Toon posts:

2x2 GB OCZ 1333mhz op x48t dq6 probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ysteem=
E8500, 4g (2x2 GB) 1333mhz DDR3 7-7-7-20, GA X48t DQ6, Club3D 4870X2, 850W coolermaster realpower. G15 en MX400 muis Bios versie F5, vista home premium x64. Catalyst 8.8

Ik heb een probleem met gamen op deze pc. Hij crashed voortdurend op dezelfde manier, tijdens het laden van een level of een map kapt ie er ineens mee, gaat het geluid op tilt (hard gescrambled game geluid) en moet ik hard rebooten.

Na alle drivers geupdate te hebben heb ik in mijn BIOS wat settings aangepast,
SATA Port0-3 Native mode is enabled
Init display is PEG
HPET support is enabled op 64 bit
En verder speedstepping en CE1 uit ivm laffe poging tot overklokken (nog niet aan begonnen)

In eerste instantie dacht ik aan display driver problemen, maar wat rondneuzen op verschillende forums (oa GOT) heeft me de combinatie van Mobo en geheugen doen verdenken. Bovendien kan ik prima een paar rondjes GRID rijden bijvoorbeeld, of een leveltje Oblivion doorwerken....totdat er een laadpunt komt en dan crasht de boel...

Dit OCZ geheugen staat niet op de QVL van het moederbord, heeft dit invloed op de stabiliteit van mn systeem? Ik hoor iets over het oprekken van timings (nu 7-7-7-20), maar is dat het enige dat ik zou kunnen proberen om dit probleem te verhelpen?

Verwijderd

OCZ geheugen vereist vaak meer voltage als standaard, kijk even het boekje na welk voltage. Of had je dit al gedaan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

OCZ spul icm de X48t DQ6 werkt niet altijd even lekker. Je kunt inderdaad het voltage nog verhogen, mocht dat niet werken dan zou ik er toch eens ander geheugen instoppen (Gigabytes werken met zo'n beetje alles, alleen OCZ wil wel eens moeilijk doen).

Verwijderd

Topicstarter
Hey Dank! Na checken idd het volgende het geval:

In mn Bios stond in eerste instantie na het laden van de optimized defaults onder PC health status achter DDR15V 1.744V terwijl de reepjes 1.8v nodig hebben. Kan dit al die onstabiliteit veroorzaakt hebben?

Als ik overvoltage DDR3 in mn BIOS onder MIT gebruik en ik zet m op +0.30 dan start windows niet meer op... maar als ik de timings vervolgens aanpas en op 9-9-9-24 zet en verlaag overvoltage naar +0.25 dan start windows wel op.... daarmee komt het voltage op 1.792. (ipv 1.840 bij +0.30)

is dit een goed oplossing?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 14:23 ]

Verwijderd

1,744 vs. 1,8 lijkt me niet het probleem, en als het niet op de standaard timings werkt maar wel op iets lossere denk ik dat dit het compromis is dat je moet sluiten met het bord en OCZ geheugen, heb je nu nog wel crashes?

Verwijderd

Topicstarter
jaaaah, gruwelijk crashes....misschien voltage standaard laten staan en timings wel aanpassen?
(goed om te weten dat 1,744 vs 1,8 geen probleem is, dank) Zou dat het verschil kunnen maken tussen crashende games en niet crashende games? van 7-7-7-20 naar 9-9-9-24?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 15:23 ]

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:51
Dat OCZ geheugen is echt drama. Ik heb het ook op mijn X48 chipset (P5E64 WS Evolution) hangen en op 7-7-7-20 (bij moest ie op 1.9V) werkte het voor geen meter. Crash na crash. Ik heb het nu zonder problemen lopen op 9-9-9-24 op 1.5V

Ik zou zeggen, probeer het. Probleem komt overgens ook naar voren met memtest (dan crasht je windows in ieder geval niet).... Die timings zijn gewoon het probleem. Ik heb 3 setjes gehad en alle 3 hetzelfde probleem. Ik heb het er nu maar bij gelaten.

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, fijn om te weten. Ik zie alleen nergens in mijn BIOS dat ik het voltage ook omlaag kan schroeven, ik zie wel overvolt DDR3...maar dat heb ik dus niet nodig. Iemand een tip van de sluier?
Dank
Bram

Edit : stoepid, gevonden, + 0,5 in Bios levert 1.58 op. Met die timings van 9-9-9-24 is dat volgens u stabiel? Ik laat orthos vanavond wel ff draaien. Dank

Edit: Orthos trok het twee uur....lijkt me niet ok. Op OCZ kreeg ik deze tip mee:

Set cpu fsb to 333, set ram speed to 1333, set 7-7-7-24 2n rest at auto. Set Vdimm to 1.7V or so and then look for the NB chipset voltage. i would start at 1.3V and run some tests, if unstable apply a small increase to say 1.32V and test again. Kijken wat een dagje Orthos hiermee oplevert.

EDIT
Orthos knalde er na 17 uur uit, moet ik nu verder knutselen of is dat een redelijk resultaat?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2008 16:35 ]

Pagina: 1