HDD's niet herkend na nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:33
Middag,

Omdat mijn moederbord, Asus p5b-e was overleden, heb ik een nieuw moederbord gekocht, Asus p5b.
Deze heb ik express gekochtomdat ze dezelfde versie raid-controller hebben.
Vandaag alles geinstalleerd en net de pc opgestart geeft hij de melding dat hij de hdd's niet herkent en blijft na het introscherm op zwart hangen.

Op mijn p5b-e had ik 2 seagate 320gb op een RAID 0. Verder heb ik er niks mee gedaan, heb ze in dezelfde slots gehangen etc.

Moet ik ze opnieuw installeren, of heb ik dikke pech en moet ik via een windows schijf ze formatteren?
Zou niet echt blij zijn als al me data was verloren.

:'(

kimi

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 20:25
Heb je ze in de bios opnieuw in raid modus gezet? En na een reboot deze als bootschijf ingestelt? Dit staat der standaart niet is, en zeg je niet dat je gedaan hebt. Zou het wel eens kunnen zijn ;)

Overigens, al je data in Raid0 hangen is ook niet verstandig he :+

[ Voor 15% gewijzigd door GoldenBatt op 24-08-2008 13:41 ]

Specs!

• yorkick
Heb ze net in raid modes gezet, alleen dan herkent hij ze nog steeds niet, en in de bios herkent hij ze als 2 apparte schijven, ook best raar.
Nog andere oplossing mogelijk. Alle opties van de Hdd's staan op auto, weet niet of ik daar wat mee kan

kimi

• yorkick
Hele domme fout gemaakt,
De p5b heeft maar 1 interne raid-aansluiting, had toch echt ergens gelezen dat het er 4 waren, bummer.
Maar hij heeft ook een externe. Nu is mijn vraag, hoe sluit ik mijn harde schijf daar op aan? want het is een ander, wel bijna gelijke aansluiting, maar ik krijg hem er niet op. :X

kimi

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://asus.com/999/images/products/1347/1347_l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://asus.com/999/images/products/1178/1178_l.jpg

Ik zie bij beiden minimaal 2x SATA van elke soort, intern. Wat is het probleem nu precies?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is eS-ATA. Daar moet je een eS-ATA -> S-ATA kabel voor gebruiken.
Saturnus schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:26:
Ik zie bij beiden minimaal 2x SATA van elke soort, intern. Wat is het probleem nu precies?
Waarschijnlijk dat ze niet aan dezelfde controller zitten.

[ Voor 65% gewijzigd door TERW_DAN op 24-08-2008 15:28 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik neem aan dat je externe aansluiting een eSATA is? Tja, dan zul je toch iets van een SATA behuizing nodig gaan hebben.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• yorkick
Ja externe aansluiting is eSata, maar als ik daar mijn 2e hdd op aansluit, en de 1e op de interne raid, kunnen ze dan weer als van oud verder?

kimi

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:27:
Dat is eS-ATA. Daar moet je een eS-ATA -> S-ATA kabel voor gebruiken.

[...]

Waarschijnlijk dat ze niet aan dezelfde controller zitten.
TS zegt:
Deze heb ik express gekochtomdat ze dezelfde versie raid-controller hebben.
En intern zijn er toch echt 2 van onboard en 2 van die chip beschikbaar.
yorkick schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:31:
Ja externe aansluiting is eSata, maar als ik daar mijn 2e hdd op aansluit, en de 1e op de interne raid, kunnen ze dan weer als van oud verder?
Als ze bij dezelfde chip uitkomen misschien wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Saturnus op 24-08-2008 15:32 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Saturnus schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:32:
[...]

TS zegt:
[...]

En intern zijn er toch echt 2 van onboard en 2 van die chip beschikbaar.

[...]

Als ze bij dezelfde chip uitkomen misschien wel.
Als ik me niet vergis heb je op de P5B een interne en een externe poort aan de RAIDcontroller hangen (kleurtjes zeggen niet alles). Een behoorlijk vage oplossing, maar goed.
Mr_Atheist schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:28:
Ik neem aan dat je externe aansluiting een eSATA is? Tja, dan zul je toch iets van een SATA behuizing nodig gaan hebben.
yorkick schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:31:
Ja hoor, een eS-ATA naar S-ATA kabeltje is genoeg.

• yorkick
Dacht ik ook ja, 2 onboard, daarom heb ik deze ook gekocht.
Maar waarschijnlijk nieuwe specificaties:
http://www.asus.nl/produc...78&l1=3&l2=11&l3=307&l4=0
Beetje lame, maar ik heb gewoon te oude bronnen bekeken waarschijnlijk.
Maar in het boekje staat dat RAID 0 werkt met 2 hdd's, 1 intern, 1 extern, dus als ik zo'n esata-sata kabel koop moet dat denk ik wel lukken?

Edit: Ok dankje

kimi

• yorkick
Vandaag kabeltje gehaald en net aangesloten, heb de bios instellingen op RAID staan bij de Jmicron controller.
Na het postscherm, kom het jmicron scherm, en daar geeft hij de 2 hdd's aan als non-raid.
Vervolgens komt er een zwart scherm waarop hij zegt, geen bootable drives te vinden, insert cd.

Moet ik in het jmicron scherm op ctrl-j drukken, en een nieuwe raid-config creeren?
of verlies ik mijn data dan sowieso?
Of is er een andere oplossing?

kimi

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waarom sluit je ze niet aan op de andere controller?

Je kunt daar op de P5B (Deluxe 6) HD's aansluiten + nog 2 op de JM.

Even je RAID instellen en het moet direct werken hoor.

[ Voor 22% gewijzigd door Guardian Angel op 25-08-2008 16:22 ]

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een nieuwe array aanmaken zou ik mee uitkijken, dan kan je de data nog wel eens kwijtraken. Doorgaans is het zo dat de controller het wel weer oppakt. Je kunt de drives nog eens proberen om te wisselen (hoewel de drives meestal wel gemarkeerd zijn als 0e en 1e member).

Mocht dat niet lukken, dan zou ik eerst eens met 2 andere disks testen wat je controller doet bij het aanmaken op een nieuwe array. Als hij daadwerkelijk opnieuw informatie gaat schrijven ben je de data sowieso kwijt, mee uitkijken dus.
Guardian Angel schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:19:
Waarom sluit je ze niet aan op de andere controller?

Je kunt daar op de P5B (Deluxe 6) HD's aansluiten + nog 2 op de JM.

Even je RAID instellen en het moet direct werken hoor.
Intels controllers zijn niet compatible met Jmicrons, dus je kunt zo nooit je array overzetten.

[ Voor 28% gewijzigd door TERW_DAN op 25-08-2008 16:22 ]

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 19:18
Omdat de P5B en de P5B-e NIET dezelfde controller hebben. De P5B-e heeft een ICH8R en de P5B een ICH8. Dat is het hele probleem hier. Waarschijnlijk gaat data behoud op een andere controller niet werken.

Wat je kunt doen is een asus P5 kopen met een ICH<*>R controller, daar werkt het prima op. Vooral die R is belangrijk. Dat betekend dat je southbridge RAID ondersteunt.

Vette shit!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:46
Op dat bordje zitten 7 S-ATA connectors intern. Die 6 die bij elkaar zitten zijn van de Intel ICH8R controller, en links boven (op het plaatje) zit nog een zwarte connector op de JMicron controller, samen met een eSATA poort.
Afbeeldingslocatie: http://asus.com/999/images/products/1178/1178_l.jpg
Deze heeft er 5 intern. Die 4 die bij elkaar zitten zitten op de ICH8 (zonder R!) controller. Die losse rode vlak bij de CMOS batterij zit op de JMicron controller, samen met een eSATA poort.

En ik denk dat hier het probleem van de TS zit, ik vermoed namelijk dat hij bij de P5B-E de eSATA poort niet gebruikte (dan had het hem bij de P5B niet verrast dat hij een externe poort moet gebruiken). Dan had hij zijn HDD's gewoon op de ICH8R controller zitten. Een raid-array aangemaakt op een ICH8R-controller kun je natuurlijk niet zomaar overprikken op een ICH8-controller, want die ondersteunt helemaal geen RAID...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@TS, aan welke controller had je de array nu aangemaakt op de P5B-E? De Jmicron of op de Intel. In geval van de intel controller zul je een nieuw bordje met RAID moeten zoeken (gelukkig zijn de intel dingen lekker compatible, dus je kunt makkelijk een ICH9 of 10R halen).

• yorkick
net geswitched, maakte geen verschil.
Het rare is dat hij ze in het main menu van de bios niet herkent.
Maar bij de de boot device priority wel.
Daar is een keuze : RAID:XXXXXXX
Maar ook al heb ik die bovenaan, bij de Jmicronscherm staan ze nog steeds als nonraid aangegeven.
Dus ik denk zelf dat ik maar gewoon ga formatteren. Adios data ;(

Edit; het gaat allemaal om de Jmicron 363 controller, en die zitten op beide moederborden, juist daarom had ik hem gekocht, alleen op de p5b zaten er eerst altijd 2 intern, of 4 zelfs. Maar deze nieuwe versie waarschijnlijk heeft er maar 1. Domme fout van mij dus, en ik ga geen nieuw moederbord kopen.

Edit2: Ok nu snap ik het helemaal niet meer. Ik had op de p5b-e ze eerst inderdaad op die 6 die dicht bij elkaar zaten geinstalleerd, maar ik was ervan overtuigd dat dat de jmicron was. :X
Dus dan is het sowieso kansloze operatie dit.

[ Voor 45% gewijzigd door yorkick op 25-08-2008 16:38 ]

kimi

• Xander
yorkick schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:34:
Edit; het gaat allemaal om de Jmicron 363 controller, en die zitten op beide moederborden
Klopt, op de P5B-E zit ook een JMicron 363 controller. Maar weet je wel heel zeker dat je hem ook gebruikte destijds?! Je oude bord had namelijk 2 raid-controllers.
yorkick schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:34:
Edit2: Ok nu snap ik het helemaal niet meer. Ik had op de p5b-e ze eerst inderdaad op die 6 die dicht bij elkaar zaten geinstalleerd, maar ik was ervan overtuigd dat dat de jmicron was. :X
Nee dus, dat is de ICH8R controller. ;) De JMicron controller heeft ook op de P5B-e namelijk maar 1 interne poort.
Dus dan is het sowieso kansloze operatie dit.
Een raid-array van een Intel controller overzetten naar een JMicron controller is inderdaad redelijk kansloos volgens mij.

Bordje omruilen dus. Als je data je iets waard is tenminste.

[ Voor 47% gewijzigd door Xander op 25-08-2008 16:41 ]

• yorkick
ja nee, ik heb toen de drivers van én de jmicron én de ichr8 geinstallerd omdat ik er toen nog de ballen van snapte, maar uit eindelijk werkte alles wel. Dus ik dacht zelf dat het de jmicron was, maar dat was dus de ichr8 dus heb gewoon 2 fouten gemaakt vet nais. maar daar leer je van

kimi

• Xander
Tjah. ;)

Nieuwe bord online gekocht? En heb je hem minder dan 7 dagen in huis nu? Dan kun je je beroepen op de "wet koop op afstand", kost het je uiteindelijk maar €6,20 (voor het terugsturen) + de kosten van een nieuw moederbord met ICH8/9/10R controller. ;)

• yorkick
ok, nou ik check 4launch wel even of ze een niet te duur moederbord hebben met zo'n controller socket 775. Bedankt voor iedereen zijn hulp!

kimi

• yorkick
Ok, de Asus P5K WS lijkt me wel een leuk bordje, kan ik me pc ook nog eens upgraden in de toekomst. Alleen voor deze dikke 50 euro meer wil ik eigenlijk wel 100% zeker weten dat het gaat werken. Dus denken jullie dat 2 oude schijven waarop de ich8r driver op is geinstallerd op deze Intel ICH9R controller gaat werken?

kimi

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Driver is niet van belang, het gaat om de RAID controller (Windows herinstalleren kom je sowieso niet onderuit). Zelf heb ik zonder problemen array's overgezet van de ICH7R naar een ICH10R. Intels zijn heerlijk compatible wat dat betreft namelijk.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Terw_Dan schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:21:Intels controllers zijn niet compatible met Jmicrons, dus je kunt zo nooit je array overzetten.
Yep, zover was ik ook al. :)

Ik dacht dat de P5B ook een Intel controller had. Dat blijkt dus niet zo te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 25-08-2008 19:53 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1