Toon posts:

Audio voor tv+ps3: analoog vs digitaal, 2.0 vs 5.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik ben sinds een tijdje aan het rondkijken naar een nieuwe audio setup ter vervanging van het computer setje dat ik momenteel gebruik voor mijn TV en PS3:
http://ecx.images-amazon....PXKE6KL._SL500_AA280_.gif
Hiervan gebruik ik alleen de sub en de front boxjes. Product titel weet ik al niet eens meer, zo oud is het ding.

Mijn situatie is als volgt:
Ik gebruik eigenlijk alleen m'n PS3, voor games, films en muziek. Deze hangt binnenkort aan een Samsung LE-32A557. De opstelling is dus vrij eenvoudig. Mijn kamer is niet al te ruim:
Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/3087/kamergt6.jpg
Ook mijn budget is niet vreselijk groot: ~500 euro (woon in zweden, en daar is alles helaas ook nog net iets duurder)

Ik ben al bij wat audio winkels wezen kijken (nog niet geluisterd, alleen nog maar georienteerd) en kwam tot de conclusie dat ik twee overwegingen moet maken:
-Wil ik 2.0 of 5.1 geluid?
Gezien de beschikbare ruimte is het misschien beter om te investeren in een fatsoenlijk 2.0 systeem?
-Analoog of digitaal?
Tja, hier weet ik het dus echt even niet meer. Ik wil de PS3 graag direct op de versterker/receiver aansluiten, zodat ik de TV uit kan zetten als ik muziek luister. Maar -volgens mij- kan het ook dan nog zowel analoog als digitaal.

Wat ik dus zou kunnen doen is een analoge versterker kopen met twee degelijke speakers. Of bijvoorbeeld een 5.1 receiver en daar twee iets mindere speakers aan hangen (vanwege het budget).

Wat zijn jullie ideeën hierover?

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-05 23:38
Je kunt de PS3 aansluiten met een HDMI kabel op je TV en tegelijkertijd met de optische kabel (2.0/5.1/7.1) of met de Multi-AV kabel (tulpjes) (alleen 2.0) op een stereoset.

In jouw situatie zou je met een mooie stereoset uit de voeten kunnen.

Verwijderd

Mijn appartement heeft echt éxact dezelfde afmetingen, behalve de grootte van het raam dan, bij mij loopt het door.

Ook heb ik er een 32" LG staan i.c.m. m'n PS3 :P
En ook ik was op zoek naar een degelijke home cinema set met ongeveer hetzelfde budget. Mijn tip: probeer ergens een degelijke receiver en boxen op de kop te tikken.

Ik heb tweedehands aan de volgende zaken kunnen geraken, die ik volgende week zal halen:
- HKTS 11 (5.1)
- Onkyo TX-SR 505

Ik heb ze samen beluisterd in een niet al te grote kamer (bij de koper) en vond het zeker de moeite om dit 5.1 setje te nemen, in plaats van een 2.1.

Maar als je echt vind dat je geen plaats zult hebben voor je 5.1 (wat ik betwijfel, want in een dergelijke zullen ze wel lekker staan en klinken), kun je nog altijd voor een setje degelijke floorstanders gaan.

Bv: de JBL CST55 vond ik erg mooi klinken voor een 2.1 set.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me afvraag:
Als ik de PS3 aan een receiver (dus optical of HDMI) wil hangen, zal dat flink in het budget hakken. Dat betekend dat er minder geld over is voor de speakers. Ga ik voor analoog via de multi-av kabel, dan zal de kwaliteit van de amp en speakers wellicht wat meer in balans zijn.
Maar ga ik het verschil in kwaliteit van het ingangssignaal merken? Of is het verschil tussen de kwaliteit receiver + goedkopere speakers dermate groot dat het alsnog beter is om voor analoog te gaan?

Combinaties waar ik aan zit te denken zijn voor analoog:
Cambridge Azur 340A
Dali Concept 6 (zit een beetje over budget heen, dus wellicht moet dit een stapje lager)

en digitaal:
Cambridge Azur 340R
Argon 7240 (-volgens mij- merk van www.hifiklubben.se )

Ik heb ook zitten kijken naar XTZ 80 / 89 speakers, maar kon maar weinig reviews hiervan vinden. Iemand hier ervaring mee?
XTZ 80 http://www.xtz.se/produkt...=true&produkt=40&eng=true (qua looks overigens niet verkeerd!)
XTZ 89 http://www.xtz.se/produkt...=true&produkt=60&eng=true

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 22:13 ]

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-05 23:38
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 20:02:
Wat ik me afvraag:
Als ik de PS3 aan een receiver (dus optical of HDMI) wil hangen, zal dat flink in het budget hakken.
Een hdmi kabel van 1 meter heb je voor ~10 euro.
Via tulp aan je receiver hangen kost je helemaal niets, dat kan met je PS3 naar RGB kabel die bij de PS3 zit.

Verwijderd

Topicstarter
metalant schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 10:46:
[...]

Een hdmi kabel van 1 meter heb je voor ~10 euro.
Via tulp aan je receiver hangen kost je helemaal niets, dat kan met je PS3 naar RGB kabel die bij de PS3 zit.
Haha ik doelde daarbij niet zozeer op de kabel, maar meer op het verschil in prijs tussen een receiver en een analoge amp ;)

• Rosmalen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 10:17
waarom zou je niet voor een Logitech Z-5500 gaan. Begint echt gruwelijk te kelderen in prijs +- 225,- heeft m.i. alles er op en aan voor waar jij em voor wil gaan gebruiken?! Kan zijn dat ik ergens overheen gelezen heb.. mijn excuses dan :)

www.vdzande.com

Pagina: 1