Toon posts:

[VOIP] Paar dingetjes die ik nog zoek...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het verdiepen in het hele voip gebeuren en ben al veel wijzer geworden, toch zijn er toch nog een aantal dingetjes die ik niet onmiddellijk terug vind.

1. Aangezien ik nog steeds mijn vaste lijn nodig heb (voor adsl), ga ik voor een ATA opteren, om te kunnen bellen via het internet. Ik ga mijn analoog toestel dus op mijn ata aansluiten, maar hoe weet het inkomend signaal dat het gewoon naar mijn toestel moet, en niet voip? Of is dit een instelling in het ATA zelf?

2. Ik heb ook reeds een account aangemaakt bij voipbuster en daaromtrend vind ik toch ook enkele tegenstrijdigheden. In een tabelletje staan de zogenaamde "free-calls", en ook bij het tarieven overzicht zie ik free staan (bij oa. België en Nederland). Ergens anders lees ik dan weer dat het slechts 120 dagen gratis is en dat er dan een (welliswaar laag) tarief wordt aangerekend. Ik vind nochtans die tarieven nergens terug...

3. Dan zit ik nog met de keuze van een ATA. Aangezien ik een router heb van D-link, had ik ook graag een ATA van D-link willen hebben (vb. DVG-2001S). Ik vind over deze laatste echter maar enkele reviews en die voorspellen niet veel goeds. Dan heb ik ook nog de linksys ATA bekeken en heb gemerkt dat er hier op het forum verschillende mensen zijn die daar goede ervaringen mee hebben. Alleen: er wordt met zoveel technische termen gegoocheld dat ik het er benauwd van krijg. Dus wat is een goede (en betaalbare) ATA?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb zelf al ettelijke uren gezocht...

Thx!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:10

Speedmaster

Make my day...

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 17:09:
Ik ben me aan het verdiepen in het hele voip gebeuren en ben al veel wijzer geworden, toch zijn er toch nog een aantal dingetjes die ik niet onmiddellijk terug vind.

1. Aangezien ik nog steeds mijn vaste lijn nodig heb (voor adsl), ga ik voor een ATA opteren, om te kunnen bellen via het internet. Ik ga mijn analoog toestel dus op mijn ata aansluiten, maar hoe weet het inkomend signaal dat het gewoon naar mijn toestel moet, en niet voip? Of is dit een instelling in het ATA zelf?

2. Ik heb ook reeds een account aangemaakt bij voipbuster en daaromtrend vind ik toch ook enkele tegenstrijdigheden. In een tabelletje staan de zogenaamde "free-calls", en ook bij het tarieven overzicht zie ik free staan (bij oa. België en Nederland). Ergens anders lees ik dan weer dat het slechts 120 dagen gratis is en dat er dan een (welliswaar laag) tarief wordt aangerekend. Ik vind nochtans die tarieven nergens terug...

3. Dan zit ik nog met de keuze van een ATA. Aangezien ik een router heb van D-link, had ik ook graag een ATA van D-link willen hebben (vb. DVG-2001S). Ik vind over deze laatste echter maar enkele reviews en die voorspellen niet veel goeds. Dan heb ik ook nog de linksys ATA bekeken en heb gemerkt dat er hier op het forum verschillende mensen zijn die daar goede ervaringen mee hebben. Alleen: er wordt met zoveel technische termen gegoocheld dat ik het er benauwd van krijg. Dus wat is een goede (en betaalbare) ATA?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb zelf al ettelijke uren gezocht...

Thx!
1. Het ATA kastje zal het binnenkomende signaal gewoon doorsturen naar je telefoon.
Uitbellen zal je kastje standaard via VOIP doen, tenzij je bijvoorbeeld met # kiest voor je huidig (KPN?) telefoonlijn.

2. Beltegoed koop je voor 10 euro. Dit geeft je recht op 120 dagen gratis bellen naar vaste nummers (niet zijnde 0900 etc) in nederland met een maximum van 300 minuten over de afgelopen 7 dagen. Na 120 dagen ga je 1 cent per minuut betalen, dit gaat dan van je 10 Euro af (= 100 uur!16 uur en een beetje rekenen blijft lastig >:) ). Je kan je beltegoed weer opwaarderen waardoor je weer freedays krijgt (die 120 dagen). Bellen naar mobiel kost altijd geld en gaat direct van je 10 euro af.

3. Dit is een peroonlijke keuze, hier draait een speedtouch 780 met wireless en voip ingebouwd. Bijzonder stabiel en geen echo of wegvallen van je lijn. 2e hands zijn deze wel te vinden op marktplaats echter moet je dan wel opletten dat je niet per ongeluk de KPN Experiabox variant koopt want deze is gelockt en is niet aan te passen.

1 & 2 zijn dus duidelijk en zoals ik al schrijf optie 3 is een persoonlijke keuze, voordeel is wel bij een alles in 1 situatie dat dit uitermate stabiel is. Hou wel je vaste lijn (bij KPN) voor binnenkomende geprekken, met een belbudget kost je dat 10 euro max per maand. Een nummer aanvragen bij Voipbuster lukt niet meer, en is in dit geval ook niet nodig je gebruikt je Voip lijn alleen voor uitgaande geprekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedmaster op 24-08-2008 20:29 ]

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:51
€10 = 1000 ct = 1000 minuten bellen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de speedtouch bekeken, maar ik zou niet graag van router willen veranderen. Wil echt gewoon een ATA kastje op de router bijsteken( ik ga dan wel poorten moeten forwarden heb ik al begrepen?)

Nog iets: als ik voipbuster via pc gebruik moet ik het nummer in internationale vorm ingeven. Ik neem aan dat ik dat ook ga moeten doen als ik met mijn analoge telefoon ga bellen? Is er een manier om dit te omzeilen? (bvb. een soort regel in het ATA kastje dat ie er telkens +32 bijzet?)

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:26:
Ik heb de speedtouch bekeken, maar ik zou niet graag van router willen veranderen. Wil echt gewoon een ATA kastje op de router bijsteken( ik ga dan wel poorten moeten forwarden heb ik al begrepen?)

Nog iets: als ik voipbuster via pc gebruik moet ik het nummer in internationale vorm ingeven. Ik neem aan dat ik dat ook ga moeten doen als ik met mijn analoge telefoon ga bellen? Is er een manier om dit te omzeilen? (bvb. een soort regel in het ATA kastje dat ie er telkens +32 bijzet?)
Google maar eens op dialplan, is inderdaad een instelling in je ATA. Hierdoor kan je bellen binnen je eigen regio zonder netnummer, en binnen Nederland zonder land nummer

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:00
Tuut-Tuut schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:31:
[...]

Google maar eens op dialplan, is inderdaad een instelling in je ATA. Hierdoor kan je bellen binnen je eigen regio zonder netnummer, en binnen Nederland zonder land nummer
Volgens mij bedoel je België, +32 is iig landcode daarvan :P

Verwijderd

Topicstarter
RetroTycoon schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 21:03:
[...]

Volgens mij bedoel je België, +32 is iig landcode daarvan :P
Inderdaad, ben van België. Ook wat betreft internetfora zijn jullie beter :P

Verwijderd

Topicstarter
Tuut-Tuut schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:50:
[...]

3. Dit is een peroonlijke keuze, hier draait een speedtouch 780 met wireless en voip ingebouwd. Bijzonder stabiel en geen echo of wegvallen van je lijn. 2e hands zijn deze wel te vinden op marktplaats echter moet je dan wel opletten dat je niet per ongeluk de KPN Experiabox variant koopt want deze is gelockt en is niet aan te passen.
Hoi Tuut-Tuut,

Ik heb een speedtouch 780 gevonden voor een paar euries. Is dit een goeie keuze? En nog een vraagje: als ik problemen met de instellingen heb, mag ik je dan om raad vragen?

Thx!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Wel even opletten dat het geen Experiabox is.
Daar zit een aparte firmware op van KPN. Ik heb wel gelezen dat je dat kan aanpassen, maar als je de keuze hebt, zou ik die links laten liggen.

Er is al een Voipbuster topic waar je veel info zelf kunt vinden.
Info zoals: je betaalt geen €10, maar €12,50. Er komt nog BTW en fees bij.

Verwijderd

Topicstarter
Even een schopje...

Heb ondertussen de speedtouch 780 WL, en heb ook al alle instellingen goed lopen, alleen het voip gedeelte lukt van geen kanten. Ik heb even wat geprobeerd en gewoon alle stekkertjes van mijn vaste telefoonlijn in de router ingeplugd en ook van mijn router naar mijn analoog toestel.

Toen heb ik even geprobeerd om met mijn mobiel mijn vaste lijn te bellen en inderdaad, dat gaat gewoon zoals zonder de router. Wanneer ik in de admin page nu even "enable telephony" aanvink, loopt alles mis. Heb voor de rest nog geen dingen ingevuld, maar wanneer ik NU naar mijn vast toestal bel, dan zie ik wel op de foon dat er iemand belt, maar ik hoor niets meer. Weghalen van het vinkje verandert niets aan de situatie, ik moet dan de router resetten wil ik weer via mijn analoge telefoon bereikbaar zijn.

Iemand een idee?

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Ok, ik probeer het, de uitleg hieronder voor het modem bevat veel stappen maar als je het stap voor stap doet moet het lukken.

Van voipbuster heb je logingegevens nodig.
Daarvoor maak je een account aan bij Voipbuster op de site door de software te downloaden en de installatie wizard te doorlopen.
Als alles werkt in het softwarepakket van voipbuster kan je aan de gang met je modem.

Log in op je Speedtouch modem.
http://speedtouch.lan
Ga naar telefonie, kies rechts boven voor configure
Zet vinkje aan bij enable telefonie
Vul de volgende gegevens in:
Username: Je gebruikersnaam bij Voipbuster
Password: Je passwoord van Voipbuster
Confirm password: nogmaals
Kies poort 1 als telefoonport.
Druk op opslaan en kies rechtsboven voor Expert Configure
Vul het scherm als volgt in:
Registrar: voipbuster.com
Registrar port: 5060
Proxy: 5060
Expiretime: 3600

Je komt na opslaan terug in je telphony scherm, achter je username moet een groen vinkje staan.
Is dit niet het geval dat zijn de ingevoerde gegeven bij username of bij registrar onjuist.
Heb je een groen vinkje, dan gaan we naar de laatste stap.

Plug je telefoonlijn en je adsl lijn op je modem. (muur - spliter - 2 lijnen- modem)
Lijn 1 is adsl en gaat op de adsl aansluiting op je modem en lijn 2 (telefoonlijn) gaat op de grijze aansluiting op je modem. Je lijn naar je toestel gaat op de groene poort 1 van je modem.
Alles moet nu werken, enige wat rest is zorgen dat je saldo hebt bij Voipbuster om te kunnen bellen.

Verwijderd

Topicstarter
Thx Tuut-tuut,

heb alles werkend gekregen. Het probleem wat ik eerder meldde (ik ZIE dat een call binnenkomt, maar ik HOOR het niet) had te maken met de landinstelling. Die stond op "etsi", ik heb hem op Belgium gezet (weet niet eens waar dat land "etsi" ligt? :))

Heb jij trouwens een dialplan voor de st780? Ik heb al wat dingetjes gevonden, maar raak er niet helemaal wijs uit.

alvast bedankt m8! _/-\o_

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 17:25:
Thx Tuut-tuut,

heb alles werkend gekregen. Het probleem wat ik eerder meldde (ik ZIE dat een call binnenkomt, maar ik HOOR het niet) had te maken met de landinstelling. Die stond op "etsi", ik heb hem op Belgium gezet (weet niet eens waar dat land "etsi" ligt? :))

Heb jij trouwens een dialplan voor de st780? Ik heb al wat dingetjes gevonden, maar raak er niet helemaal wijs uit.

alvast bedankt m8! _/-\o_
Kijk eens op deze link: http://www.robvonk.com/projects-english/dialplanedit/
Hier staat een tooltje wat je kan gebruiken om je dialplan aan te passen.
Pagina: 1