Experiabox als modem icm draytek router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voorheen had ik internet van Planet Internet. Ik had een speedtouch home modem met daarachter een draytek vigor 2200vg router. Achter deze router hangen enkele pc's een server bekabeld en een draadloze laptop. Alles werkt verder prima.

Nu heb ik mijn abonnement van planet omgezet naar het premium pakket van kpn en ontving vlak daarna een experiabox. Mijn oude speedtouch haalt de nieuwe snelheid niet, maar met de experiabox wel.

Ik heb inmiddels mijzelf administrator toegang verschaft op de experiabox, maar echter dan kan je nog niet veel instellen. Daarnaast is het draadloosnetwerk van de experiabox stukken minder dan die van mijn draytek.

Ik zou daarom graag de volgende nieuwe situatie willen realiseren. De experiabox zo instellen dat het alleen als modem fungeert. Aan deze experiabox wil ik dan mijn draytek router koppelen waaraan alle pc's, laptops en servers hangen.

Het instellen van de router is geen probleem. Maar hoe kan ik mijn experiabox instellen dat het alleen als modem fungeert en al het verkeer wordt doorgestuurd naar de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je je experiabox niet als bridge instellen? En wat is die experiabox eigenlijk, gewoon een speedtouch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is een " gepimpte" speedtouch, wat meer functies en adsl2 support (Volgens mij?) ik ben er ook niet zo te spreken over. Weinig bereik. maar voor de minder geavanceerde gebruiker is het een top modem. weinig maar duidelijke functie's.

maar volgens mij kan je hem niet als modem laten werken, heb je het al geprobeert? je kan volgens mij zien op welke poort wat zit aangesloten, meschien kan je dan op de router klikken en die via een optie als router later werken en dat de box als modem gaat werken.

Ik denk het haast niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even in een SpeedTouch 780 gekeken, en daar kan je via Home > Home Network > Devices > Assign Public IP DMZ instellen (naar je Draytek dus). Je Draytek krijgt dan een public IP-adres.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:49:
Ik heb even in een SpeedTouch 780 gekeken, en daar kan je via Home > Home Network > Devices > Assign Public IP DMZ instellen (naar je Draytek dus). Je Draytek krijgt dan een public IP-adres.
Ik heb de router aangesloten op poort 4 van de experiabox. In de experiabox vond ik de router en heb een DMZ kunnen instellen. In het overzicht zie ik dat mijn router het externe ip adress heeft overgenomen.

Moet ik in mijn router de PPTP instellingen nu nog instellen? Daarnaast staat de DHCP aan in mijn router en deelt ip adressen uit in de range 192.168.1.x.... Moet ik deze range wijzigen omdat de experiabox die range ook gebruikt, of heeft dat er niets mee te maken door middel van die DMZ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De range kan gewoon hetzelfde blijven. Je kan vanaf je LAN ook niet bij je experiabox komen, dus als je bij je experiabox moet moet je een PC op een andere poort van de experiabox aansluiten.

Je kan ook wel bij de experiabox vanaf je LAN, maar dan moet je in je router een virtual interface kunnen aanmaken in de range van je experiabox, en dan moet je wel de range van je lan veranderen.

Ik weet niet of je bij KPN PPTP nodig hebt. Dat kan je natuurlijk wel even opzoeken in je experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:58:
De range kan gewoon hetzelfde blijven. Je kan vanaf je LAN ook niet bij je experiabox komen, dus als je bij je experiabox moet moet je een PC op een andere poort van de experiabox aansluiten.

Je kan ook wel bij de experiabox vanaf je LAN, maar dan moet je in je router een virtual interface kunnen aanmaken in de range van je experiabox, en dan moet je wel de range van je lan veranderen.

Ik weet niet of je bij KPN PPTP nodig hebt. Dat kan je natuurlijk wel even opzoeken in je experiabox.
Ik heb mijn laptop bekabeld op de experiabox zitten. Op deze wijze kan ik de experiabox instellen. Hiermee kan ik gewoon internetten. Mijn PC zit op de router aangesloten die een IP adres van de router krijgt. Als ik via de pc op mijn router inlog zie ik dat mijn router het externe ip heeft gekregen. Ik vind het niet erg als ik via de lan de experiabox niet kan benaderen. Zoals je zegt die kan je benaderen door even een kabeltje in te prikken op de experiabox wat ik nu dus met mijn laptop heb gedaan.

Het is echter wel raar dat ik geen internet heb op mijn PC. Dat betekent dus dat ik de router nog niet goed ingesteld heb. Voorheen had ik bij de PPTP instellingen de gebruikersnaam en pass ingesteld staan evenals het adres van de PPTP server (het adres van de oude speedtouch). Deze instellingen heb ik eruit gehaald, waarom zou je een gebruikersnaam en pass opgeven als de experiabox al wel internet verbinding heeft. Moet ik nog wel een PPTP server adres ingeven?

Overigens heb ik de range van mijn router op 192.168.4.x gezet, maar dat maakte idd geen verschil.

Het werkt! Ik heb de PPTP instellingen verwijderd/disabled. Daarnaast kon ik onder internet access kiezen voor Static en Dynamic IP. Broadband acces op enabled gezet. Daarna ging alles vanzelf.

Ik ga nu kijken of ik mijn port forwardings voor o.a. mijn webserver en ftp nog werken op mijn server en of men nog kan inbellen op mijn vpn server die in mijn router zit.

FTP en HTTP server werken prima! VPN moet ik nog testen. Dirk ontzettend bedankt voor je goede DMZ advies!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 12:26 ]

Pagina: 1