Toon posts:

[NAS] Via welke netwerkkaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb sinds kort een Synology DS207+. Fijn dingetje overigens, review komt eraan als mijn proza aanstaat.

Eerst wilde ik een Gb netwerkje (range 10.0.0.x) maken, naast het bestaande netwerk (192.168.1.x, gebruik voor internet te delen, wireless). Nu heb ik echter toch besloten om de NAS in het bestaande netwerk te hangen (wel via een Gb switch, waar alle pc's in mijn kamer aan hangen).

Echter, nu vraag ik me af, of ik wel de zelfde snelheden kan halen als de 100Mb router aan de Gb switch hangt. Verder vraag ik me ook af, wanneer ik tegelijkertijd wlan aan heb staan en mijn laptop fysiek aan de switch heb hangen, via welke netwerkkaart het verkeer gaat? Nu is daar vrij snel achter te komen met een benchmarktool, maar waarom maakt windows een bepaalde keuze? Het gaat mij vooral om de theorie erachter.

samengevat:

Heeft de 100Mbit router een negatief effect op de Gbit switch?

Hoe gaat de datastroom als ik zowel wireless aan heb staan en de switch via ethernet verbonden heb?

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:56:
Hi,

Ik heb sinds kort een Synology DS207+. Fijn dingetje overigens, review komt eraan als mijn proza aanstaat.

Eerst wilde ik een Gb netwerkje (range 10.0.0.x) maken, naast het bestaande netwerk (192.168.1.x, gebruik voor internet te delen, wireless). Nu heb ik echter toch besloten om de NAS in het bestaande netwerk te hangen (wel via een Gb switch, waar alle pc's in mijn kamer aan hangen).

Echter, nu vraag ik me af, of ik wel de zelfde snelheden kan halen als de 100Mb router aan de Gb switch hangt. Verder vraag ik me ook af, wanneer ik tegelijkertijd wlan aan heb staan en mijn laptop fysiek aan de switch heb hangen, via welke netwerkkaart het verkeer gaat? Nu is daar vrij snel achter te komen met een benchmarktool, maar waarom maakt windows een bepaalde keuze? Het gaat mij vooral om de theorie erachter.

samengevat:

Heeft de 100Mbit router een negatief effect op de Gbit switch?

Hoe gaat de datastroom als ik zowel wireless aan heb staan en de switch via ethernet verbonden heb?
Je router heeft verder niet zoveel met je interne netwerk te maken.

Verder kun je met metric spelen op je netwerkkaarten om te bepalen welke pad je laptop kiest om met je NAS te praten.

Je draadloze kaart kun je ook uit zetten natuurlijk.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:57
1 - Je switch houd als het goed is het verkeer bij hem en komt dus niet op de langzamere router.

2 - Bij mij in Ubuntu zet hij standaard de minst snelle verbidning uit.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:56:
Hi,

Echter, nu vraag ik me af, of ik wel de zelfde snelheden kan halen als de 100Mb router aan de Gb switch hangt.
Indien je PC en de NAS allebei aan de Gbit switch hangen dan is het geen probleem het verkeer loopt dan enkel door je switch en niet door de router.
Verder vraag ik me ook af, wanneer ik tegelijkertijd wlan aan heb staan en mijn laptop fysiek aan de switch heb hangen, via welke netwerkkaart het verkeer gaat? Nu is daar vrij snel achter te komen met een benchmarktool, maar waarom maakt windows een bepaalde keuze? Het gaat mij vooral om de theorie erachter.
Dit heeft met de instellingen van netwerk routes te maken (en de prioriteit daarvan). Je kan de volgorde van je netwerk interfaces instellen. Voor Windows XP (je vermeld niet welk OS je gebruikt) kan je die informatie hier vinden: http://support.microsoft.com/kb/894564.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
Oh sorry, ja ik gebruik idd XP. Ik las net het KB artikel door, en nu is het een stuk duidelijker, dank jullie wel!

Maar was het ooit niet zo dat wanneer je een 10mbit apparaat op een 100mbit switch aansloot, dat dan de hele switch op 10 ging? of is dat een fabeltje?

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Geld alleen voor een hub, moderne switch werkt poort onafhankelijk.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Pagina: 1