Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Webcam via draadloze verbinden voor max 1000meter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft tips ideeen voor een webcam die draadloos zijn beeld doorstuurd naar een pocketpc ?

De bedoeling is dat op een militaire schietbaan ik de cam voor mijn kaart zet zodat ik op afstand dus kan zien waar ik de kaart raak zonder de hele tijd te moeten heen en weer lopen.

Alleen de frequentie moet wel vrij zijn ivm militair terrein (wil geen gezeik enzo)
Het is een zichtverbinding dus evt met een richtantenne zal het signaal al beter te pakken zijn.

De webcam wil ik laten voeden door een 12v noodstroom accutje van 1,2Ah en deze via een 7805 terug brengen naar 5V of via een geschakelde voeding.

De 2 data lijnen moet ik dus over zien te brengen naar mn pocket pc. (hx4700 met wm6.1)
en hier weer een beeld van zien te maken. ik zou deze inkunnen lezen op een atmega (deze processors ken ik) en dan via een protcolletje via RF naar mn ontvanger sturen die er weer een usb signaal vanmaakt. deze zou ik dan via een usb host cf kaartje weer kunnen inlezen op mn pda.

ben alleen aan het denken of het wel eens mogelijk is qua afstand.. heeft iemand hier ervaring mee?

het moet allemaal wel elcheapo ;) en klein ivm dat het anders wel snel kapot geschoten word...

voor 1000 euro heb je kant en klare systemen maar dat is veeeeeeeel te duuur voor me

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
1000m is wel heel veel, wat zijn je vereisten kwa bandbreedte? Als je daar wat laks in bent en tevreden bent met bv 1 beeld per 30s 640x480 of kleiner in zwart wit dan kan je natuurlijk al wat verder geraken maar of je die km gaat halen betwijfel ik.

Het feit dat je oplossingen van €1000 vind zegt genoeg, dat soort dingen worden in massaproductie gemaakt wat dus kwa kosten veel goedkoper uitvalt dan dat de gemiddelde hobbyist aankan. Dus ga je op kwaliteit ed moeten inleveren.

Is het ook niet een idee om een km kabel te leggen? Eventueel met wat repeaters ertussen?

Verder denk ik ook dat dingen als de cam en een zendantenne tussen jou en je doel ook niet echt wenselijk zijn, of dat er iemand naast je staat die dat in de weg heeft staan.

Heb je trouwens een idee wat voor frequenties mogen? En of er ook maar iets mag? Ik zou eerst eens navragen bij de bevoegde instanties.

Aanvulling:
Ik ben in de farnellgids aan het kijken, en daar zie ik voor €540 een module op 485MHz die zou tot 6000m moeten gaan. En op 433MHz NB kan je tot 1000m gaan voor onder de €300. En ik zie daarbij datarates van max 20Kbps (2.5KBps). 2.5KB in JPEG dat is ongeveer 100x100 pixels.

Wat ook er bij komt, is de usb. Je gaat een chip nodig hebben die usb spreekt en je webcam kan uitlezen, dus die heeft een driver nodig. Een standaard webcam gaat daarvoor niet werken denk ik. Je gaat al een redelijk stevig systeem nodig hebben dat die webcam kan uitlezen.

[ Voor 44% gewijzigd door kluyze op 24-08-2008 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat zelf te denken aan de AT90USB serie van atmel voor het inlezen en uitsturen van USB.

Heb ook enkele van de hoogvermogen zender/ontvangers gezien maar die zijn ook allemaal rond de 300-400 euro.

Resolutie moet redelijk hoogzijn ivm dat de gaatjes in de kaart met 7mm zijn.
Qua driver zou het niet veel mogen uitmaken dacht ik. Alle USB signalen laat ik via de RF weer op USB uitkomen dus zou niet zelf een driver hoeven te maken.

Of zit ik helemaal verkeerd hiermee ?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 13:20:
...
De webcam wil ik laten voeden door een 12v noodstroom accutje van 1,2Ah en deze via een 7805 terug brengen naar 5V of via een geschakelde voeding.
Ik zou de voeding niet met 12v accu doen. 1.2Ah is weinig, en dat terugvoeren naar 5V geeft erg veel hitte/rendementsverlies. Een simpel AA setje van 4x Nimh cellen geeft je 6V, en dat icm een lowdrop regelaar is veel effectiever. Daarbij heb je dan +/- 2.5Ah capaciteit (als je 2500mAh cellen gebruikt).
Gebruik je 4x D-cell dan kun je nog hogere capaciteiten halen.

Je zou eens kwa cams kunnen kijken naar de E-bayactige minicams. Die zijn draadloos, op 2.4Ghz. Dat icm een goede richtantenne en line-of-sight kan best wel eens voldoende zijn. Voordeel is dat 2.4Ghz geen gezeur oplevert ivm zendlicenties, en de ontwerpen tbv antenne's ruim voorhanden zijn.

Houd er alleen rekening mee dat je de meeste cameratjes niet in vermogen kunt regelen. Icm een goede antenne kom je dus dan wel ruim over het toegestane zendvermogen heen. (100mW EIRP)

In het geval van een 10db antenne mag je dus max ongeveer 10mW insturen wil je niet over de 100mW EIRP heengaan.

• kluyze
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:18:
Ik zat zelf te denken aan de AT90USB serie van atmel voor het inlezen en uitsturen van USB.
Ok, maar je moet ook te weten komen hoe je de beelden van de webcam te raadplegen zijn. Dus dan moet er een driver zijn die de taal van de webcam kent om de beelden van de webcam te halen en door te sturen.
Heb ook enkele van de hoogvermogen zender/ontvangers gezien maar die zijn ook allemaal rond de 300-400 euro.
Tja, dat is de prijs om die afstanden af te leggen.
Resolutie moet redelijk hoogzijn ivm dat de gaatjes in de kaart met 7mm zijn.
Hoge resolutie kan als je de transfer rate laag houd en je er niets mee inzit om maar 1 beeld per minuut of zo binnen te krijgen
Qua driver zou het niet veel mogen uitmaken dacht ik. Alle USB signalen laat ik via de RF weer op USB uitkomen dus zou niet zelf een driver hoeven te maken.

Of zit ik helemaal verkeerd hiermee ?
Je wil dus het draadloos gedeelte geheel transparant maken? Hmm, ik weet niet of dat een heel goed idee is aangezien dan de volledige overhead van de usb ook over het rf moet waar je al niet veel bandbreedte hebt. Maar misschien dat andere mensen hier meer ervaring mee hebben.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik zou gewoon een BNC of een COAX kabel scoren, deze ingraven en een cameratje + tvtje neerzetten. Dat is toch veel goedkoper? Dan kan je altijd nog een goedkope oplossing eraan hangen om het laatste stukje draadloos te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Megamind op 24-08-2008 20:21 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Is dit geen optie?

Afbeeldingslocatie: http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/images/verrekijker.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Megamind schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:20:
Ik zou gewoon een BNC of een COAX kabel scoren, deze ingraven en een cameratje + tvtje neerzetten. Dat is toch veel goedkoper? Dan kan je altijd nog een goedkope oplossing eraan hangen om het laatste stukje draadloos te maken.
dit is helaas geen optie. het is namelijk een militair terrein waar je 20x perjaar als burger op mag

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:57
Draadloze bewakingscamera van de bouwmarkt?

Ik weet alleen niet of die 1000m halen, maar misschien dat het in open veld wel goed lukt.

Zijn ook niet extreem duur, €50 - €100 ofzo

• kluyze
  • Niet online
Die halen de 1000m nooit, 100-300m meer ga je daar niet uithalen, ook niet in open veld. Je kan misschien wat doen met een richtantenne maar 1000m gaat echt niet lukken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:57
Weet je het zeker?

Ik heb wel eens gelezen dat mensen met een WiFi kaart een link konden maken over meer dan 3km!

(met een richtantenne).

Wifi zit op 2.4Ghz, en die cameratjes ook.

Misschien nog iets er tussen wat het signaal boost.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2008 21:11 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:22
Ik ben bang dat een ruw USB signaal doorsturen nooit en te nimmer gaat lukken.

Als je naar de USB specificaties kijkt, dan kom je onder andere tegen dat een kabel niet langer dan 5 meter mag zijn. (hoewel moderne chips wel iets meer aankunnen, 10m, 15m, officieel is het limiet 5 meter). Dat heeft vrij weinig te maken met signaaldegradatie of verlies. Het komt simpelweg door de timing.

USB is een serieel protocol, waardoor de timing vrij precies moet zijn. Daarin heb je helaas vrij weinig marge. Alleen al het omzetten van electrische signalen naar radiogolven gaat te veel tijd kosten, laat staan de transmissie en het weer terug converteren. Je stuurt daarmee helaas de timing volstrekt in de war waardoor de apparaten elkaar niet eens gaan zien.

Persoonlijk zou ik is naar deze setup kijken:
Als camera een el-el-el-cheapo cameratje. 640x480 resolutie ofzo, moet kunnen schrijven naar SD kaartjes. Dat SD kaartje lees je uit met een AVR. (Is zat info over te vinden) en stuur je via de 433.xxx Mhz chipjes alwaar je hem weer ontvangt.
Hoe je dat met het SD kaartje gaat doen moet je even bekijken. D'r zijn natuurlijk veel opties. één daarvan is een SD kaart simuleren, maar dan ga je een buffer nodig hebben en is kwa software lastiger. Makkelijker is het om een echte SD kaart te hebben die je electronisch kunt schakelen van camera naar AVR. Het "ik ben aan het lezen/schrijven" ledje van de camera kan daarvoor goed van pas komen.

Maar veruit de makkelijkste oplossing is natuurlijk een van die Aldi beveiligingssets. Die zitten inderdaad op dezelfde frequenties als WIFI, dus een goed gekozen actieve WIFI antenne zou kunnen helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 24-08-2008 21:15 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ThinkPadd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 21:10:
Weet je het zeker?

Ik heb wel eens gelezen dat mensen met een WiFi kaart een link konden maken over meer dan 3km!

(met een richtantenne).

Wifi zit op 2.4Ghz, en die cameratjes ook.
Ja, 3 km kan. 30 km lukt ook, als je maar genoeg vermogen maakt, echter door het gebruik van die richtantennetjes (en evt versterker) zit je met het EIRP vermogen veel hoger dan hetgeen wat toe is gestaan. (zie paar posts naar boven: DJSmiley in "Webcam via draadloze verbinden voor max ..." )

In 1 regel samengevat: het kan wel, maar het mag niet.
Doe er verder mee wat je wilt. :P

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 24-08-2008 21:21 ]

Alles kan stuk.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Als het een zichtverbinding is kom je dan niet al heel erg ver met een echte zoomlens?

Ik bedoel, als je erop gaat schieten richt je er neem ik aan op, dus je zit al aan het optisch bereik van de scope op je geweer.
Een echt goede zoomlens (wat volgens mij goedkoper is dan een combo van webcam/accu's/zender/ontvanger/etc heeft denk ik meer zin.

Anders is het misschien een idee om een kabel van een 100m te pakken die je uitgooit. Opzich is voor lage snelheid een 2 draads systeempje al zat, ethernetsnelheden haal je er niet mee, maar wel genoeg voor een paar fps beeld.
Kabel is niet goedkoop, maar als je een kilometer koopt vallen de prijzen erg mee.
Standaard 2 plig tweelingsnoer heb je al voor minder dan 50 euro per kilometer.
http://nl.farnell.com/378...s0?sku=pro-power-cbbr0011 (35,10 ex / km)
Misschien ook een mogelijke optie dan. Haspeltje erbij nemen enzo.

• DJSmiley
SA007 schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:29:
Als het een zichtverbinding is kom je dan niet al heel erg ver met een echte zoomlens?

Ik bedoel, als je erop gaat schieten richt je er neem ik aan op, dus je zit al aan het optisch bereik van de scope op je geweer.
Een echt goede zoomlens (wat volgens mij goedkoper is dan een combo van webcam/accu's/zender/ontvanger/etc heeft denk ik meer zin.

Anders is het misschien een idee om een kabel van een 100m te pakken die je uitgooit. Opzich is voor lage snelheid een 2 draads systeempje al zat, ethernetsnelheden haal je er niet mee, maar wel genoeg voor een paar fps beeld.
Kabel is niet goedkoop, maar als je een kilometer koopt vallen de prijzen erg mee.
Standaard 2 plig tweelingsnoer heb je al voor minder dan 50 euro per kilometer.
http://nl.farnell.com/378...s0?sku=pro-power-cbbr0011 (35,10 ex / km)
Misschien ook een mogelijke optie dan. Haspeltje erbij nemen enzo.
Elcheapo 2-draad is natuurlijk idd een mogelijkheid. Combineer dat met 2 SDSL modems (die kunnen zonder centrale met elkaar lullen) en je hebt zo'n 2mbit over IP tot je beschikking.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 16:01

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat dacht je van een GPRS modem aan een webcam geknoopt die het plaatje upload naar een webserver? En dan op je telefoon downloaden?

Of gekker nog, die een MMSje stuurt met je resultaat? Kun je niet zo'n moderne camera-telefoon neerleggen met van die home security bewegingsmelder software?

Verwijderd

Met een Linksys WRT54GL icm een 8dBi omni antenne kom ik ook +/- 500 meter (andere kant laptop). Ik gok als je twee WRT54GL's pakt met bv Tomato firmware, simpele richtantenne bouwen (welke nog legaal is). Er was ergens meen ik een calculator om dat mee te berekenen.

pricewatch: Linksys WRT54GL

• Richard.v.Naam
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-10 20:42
Afbeeldingslocatie: http://www.radio-modules.com/products/avmodules/images/awm630-500.jpg

Eentje hiervan. Je hebt een 500mW versie, met een beetje mooie sector antenne met fatsoenlijk kabeltje/connectoren, kom je wel een paar kilometer.

Gewoon lekker analoog. Geen gezeik met firmwares (?wie zei dat :X ) of met InternetProtocol

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 20:29

mace

Sapere Aude

Richard.v.Naam schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 00:53:
[afbeelding]

Eentje hiervan. Je hebt een 500mW versie, met een beetje mooie sector antenne met fatsoenlijk kabeltje/connectoren, kom je wel een paar kilometer.

Gewoon lekker analoog. Geen gezeik met firmwares (?wie zei dat :X ) of met InternetProtocol
Een beetje uitleg zou fijn zijn. :)

Maar ik ben het eens met sebastius, niet al te moeilijk doen, gewoon een smartphone ofzo die automatisch plaatjes schiet en upload naar een servertje, moet te doen zijn.

• DJSmiley
Richard.v.Naam schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 00:53:
[afbeelding]

Ach, en alleen gezeik met de RCD..

500mW op 2.4Ghz.... en dan ook nog eens met een sectorantenne? Dan kom je faktor heelveel over de 100mW EIRP uit die je officieel mag.

Met 8db antenne en 500mW input kom je op ruim 2.5 watt EIRP uit, terwijl je slechts 0.1 mag...

• Richard.v.Naam
DJSmiley schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 01:00:
[...]

Ach, en alleen gezeik met de RCD..

500mW op 2.4Ghz.... en dan ook nog eens met een sectorantenne? Dan kom je faktor heelveel over de 100mW EIRP uit die je officieel mag.

Met 8db antenne en 500mW input kom je op ruim 2.5 watt EIRP uit, terwijl je slechts 0.1 mag...
RCD? Haha, ik had de gemiddelde tweaker toch wel wat jonger geschat.

Enneh, je kom inderdaad over het max vermogen uit. Maar je hoeft natuurlijk niet continue te zenden. Een burst van een paar seconde zou genoeg zijn om een beeld te vormen en te zien of je raak hebt geschoten.

Trouwens, RCD, als je dan toch gelijk even een N-licentie haalt mag je geloof ik op 2,3 GHz iets van 2 kilowatt uitzenden.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Kan je zo'n telescoop-ding daarvoor niet gebruiken? Kost vrij weinig ivm al dat andere spul.

http://www.verrekijkersho...urers_id=&products_id=149

Youtube Download ubersnel.nl

• Richard.v.Naam
R-O-Y schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 03:20:
Kan je zo'n telescoop-ding daarvoor niet gebruiken? Kost vrij weinig ivm al dat andere spul.

http://www.verrekijkersho...urers_id=&products_id=149
Ja, dat kan wel. Maar tis niet zo vet als een camera/monitor setje. Snap dat dan!
Overigens kost die Airwave module maar iets van 30 euro.

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
zet dan een webcam / andere camera op het "oogje" van de telescoop, en een monitor er vlakbij... kijkt je webcam door de telescoop :P opgelost

Verwijderd

Topicstarter
Was nog aan het rond kijken en kwam dit tegen

http://www.harrissecurityconsultantincstore.com/tt-wavt700a-2-2-2-3-hsc.html

een telescoop is geen optie, resolutie van zoon lens is veel te slecht op die afstand.
gaatjes zijn max 8mm groot ga je zeer waarschijnlijk niks van zien ook ivm dat warme lucht welke opstijgt het beeld vervormt

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2008 18:34 ]

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
700mW, krijg je daar geen gezeik mee? dat is toch veel meer dan toegestaan?

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik denk dat ik wel een idee heb:

webcam---router die usb cams ondersteunt (asus wl500g bv) ) ) ) ) ( ( ( ( (Laptop met draadloze netwerkkaart

En met een paar richtantennes aan elke kant (die heel eenvoudig zelf te maken zijn) moet het wel lukken.
tip voor het zelf maken van richtantennes: www.wirelessnederland.nl (->forum)
Pagina: 1