Toon posts:

5 nieuwe harde schijven stuk in 2 maanden,geen idee waardoor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

hopelijk kan iemand me helpen. Ik heb er 5 nieuwe harde schijven in 2 maanden doorheen gejaagd, nummer 5 ging een uurtje geleden stuk. Ik ben nogal ten einde raad :(

Elke keer lijkt het goed te gaan, ik installeer Windows, alles loopt als een zonnetje en ineens gaan ze stuk. Ze zijn allemaal tussen de 1 en 10 uur stuk gegaan. Meestal gaat het fout als ze veel data moeten verwerken. Zoals net bij de laatste ging het ~5 uur goed, ik had em al een paar keer flink gestressd en dat leek goed te gaan. Maar ineens zag ik dat hij geen data meer kopieerde (ik was van een andere SATA schijf naar de nieuwe aan het kopieren), terwijl ie pas op de helft was. Hij pauzeerde dus steeds een paar minuten zeg maar terwijl Windows verder gewoon blijft werken. Dit kende ik van de eerdere schijven, dus ik zag de bui alweer hangen. En ja hoor, een half uur later werd het steeds erger, alles werd langzamer tot ik moest resetten en bij het opstarten stond er weer "SMART capable and status BAD" (net zoals bij die vorige schijven)

Echt stuk issie trouwens (nog) niet, ik zit er nu weer in met windows, maar zodra ik flink ga kopieren trekt ie het niet en loopt ie weer half vast. Ik heb na de vorige schijf al een nieuwe voeding gehaald, veel mensen die ik sprak wisten vrij zeker dat het daar aan moest liggen. Niet dus...

Er zitten dus ook 2 andere schijven in, 2 maxtors (ook SATA). Die deden het al 2 jaar zonder problemen, maar vorige maand ging 1 ervan ook ineens stuk. Zelfde probleem, hij liep soort vast als ie veel data moest verwerken. Op een gegeven moment herkende mijn pc hem zelfs helemaal niet meer, dus ik wilde em al bijna weggooien. Toen ik een paar dagen later de pc opnieuw opstartte, herkende hij em wel weer, alleen moest ik oppassen met hoe zwaar ik em belastte. Nu, een maand later, kan ik er weer alles mee, hij doet het al 3 weken weer perfect, wat ik ook doe... ik snap er echt NIKS MEER VAN :(

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Het rare vind ik vooral dat als de schijf kuren vertoont, zoals het stoppen met data kopieren, dat ik dan verder nog gewoon alles kan doen op dezelfde schijf, zoals emailen, browser opstarten, muziek afspelen etc.

Ik heb een Asus P5B-MX/WIFI-AP moederbord, C2D E4400 processor (33% oc'ed naar 2666 GHz, na de eerste keer teruggezet naar normaal, maar maakte niks uit) en mijn nieuwe voeding is een 400W Huntkey Green Star.

Ik heb ook al geprobeerd om hem op een andere data poort te zetten met een andere kabel. Dat was echter wel vanavond nadat ik had gereset en ik de melding kreeg van "SMART capable and status BAD", misschien was het kwaad dan al geschied en moet ik dat straks met weer een nieuwe schijf als eerste proberen?

Alvast bedankt.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Kan de HD zijn warmte kwijt?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sluit je em aan op je moederbord of een ander kaartje? Heb je de schijf in een andere pc geprobeerd?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 21:45
Controleer (desnoods met een multimeter) eens hoe de spanning van je voltlijnen het doen?
Dus bijv, de +12V lijn, hoeveel volt levert die in werkelijkheid enz. Verder inderdaad, kan de hd zn warmte kwijt (en hoe warm wordt hij? even meten met Everest).

één is geen, twee is één

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56

BCC

Heb je je geheugen al getest? Door brak geheugen kunnen je HDs iig corrupt raken bij kopieer acties. Dat zou echter niet de Smart status verklaren.

Zoveel hardeschijven stuk klinkt inderdaad alsof ze opgeblazen worden. Je had de voeding al vervangen zei je, dus misschien dat ze SATA controller ze opblaast.

Warmte heeft volgens de tests van google niet zoveel invloed op de levensduur van HDs. Het kan natuurlijk ook nog zijn dat de winkel waar je de schijven vandaan hebt een doos van een slechte batch heeft. Als ze je schijven steeds omwisselen met die uit dezelfde doos, dan kun je nog even bezig zijn :) Dat zou echter weer niet het stukgaan van je oude schijven verklaren.

Ik zou proberen de controller, en het geheugen iig uit te sluiten.

[ Voor 41% gewijzigd door BCC op 24-08-2008 23:07 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
De Samsung schijf is volgens everest maar 34 graden, dat is goed toch?

De Maxtors zijn rond de 40 graden

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 23:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aloys schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:01:
Sluit je em aan op je moederbord of een ander kaartje? Heb je de schijf in een andere pc geprobeerd?
Ze zitten rechtstreeks op het MB

Ik ga morgen de Samsung op de pc van een vriend proberen, eens kijken of ie het dan wel gewoon doet

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

34 graden is geen probleem. Heb je de mogelijkheid die disks op een ander systeem te testen (zonder intel controller?). Mijn ervaring met Samsungs icm intelcontrollers is niet erg goed, schijven die spontaan uit array's vallen e.d.

Verwijderd

Topicstarter
BCC schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:04:
Heb je je geheugen al getest? Door brak geheugen kunnen je HDs iig corrupt raken bij kopieer acties. Dat zou echter niet de Smart status verklaren.

Zoveel hardeschijven stuk klinkt inderdaad alsof ze opgeblazen worden. Je had de voeding al vervangen zei je, dus misschien dat ze SATA controller ze opblaast.

Warmte heeft volgens de tests van google niet zoveel invloed op de levensduur van HDs. Het kan natuurlijk ook nog zijn dat de winkel waar je de schijven vandaan hebt een doos van een slechte batch heeft. Als ze je schijven steeds omwisselen met die uit dezelfde doos, dan kun je nog even bezig zijn :) Dat zou echter weer niet het stukgaan van je oude schijven verklaren.
Ik heb zo'n dual kit van Kingston, 2 GB 667 MHz

Ze geven goede resultaten in Everest, kan ik er dan vanuit gaan dat ze het gewoon goed doen?

Bedankt allemaal voor de snelle reacties btw, ik krijg weer hoop dat ik ooit weer een nromaal werkende pc ga krijgen :p Echt zo irritant, het heeft me gewoon al 5x een halve dag gekost en nu moet ik weer deze schijf gaan opsturen :(

Verwijderd

Topicstarter
BCC schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:04:
Het kan natuurlijk ook nog zijn dat de winkel waar je de schijven vandaan hebt een doos van een slechte batch heeft. Als ze je schijven steeds omwisselen met die uit dezelfde doos, dan kun je nog even bezig zijn :) Dat zou echter weer niet het stukgaan van je oude schijven verklaren.

Ik zou proberen de controller, en het geheugen iig uit te sluiten.
Dat dacht ik na de eerste 3 ook idd, dus heb ik de laatste 2 bij een andere winkel besteld

• BCC

BCC

Test je geheugen hiermee: http://www.memtest.org/

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat everest goede resultaten geeft, wil eigenlijk nog niets zeggen. Test het met memtest86 wil je er zeker van zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:08:
34 graden is geen probleem. Heb je de mogelijkheid die disks op een ander systeem te testen (zonder intel controller?). Mijn ervaring met Samsungs icm intelcontrollers is niet erg goed, schijven die spontaan uit array's vallen e.d.
Laat ik dat morgen maar als eerste gaan proberen idd

Kan het zijn dat de schijf eigenlijk gewoon niet stuk is nu? Dus dat als ie op een goed werkend systeem aangesloten wordt, dat hij het dan weer helemaal goed doet?

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-02 11:59

buggienuk

lekker buggie

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:09:
[...]

Ik heb zo'n dual kit van Kingston, 2 GB 667 MHz

Ze geven goede resultaten in Everest, kan ik er dan vanuit gaan dat ze het gewoon goed doen?

Bedankt allemaal voor de snelle reacties btw, ik krijg weer hoop dat ik ooit weer een nromaal werkende pc ga krijgen :p Echt zo irritant, het heeft me gewoon al 5x een halve dag gekost en nu moet ik weer deze schijf gaan opsturen :(
Niet echt, download eens memtest en laat dat een tijdje (lees 8+ uur) draaien.

Verder, controleer de voltages van de 12V lijn van je voeding, huntkey is nou niet bepaald een geweldig merk als het gaat om voedingen.

En test je harde schijf eens met een programma van de maker van de schijf op bad sectors e.d., SMART is niet altijd even betrouwbaar.

Ook bekend op XBL als buggienuk

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Heb even op de merknaam van je nieuwe voeding gezocht en kwam dit tegen : http://www.hardwaresecrets.com/article/527/8 . Heb gelijk zoals je ziet even doorgesrolled naar de "Conclusion". Daar zijn ze niet echt lovend voor de voeding. Misschien is het handig om "echt" een keer een goede voeding te kopen ;) .

Self reflection is the school of wisdom

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:12
Terw_Dan schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:11:
Dat everest goede resultaten geeft, wil eigenlijk nog niets zeggen. Test het met memtest86 wil je er zeker van zijn.
Als smart status BAD is, dan zal het niet aan het systeem liggen.

Lees je smart info eens uit ? Misschien heb je daar veel meer aan.
buggienuk schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:13:
En test je harde schijf eens met een programma van de maker van de schijf op bad sectors e.d., SMART is niet altijd even betrouwbaar.
Smart data word door de disk zelf bijgewerkt.. dus ook software die door de fabrikant is gemaakt.
Ik vertrouw eerder op de smart info dan een tool die via 3th party hardware de disk aanstuurd.

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 24-08-2008 23:18 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Voeding nakijken is inderdaad een aanrader.
Hier ook een HuntKey en die is samen met de HDD afgelopen jaar achteruit gegaan. (Binnenkort ook maar eens naar kijken.)

Verwijderd

Topicstarter
Ventrigo schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:17:
Heb even op de merknaam van je nieuwe voeding gezocht en kwam dit tegen : http://www.hardwaresecrets.com/article/527/8 . Heb gelijk zoals je ziet even doorgesrolled naar de "Conclusion". Daar zijn ze niet echt lovend voor de voeding. Misschien is het handig om "echt" een keer een goede voeding te kopen ;) .
Tja misschien ben ik teveel Nederlander, hij was niet al te duur en de verkoper was er enthousiast over, hij verzekerde me dat die voeding voor mijn systeem geen problemen kon opleveren.

Even iets anders, hoe groot schatten jullie de kans dat het moederbord de oorzaak is? Of de SATA controller, maar ook dan moet ik het MB vervangen.

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 21:56
Denk ook dat het je voeding is, dat je hd's niet stabiel genoeg gevoed worden.
Hoeveel hd's zitten er tegelijk in?

Verwijderd

Topicstarter
thefxr schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:25:
Denk ook dat het je voeding is, dat je hd's niet stabiel genoeg gevoed worden.
Hoeveel hd's zitten er tegelijk in?
3 in totaal, 2x Maxtor en de nieuwe Samsung

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 21:24
Ik heb dit in mijn oude woning ook gehad.
Stond constant (minieme) spanning op de aarde. Ergens een lekspanning in huis, maar niet genoeg om de aardlek er uit te laten knallen. Heeft me ook 3x een printplaat gekost van mijn wasmachine, die kon daar ook niet tegen. Bij de derde printplaat kwamen we er achter, toen we spanning gingen meten. Toen viel bij mij ook het kwartje van mijn harde schijven die constant sneuvelden. Het zóu natuurlijk kunnen dat zoiets bij jou ook aan de hand is.

Verwijderd

Topicstarter
UltraSub schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:31:
Stond constant (minieme) spanning op de aarde. Ergens een lekspanning in huis, maar niet genoeg om de aardlek er uit te laten knallen. Heeft me ook 3x een printplaat gekost van mijn wasmachine, die kon daar ook niet tegen. Bij de derde printplaat kwamen we er achter, toen we spanning gingen meten. Toen viel bij mij ook het kwartje van mijn harde schijven die constant sneuvelden. Het zóu natuurlijk kunnen dat zoiets bij jou ook aan de hand is.
Het wordt tijd voor een spanningsmeter geloof ik.

Maar je zegt een spanning op de aarde? Mijn pc zit op een stopcontact zonder aarding, is dat dan al uitgesloten?

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Voeding is idd 1e idee, spanning eens meten met multimeter op een molex connector. In dezelfde categorie: heb je wel aarding? Ik heb al verschillende harde schijven zien kapot gaan door geen of slechte aarding, terwijl alle andere hardware het overleefde.
Kijk de volgende keer even op SilentPcReview.com voor een nieuwe voeding, dit is één van de weinige hardware review sites die voedingen deftig test. Eventueel kan je een kleine UPS voor je pc zetten.

Iedereen zei het al: probeer ook eens memtest86, het de facto programma om je memory te testen.

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Dat kan dan net zo goed een reden zijn, een PC heeft niet voor niets een driepolige voedingsstekker. Het probleem kan heel goed aan het gebrek aan aarding liggen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Misschien moet je hem linksom laten draaien ipv rechtsom.

Het ontgaat mij even wat je met deze opmerking bedoelt, maar als het is om te beweren dat de aardig niets doet dan ben je erg dom bezig, zoals reeds gezegd een computer is niet voor niets voorzien van randaarde. Wanneer je geen randaarde gebruikt loop je een verhoogt risico dat je hardeware defect gaat of een minder lang leven is toe bedeeld. In iedergeval reageer in het vervolg zinnig en ontopic, niet met dergelijk loze opmerkingen. :/

[ Voor 80% gewijzigd door _Dune_ op 25-08-2008 08:14 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:37:
[...]

Het wordt tijd voor een spanningsmeter geloof ik.

Maar je zegt een spanning op de aarde? Mijn pc zit op een stopcontact zonder aarding, is dat dan al uitgesloten?
Dan is dat uitgesloten maar leg dan alsjeblieft één met aarde aan. Wie weet pakt dat ook goed uit.
Wat marcieking zegt dus. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 24-08-2008 23:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
oei dat van die aarding wist ik niet, ik heb een studentenkamer zonder aarding, dus dat zou mooi k*t zijn als het daardoor komt

Ik ga morgen:

1: de schijf in een goed werkende pc hangen
2: de spanning testen in mijn pc
3: memtest draaien
4: als het aan de aarding ligt, kan ik het dan testen door mijn pc simpelweg aan een geaard stopcontact te zetten?

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:44:
4: als het aan de aarding ligt, kan ik het dan testen door mijn pc simpelweg aan een geaard stopcontact te zetten?
Ja, maar HDD's die eenmaal kapot zijn gaan dan niet zomaar weer goed werken natuurlijk.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41

The Third Man

The Third Jellyfish

Geen aarding + slechte voeding is vragen om dit soort problemen. Ik zou het niet gaan testen maar er gewoon voor zorgen dat er een geaard stopcontact voor je pc komt.

Verwijderd

Topicstarter
Saturnus schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:46:
[...]

Ja, maar HDD's die eenmaal kapot zijn gaan dan niet zomaar weer goed werken natuurlijk.
Dus deze is sowieso stuk?

Omdat die Maxtor het ook weer spontaan goed is gaan doen hoop ik dat hdat met deze ook kan gebeuren
Lekkere Kwal schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:46[/message]:
[...]

Geen aarding + slechte voeding is vragen om dit soort problemen. Ik zou het niet gaan testen maar er gewoon voor zorgen dat er een geaard stopcontact voor je pc komt.
Misschien moet ik dat maar doen idd, ik heb laatst een lichtschakelaar vervangen en zag daar wel een aardingdraad zitten, dus het is er wel...

Ik moet over 5 uur alweer op, dus ik ga slapen... bedankt allemaal voor de reacties zover!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 23:54 ]

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:50:
[...]

Dus deze is sowieso stuk?

Omdat die Maxtor het ook weer spontaan goed is gaan doen hoop ik dat hdat met deze ook kan gebeuren.
Proberen kan je.

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:44:
oei dat van die aarding wist ik niet, ik heb een studentenkamer zonder aarding, dus dat zou mooi k*t zijn als het daardoor komt
Meld even aan je huisbaas dat je computer stuk aan het gaan is omdat er geen aarding aanwezig is in het huis, het is namelijk zijn verantwoordelijkheid om dat op orde te hebben.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• BCC

BCC

?! Volgens mij ben je alleen verplicht aarding in de douche en in de keuken te hebben...

[ Voor 63% gewijzigd door BCC op 25-08-2008 10:55 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BCC schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:54:
?! Volgens mij ben je alleen verplicht aarding in de douche en in de keuken te hebben...
Dat ligt aan hoe oud de woning is. In nieuwbouw woningen zal je in elke ruimte randaarde moeten hebben, dat is tegenwoordig (al een poosje) verplicht, maar so-ie-so ben je randaarde nodig voor apparatuur zoals een Computer.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BCC

BCC

Klopt, ik heb ook de raarste problemen gezien door aarding in de PC zaak waar ik vroeger werkte. Mooie was dan altijd dat hij bij de klant thuis niet stabiel liep, maar bij ons op de zaak wel. Op het laatst hadden we een leen-stekkerblok die die status van je aarding weergaf. Geaarde stopcontacten en verlengsnoeren bleken namelijk erg vaak de randaarde niet aangesloten te hebben.

Maar je huisbaas is niet verplicht het aan te leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 25-08-2008 12:13 ]

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 23:58
UltraSub schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:31:
Ik heb dit ook gehad bij mijn vriendin in huis. Computer deed het bij mij thuis perfect maar bij de vriendin starte hij vaak niet op, harddisk kapot etc. 2e schijf hetzelfde verhaal.

Toen ging ik de rvs kamerlamp ophangen en toen stond ik opeens onder stroom toen ik de aarde had verbonden.

Volgens mij is het nu verholpen omdat toen de meterkast nog niet op orde was en nu wel (aarde zat nog niet verbonden op de aarde in de meterkast).

Hoe kan ik de lekspanning meten op een aarde aansluiting? Dus waar houd ik de min van een multimeter op?

Verwijderd

nou,kom op met die gemeten spaningen.

Is een dergelijk reactie nu echt nodig? Het bied in iedergeval geen meer waarde aan het topic. Wanneer de topic starter het een en ander heeft gemeten dan zal hij zijn bevindingen vast met ons delen. Daarnaast stelt wiene nog een vraag misschien dat je die kunt beantwoorden?

[ Voor 79% gewijzigd door een moderator op 25-08-2008 23:12 ]

Verwijderd

hallo ...
ik zat ook te zoeken naar rare fout ik heb ...
en is mega schity ja ! :(

heb nieuwe pc sinds 3 weken nu en heb al 2 hd'z kapot gehad in elk 5 dagen ... hoorde ommekeer zware click geluid ! en daarna alleen maar verergerd :( tot dat vista zei broke enzo :(
in andere pc werken ze zelfs niet of vind ze niet ... wiv ! :( heb weest gaan vragen in pc zaak heb wel pc via duitsland gekocht ... en hij denkt dat sata controller is ...

heb asus p5q3 deluxe wifi ... prachtige mobo pc eigenlijk ook had prob'z met ram'z underclock moeten doen wel naja maar ergste is dat ik 2 x 1000 gig der aan heb ... maxtor'z diamondmax 22 'ers

en zit nu overal te zoeken enzo wat doen
want ik moet bijna hd'z terug zenden en denk voor mobo ook te bij te verzenden
iemand al dit prob gehad dat sata controler defect is ... heb 2 andere hd'z bij gestoken van oude pc en denk dat der ook iets aan scheelt nu :(

grtz

KRM69, hierbij het verzoek iets te doen aan jouw posting stijl. Het is slecht leesbaar en vaak geen Nederlands. Graag duidelijk reply's plaatsen in een niet SMS of chat formaat. Alvast hartelijk dank.

[ Voor 10% gewijzigd door een moderator op 27-08-2008 10:53 ]

Verwijderd

Controller is waarschijnlijk stuk.

Zo'n ding heb ik ook gehad. Sloopte elke schijf die op een bepaalde poort kwam.

Verwijderd

ah oke dus best terug sture ... bah :( sux hard ja :(

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41

The Third Man

The Third Jellyfish

wiene schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:26:
[...]Hoe kan ik de lekspanning meten op een aarde aansluiting? Dus waar houd ik de min van een multimeter op?
Tenzij je een erg dure multimeter hebt ga je dat niet meten. Er zit namelijk een vrij goede meter in je stoppenkast genaamd de 'aardlekschakelaar' die bij een bepaalde stroom (meestal 30 mA) je elektriciteit uitschakelt. Jouw meter moet dus betrouwbaar binnen die 30 mA kunnen meten zónder dat er bij het meten een stroom van 30 mA kan gaan lopen (die je schakelaar laat omslaan)...

• Saturnus
  • Niet online
Daarnaast meen ik dat je Ampère niet meet zoals Voltages. De multimeter moet echt op een plek tussen de kabel komen.
Simpel gezegd: Knip een kabel in 2 delen. Knoop deel 1 aan het zwarte meetpunt van je multimeter en knoop deel 2 aan het rode meetpunt van je multimeter.
De multimeter zit dan in het circuit.

• BCC

BCC

Eha, ja, maar wat hierboven al gezegd wordt: Als jij met een simpele voltmeter gaat meten tussen de massa en een stoomdraad (dus in de stroomkring), maar jij een nieuwe stroomkring, waardoor er een en enorme stroom lopen dwars door jouw voltmeter naar de massa. Hierdoor klapt de aardlek eruit en kun je dus niets meten.

Pagina: 1