Ubuntu en de logitech webcam.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
halloallemaal,

Ik heb deze vraag ook al eens gesteld op het gebruikersforum van Ubuntu, maar men is niet in staat door de enorme kennis daar om deze beginneling een te gebruiken antwoord te geven.
Is niet onvriendelijk bedoeld, want ik bega dezelfde fout geregeld.

Kan iemand mij stap voor stap uitleggen wat te doen?

Ik heb Logitech al gevraagd om hulp, maar die zeggen geen interesse te hebben in andere OS-sen dan Windows.
Deze houding is misschienwel het einde van dit bedrijf denk (of hoop ik) ik dan,lol.

Groet,

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 12:47:

Kan iemand mij stap voor stap uitleggen wat te doen?
Niet op deze manier. Je vertelt namelijk niet welke versie van ubuntu je draait, welke webcam het over gaat, wat je allemaal geprobeerd hebt en waarom dat niet werkte. Kortom, wij moeten alles maar gokken en dan verwacht je een kant en klare handleiding die je even kan kopieren?
Wij gaan je hier niet (misschien nog wel minder dan op de ubuntuforums) aan het handje houden en stap voor stap uitleggen wat je precies moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
U hebt volstrekt gelijk met Uw antwoord.

Ik gebruik Hardy, 8.10, de webcam is een Quickcam Express van Logitech.
En ja, soms moet men iemand wel eens bij de hand houden om die eersate stappen te doen.
Ik heb geprobeerd e.e.a. te installeren na de file qc-ub 0.6.6. te hebben gedownload, een .tg-file. Ik doe echter iets verkeerd bij de installatie en weet gewoon niet wat.Ik moet denkelijk een file aan maken maar als ik een map aanmaak gaat er ook iets fout. Kortom, ik ben gewoon een beginneling. Overigens een van de redenen dat nadat de eerste Apple op de markt kwam vele jaren terug ik ook ben afgehaakt.

Hopelijk ben ik nu wat duidelijker geweest.

Groet,

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die webcams van Logitech zijn problematisch onder Linux. Sommige modellen werken meteen, sommige na enig proberen, sommige nooit. Deze lijst geeft m.i. een goede indicatie van wat je kansen zijn en in welke richting je de oplossing zou kunnen zoeken. De device ID kan je opvragen door
lsusb
in de terminal te typen en in de lijst je webcam terug te zoeken. Ik had zelf de Logitech Quickcam Express Web (geloof ik) en hem maar half aan de praat gekregen (uiteindelijk maar weggedaan, vandaar dat ik ook niet zeker meer weet welke het is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:22
Welkom @ GoT dutch249,

Kan je duidelijk maken wat je precies WIL met de camera? Het is namelijk zo dat Ubuntu niet als windows werkt kwa installaties en randapperatuur die eigen interventie mbt drivers toewijzen nodig heeft.

Ik zou je adviseren, mits je gebruikt maakt van Ubuntu (niet kubuntu), om op "Alt + F2" te drukken en
gstreamer-properties
te starten.

Onder de tab Video kan je dan gelijk je cam testen mits deze is aangesloten.
Ik zit me net in te lezen op qc-usb, deze zitten ook gewoon in de repositories van Ubuntu.

Te installeren via synaptic OF via commandline middels:
apt-get install qc-usb-utils

omschrijving van qc-usb-utils:
root@gideon-laptop:/home/gideon# apt-cache show qc-usb-utils
Package: qc-usb-utils
Priority: extra
Section: universe/misc
Installed-Size: 72
Maintainer: Ubuntu MOTU Developers <ubuntu-motu@lists.ubuntu.com>
Original-Maintainer: Debian QA Group <packages@qa.debian.org>
Architecture: amd64
Source: qc-usb
Version: 0.6.6-2
Depends: libc6 (>= 2.6.1-1)
Suggests: qc-usb-modules
Filename: pool/universe/q/qc-usb/qc-usb-utils_0.6.6-2_amd64.deb
Size: 20898
MD5sum: 19d279c248c7685c6d2dc98f7eac219b
SHA1: 1305d174731462d83f2841beba29b647885fbf7e
SHA256: 0271569205261318592c2133d866df42a0a11aaa6c84ec4a7ea5f079d38016ca
Description: Utility programs for the qc-usb kernel module
 Utilities to tweak paramters of your QuickCam Express or similar
 webcam. These programs are completely useless without a
 qc-usb-modules package.
Bugs: mailto:ubuntu-users@lists.ubuntu.com
Origin: Ubuntu

root@gideon-laptop:/home/gideon#

[ Voor 60% gewijzigd door LinuX-TUX op 24-08-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij hebt de package 'gspca-source' nodig en hier zijn best wel tutorials over te vinden op google. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ubuntu heeft standaard al een hoop webcam drivers, doe eerst eens dit:
code:
1
tail -f /var/log/kern.log

Plug de webcam in en kijk wat voor meldingen er verschijnen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hartelijk dank voor alle antwoorden.
Allemachtig, ik wilde iets van al deze kennis hebben.

De reacties:

1.qc-usb utils kan ik niet vinden, misschien omdat ik niet alle lijsten met software geopend heb.
Graag even de lijst waar je de utils hebt gevonden.

2. g-stramers properties werkte, ik heb inderdaad blijkbaar de meest simpele webcam uit China die werkt.
Helaas echter b.v. niet op VZOChat.Gebruik ik wel eens de laatste tijd vanwege de problemen met VoIPBuster op Ubuntu.

3. Met lsusb in de terminal krijg ik inderdaar een webcam met bus nr.
hardstikke fijn, maar toen??

4.Bobo1, waar plaats ik de code? In de terminal?

Nogmaals erg bedankt.
Heb erg veel geleerd en gezien.
Nu nog mijn VoIPBuster , tar-files en qc-usb aan de gang krijgen en ik kan daarna andere mensen helpen.

Dank

Hans

3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ja in de terminal doe je dat.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:22
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 17:42:
hartelijk dank voor alle antwoorden.
Allemachtig, ik wilde iets van al deze kennis hebben.

De reacties:

1.qc-usb utils kan ik niet vinden, misschien omdat ik niet alle lijsten met software geopend heb.
Graag even de lijst waar je de utils hebt gevonden.

2. g-stramers properties werkte, ik heb inderdaad blijkbaar de meest simpele webcam uit China die werkt.
Helaas echter b.v. niet op VZOChat.Gebruik ik wel eens de laatste tijd vanwege de problemen met VoIPBuster op Ubuntu.

3. Met lsusb in de terminal krijg ik inderdaar een webcam met bus nr.
hardstikke fijn, maar toen??

4.Bobo1, waar plaats ik de code? In de terminal?

Nogmaals erg bedankt.
Heb erg veel geleerd en gezien.
Nu nog mijn VoIPBuster , tar-files en qc-usb aan de gang krijgen en ik kan daarna andere mensen helpen.

Dank

Hans

3.
Kijk, dat is iets concreets.

Het eigenlijke probleem is dus onder VZOChat? Daar wil je de cam dus onder laten draaien, maar lukt niet?

Linux (ubuntu) heeft een onderlaag voor video devices, met de naam V4L (Video4Linux). Deze library of abstracte laag waar alle programma's tegen praten, is inmiddels verouderd en versie 2 staat alweer voor de deur (V4L2 ... toepasselijk)

Alleen is het nadeel dat er nog veel oude cams 'geport' moeten worden om compatible te raken met V4L2, wat inhoud dat als VZOChat gebruik maakt van alleen V4L2 en de cam daar nog niet goed onder werkt, deze problem gaat leveren.

Ik zou toch even spelen met de settings onder VZOChat, daar de laatste tijd een hoop aan de weg word getimmerd om V4L2 compleet te maken met alle V4L systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dag allemaal,

hier een gelukkig mens.
alles opgeschreven van iedereen en alles wertkt
Bobo1on1, ik had de 1 niet mee genomen in de copie, dus excuus voor de 2e vraag.

Dank allemaal.De seniorhersenen staan weer een beetje meer op scherp.lol

Hans
Pagina: 1