tft-scherm: DVI versus VGA

Pagina: 1
Acties:
  • 727 views

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:36
Hey medetweakers,

ik zit ff met een vraagje. Ik ben een beetje uit de videokaarten geraakt aangezien ik niet heel erg veel games meer speel. Ik ben nu echter bezig met een upgrade voor mn systeem en begin met een TFT scherm, toetsenbord en muis. De systeem upgrade moet om financiële redenen nog even wachten. Ik merk nu echter dat steeds meer videokaarten alleen nog een dvi aansluiting hebben en geen vga poort meer.

Nu is mijn vraag; in hoeverre moet ik bang zijn dat over een jaar er geen videokaarten meer met VGA poorten te koop zullen zijn? Ik heb namelijk nu mijn oog gericht op een tft scherm dat alleen een VGA aansluiting heeft, en wil niet tegen het probleem aan lopen dat als ik over een jaartje een nieuw pctje aanschaf dat ik mijn tft niet meer op kan aansluiten...
Ik zal geen top-videokaart gaan kopen maar een spelletje er goed op kunnen spelen wordt wel een eis. Kan ik met deze wensen met een gerust hart een vga tft scherm aanschaffen?

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Als je tegenwoordig een TFT koopt, neem er dan een met DVI. Naast een beter beeld ben je ook in de toekomst zeker dat je je scherm kunt gebruiken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vrijwel alle kaarten hebben nog een DVI naar VGA verloopje erbij, dus kun je die blijven gebruiken. Daarmee zou ik niet aanraden een TFT te kopen met enkel VGA, maar het zou wel kunnen.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 13:38

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je kunt altijd nog een DVI-> VGA converter gebruiken, vaak worden deze nog bij een videokaart verkocht trouwens...

https://powershellisfun.com

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:01
ik heb zelf zo een tussenstuk voor dvi naar vga.. dus echt grote zorgen zullen het niet zijn.. maar mag ik vragen welk scherm?

want tft.. zonder DVI is wel echt raar.. en zou ik persoonlijk ook niet meer in investeren

edit:
spuit 11 :P

[ Voor 4% gewijzigd door Icekiller2k6 op 24-08-2008 21:46 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11-2025

Tarabass

Webmaster

Plus dat VGA slechter beeld geeft dan DVI. Ik heb op mijn werk een tijdje gewerkt met een TFT via VGA en het is een vrij groot verschil. Vooral grijze achtergronden geven een soort golf mee aan je muis etc.. Gewoon voor DVI gaan zou ik zeggen, maar je kunt inderdaad als je dat wilt een adaptortje gebruiken :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zo raar is een tft zonder dvi niet. Worden nog genoeg verkocht, vnl. de goedkoopste modellen uit een serie. Zelfs 22" modellen, dus ik neem aan dat het beeld dan nog wel aanvaardbaar zal zijn. Heb zelf een 20" met dvi, maar als ik die aansluit via vga dan zie ik eigenlijk geen verschil. Vind dvi vooral handig zodat ik zeker weet dat het beeld optimaal is en dat er geen storing oid aanwezig kan zijn door slechte kabels/connectors.

Denk dat alle videokaarten in de toekomst die nog met dvi worden uitgevoerd ook wel vga zullen ondersteunen. Vga is wat dat betreft teveel ingeburgerd. Misschien dat dat anders wordt als dvi uitgefaseerd gaat worden (vervanger is geloof ik al bekend: displayport). Maar dat zal nog jaren duren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

de goedkoopste modellen uit een serie. Zelfs 22" modellen, dus ik neem aan dat het beeld dan nog wel aanvaardbaar zal zijn.
De goedkoopste CRT schermen hadden erbarmelijk beeld, dus ik vind deze aanname wat discutabel, zeker gezien de resolutie van dit soort scherm veel hoger ligt dan bij CRT gangbaar was in de low-end.

Maar los daarvan, TS er is *zat* te vinden over VGA vs DVI en de voor- en nadelen ervan. Doe even zelf de moeite daarnaar te zoeken...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.