Zyxel+Linksys blijft onstabiel

Pagina: 1
Acties:

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn situatie:

Internet van Telfort 20Mbit.
Modem: Zyxel P-2602HW-D1A
Firmware: V3.40(AJZ.4)
Trained in op: 19490 kbps / 1128 kbps
DSL Line Status:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
noise margin upstream: 9 db
output power downstream: 16 db 
attenuation upstream: 2 db
tone   0- 31: 00 00 00 0b cc de ee ee ef ff ff ef ee dd ca 84 
tone  32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
noise margin downstream: 7 db
output power upstream: 12 db 
attenuation downstream: 12 db
tone  32- 63: 00 35 67 88 99 aa bc cc dd dd dd dd de ed dd dd 
tone  64- 95: dd dd dd dd dd dd dd dd dd dc dc cc cc cc cc cc 
tone  96-127: cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cb cc cb cc bc 
tone 128-159: cc cc cb bb bc cc cc cc cc cc cc cc cc bb bb bb 
tone 160-191: bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb ba ba ba 
tone 192-223: aa aa aa aa ba ab aa aa ba ba ab bb ab bb bb bb 
tone 224-255: bb bb bb ba bb bb bb ba ab bb bb 2a aa bb bb bb 
tone 256-287: 9b bb bb bb aa aa aa aa aa aa bb bb bb aa ab bb 
tone 288-319: bb bb bb bb bb bb cc bb bb bc cc cc cc cc cc cc 
tone 320-351: cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc bc bb bb 
tone 352-383: bb bb bc bb bb bb bc cb bb cc bb bb bb bb bb cb 
tone 384-415: bb cb bb bb bb bb bc bc cc cc cc cc cc bc bc bc 
tone 416-447: bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb 
tone 448-479: bb bb bb bb bb bb ba aa aa aa aa aa aa aa aa aa 
tone 480-511: aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa a9 99 99

IP: 192.168.1.254 /24
DHCP: staat aan met range 192.168.1.33 - 192.168.1.65

Wireless: Channel 8
SSID: the White House
WPA-PSK staat aan

Linksys router:
Model: WRT54GL 1.1
Firmware: Standaard linksys
Wireless: channel 8
SSID: wireless
Geen beveiliging
IP: 192.168.1.1 /24
DHCP staat aan in range: 192.168.1.100 - 150

Afstand tussen de 3pc's en de apparatuur is zo een 8meter dwars door een gang. Er staan geen muren tussen.
Ik heb het standaard modem met het aansluitkabeltje aangesloten, niet ingekort (0,5m)
Er loopt een UTP kabel van de Zyxel Lan 1 naar de WAN poort van de Linksys. (standaard blauwe UTP kabel)

Wat is nu het probleem?
Als ik op de wireless van de Zyxel zit is deze enorm instabiel. De snelheid fluctueert enorm van de 54Mbit naar de 1Mbit. Als ik World of Warcraft speel heb ik continue lag en disconnects.

Zit ik op de linksys dan heb ik dit probleem ook. snelheid verlies/lag en disconnects.

Wat heb ik al gedaan:
Ik heb op de linksys andere firmware gehad namelijk Tomato 1.20. Dat ging redelijk goed. Maar er zat een bug in die firmware dat de DHCP omzeep ging. Dus 1.21 geprobeerd. Dat gaf dus disconnects. 1.19 daarna was ook niet veel beter.

De wireless van de zyxel uitgezet. Helaas verbeterde dat de stabiliteit van de linksys niet.

Via network stumbler heb ik de volgende andere wireless systemen gevonden op de volgende channels: 6, 10 en 11

Als ik alles opnieuw opstart dan werkt alles weer goed. maar na een 1-2 uur wordt het al minder en na een nacht kom ik niet eens het internet meer op.

Ik zit nu op wireless en daar had ik ondertussen al geen internet meer op. Ik zie het signaalsterkte ook van 5 streepjes naar 2 schieten en weer terug en de snelheid schiet ook van 54-32-24-1 mbit.

Verwijderd

Het kan ook aan de drivers van je draadloze NIC liggen. Ik had dat ook met een Intel PRO 2200BG met de drivers van Windows XP, na een driverupdate (met de drivers van Intel) werkte het wel stabiel.

• Xavier
  • Niet online
Helaas heb ik de drivers al naar de laatste versie geupdate.
Ik heb dit probleem trouwens op 3 PC's.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Een vriend van mij had dit ook. Wel met de gehele verbinding, ik kan niet uit je verhaal opmaken of dat bij jou ook het geval is. Het probleem blijkt te zijn dat de Zyxel te hoog intrained. Je kan de Zyxel beperken (even googlen) of een goede modem kopen. Ik heb samen met die vriend van mij een netgear modem gekocht en alle problemen zijn verdwenen. Wellicht 1mb lagere intrain snelheid, maar wel stabiel.

[ Voor 13% gewijzigd door AvanCade op 25-08-2008 11:30 ]

• Xavier
  • Niet online
Hmm oke bedankt Avancade. Zal het eens opzoeken.
Tja of ik nu 19Mbit haal of 15Mbit maakt mij geen ruk uit als het maar stabiel is.

Trouwens ik heb wel gewoon internet verbinding. alleen heel instabiel

[ Voor 21% gewijzigd door Xavier op 25-08-2008 11:32 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Xavier schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:32:
Trouwens ik heb wel gewoon internet verbinding. alleen heel instabiel
Is je Internet verbinding instabiel (testen met behulp van kabel), of heb je "alleen" problemen met je draadloze verbinding ?
Heb je network stumbler gebruikt tijdens de probleem fase ?
Kan je eens testen met (bijvoorbeeld) kanaal 2 ?
Kan je eens testen met het draadloos netwerk op de Zyxel gedeactiveerd ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Xavier
  • Niet online
lier schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:40:
[...]

Is je Internet verbinding instabiel (testen met behulp van kabel), of heb je "alleen" problemen met je draadloze verbinding ?
Als ik op de kabel werk is de snelheid wel goed, maar krijg ik af en toe (wel minder dan met wireless) een disconnect.
Heb je network stumbler gebruikt tijdens de probleem fase ?
Ik heb helaas nog geen andere fase meegemaakt...
Kan je eens testen met (bijvoorbeeld) kanaal 2 ?
Ja zal hem zo even omzetten.
Kan je eens testen met het draadloos netwerk op de Zyxel gedeactiveerd ?
Ja, dit had ik gisteren geprobeerd. Helaas had dit hetzelfde effect als dat hij wel aanstaat.

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wireless en gamen gaat (meestal) niet samen, omdat je te maken heb met een continue stroom van datapakketjes is de kans dat er paar verloren/opnieuw moet worden verzonden worden gaat groot.
Het beste resultaat haal je om een rechtstreekse UTP kabel te gebruiken. Als je een laptop hebt kan dit natuurlijk niet altijd praktisch zijn. Wat je zou kunnen doen is om thuis vaste plek te creëren waar je gaat gamen en op die plek gebruik maakt van utp kabel.

Dat wireless continue zijn mbit waarde veranderd is vrij normaal je kan dit meestal ook vast zetten op bijvoorbeeld 5mbit, met gamen zou je aan 1mbit genoeg moeten te hebben.

Daarnaast geef je ook aan dat je telfort internet heb, weet je zeker dat je internet lijn niet af en toe wegvalt?
zoja, zelf heb ik een speedtouch modem 546 aangesloten op mijn telfort verbinding en deze met DMT op een lagere waarde ingetraind van 14mbit naar 9mbit hierdoor heb ik een hogere SNR (noise margin) waarde (een buffer om ruis tussen je modem en de centrale op te vangen) van 8 naar 18.

• Xavier
  • Niet online
lt_cmd_data schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:56:
Dat wireless continue zijn mbit waarde veranderd is vrij normaal je kan dit meestal ook vast zetten op bijvoorbeeld 5mbit, met gamen zou je aan 1mbit genoeg moeten te hebben.

Daarnaast geef je ook aan dat je telfort internet heb, weet je zeker dat je internet lijn niet af en toe wegvalt?
zoja, zelf heb ik een speedtouch modem 546 aangesloten op mijn telfort verbinding en deze met DMT op een lagere waarde ingetraind van 14mbit naar 9mbit hierdoor heb ik een hogere SNR (noise margin) waarde (een buffer om ruis tussen je modem en de centrale op te vangen) van 8 naar 18.
Er zit nog een verschil tussen waarde vasthouden en niet. Maar hij elke seconde dat hij die snelheid "ververst" is de snelheid anders.

Maar ik heb hem anders late intrainen.

Mijn upload is van de 9db naar de 14db gegaan. Met bijna geen snelheidsverlies.
Maar mijn download is een ander verhaal.
Ik ben van de 19490kbps met 7db naar de 8219kbps naar 8db gegaan....
En pas op 2739kbps gaat hij naar de 14db.
Een kleine verlaging van de snelheid vind ik niet erg. maar 17Mbit inleveren....

Verwijderd

Xavier schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:40:
[...]

Er zit nog een verschil tussen waarde vasthouden en niet. Maar hij elke seconde dat hij die snelheid "ververst" is de snelheid anders.

Maar ik heb hem anders late intrainen.

Mijn upload is van de 9db naar de 14db gegaan. Met bijna geen snelheidsverlies.
Maar mijn download is een ander verhaal.
Ik ben van de 19490kbps met 7db naar de 8219kbps naar 8db gegaan....
En pas op 2739kbps gaat hij naar de 14db.
Een kleine verlaging van de snelheid vind ik niet erg. maar 17Mbit inleveren....
Ik had deze problemen ook bij mijn Linksys na twee maanden klungelen deze vervangen voor een Speedtouch st780 alle problemen waren opeens weg, ik zelf heb niet zo'n vertrouwen in de werking van linksys.

• Xavier
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 02:21:
[...]

Ik had deze problemen ook bij mijn Linksys na twee maanden klungelen deze vervangen voor een Speedtouch st780 alle problemen waren opeens weg, ik zelf heb niet zo'n vertrouwen in de werking van linksys.
Ik denk niet dat het probleem bij de linksys ligt maar eerder bij de zyxel.....
De verbinding met de linksys is altijd het snelst opgebouwd. Met de zyxel is het traag en soms moet ik een 2minuten wachten totdat hij verbinding heeft.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54
Verander het IP-adres van de Linksys eens van 192.168.1.1 naar 192.168.2.1.
Grote kans dat je problemen history zijn.
De ZyXEL en de Linksys zitten standaard namelijk in dezelfde range waardoor ze elkaar 'bijten'.
Pagina: 1