foute combi? MSI P45 Neo2 & OCZ Reaper PC2-9600

Pagina: 1
Acties:

• Brutez
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-04 03:18
ik word plaatselijk helemaal simpel van mn nieuwe MSI mainboard. het wil gewoon niet fatsoenlijk draaien.
heb beide setjes geheugen (2 setjes van OZC 2x1Mb DDR2-1200) afzonderlijk geprobeerd. maar ik krijg het systeem niet eens opgestart met een dram freq voorbij de 850MHz.
zelfs op de sloomste settings (zelfde speed als de FSB) wordt ik onder Vista 64bit getrakteerd op geheugen dumps met bijbehorende blue screen. en zelfs als ik geen bewerkingen uitvoer, bevriest het systeem.
bios is geupdate met laaste bios en drivers. voeding, darkpower 650W, is okay. cpu E8500 draait stock. geheugen op 2.1V, verder alle settings op basic.
ligt de instabiliteit nu gewoon aan de P45 chipset in combi met de OCZ? of kan ik beter een ander merk mobo proberen? of wat mis ik.. :|

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik had met mijn OCZ dimmen ook wat problemen op een P45 MSI bordje, was gefixed na het voltage een flink end hoger te zetten (maar ik denk dat je met 2.1V niet veel hoger moet gaan). Wat je kunt proberen is een ander setje dimmen testen, kijken of je daarmee dezelfde problemen houdt (zo ja, dan kun je ervanuit gaan dat het mobo mogelijk problemen geeft, anders is het gewoon incompatibility).

• Brutez
welnu, ik ben tot 2.2V gegaan. wil mn garantie niet verliezen.
wat ik trouwens wel typisch vind, is dat CPU-Z voor mn Reaper DDR2's een max bandwidth opgeeft van PC2-5300..
naait OCZ mij nu een oor aan, of kloppen deze waarden wel vaker niet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

CPU-Z hoeft niet te kloppen, het ligt er maar net aan hoe die de SPD uitleest. Je kunt in de bios ook de geheugen specificaties uitlezen, die kloppen waarschijnlijk een stuk beter.

Verwijderd

probeer dat geheugen ook eens met minder volt 1.95 , ofzo

• hatsjoe123
  • Laatst online: 21-05 16:45
Heb een P5Q deluxe met GEIL DDR2-1066 2x2 GB. Staat wel op de QVL list van asus, en weet ook niet of het geheugen problemen geeft, maar het draait ook niet stabiel. Voornamelijk het opstarten geeft problemen en af en toe freezing desktop

• Brutez
op lager voltages, zoals 1.95V, haal ik de specs ook niet.
maar goed. op zich kan ik er mee leven dat mn mem de 1200MHz niet trekt.
vervelender vind ik het dat het systeem ook op lage bussnelheden instabiel is ..
met 2x 1Gb gaat het nog wel. maakt niet uit welke mem modules ik erin stopt.
met 4x 1Gb echter valt er niet meer mee te werken. systeem hangt dan continue.

ik zat eigenlijk zojuist met veel interesse naar een P5Q Pro zat te kijken. tot de post van Hatsjoe123..
hebben hier mensen ervaring met een Asus P5Q Pro in combinatie met een paar reepjes OCZ reaper?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou eerder ander mem nemen dan het mobo vervangen. Asusborden hebben namelijk net zoveel kans dat het niet werkt als op je MSI (controlleer iig even de QVL van dat Asus bordje, als het getest is dan kun je natuurlijk prima het bordje vervangen zonder geheugenproblemen te hoeven verwachten).

• Brutez
update..
met wat getweak in het erg uitgebreide MSI bios, krijg ik het mem inmiddels wel stabiel op 1050MHz. maar goed. dat is met 1 setje.
met 2 setjes wil het me definitief niet lukken. jammer. het zijn mooie mem modules.
bedankt voor de input.

Verwijderd

Brutez schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:45:
update..
met wat getweak in het erg uitgebreide MSI bios, krijg ik het mem inmiddels wel stabiel op 1050MHz. maar goed. dat is met 1 setje.
met 2 setjes wil het me definitief niet lukken. jammer. het zijn mooie mem modules.
bedankt voor de input.
Waarschijnlijk omdat er nu Powerchips op zitten en die willen niet zover.
Vroeger zaten er nog Micron D9 op maar die worden al een tijdje niet meer gemaakt. ;)
Dus nieuw DDR2 geheugen dat 1200MHz haalt is niet meer echt te vinden. Ik heb daarom een tijdje geleden tweedehands geheugen gekocht waar wel Micron D9 chipjes op zaten en dat merk je wel. >:)
Zie sign.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2008 20:33 ]

Pagina: 1