Onky TX-SR606 temperatuur (?) problemen

Pagina: 1
Acties:

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:35
Mijn nieuwe Onkyo TX-SR606 werkt volgens mij niet echt lekker. Denk dat het me nu pas opvalt omdat ik nu weer vaker films kijk. Opstelling:

Onkyo TX-SR606 -> LCD TV

naar de Onkyo, via HDMI:

Netgear EVA8000
Philips DVD speler
UPC HD DVR STB

Ik heb de speakers (5.1) van mijn oude Philips LX8000 home cinema setje hergebruikt. Dit zijn 6 ohm speakers en een 4 ohm self-powered subwoofer (coax ingang).

De EVA en de UPC box hangen voor audio met een optische kabel aan de Onkyo, de Philips DVD met coax.

Ik had de impedantie van de speakers (setting in de Onkyo) op 6 ohm gezet.

Als ik bv. DVD kijk met Dolby 5.1 geluid, zal de Onkyo af en toe in soort standby mode schieten. Standby lampje knippert, geen beeld en geluid. Aan/uit knopen indrukken en de boel herstelt zich weer, maar grote kans dat ie er weer uit knalt.

Ik had eerst de Onkyo in een kast staan met 4-5 cm ruimte aan de bovenkant. Toen ik de interne temperatuur checkte zag ik iets van 65 graden (temperatuur kun je uitlezen via een speciale mode).

Meer ruimte in de kast (bovenkant) helpt iets, maar grootste effect kwam van de speaker impedantie op 4 ohm zetten. De temperatuur daalt dan naar 48 graden.

Echter tijdens DVD of films afspelen knalt er een enkele keer alsnog uit.

Wat ik wel zie is dat in tuner mode of als je gewoon stereo PCM afspeelt bv. van de UPC of zelfs DD 5.1 van de UPC box er niets aan de hand is.

Er lijkt ook een verband te zijn met dynamisch bereik / intentie van het geluid. Afschakelen van de woofer lijkt (nadruk op lijkt) ook te helpen.

EDIT: nee.. helaas sub-woofer uit help ook niet.

Is dit normaal of moet ik het ding gewoon terug naar de winkel brengen om er eens naar te laten kijken / dan wel om te laten ruilen ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• linksys2006
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-02 21:42
http://www.avforums.com/f...light=onkyo+sr606&page=51

[ Voor 14% gewijzigd door linksys2006 op 25-08-2008 08:23 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18
Ik heb een 875, die mogelijks nog wat warmer kan worden ;-)
In de handleiding staat duidelijk 20cm vrijhouden aan de bovenkant ! en 10cm aan de zijkanten ofzo.

Zo 4-5cm is wel weinig hoor !! Kan dus best zijn dat ie in veiligheid gaat door de te hoge temperatuur!

• loekf2
jvanhambelgium schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 09:57:
In de handleiding staat duidelijk 20cm vrijhouden aan de bovenkant ! en 10cm aan de zijkanten ofzo.

Zo 4-5cm is wel weinig hoor !! Kan dus best zijn dat ie in veiligheid gaat door de te hoge temperatuur!
Goed, ding is terug naar de winkel voor reparatie / whatever. Zelfs 20+ cm aan de bovenkant en zoals ik schreef in 4 ohm mode (denk dat deze Onkyo gewoon class AB is, dus ander instelpunt voor class A <-> B) klapt ie er nog steeds uit.

Achteraf had ik deze Onkyo gewoon niet moeten kopen. Ok, goede prijs vs. features, maar als je de avsforums leest, te veel gedoe met overheating.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Mijn Denon Avr-3801 staat in een kast waar hij aan alle kanten een koeling heeft van 1 a 1,5cm, alleen de achterkant van mijn kast is open. Heb nog nooit last van overhitting gehad.

• loekf2
Brimme schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:54:
Mijn Denon Avr-3801 staat in een kast waar hij aan alle kanten een koeling heeft van 1 a 1,5cm, alleen de achterkant van mijn kast is open. Heb nog nooit last van overhitting gehad.
Tja, ik heb het bij Stassen Hifi, die ik toch iets hoger aan sla dan de dozenschuivers waar ik 'm gekocht had, nog eens nagevraagd. Zij hadden rond de 10 606s verkocht tot dus ver en geen klachten over temperatuur beveiligingen etc. Ik heb m'n Onkyo ook in een ruimere opstelling getest (20 cm ruimte erboven), maar niet echt een verbetering, ding blijft heet en schakelt af.

Speakers zouden ook geen probleem mogen zijn denk ik. Ok, niet de meest fancy surround speakers, maar 6 ohm rating.

Echter op avsforum zijn meer verhalen van defecte 606 units na te lezen.

• loekf2
jvanhambelgium schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 09:57:

Leuke is dat in de 606 handheiding daar niets over te lezen is, ik kwam op de 20 cm door wat rond te surfen.

• drfruit
  • Niet online
Op avsforum staan vooral klagers, die zich vaak herhalen, en dat vertekent. Ik volg dat forum vanaf het begin en er zijn er maar een paar die echt problemen met hitte melden, maar wel veel mensen die zich er zorgen over maken omdat ze dat hebben gelezen.

Het is waar dat de Onkyo's voldoende ventilatie nodig hebben, maar dat geldt voor meer av receivers. Ik kon hem zonder aanpassing op de plaats van mijn Marantz zetten zonder noemenswaardige hitte.

Maar blijkbaar heb jij een Onkyo die kapot is. Dat kan natuurlijk gebeuren.

Overigens heb ik de instelling van mijn 5.1 speakers (van verschillende merken) helemaal aan Audessey overgelaten en dat werkte bij mij perfect.

• DingieM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-11-2025
Is deze Onkyo een waardige opvolger voor mijn Technics SA-AX7?

Zit te denken om in de nabije toekomst of een Blu-Ray speler met decoders aan te schaffen, of de receiver te wisselen met bijvoorbeeld de Onkyo 606.
Heb nu een Panasonic DVD speler met ingebouwde AC3/DTS decoder via discreet analoog aagesloten en moet zeggen DTS klinkt erg goed. Deze speler heeft 1999-2000 een EISA award gewonnen. Was iets van 1499 gulden...

Ben beetje bang dat ik qua stereo geluidskwaliteit achteruit ga, die Technics klinkt gewoon erg goed voor zijn prijsklasse. Was toendertijd bijna 1200 guldentjes...

• loekf2
drfruit schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:40:
Op avsforum staan vooral klagers, die zich vaak herhalen, en dat vertekent. Ik volg dat forum vanaf het begin en er zijn er maar een paar die echt problemen met hitte melden, maar wel veel mensen die zich er zorgen over maken omdat ze dat hebben gelezen.

Het is waar dat de Onkyo's voldoende ventilatie nodig hebben, maar dat geldt voor meer av receivers. Ik kon hem zonder aanpassing op de plaats van mijn Marantz zetten zonder noemenswaardige hitte.

Maar blijkbaar heb jij een Onkyo die kapot is. Dat kan natuurlijk gebeuren.

Overigens heb ik de instelling van mijn 5.1 speakers (van verschillende merken) helemaal aan Audessey overgelaten en dat werkte bij mij perfect.
Yep, heb ik ook eerst gedaan. De auto setup werkt erg goed. Wat wel zo is (vind ik) is de agressieve uitsturing naar de woofer. Ik moest hem terugschroeven naar -12 dB.

Nogmaal er is qua features niets mis met de Onkyo. 4 HDMI inputs, upscaling, 2 + 2 digitale inputs, de Audessey equalizer, 7.1, Dolby HD en DTS HD decoding (voor Blu-ray). Allemaal voor sub 500 euri.

Waar ik van baal is dat het ding al snel kapot gaat of misschien al stuk was.

Kleine edit.... het lijkt erop dat Onkyo toch echt class D amps gebruikt.

• R.Brunswijk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:00
Ik heb ook een 606. De tweede ondertussen. Ik heb dit probleem ook gehad. Na een half uur spelen sloeg deze ook op de beveiliging. Het apparaat voelde niet warmer aan dan mijn vorige receiver. Hij kreeg voldoende ventilatie. In de handleiding stond ietsdat ik alles moest loskoppelen en nog eens proberen. Maar ook hier sloeg telkens de beveiliging erop.

Ik heb mijn 606 bij Stassen Hifi gekocht. Ik heb daar mijn probleem voorgelegd en ik kon zonder problemen de receiver omruilen. d:)b

Mijn nieuwe 606 doet het overigens prima.

Ik heb zoveel schijt aan alles dat ik stront tekort kom

• drfruit
  • Niet online
DingieM schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:43:
Is deze Onkyo een waardige opvolger voor mijn Technics SA-AX7?

(...)
Ben beetje bang dat ik qua stereo geluidskwaliteit achteruit ga, die Technics klinkt gewoon erg goed voor zijn prijsklasse. Was toendertijd bijna 1200 guldentjes...
Ik zou de Onkyo TX-SR606 niet voor stereo aanschaffen. Als AVR is hij fantastisch, zeker voor zijn geld, maar dan moet je ook 5.1 of meer gebruiken om ervan te profiteren.
Ik heb wel wat cd's afgespeeld en dat klinkt niet slecht, maar eigenlijk heb je daar betere speakers voor nodig dan mijn Dali Suite 1.7 en dan zul je waarschijnlijk ook tegen de beperkingen van de Onkyo oplopen. Als home theater klinken mijn speakers samen met een Mordaunt Short surround setje perfect.
Je zou hem eens moeten proberen met jouw speakers om te vergelijken met wat je nu hebt.

• loekf2
R.Brunswijk schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:54:
Ik heb ook een 606. De tweede ondertussen. Ik heb dit probleem ook gehad. Na een half uur spelen sloeg deze ook op de beveiliging. Het apparaat voelde niet warmer aan dan mijn vorige receiver. Hij kreeg voldoende ventilatie. In de handleiding stond ietsdat ik alles moest loskoppelen en nog eens proberen. Maar ook hier sloeg telkens de beveiliging erop.

Ik heb mijn 606 bij Stassen Hifi gekocht. Ik heb daar mijn probleem voorgelegd en ik kon zonder problemen de receiver omruilen. d:)b

Mijn nieuwe 606 doet het overigens prima.
Da's interessant. Trad het ook alleen op bij 5.1 bronnen ? Bij mij tenminste wel. Ik zal mijn winkel nog eens proberen te overwegen hetzelfde te doen.

• lethargy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-02 19:13
loekf2 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:36:
[...]

Leuke is dat in de 606 handheiding daar niets over te lezen is, ik kwam op de 20 cm door wat rond te surfen.
In mijn handleiding van de 606 staat toch duidelijk bij de belangrijke veiligheidsvoorschriften op pagina 2 bij punt 18, dat er minstens 20 cm ruimte openblijft aan de bovenkant en de zijkanten en 10 cm aan de achterkant.
Ik had eerst maar 5 cm ruimte aan de bovenkant, toen werd ie wel warm. Maar geen problemen mee gehad dat hij uitschakelde. Nu heb ik toch maar wel voldoende ruimte vrijgehouden voor ventilatie. Hij wordt wel warm na een tijdje, maar niet warmer dan de Marantz die ik hiervoor had.

• loekf2
lethargy schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 23:43:
[...]

In mijn handleiding van de 606 staat toch duidelijk bij de belangrijke veiligheidsvoorschriften op pagina 2 bij punt 18, dat er minstens 20 cm ruimte openblijft aan de bovenkant en de zijkanten en 10 cm aan de achterkant.
Ik had eerst maar 5 cm ruimte aan de bovenkant, toen werd ie wel warm. Maar geen problemen mee gehad dat hij uitschakelde. Nu heb ik toch maar wel voldoende ruimte vrijgehouden voor ventilatie. Hij wordt wel warm na een tijdje, maar niet warmer dan de Marantz die ik hiervoor had.
Ok, gevalletje RTFM. Zoals ik schreef gisteren met ruim 20 cm aan de bovenkant nog steeds dezelfde problemen.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:20
Brimme schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:54:
ongeveer dezelfde situatie hier met mijn Onkyo 674, nooit problemen mee.

https://wren.co/join/Devian

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:37
Devian schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 02:48:
[...]

ongeveer dezelfde situatie hier met mijn Onkyo 674, nooit problemen mee.
Ik heb een 705, staat in een kastje met 2cm ruimte er boven.
Als ik ga kijken via het menu, dan was hij +/- 60 graden.

Heb toen een systeem fan (dacht de 003) gekocht (heel klein, 1cm hoog), en deze met een regelbare voeding boven op de versterker gelegt, zodat de warme lucht er uit wordt geblazen (mijn kast is voor en achter open), nu is hij gemiddeld 45-50 graden dacht ik, en dat moet een versterker toch gewoon kunnen trekken neem ik aan.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18
loekf2 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:11:
[...]

Yep, heb ik ook eerst gedaan. De auto setup werkt erg goed. Wat wel zo is (vind ik) is de agressieve uitsturing naar de woofer. Ik moest hem terugschroeven naar -12 dB.

Nogmaal er is qua features niets mis met de Onkyo. 4 HDMI inputs, upscaling, 2 + 2 digitale inputs, de Audessey equalizer, 7.1, Dolby HD en DTS HD decoding (voor Blu-ray). Allemaal voor sub 500 euri.

Waar ik van baal is dat het ding al snel kapot gaat of misschien al stuk was.

Kleine edit.... het lijkt erop dat Onkyo toch echt class D amps gebruikt.
Agressieve uitsturing ??? Dat komt gewoon omdat uw gain/volume knopke op de sub gewoon te hoog staat om een bepaalde integratie te verkrigen.
Als ik me niet vergis zal Audessey tijdens calibratie proberen 75dB af te stellen.
-12dB wil zeggen dat uwe sub veel te "hot" staat. Het kan zijn dat jij dat graag hebt, maar zet hem wat stiller er calibreer terug tot ie vb rond -0.5dB of ideaal op 0dB staat.
DAN kan je zelf tot +12dB opkrikken als je het wat "hotter" wilt hebben staan...

Hier bij mij staat ie na calibratie op -0.5dB en ik heb hem nu op +3dB staat omdat het wat harder mag ;-)

• drfruit
  • Niet online
Precies. Ik heb ook drie of vier keer de setup moeten doen totdat ik de sub op 0 had staan.

Ik heb mijn sub daarna handmatig enkele dB's omlaag gezet, omdat ik benedenburen heb. Alleen als ze weg zijn en ik lekker wil meetrillen met de special effects, draai ik hem tijdelijk weer omhoog.

• R.Brunswijk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:00
loekf2 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:55:
[...]

Da's interessant. Trad het ook alleen op bij 5.1 bronnen ? Bij mij tenminste wel. Ik zal mijn winkel nog eens proberen te overwegen hetzelfde te doen.
Nee, de receiver sprong bij elke bron op de beveiliging. En daar kreeg je 'm ook niet meer van af.
Behalve als ik de receiver een halve dag van de stroom had afgehaald. Toen deed ie het voor ongeveer een half uurtje.

Succes verder.

Ik heb zoveel schijt aan alles dat ik stront tekort kom

• loekf2
R.Brunswijk schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:11:
[...]

Nee, de receiver sprong bij elke bron op de beveiliging. En daar kreeg je 'm ook niet meer van af.
Behalve als ik de receiver een halve dag van de stroom had afgehaald. Toen deed ie het voor ongeveer een half uurtje.

Succes verder.
Wat met Onkyo zitten mailen, maar Digitalstreet is dus geen officiele dealer van Onkyo in Nederland. Ze halen het spul uit Duitsland, dus mijn 606 staat inmiddels dus ook ergens in Duitsland. Onkyo's policy is eigenlijk om het ding direct te vervangen (hun naam is ook at stake zeg maar), maar Digitalstreet heb ik nog niet echt kunnen overtuigen. Onkyo heeft inmiddels mijn serie nummer, dus misschien kunnen ze helpen.

• loekf2
jvanhambelgium schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 07:34:
[...]

Agressieve uitsturing ??? Dat komt gewoon omdat uw gain/volume knopke op de sub gewoon te hoog staat om een bepaalde integratie te verkrigen.
Als ik me niet vergis zal Audessey tijdens calibratie proberen 75dB af te stellen.
-12dB wil zeggen dat uwe sub veel te "hot" staat. Het kan zijn dat jij dat graag hebt, maar zet hem wat stiller er calibreer terug tot ie vb rond -0.5dB of ideaal op 0dB staat.
DAN kan je zelf tot +12dB opkrikken als je het wat "hotter" wilt hebben staan...

Hier bij mij staat ie na calibratie op -0.5dB en ik heb hem nu op +3dB staat omdat het wat harder mag ;-)
Komt omdat mijn woofer geen volume controle heeft, ding kan alleen aan/uit en je kunt je fase aanpassen. Beetje beperkt IMHO. Er is zit wel een versterker in, maar idd veel te "hot".

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:12
Ik heb hier een 505, met 5cm rechts en links, en 3cm ruimte erboven. Ik heb geen sub aangesloten (maar vier goede speakers, + center).
Nooit problemen mee, qua oververhitting.

[ Voor 2% gewijzigd door bas-r op 27-08-2008 11:19 . Reden: typo ]

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:36
bas r schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 11:19:
Ik heb hier een 505, met 5cm rechts en links, en 3cm ruimte erboven. Ik heb geen sub aangesloten (maar vier goede speakers, + center).
Nooit problemen mee, qua oververhitting.
Even een kickje ;). Ik zit ook over aankoop van deze receiver te denken, echter moet ie bij mij wel in een dichte kast komt. Licht, rechts en erboven kan ik wel genoeg ruimte overlaten, alleen de deurtjes zijn toch echt dicht, en ook aan de achterkant is er behalve een kleine opening voor de kabels, geen mogelijkheid tot luchtstroom / ventilatie...

Zou dit moeten lukken? Of kan ik beter voor een Marantz 5003 gaan, daarvan hoor ik dat een stuk koeler is.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:17
Luister je vaak op hoge volumes? Neem die Marantz.
Doe je dit niet, dan zou je de gok kunnen wagen, ook al is 0,0 luchtstroom niet echt aan te raden. Kan je het gat aan de achterkant niet wat groter maken?

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:36
mac1987 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 01:09:
Luister je vaak op hoge volumes? Neem die Marantz.
Doe je dit niet, dan zou je de gok kunnen wagen, ook al is 0,0 luchtstroom niet echt aan te raden. Kan je het gat aan de achterkant niet wat groter maken?
Is niet echt groter te maken nee. Maargoed, echt hoge volumes draai ik niet. Verder las ik ergens in een review dat de Marantz geweldig zou zijn voor muziek maar voor film weer niet zo goed... Keuzes keuzes keuzes ;)

• PK
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:37

PK

Martijn schreef op woensdag 12 november 2008 @ 09:03:
[...]

Is niet echt groter te maken nee. Maargoed, echt hoge volumes draai ik niet. Verder las ik ergens in een review dat de Marantz geweldig zou zijn voor muziek maar voor film weer niet zo goed... Keuzes keuzes keuzes ;)
Waar heb je dat gelezen van die Marantz?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:17
Zoek maar op o.a. Testberichte.de.
Op muziek scoort Marantz eigenlijk altijd wel goed. Dat hij voor film minder is zou aan de DSP kunnen liggen en het inregelsysteem, maar ik ken vrij weinig (eigenlijk geen) receivers die goed zijn met muziek en echt slecht in surround.
Pagina: 1