Toon posts:

Exchange 2

Pagina: 1
Acties:
  • 1.745 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Zoals ik al in een eerder topic heb aangegeven ben ik bezig met een exchange server op te zetten.
De waarheid is echter dat ik volgende week dinsdag de lesboeken pas krijg. Maar tot heden heb ik alles geinstalleerd en werkt ogenschijnlijk. Maar zo heb ik hier en daar een paar (basis) vragen. Een daarvan is bijvoorbeeld: moet je betalen voor een exchange te draaien. En hoe weet bijv andre servers (bijv hotmail) waar mijn exchange server te vinden is. Of moet je exhange net als een website dit aanvragen bij buro huppeldepup??? Wat ik nu wil weten is of er ergens aanvullende stof is wat ik kan lezen (voor ik de lesboeken krijg) en mijn vraag beantwoord krijg.

Gr Leo

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:48

momania

iPhone 30! Bam!

Je mag dan eerst wel eens een basis cursus netwerk protocollen etc. gaan doen, want als je dit al niet weet is een exchange server opzetten ff te hoog gegrepen voor je ;)

Begin hier maar eens met lezen: Wikipedia: Domain Name System

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03 13:46
Je moet wel degelijk voor Exchange betalen. Enkel leden van MSDN/Technet krijgen een licentie voor test gebruik. Prijzen voor Exchange 2007 zijn als volgt:

* Standard Edition: $699
* Enterprise Edition: $3999
* Standard CAL: $67 --> The Exchange Server 2007 user/device CAL is required for each user/device gaining access to the server, and entitles access rights to both editions of Exchange Server.
* Enterprise CAL: Standard CAL prijs + $37 --> The Exchange Enterprise CAL provides access to Unified Messaging and advanced compliance, as well as Forefront Security for Exchange Server and Exchange Hosted Filtering for onsite and hosted antivirus and anti-spam protection.

Andere mailservers zullen je mailserver op basis van het MX record bereiken. hiervoor dien je dus bij je DNS beheerder het verzoek in te dienen deze aan te maken en te routeren naar het opgegeven IP adres.

De beste plaats natuurlijk om te kijken is ook de website van Microsoft zelf ;) Hier staat immens veel informatie te vinden:

Microsoft Exchange Product Page
Exchange 2007 Technet Library

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik snap met de opmerking: Je mag dan eerst wel eens een basis cursus netwerk protocollen etc. gaan doen, want als je dit al niet weet is een exchange server opzetten ff te hoog gegrepen voor je

Ben zelf mcsa dus weet wel een en ander over dns en netwerken. Maar aangezien exchange de volgende stap is, is op dat gebied alles nieuw. En tuurlijk weet ik hoe hun dns de mijne vind. Maar wat ik niet weet is of mijn exchange echt draaiend te krijgen is of dat dat voor een persoon opzich niet mogelijk is. Kwa kosten bedoel ik dan. En ik heb exchange draaien dus kwa software!!!!

Gr

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Als je weet over DNS en netwerken, had je dus moeten weten dat je voor mail MX records heb enzo. ;)

Qua kosten.. tja.. exchange licentie, hardware en een internet verbinding.. dat is het wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap wel wat je bedoeld maar tot heden had ik niks te maken met exchange. Buiten het feit dat je in de opleiding mcsa een mx record en een srv record moest aanmaken. Verder wist ik dus niks van exchange hoe alles in zijn werk gaat. Daarom is dat ook een apparte opleiding zoals een appart diploma. Dus al ben ik mcsa ik heb ''nog'' geen verstand van mailservers en ook bijv nog geen verstand van bijv websites maken enz.

Gr

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Waarom begin je dan niet met een gratis simpele e-mail server op te zetten?

Zolang je een server hebt, een eigen domeinnaam waar je MX records kunt aanmaken (of laten aanmaken), kun je aan de slag. Dan kan je iig leren een e-mail servertje op te zetten. Kan je daarna verder kijken naar exchange en de integratie in je windows domein. :Y)

Stap voor stap en klein beginnen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja das waar klein beginnen maar dinsdag begint voor mij de les exchange. En nu weet ik natuurlijk niet welke versie ik van school krijg maar ik ben bang dat hun niet klein willen beginnen. En ik wou een beetje voor leren. Maar misschien moet ik dinsdag aan de leraar vragen hoe alles zit.

Gr

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Even nog dit: neem de aanwijzingen die je krijgt in de sluitposts van je gesloten topics ook eens door - die zijn er niet om je te narren maar om je verblijf op dit forum prettiger te laten verlopen.
RobIII in "Exchange" dus ;)

En vermoedelijk beginnen ze met Exchange 2003, en je zal echt geen cluster hoeven op te zetten.
Voor Exchange en andere Server software is bovendien Windows Servers en Server-software het juiste subforum, dus als je daar eerst gericht in gaat zoeken ( [search=exchange 2003 installatie] ) kom je vast al wat simpele zaken tegen.

Ps: MCSA? Wat heb je dan als elective genomen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een goede site met veel informatie over Exchange en Windows Server edities is Petri: http://www.petri.co.il/tips_and_tricks.htm. Met Google zijn er ook best veel andere tutorials te vinden voor Exchange, al zullen een aantal dingen afhankelijk zijn van de versie waarmee je gaat werken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik ben begonnen met mcdst daarna heb ik vt gedaan Oftewel vista. En daarna server2003. Dus nu ga ik verder met exchange

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:58:
Hallo

Ik ben begonnen met mcdst daarna heb ik vt gedaan Oftewel vista. En daarna server2003. Dus nu ga ik verder met exchange
Als jij MCSA bent dan ben ik de paus ;)
niet zo lullig bedoeld als ik het zeg, maar ik heb niet het idee dat je met deze zeer beperkte kennis 5 server-examens hebt kunnen voltooien, want de vragen die je nu stelt worden op die examens zegmaar ook allemaal gesteld.
Ga je er echt eens in verdiepen, want ik heb het idee dat je GoT nu een beetje als helpdesk/vraagbaak ziet, en dat is niet helemaal ons idee van het forum. Meer daarover in [faq]FAQ[/faq].

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wellicht een papieren MCSA'er met alleen testking-ervaring ;)

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
dom lulle kennen we in ieder geval allemaal wel. En als jouw kennis niet verder gaat om te weten dat op een server examen geen exchange vragen gesteld worden. En als jij roept (5 server-examens )
dan weet ik dat je uit je nek lult. Want sinds wanneer is mcdst en vista een server examen. Dus maar twee examens voor server. Dus 70-290 en 70-291. En dat jij je afvraagd of ik het forum als vraagbaak gebruik komt omdat je zelf het doel van een forum misloopt. Namelijk gezellig praten over ICT ding. En tja als niet verder komt als comentaar dan kan ik me voorstellen dat je dat niet ziet. Dus als je zelf niet weet wat er in een examen zit dan blijf maar paus. Of zeg niks als je maar wat wilt zeggen om iets te kunnen zeggen. Komt klungelig over. (ook dit is niet zo lullig bedoeld als ik het zeg)

Gr

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:53:
En dat jij je afvraagd of ik het forum als vraagbaak gebruik komt omdat je zelf het doel van een forum misloopt. Namelijk gezellig praten over ICT ding.
Euh.. ik denk toch echt dat je nu even een flinke denkfout maakt :)

Maar om het vooral even weer ontopic te houden: heb je nu al je DNS basics even ververst uit je 70-291 boek zodat je weet wat voor DNS records gebruikt worden voor mail afhandeling?

En net als voor je Windows Servers zijn er ook prima deployment guides bij Microsoft te vinden, dus begin daar met inlezen - dan sta je ook niet voor verrassingen zometeen op je cursus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik hoor het al ik maak een denkfout omtrent de gezelligheid. Is toch precies wat ik net zeg. En iets roepen als:Maar om het vooral even weer ontopic te houden: heb je nu al je DNS basics even ververst uit je 70-291 boek zodat je weet wat voor DNS records gebruikt worden voor mail afhandeling? Dit doet denken alsof ik dat niet wist. Wat jij roept is O je weet niet wat een appel is dan weet je ook niet wat een peer is. Maar goed als dit het praat nivo hier op dit forum is tja dan ga ik in ieder geval wel eens verder kijken naar een plaats waar niet alleen tieners komen (altans zo klinkt dat wel) Dus zal mijn account gaan verwijderen indien mogelijk.
Stelletje kinderen

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:10:
Dit doet denken alsof ik dat niet wist.
Nou, anders stel je ook niet de vraag
En hoe weet bijv andre servers (bijv hotmail) waar mijn exchange server te vinden is. Of moet je exhange net als een website dit aanvragen bij buro huppeldepup???
dus zo raar is dat niet om eerlijk te zijn ;)
Maar goed als dit het praat nivo hier op dit forum is tja dan ga ik in ieder geval wel eens verder kijken naar een plaats waar niet alleen tieners komen (altans zo klinkt dat wel)
Nogmaals:
Als je in plaats van je kont in de krib te gooien nou eerst even inleest in de plaatselijke forum-mores (en je topics niet telkens heropent als je verteld wordt hoe je ze wel op de juiste plek zet) is heel deze recalcitrante houding van je niet nodig.

Maar je moet het zelf weten tenslotte :)

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen wie roept er om te beginnen als jij mcsa bent ben ik de paus. En ten tweede als ik de vraag stel (En hoe weet bijv andre servers (bijv hotmail) waar mijn exchange server te vinden is. Of moet je exhange net als een website dit aanvragen bij buro huppeldepup???) dan klopt ook precies wat ik vraag dit heeft buiten een record niks met gewoon server2003 te maken. Maar dit is puur exchnge en ja daar wist ik nog niks van af. Maar ik lees zovaak of een of andere forum dat iemand een vraag steld en dat daar vereweg van antwoord word gegeven. En als ze dan iets lezen wat humor is dan krijg je van dit soort gesprekken. Weet je recalcitrante houding ooit van de sire reclame gehoord. Wat hier geroepen word is als iemand niet weet waar hij zijn platte band kan laten oppompen dat hij dan onmogelijk een rijbewijs kan hebben. Maar goed omdat ik niet wist welke verhouding dns met exchange was zou ik geen mcsa zijn tjonge tjonge

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-03 14:55
Ken je de volgende termen en weet je wat ze inhouden?
- SMTP
- DNS
- MX Record
(- A Record)
- IP adres
- TCP/IP

Als ik me niet vergis moet dit (op SMTP na) allemaal in 70-291 genoemd zijn. Ik raad je aan om je hier even in in te lezen en deze technieken / termen te combineren. Dan kom je al een heel eind richting het beantwoorden van je vraag.

Om je op weg te helpen: Een website hoef je nooit aan te vragen bij bureau huppeldepup. (Meestal noemen we dat voor Nederland SIDN, maar los daarvan). Een domein moet je inderdaad aanvragen. Dat domein laat je vervolgens naar het IP van je server verwijzen met A-records. Met MX records geef je aan waar de mail voor dat domein naar toe moet.

offtopic:
En nee, ik heb geen enkele opleiding van Microsoft, Novell of welke firma dan ook gevolgd. Vorig jaar zat ik nog op het VWO

[ Voor 41% gewijzigd door Nijn op 24-08-2008 20:52 ]

Verwijderd

Van iemand die MCSA is mag je wel meer verwachten, dus ik trek het ook in twijfel hoor.
Het is gewoon een logische reactie wanneer iemand begint met vertellen dat hij Exchange heeft geinstalleerd en dan de vraag steld hoe andere servers weten hoe ze de mail bij hem moeten bezorgen.
Dat je niet weet wat een mx-record is, is tot daar aan toe. Maar je kan toch heel goed zelf op onderzoek uitgaan lijkt mij.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:39:
Maar ik lees zovaak of een of andere forum dat iemand een vraag steld en dat daar vereweg van antwoord word gegeven. En als ze dan iets lezen wat humor is dan krijg je van dit soort gesprekken.
Jij leest helemaal geen forums, of participeert er in ieder geval op de verkeerde manier aan. Kijk hier maar eens, je ziet het forum gewoon als helpdesk, als plaats om je vraag neer te dumpen en een uur later een pasklaar antwoord te verwachten. Je hebt nog niemand op dit forum geholpen, maar wel zeven topics met jouw vragen geopend. En je posts zelf geven ook blijk van weinig forumervaring, je weet nog niet eens hoe de quote-functie werkt, waardoor je posts onoverzichtelijk en onleesbaar worden.

Verder, zoals hier op GoT verwacht wordt en wat topics interessant maakt voor regelmatig terugkerende bezoekers met kennis, is een stukje eigen inzet, waar niet één van jouw topics getuigt. Als je niet vertelt wat je zelf hebt geprobeerd en waarop je vastloopt, kan iedereen met kennis honderden suggesties doen, en verwacht je dus eigenlijk dat er bij voorbaat al verspilde moeite in jouw topic wordt gestoken. Je bent lang niet de enige die zo dit forum steeds minder leuk maakt voor terugkerende bezoekers, maar wel weer een flink volhardende. Crew uitschelden bijvoorbeeld, waar haal je de gore moed vandaan. Deze vrijwilligers doen hun best om je op weg te helpen met je topic in plaats van het direct te sluiten, en wat doe jij? Je kaffert ze vierkant uit.

Lees je gesloten topics nog eens door, en ga bij jezelf te raden waaraan het je ontbreekt. Leesvaardigheid is er in ieder geval één van, want je bent al twintig keer geholpen in je topics. Niet direct geholpen, maar op weg geholpen. Daarvan leer je immers het meest.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dit begint op een normaal antwoord te lijken En ja tuurlijk ken alle termen al merk ik dat smtp nu veel en veel meer aan het bod komt in tegensteling met de vorige opleidingen. En bovendien heb ik gemerkt dat mijn hele exchange werkte altans binnen het domein. Dwz dat ik onderling iedereen mail kan sturen. Dus daar was ik al blij mee. Maar zou ik naar de buurvrouw gaan dan komt de mail nooit aan. En ik had nog niet zo lang geleden mijn laatste examen waar ik als examenvraag iets moets uitvoren dat uitvoeren betekende toevallig dat ik een mx record moest aanmaken zodat de ene server de andere mailserver kon vinden. Maar dit is ook alles wat er omtrent dns en exchange te maken had.

Maar goe bedankt

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Om te beginnen wie roept er om te beginnen als jij mcsa bent ben ik de paus.
Ik niet in ieder geval.
Misschien moet je toch even dit topic vanaf het begin nog een keer doorlezen.
En ten tweede als ik de vraag stel (En hoe weet bijv andre servers (bijv hotmail) waar mijn exchange server te vinden is. Of moet je exhange net als een website dit aanvragen bij buro huppeldepup???) dan klopt ook precies wat ik vraag dit heeft buiten een record niks met gewoon server2003 te maken. Maar dit is puur exchnge en ja daar wist ik nog niks van af.
Nu komt de aap uit de mouw ;)
Waar jij nu tegenaan loopt is dat je zelf de link niet kunt leggen tussen de theorie uit je boek en waar het in de praktijk ook voor gebruik wordt.
Wat je voor het hosten van mailservices nodig hebt is namelijk absoluut niet uniek voor Exchange - maar net zo goed van toepassing voor een Debian doosje met Exim of Postfix.

Dat je die link niet ziet is niet erg, maar ga dan niet als een stier door een porseleinkast tekeer hier als je nu antwoorden en tips krijgt waar je wel degelijk in je loopbaan straks wat aan hebt.
Weet je recalcitrante houding ooit van de sire reclame gehoord. Wat hier geroepen word is als iemand niet weet waar hij zijn platte band kan laten oppompen dat hij dan onmogelijk een rijbewijs kan hebben. Maar goed omdat ik niet wist welke verhouding dns met exchange was zou ik geen mcsa zijn tjonge tjonge
offtopic:
Je zet jezelf nu wel heel erg te kijk hoor... Denk eens na voor je iets gaat roepen over die waarde van je papiertjes?
En maak niet de fout te denken dat hier alleen maar tienertjes rondlopen, dan kon je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen namelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 21:03:
En ik had nog niet zo lang geleden mijn laatste examen waar ik als examenvraag iets moets uitvoren dat uitvoeren betekende toevallig dat ik een mx record moest aanmaken zodat de ene server de andere mailserver kon vinden. Maar dit is ook alles wat er omtrent dns en exchange te maken had.

Maar goe bedankt
...dus je wist het antwoord zelf al voordat je je vraag hier poste??

Pas trouwens ook je recipient policy aan, anders komen je mails nog niet binnen ;)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Om te beginnen wie roept er om te beginnen als jij mcsa bent ben ik de paus. En ten tweede als ik de vraag stel (En hoe weet bijv andre servers (bijv hotmail) waar mijn exchange server te vinden is. Of moet je exhange net als een website dit aanvragen bij buro huppeldepup???) dan klopt ook precies wat ik vraag dit heeft buiten een record niks met gewoon server2003 te maken. Maar dit is puur exchnge en ja daar wist ik nog niks van af.
Dat is niet puur exchange, dat is puur DNS.

Server A vraagt aan de DNS: zeg, wat zijn de MX record van domein.nl
De DNS server zegt: dat is serverb.domein.nl
Dus pakt server A het mailtje en klopt aan bij serverb.domein.nl om het mailtje bij hem te droppen.

Overigens is er meer dan exchange qua mailservers.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
Debian doosje met Exim of Postfix Dit ken ik niet!!!!! Echt niet

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat is wat Rob dus bedoelt met:
Rob schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 21:08:
Overigens is er meer dan exchange qua mailservers.
Om je een voorbeeldje te geven:
Howto: ISP-style Email Server with Debian-Etch and Postfix 2.3

En MTA's als Exim en Postfix zijn wat dat betreft de meest gebruikte mailservers op Internet.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dit is een handige tip (Pas trouwens ook je recipient policy aan, anders komen je mails nog niet binnen )
En jullie moeten niet vergeten dat ik de boeken nog moet krijgen en alles wat ik weet ik zelf heb uitgevonden. En ik dus eigenlijk NIKS van exchange afweet. Maar voor de vorige poster. Ik heb zelf een dns en exchange draaien. Nu kan ik onderling mail versturen. Maar nu ga ik naar de buurvrouw waar ik in feite contact maak met de dns server van haar provider. Haar dns roept dan waarschijnlijk dat hij van mijn dns server oftewel/sterker nog mijn exchange server geen records heeft. Dat begrijp ik nog niet.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 21:25:
Maar nu ga ik naar de buurvrouw waar ik in feite contact maak met de dns server van haar provider. Haar dns roept dan waarschijnlijk dat hij van mijn dns server oftewel/sterker nog mijn exchange server geen records heeft. Dat begrijp ik nog niet.
Je blijft volharden, maar het antwoord is je al in het begin gegeven:
momania in "Exchange 2"

En als je weet wat DNS doet, dan hoor je ook te weten waarom iets niet werkt - of je moet het in ieder geval kunnen oplossen (troubleshooting).

Pas je lesstof nou eens toe op dit praktijkgeval? :)

Verwijderd

Topicstarter
Haha
Dit is leuk dan laat mij maar dom zijn maar ik zie het niet. Op mijn dns staat een mx record die in feite verwijst naar zichzelf. Maar ik moet wat gemist hebben in de les want ik wil het niet snappen hoe bijv jouw dns server afweet van mijn dns. Die is toch niet bekent bij roots.

Dus voor mij nog een keer dummie proof graag!!!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ok :P

Waarom werkt jouw server niet zoals die van je Internet Provider dat doet?
Wat moet je doen om te zorgen dat via internet jouw server ook gevonden kan worden door je buurvrouw?

offtopic:
Ej, niet voorzeggen! :P

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 24-08-2008 21:43 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De DNS servers op het internet moeten weten dat ze mail voor jouw domein kunnen afleveren bij jouw server. Je moet dus bij de hoster van jouw domein een MX record aanmaken wat naar jouw IP adres wijst.

Verwijderd

Topicstarter
Ej, niet voorzeggen! Doe toch maar voor zeggen. En wie is de hoster van mijn domein ik denk dat daar de kink bij mij zit. Gr

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Heb je uberhaupt wel een domein geregistreerd :X . Als je dat namelijk niet weet mis je inderdaad een hoop basiskennis. Wel of geen certificaat je mist gewoon veel te veel om iets aan het Internet te mogen hangen IMHO.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:37
Heb je uberhaupt wel een domeinnaam? Of gebruik je stiekum het domein example.com ;)

Als je een domein geregistreerd hebt, dan kan je daarmee dns records aanmaken, dan wel/niet via de registrar. Heb je als een op google gezocht naar dit soort materie?

Verwijderd

Topicstarter
Dacht altijd dat ikzelf mijn domein deed beheren. HAHA

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 21:50:
Ej, niet voorzeggen! Doe toch maar voor zeggen. En wie is de hoster van mijn domein ik denk dat daar de kink bij mij zit. Gr
Heb je uberhaupt een domein? En verwar dan niet een netwerkdomain met een internetdomain. Als je een domein hebt, dan heb je vast en zeker een rekening waar op staat welke provider je hebt. En verwar dan niet de internetprovider met de hostingprovider.

diclaimer: geen diploma's, maar wel een werkende exchange server. Grotendeels met eigen inzet en veel tijdsinvestering opgezet

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ja je hebt wel gelijk als je zegt dat ik niet genoeg ervaring heb om mijn server aan internet te hangen. Maar ja ik moet het toch ooit gaan doen. Daar ga ik nu les exchange voor volgen. En schijnbaar moet je je domein registreren. En nee het het is geen example.com maar dat ontbreekt nog maar net.

Gr

Verwijderd

Topicstarter
En ja papier is niet alles das waar. Maar ja zonder is erg langdurig!!!!!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Waarom volg je niet eerst de les voordat je gaat lopen klussen. Het is geen schande als je iets niet kan voordat je aan de cursus/les begint.

Verwijderd

Topicstarter
Nee je hebt gelijk heb alleen domein met clients met uiteraard een internet provider maar geen internet domein ik begin net haha

Verwijderd

Topicstarter
Trailblazer wederom heb je gelijk ik begin volgende week pas met de officiele les van exchange en ik ben al begonnen met klussen. En ik weet dat dat niet erg is om iets niet te weten. Maar dat dan iemand roept dat als je dat niet weet kun je geen MCSA zijn. Sorry hoor dat zat nergens in de boeken. Maar goed ik zal het nog wel onder de knie krijgen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kap eens met dubbelposten en topickicken :| Daar hebben we een edit knop (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) voor.

Verder vind ik je instelling behoorlijk lam; als ik bij jou thuis kom ga ik ook niet met mijn poten op tafel hangen; je hebt neem ik net zo goed huisregels als wij dat hebben. Daar schik je je maar naar.

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 24-08-2008 22:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-03 16:00
En uiteraard even zorgen dat poort 25 open staat naar je server toe, en eventueel geforward wordt indien er een routertje tussen staat anders gaan de mailtjes uiteraard ook niet binnen komen.

For rent

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:07:
Maar dat dan iemand roept dat als je dat niet weet kun je geen MCSA zijn. Sorry hoor dat zat nergens in de boeken.
Komt ook omdat je dat niet letterlijk zo uitgelegd in dat boek vindt, en er wordt toch echt vanuit gegaan dat je een behoorlijke basiskennis (en liefst zelfs beroepsmatige ervaring) hebt met betrekking tot netwerken als je een certificeringstraject begint.
Die mist in jouw geval gewoon overduidelijk.

Niet erg want:
Maar goed ik zal het nog wel onder de knie krijgen.
Dat gebeurt ook wel ;) Alleen heb je voor die tijd enkel maar een papiertje waar MCSA op staat.
De bijbehorende kennis, het vermogen om die kennis om te zetten naar praktijkvraagstukken en de praktijk ervaring zijn nog véél belangrijker.

Maar dat wordt je ook wel duidelijk als je [Microsoft Certified] Ervaringen en discussies - Deel 7 bijvoorbeeld gaat volgen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 24-08-2008 22:23 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:02:
Nee je hebt gelijk heb alleen domein met clients met uiteraard een internet provider maar geen internet domein ik begin net haha
Ik herhaal daarom nog eens:
momania schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 17:05:
Je mag dan eerst wel eens een basis cursus netwerk protocollen etc. gaan doen, want als je dit al niet weet is een exchange server opzetten ff te hoog gegrepen voor je ;)

Begin hier maar eens met lezen: Wikipedia: Domain Name System
Echt, exchange is TE hoog gegrepen voor je (niet lullig bedoeld).
Leer eerst eens hoe het internet werkt, hoe je een website bereikbaar maakt over internet via een url, hoe je een simpele e-mail server opzet, hoe je die e-mail server ook over internet beschikbaar maakt, etc, etc.

Je kan dan wel zeggen dat je 'MCSA' bent, maar aan je vragen te zien weet je eigenlijk helemaal niks.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar dat is ook gewoon want bijna iedereen die aan de leer is si de theorie groter dan kennis en ervaring. Net als autorijden je leert pas rijden als je je eigen auto hebt. En nee ik zal en kan niet in mijn eentje een voledige server beheren. Maar ook bij een begonne hartchirurg word niet meteen gezegd daar ligt de patient doe maar. Dus niet alle spelers zijn meteen johan kruifs.

Gr

Verwijderd

Topicstarter
Momania je valt in herhaling ga slapen of zo.

• Rob
  • Niet online

Rob

alt-92 schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:15:

Dat gebeurt ook wel ;) Alleen heb je voor die tijd enkel maar een papiertje waar MCSA op staat.
De bijbehorende kennis, het vermogen om die kennis om te zetten naar praktijkvraagstukken en de praktijk ervaring zijn nog véél belangrijker.
Jammer genoeg kicken een aantal werkgevers heel erg op dat papiertje...

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
Al willen de meeste bedrijven dat iemand met papieren jong is en 20jaar ervaring.
Waar vind je die. Nou in vergelijk met de grote mannen in de ict heb ik minder ervaring maar wel papier en zodoende krijg ik weer papier ip mijn bankrekening.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:28:
Modbreak:En dit gedrag is dus absoluut niet de bedoeling hier.
Ophouden nu - JIJ bent hier degene met een vraagstuk waar je zelf geen enkel benul van hebt.
Als er dan iemand mét kennis uitlegt wat je beste kansen zijn om wat te leren ga je die niet lopen schofferen op een dergelijke manier.

Beschouw dit als een waarschuwing.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:25:
Net als autorijden je leert pas rijden als je je eigen auto hebt.
Jij probeert nu direct auto coureur te worden en de stap van auto rijden over te slaan, zo moet je het zien ;)
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:28:
Come down to earth ;)

Echt waar, je 'gedrag' hier op het forum (je vragen, incl de manier van schrijven/spelling/etc) getuigen gewoon van een gebrek aan basis kennis die je nodig zult hebben om straks je Exchange examen door te lopen. En als je 'm toch zou halen, val je bij je eerste de beste werkgever direct door de mand. Het gaat niet alleen om het papiertje, zoals alt-92 dat al zei, het gaat ook om een portie basis kennis en eigen inbreng om het geleerde in de praktijk te kunnen gebruiken.

Mijn voorstel om dus met een basis e-mail servertje te beginnen ipv exchange is dus helemaal zo gek nog niet. Maar goed, vooral niet luisteren en doen wat je zelf wilt, dan komt je er wel....

Examentjes halen in de IT is als truckjes leren. Als je verder alleen maar die truckjes kan uitvoeren maar verder geen idee hebt waar je mee bezig bent, zijn er maar weinig werkgevers die je lang willen houden. Dan wordt je de zgn. Monkey IT'er ;)

[ Voor 10% gewijzigd door momania op 24-08-2008 22:39 ]

• Rob
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:31:
Al willen de meeste bedrijven dat iemand met papieren jong is en 20jaar ervaring.
Waar vind je die. Nou in vergelijk met de grote mannen in de ict heb ik minder ervaring maar wel papier en zodoende krijg ik weer papier ip mijn bankrekening.
Dan zijn de grote mannen in de ict toch verstandiger om aan te nemen voor een bedrijf.

Dat jij er nu induikt is goed, dat zorgt dat je ervaring krijgt. Ervaring is zo belangrijk, kennis alleen werkt niet.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00
Begin lekker als helpdesker en kijk mee met de systeembeheerders. Papiertjes zijn, leuk, maar behulpzame systeembeheerdes collegas zijn voor beginners van onschatbare waarde

No production networks were harmed during this posting

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@Herder5 : Probeer eerst eens wat te spelen met een linux-distro ofzo, gratis, voldoende man-pages om je hele leven rond te lezen.

Dan leer je wat meer basisprincipes. Want ik krijg het idee dat je geen idee hebt wat je nou eigenlijk geleerd hebt.

Imho ben je erg fout bezig op dit moment.
Als je vind dat je initiele vraag niets met je geleerde kennis te maken heeft als 1 record dan vermoed ik dat je het ook niet gaat leren tijdens je exchange lessen, sterker nog hoe andere internet servers je exchange server vinden heeft eigenlijk niets te maken met exchange maar alleen met netwerken.

Exchange is voor het internet gewoon de zoveelste MTA...

Maarja veel plezier dinsdag en ik hoop dat je je eigen houding verandert...

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Tijd voor een topic name change naar Exchange 2003/2007? Versie 2 bestaat nog niet dacht ik.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Laat ik dit topic maar sluiten; zo onvriendelijk als het er hier nu aan toe gaat, daar heeft niemand wat aan. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.