dualboot winxp en ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Probeer al enige tijd een goede dualboot te maken van WinXP en Ubuntu.
Echter tijdens de install van Ubuntu gedurende de schijfherindeling krijg ik geen schijfoverzicht en/of grootte genoemd van de schijf, die ik dan kan verkleinen, dus ik ben niet in staat een ruimte te maken voor de installatie van Ubuntu.

Als ik de schijfcontrole doe krijg ik wel de opmerking dat enkele dingen areas niet goed zijn (????) met het advies de schijfcontrole een aantal keren uit te voeren, en dat heb ik gedaan..

E.e.a. al geprobeerd op te lossen met GEPARTED, maar lukt gewoonweg niet.

Ubuntu staat inmiddels wel als een file op de harde schijf en ik kan kiezen bij het openen van de computer, maar het frustreert mij dat ik niet weet hoe het probleem op te lossen.

Iemand een idee?

nU AL BEDANKT VOOR HET ANTWOORD.

oH JA, IK BEN EEN ECHTE LEEK.

Groet,

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Wat ik altijd de handigste oplossing vond met de grootste kans van slagen is:

* Harde schijf volledig formatteren
* Windows xp installeren op een kleine partitie
* Linux installeren op de rest van de beschikbare ruimte en linux de bootloader (grub) laten installeren.

In principe vereist het verder geen ingewikkelde configuratie en word zo goed als alles standaard gedetecteerd. (Je moet alleen wel gedeeltelijk zelf de partities maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Hoeveel schrijven zitten er in je systeem? Is je hele schrijf gebruikt voor XP, zo ja zul je eerst een kleine partitie aan moeten maken voor ubuntu maar eerst in XP defragmenteren, iets meer info is wel welkom om je probleem op te lossen over je systeem etc.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de eerste reactie.
Ik heb een harde schijf op de laptop met WinXP met meer dan voldoende ruimte.
Er staat inmiddels erg veel informatie op.
Formatteren zou een echtscheiding teweeg kunnen brengen denk ik,lol, mijn vrouw komt uit China en er staan erg veel files op.

Ik heb de schijf gedefrafmenteerd en daarna opnieuw de schijfcontrole uitgevoerd zoals beschreven in de installatiesoftware van Ubuntu.

Wat ik gedaan heb gisteren na enkele dagen te hebben geprobeerd een partitie te maken is gewoon tijdens het gebruik va de computer de Unbuntu live-CD op te starten, 30 Gb vrij te maken en de installatie uitgevoerd.

Dit is echter niet de gebruikelijk , of goede methodiek.
Vandaar mijn vraag.

Wederom dank voor het mee denken.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Maar je hebt daardoor dus een werkende Ubuntu? Een gebruikelijke manier is er niet echt imo, meestal hou je van tevoren rekening met een dual boot.

Zo heb ik een 80GB schijfje doormidden gepartitioneerd, waar ik op de ene helft ubuntu heb en de andere helft Windows. Je kan eventueel Ubuntu je Windows partitie laten resizen maar dat is risky, dus zou sowieso al het belangrijke van je PC backuppen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank voor ale antwoorden

Hans
Pagina: 1