Toon posts:

Laptop functioneert niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Een tijd lang heb ik genoten van mijn laptop onder Vista. Nuja genoten is een groot woord, want 9 van de 10 keer irriteerde ik me aan Windows Vista. Op een gegeven was ik het zo zat dat ik in een opwelling mijn windows XP CD in de laptop heb geduwd en een tijdje later was ik al een partitie aan het vrijmaken en formatteren. Tijdens de installatie zei XP gek genoeg dat er al een Windows op stond - is misschien ook wel logisch ware het niet dat windows op een andere partitie stond - in ieder geval heb ik er toen voor gekozen windows in een andere map te stoppen, dat is een mogelijkheid en dan komt XP bijvoorbeeld in windows2. Allemaal leuk en aardig en hij begon netjes met het kopiëren van de bestanden. Nu komt het leukste gedeelte, jawel nadat de bestanden waren gekopieerd heeft de installatie van XP de neiging om eens leuk opnieuw op te gaan starten. Nu blijkt er dus iets vreselijks verkeerd te zijn gegaan want nu komt mijn laptop na het aanzetten niet verder dan het ASUS moederbord-intro scherm. Het enige wat ik zie als ik de laptop aandoe is ASUS en rechtsonderin Intel. Hij doet gewoon helemaal niets meer. CD Rom drive- draait maar pakt hij niet. Numlock en Ctrl + Alt + Delete werken ook gewoon maar hij gaat gewoonweg niet verder meer dan dat scherm :S.

Specs;
Asus PR071Fseries
Intel Dual-core T2130
Vista Premium, Windows XP professional, beiden legaal, waarvan Vista al voorgeïnstalleerd was.

Wat nu te doen? Is er nog een optie behalve het opsturen naar Intel? :'(

Bij voorbaat dank!!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is moeilijk te volgen wat je precies hebt gedaan, maar ik gok erop dat je je bootsector hebt beschadigd. Kun je wel van een Knoppix CD opstarten?

Alternatief is natuurlijk je originele installatie terug te zetten die je van Asus hebt gekregen (de recovery DVD). Ik neem aan dat je wel eerst backups hebt gemaakt?

p.s. de laptop gaat echt niet naar Intel, hoor. Gewoon naar de winkel of naar Asus ;)

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 24-08-2008 14:46 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
anders gewoon even met een setup CD opstarten, recovery console, fixmbr, fixboot, hoe die meuk ookalweer heet. werkt vaak zat :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, eigenlijk enkel en alleen Windows XP geprobeerd te installeren op een losse NFTS partitie. Knoppix CD, geen idee wat dat is.

Ik heb net de recovery DVD van ASUS erin gestopt, en die pakt hij ook niet :-S. Hij blijft gewoon haken op dat stomme ASUS scherm..

Ook booten vanaf CD lukt niet meer, zelfs bootable CD Windows XP pakt hij gewoon niet..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 14:50 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In je bios even je boot priority controleren. Misschien wil hij van de hdd booten en gaat dat nu niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het probleem. Ik kan niks met dit scherm. Ik kan dus ook niet in de bios. Niks doet het :-(..

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
Ik weet t niet, maar misschien is het een idee om je CD-Drive als eerste boot priority in te stellen? Of uberhaupt kijken in de BIOS of die hem nog herkend of dat die kapot is?

En je kan vast wel in de BIOS komen. Gewoon direct op F8 of Del blijven rammen als je de laptop hebt aangezet...

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 24-08-2008 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik zou willen dat ik aan het liegen was maar ik geraak met geen mogelijkheid in die pleuris bios.. Ik ben de wanhoop nabij ='(

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:03
Als je je HDD er even uit haalt, dan kan je misschien wel in de BIOS, omdat hij dan niet naar iets blijft zoeken wat er niet is.

Dan de boot volgorde instellen op CDROM als eerste, en dan de HDD weer terughangen.

Vaak zit de HDD onder een klepje waar je (redelijk) makkelijk bij kan, dus dat lijkt me nog te proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2008 15:13 ]

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 20:33
offtopic:
Eens op de grond smijten en op stappen, probleem opgelost :+

Dus als je laptop opstart, kan je op geen enkele F toets of DEL toets drukken om in het BIOS te geraken? Misschien wacht je te lang waardoor hij probeert te booten via de HDD maar dat het niet lukt.

Als het dan nog niet lukt, probeer dan eerst eens een Ubuntu of Koppix CD om te booten. Als dat ook niet lukt, hang dan eens de HDD aan een andere PC mbv een Externe Casing oid.

• Viper®
  • Niet online
Meest bekende toetsen om in de bios te komen:

F1
F2
F10
DEL
INS

Zet de laptop aan en ga als een gek op F1 rammen, probeer dit vervolgens met alle toetsen. Mocht je dan nog niet in de bios kunnen komen kun je eventueel proberen een bios reset te doen of je hdd/cdrom los te koppelen. Hiervoor moet je vaak wel je laptop even uit elkaar halen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ben ik aan het proberen, maar krijg het niet gevonden. Er zit een grote klep met allemaal schroefjes, maar daar zit meer de processor en dingen lijkt me. Daar kan ik niets loskoppelen. En een kleine klep waaronder weer een metalen frame zit, alleen dat metalen frame krijg ik niet los.. What to do?!

• Viper®
  • Niet online
soms kun je de onderkant losschroeven, soms moet je het toetsenbord verwijderen en kun je daar iets loshalen.

Als het goed is staat het in je handleiding, deze kun je vaak via online support ook downloaden

Verwijderd

Topicstarter
Kijk! Nu komen we inderdaad ergens. Nu pakt hij de Recovery CD in ieder geval. Hij begon me te vertellen dat Windows Files aan het inladen was. En toen kreeg ik de Asus reload, super! Maar wat moet ik nu doen? Asus zijn recovery werk laten doen? En dan XP installeren en alles formatteren, of wat is het beste nu?

Overigens is de harde schijf er nog steeds uit!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 15:59 ]

• Viper®
  • Niet online
heb je al geprobeerd nu de xp installatie af te maken met de xp cd ?

ik kan het asus principe niet maar volgens mij zal er wel een hidden partitie zijn waar de asus recovery op staat.

Kom je nu je bios in ?

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 24-08-2008 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ga ik zo even bekijken. Maar hij start in principe ook weer goed op.. Zonder harde schijf welliswaar.. Maar ik kan ook de recovery CD in enzo.. Dus wat moet ik doen? HD terug doen?

• Viper®
  • Niet online
in de bios de cdrom als 1ste boot device zetten.
vervolgens de hd weer aansluiten en even kijken of het opstarten nu werkt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij heb je sowieso tijdens de installatie iets verkeerd gedaan, aangezien je aangeeft dat je windows in de map 'windows2' wilt installeren. Dat suggereert dat je xp op dezelfde partitie installeert als vista en dat gaat sowieso fout.

Als je nog bestanden wilt redden zou ik even met een linux live cd (knoppix, ubuntu oid) opstarten en stuff naar een usb stick kopieren. Daarna opstarten vanaf de XP cd en alle partities verwijderen, nieuwe aanmaken en xp installeren. Dat zou gewoon goed moeten gaan.

Let wel even op dat er op sommige laptops een recovery-partitie staat. Als je die, indien aanwezig, wilt behouden dan maakt dat het wel wat gecompliceerder.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op de één of andere manier in het venster; Edit boot options gekomen
En dan staat er het volgende;

Edit windows boot options for: Windows Setup

Path: \windows\system32\boot\winload.exe

[ /DETECHAL /MININT /REDIRECT RDIMAGEOFFSET=8192 RDIMAGELENGTH=3161088 R DPATH=multi(0)disk(0)cdrom(0)\sources\boot.wim

Ik kan die onderste regel aanpassen naar wens...

@Hierboven;
Bestaande files zijn geen probleem, die mogen foetsie. Er stond inderdaad een recovery partitie op maar zal ik ook niet echt gebruik van maken denk ik. Maar ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. De harde schijf is er namelijk nog steeds uit... Moet ik die sowieso weer terugzetten?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 16:13 ]

• Palomar
  • Niet online
Als jij XP wilt installeren dan zou ik die hele recovery cd laten liggen en gewoon vanaf een xp cd opstarten en installeren (kan alleen nog zijn dat ie je harddisk-controller niet herkend en dus niet wil installeren, maar dat zie je dan wel weer).

Je bent nu (imo) nodeloos ingewikkeld aan het doen door die boot-options te gaan veranderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 24-08-2008 16:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar nogmaals. De harde schijf ligt er nu uit, in z'n geheel. Ik verwacht dat wanneer ik die terugzet het hele probleem uit de TS weer terugkomt. Dus moet ik inderdaad de boot options veranderen in CD denk ik?..

• Palomar
  • Niet online
Ja, boot order op CD first zetten zou gewoon goed moeten gaan. Kijk ook eens in het bios of er iets staat als 'show boot picture' oid... Zet dat uit, want dan zie je tenminste wat er fout gaat, ipv. alleen dat je een asus-laptop hebt...

Kan best zijn dat DEL of ESC wel gewoon werkt, maar dat je laptop zo snel opstart dat je te laat drukt om in het bios te komen. Mocht het probleem uit de TS zich weer voordoen doe dan de laptop aan en druk direct daarna heel snel achter elkaar op DEL (of de toets om in het bios te komen). Denk dat ie dan wel naar het bios gaat ipv. dat ie lijkt te hangen op het logo.

Verwijderd

Topicstarter
"Kan best zijn dat DEL of ESC wel gewoon werkt, maar dat je laptop zo snel opstart dat je te laat drukt om in het bios te komen. Mocht het probleem uit de TS zich weer voordoen doe dan de laptop aan en druk direct daarna heel snel achter elkaar op DEL (of de toets om in het bios te komen). Denk dat ie dan wel naar het bios gaat ipv. dat ie lijkt te hangen op het logo."

Nee dat is dus niet zo, ik kon rammen wat ik wilde, en ik heb inmiddels RSI van het aantal pogingen dat ik heb gedaan maar dat is me niet gelukt.

Maar mijn vraag nu, hoe verander ik de boot order?

• GENETX
  • Laatst online: 23:16
In de BIOS 8)7 |:( ;( :O :N 7(8)7 }:| :S :') B)

Maar ik gooi dit topic op slot. Ik heb hem even aangezien maar ik mis inzet en het zijn wel erg basic vraagjes... Probleemtopics als deze zijn dan ook niet toegestaan in de CSL. Ik geloof er overigens ook helemaal niks van dat je je BIOS niet in komt terwijl je de POST wel ziet en je toetsenbord ook nog wel lijkt te werken...

Ik wil je aanraden om het volgende nog eens door te lezen:
Het algemeen beleid en Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door te nemen.

Deze gaat op slot.

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 24-08-2008 16:33 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.