Toekomst TFT, Wide Gamut/Color Management?

Pagina: 1
Acties:

• Man_in_a_shed
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 13:45

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Topicstarter
Dit is geen topic over monitor keuze per se, maar in mijn zoektocht naar de perfecte monitor binnen mijn budget stuit ik op veel discussies over verscheidene zaken. Paneeltype's, inkijkhoeken, sRGB vs. wide gamut, backlights etc.

Sommige van die discussies zijn nog wel overzichtelijk in wat goed is en wat niet, maar vooral op het gebied van kleuren is er heel veel onduidelijkheid. En dan met name in het gebied van het kleurenbereik. Het valt me op dat steeds meer high end schermen voorzien zijn van een wide gamut mogelijkheid, die zowel een zegen als een vloek schijnt te zijn. Fabrikanten adverteren met groot kleurbereik, gebruikers klagen over te verzadigde kleuren.

Nu heb ik alle nadelen zo ongeveer wel gehoord, en ben in zowat elke discussie inmiddels wel de quote van Karl Lang tegengekomen over 8 bit vs. 10 bit en dat high gamut eigenlijk alleen interessant is voor designers en foto-bewerkers. Het is echter opvallend hoeveel merken (Samsung, Dell, Hp, Eizo, NEC) opteren voor een wide gamut scherm in hun produkten.

Is dit een verschuiving van de markt, of is het meer een verkooptruc? Het grote nadeel van wide gamut is op het moment dat er weinig software is die color management ondersteunt, waardoor de schermen geen last hebben van het feit dat alles nu als sRGB wordt gezien. Toch wordt er wel een beginnetje gemaakt met onder andere Firefox 3, dat kleurprofielen ondersteund. Ook de populariteit van beeldscherm calibratie systemen lijkt toe te nemen (en hiervoor is het volgens mij ook prettig als er kleuren calibratie ook in de software kan worden toegepast).

Wat ik me dus eigenlijk afvraag is, of wide gamut de toekomst gaat worden of de vreemde 'een in de byte' gaat blijven in monitorland. Zou dit het moment zijn waarop de OS'en en belangrijke programma's color management eindelijk serieus gaan nemen? Media players als VLC, Media Player Classic lijken me ook een segment waar dit wel eens zijn intrede zou kunnen doen.

Wat denken jullie over dit verschijnsel?

What a terrible world we live in where ninjitsu can't solve our problems

Verwijderd

Vragen die bij opkomen zijn:
Theoretisch nut: zijn RGB graphics, op een wide gamut scherm, met het blote oog zichtbaar mooier dan sRGB? Als de vraag met nee beantwoord kan worden, dan kunnen ze wat mij betreft wide gamut beter als een niche produkt voor grafisch drukwerk e.d. behandelen, en niet de consumentenmarkt er mee lastig vallen.
Praktisch nut: maar zelfs als er een theoretisch nut is, dan blijft de vraag in hoeverre dit voorkomt in de praktijk. Mijn camera produceert foto's met sRGB profiel, op internet is de standaard sRGB en video is volgens mij ook sRGB (is het niet bijzonder lastig om video te converteren?). Wat heb je als consument dan nog aan een wide gamut scherm?
Als ik deze vraag voor mijzelf beantwoort: tot nu toe heeft mijn wide gamut scherm mij geen voordeel maar wel veel hoofdbrekens gekost om de kleuren juist te krijgen.
Blijft inderdaad over de vraag waarom er dan toch steeds meer wide gamut schermen komen. Een misplaatste marketing gimmick? Of probeert de schermen industrie een overgang naar RGB te forceren? Ik weet het niet. Maar stel dat TV fabrikanten massaal schermen zouden gaan produceren waarmee de kleuren op >90% van de TV kanalen er onjuist uitzien. En dit zouden rechtvaardigen met het argument dat niet hun schermen fout zijn, maar de TV kanalen niet de juiste kleuren gebruiken of weergeven. Geen consument zou dit accepteren. Maar dit lijkt wel verdacht veel op wat er gaande is met wide gamut computer schermen.