elke keer het mac-adres van mn pa's pc.. de ene x werkt het wel met een herstart, maar soms wil die modem dat mac-adres niet vreten na 3-4 herstarts..

• stimpie79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-02 10:37
probeer nestat eens gewoon zonder die c:\ ervoor
dus: start >> run >> cmd
netstat -aon

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
zonder die c:\ doet netstat het waarschijnlijk wel. (of zonder die "\" )

Toevallig heb ik dit weekend ook dezelfde Linksys router gekocht en ik heb ook Ziggo, hij werkte met de standaardinstellingen. (wat niet voor jouw situatie hoeft te gelden, maar 't is m.i. een goede router).

hier alvast nog wat ongevraagde info voor de Linksys WRT54GL, misschien handig: in de browser kun je straks via dit adres http://192.168.1.1. je router configureren, je kunt dan voor het eerst inloggen met (username) admin, en (pasword) admin

[ Voor 36% gewijzigd door dribibu op 25-08-2008 15:37 ]

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-03 12:51
Offtopic:
Je doet een ict-opleiding en je weet niet hoe je commandline iets uitvoert?
- Ik krijg vreselijke vrezen voor de toekomst van de ict...

Ontopic:
- doe Start -> Run -> en type: "cmd"
- type in het venster: "netstat -aon > c:\netstat.txt" (zonder de quotes!)

Verder zou voor mij alles erop wijzen dat een van de PC's in je netwerk gewoon keihard pakketjes over je lijntje loopt te stampen.

Hoe je dat makkelijk ziet?
Alle clients loskoppelen van het netwerk. WiFi verbindingen verbreken, kabels eruit trekken. Dan met 1 pc'tje blijven testen, terwijl je stuk voor stuk de clients weer aansluit.

Verwijderd

Topicstarter
done, netstat -aon > C:\netstat.txt

en dat is een hele lange lijst, is dat normaal of?

maar nu begon mn pa weer te zijken.. de router situatie moet "iets" gewijzigd worden..

de sweex of conceptronic router moet alle bekabelde pc's van internet voor zien(3 stuks)
dan moet de belkin(w-lan) het draadloze verkeer doen(2 pc's boven + laptop) deze belkin router hangt in het "trapsgat" voor optimale ontvangst in het gehele huis.. maar dan krijg ik denk ik weer dat gezijk met langzaam internet.. deze configuratie hadden we eerst ook, en dat hat ik zo ingsteld.

conceptronic router : 192.168.2.1 dhcp aan in range 192.168.2.10 tot 192.168.2.20
firewall ook aan, niks in de DMZ

die belkin router had een statisch ip-adres op 192.168.2.100
daar stond dhcp op uit

is die configuratie goed?

Verwijderd

Topicstarter
EnigmA-X schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:28:
Offtopic:
Je doet een ict-opleiding en je weet niet hoe je commandline iets uitvoert?
- Ik krijg vreselijke vrezen voor de toekomst van de ict...
werk laatste tijd niet al teveel meer met dos, en was ff vergeten dat C: dan niet hoeft als je je al op de C schijf bevind..!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:26

Prx

netstat
Het uitvoeren van het netstat commando moet je doen zonder er c:\ voor te zetten. Wanneer je dat namelijk doet dan gaat hij proberen om netstat.exe uit te voeren die in de root van je drive staat. Aangezien netstat.exe zich daar niet bevindt, zal hij dus ook niets kunnen uitvoeren. Wanneer je alleen 'netstat.exe' uitvoert, dan zal hij hem wel kunnen vinden.

Netwerk
Als jij zegt dat het netwerk na een frisse start wel snel is, en na enkele minuten niet meer, dan zit ik er toch ook aan te denken dat er meerdere dingen actief zijn op het netwerk die flink wat verkeer genereren. Je spreekt in je topic-start van meerdere computers in je netwerk. Wanneer je er in totaal 3 tot je beschikking hebt dan moet je het volgende eens proberen:

Trek de stekker van je modem van Ziggo er eens uit. Op die manier ben je er zeker van dat er geen verkeer mogelijk is van en naar het internet. Controleer nu na enkele minuten de snelheid op het netwerk door bestanden over te zetten.

Zet elke keer één van de computers uit. De overige 2 laat je bestanden over gooien naar elkaar. Test wederom hoe snel dit gaat.

Op deze manier kan je erachter komen of de schuldige het internet is (wat ik ten zeerste betwijfel) of dat één van de computers loopt te flooden. Wanneer er meerdere computers in het netwerk zijn die aan het flooden zijn, dan heeft op deze manier testen helaas geen nut. Misschien dat je dan een laptop erbij kan nemen van iemand en zo 2 van je computers uit kan zetten.

Probeer op deze manier eens te achterhalen waar het een beetje zit, succes!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:33:
werk laatste tijd niet al teveel meer met dos, en was ff vergeten dat C: dan niet hoeft als je je al op de C schijf bevind..!
Ik ook niet meer sinds Windows NT4.0 ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alle pc's direct aan de modem gehangen, en dan speed test gedaan

netjes ~4mb downstream en ~1mb upstream

dus het zit hem indd in ons eigen netwerk.
ik ben nu alle pc's op spyware/adware en weet ik het niet aan het scannen.

ik zal straks 2pc's aansluiten, en kijken hoe snel dat gaat, en telkens er 1 bij pluggen.. zodra het verkeerd gaat is de laatst aangekoppelde pc wss de boosdoener.

hartelijk dank voor jullie hulp tot nu toe:)

#edit 1
na het verwijderen van de spyware/adware/malware ed van mn pa's pc is die netstat -aon lijst iig al 3x zo kort geworden!

zal nu pc's 1 voor 1 op het netwerk prikken en kijken wat er gebeurd :)

#edit 2
2pc's in het netwerk, bestand van 100mb van pc1 naar pc 2 in 10 seconden(bij taakbeheerd, netwerkbelasting van 90%) dat zit wel snor denk ik zo

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 16:20 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Aangezien je totale upload verdwijnt is er een grote kans dat een pc enorm aan het spammen is. Grappig dat het topic gaat over instabiele routers (volgens mij kan je vrijwel elke router instabiel krijgen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
hartelijk dank voor jullie nuttige info, de pc van mn pa stond continu te "spammen"

het probleem is nu iig opgelost:)

# edit 1

iemand nog een leuk tooltje/progje/scriptje, wat je netwerk flink belast, om te kijken of het stabiel en snel blijft?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 18:00 ]

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-03 12:51
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:26:
hartelijk dank voor jullie nuttige info, de pc van mn pa stond continu te "spammen"

het probleem is nu iig opgelost:)

# edit 1

iemand nog een leuk tooltje/progje/scriptje, wat je netwerk flink belast, om te kijken of het stabiel en snel blijft?
netio
Pagina: 1