Verwijderd

Topicstarter
Een hopelijk geen raar probleem, echter kan ik er verdomd weinig op internet over vinden.

Mijn D50 heeft de laatste paar dagen erg veel problemen met het focussen op onderwerpen. Dit wil zeggen: tot een bepaalde afstand. En om het nog maar even variabeler te maken doet het probleem zich op verschillende manieren voor afhankelijk van de lens.

Ik heb 3 lenzen welke ik graag gebruik.

Sigma 70-300
De kitlens 18-55
En mijn schatje: de Tokina 12-24

De situaties zijn als volgt:

Met de sigma 70-300
Niks, op zowel 70, 100, 200, en 300 geen problemen.

Met de Tokina 12-24
Tot een halve meter focust hij perfect. Daarna weigert hij dienst en knippert 'R04' (hoewel dit volgens mij niks met de focus te maken heeft) in beeld. Diafragma maakt niet uit. Als ik mijn lenskap er op laat dan probeert mijn d50 tervergeefs te focusen op een punt, maar blijft dit wel proberen!

Met de kitlens 18-55
Op elke afstand moet hij echt een duidelijk focuspunt hebben. Een spleet in een muur, de hoeken van een ruimte, een duidelijk object. In het wilde-weg wat opzoeken en focussen werkt helaas niet. Ik moet er af en toen ook dubbel op mijn shutter drukken.

Met mijn Tokina is het dus het ergst, de kitlens lijkt er af en toe last van te hebben -of ik ben paranoia- en de Sigma focust vrolijk een eind weg. Gister trouwens op een sloop terrein in Berkel en Rodenrijs geweest (vlak naast de deur :) ) en daar deden de symptomen zich al een beetje voor. Even de D50 aan/uit zetten of de batterij eruit/erin fix'de het probleem echter. Vandaag weigert mijn Tokina echter semi-volledig dienst. (en de overige lenzen een beetje)

Herkent iemand deze symptonen? Mijn d50 heeft er alweer 3 trouwe dienst jaren en ruim 20.000 foto's opzitten. Ik koop daarom ook liever een nieuwe Nikon dan dat ik nu een nieuwe 12-24 moet kopen en straks een nieuwe camera.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ja, helaas, dit hoor je wel vaker. Ik zou sowiso een reset van de cam doen. Daarnaast even kijken of verschillende auto-focus modes er last van hebben.

Aan de positieve kant, een D50 met minder op de teller kun je al vinden voor 250 euri.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Misschien ook eens even de body van binnen schoonblazen/zuigen, het kan zijn dat er stof en andere troep op het gedeelte zit wat de focusing verzorgt.

Dat met die R04 heb ik ook weleens, als er te weinig contrast in beeld zit.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Een reset heeft wonderen verricht. Bedankt! _/-\o_

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Wat bedoel je trouwens precies met een "reset" (en hoe voer je die uit)?