Toon posts:

ervaringen met een Clean Power Supply ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of zo'n supply (http://www.accuphase.com/model/ps-1210.html) veel verschil maakt in mijn huidige set.

mijn set bestaat geheel uit speakers van Tannoy:
front: kingdom 18
rear: dimension TD12
centre: dim. TDC Sub: TS12

geluidsbron en decoder zijn van Marantz.
De fronts worden aangestuurd door twee monophonic eindversterkers ( http://www.accuphase.com/model/m-8000.html ) die gekoppeld zijn aan de voorversterker ( http://www.accuphase.com/model/c-2810.html )
De rears en centre met sub worden aangestuurd door twee integrated versterkers ( http://www.accuphase.com/model/e-550.html)

om alle versterkers te voorzien van zo'n supply heb ik er idg twee nodig.
een vergelijkbare set is bij een dealer vaak niet te vinden, en ik heb ook nog geen dealer gevonden die deze op voorraad heeft. Dus hoopte ik dat hier wat mensen zit met ervaring met een powersupply voor een a/v set. alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 11:26 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Dat ding geeft net zo veel verbetering als het gebruik van dure luidsprekerkabels en interlinks.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

is een erg mooi apparaat. Heb er zelf ook diverse malen naar gekeken. Wel grappig trouwens want de meeste mensen (en uiteindelijk ikzelf ook) komen uit op PS Audio. Ik weet niet wat je voor dit model moet betalen maar kijk anders een naar de power plan premier van PS

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
bobo1on1 schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 03:20:
Dat ding geeft net zo veel verbetering als het gebruik van dure luidsprekerkabels en interlinks.
Dus een hoop verbetering? Heb je een onderbouwing?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Grootste bullshit die er is. Als je zoiets nodig hebt is of je voedings-spanning extreem slecht\instabiel, of je hebt geen goede voeding ;).
Gezien de enorme buffer-overkill die in dat soort spul zit heb je het dus niet nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 24-08-2008 15:43 ]

Verwijderd

bobo1on1 schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 03:20:
Dat is ook mooi op meerdere manieren op vatten :D

• Ray

Ray

Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:42:
Grootste bullshit die er is. Als je zoiets nodig hebt is of je voedings-spanning extreem slecht\instabiel, of je hebt geen goede voeding ;).
Gezien de enorme buffer-overkill die in dat soort spul zit heb je het dus niet nodig.
mwaaah, dat ligt er ook maar aan hoe vuil de binnenkomende stroom is. Ik zit zelf dichtbij een aantal supermarkten die op hetzelfde verdeelstation zitten. Over al mijn inkomende fases zit een enorme hoeveelheid troep en asymmetrische belasting. Hoe goed een aangesloten apparaat ook omgaat met de spanning is het hier vaak niet tegen gebouwd. Ik heb zelf dus zeer goede ervaringen met een PS audio regenerator. Je hebt een volledig schone spanning met een perfecte sinus. Daarnaast is de spanning ook gebalanceerd wat op zich zelf al behoorlijk wat voordeel met zich mee brengt. (ringkern trafo's vinden dit erg fijn. google eens op equi-tech bijvoorbeeld)

Mijn tip dus, haal zo'n ding en huis en ga luisteren. Hoor je duidelijke verbetering kun je afwegen of het de investering waard is.

• Saab
Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:42:
Misschien heeft ie idd wel een bagger stroomvoorziening. Het HF filter aan de primaire zijde van de voeding in versterkers en cd spelers is nou niet van die kwaliteit dat alle rommel er uit gefilterd wordt.

Een mooie vlakke spanning op 230volt bijvoorbeeld servers geeft je apparatuur ook een langere levensduur en een stabielere omgeving.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Saab schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 16:22:
[...]

Misschien heeft ie idd wel een bagger stroomvoorziening. Het HF filter aan de primaire zijde van de voeding in versterkers en cd spelers is nou niet van die kwaliteit dat alle rommel er uit gefilterd wordt.

Een mooie vlakke spanning op 230volt bijvoorbeeld servers geeft je apparatuur ook een langere levensduur en een stabielere omgeving.
Wat is dan het effect van een niet perfecte sinus op je cd-speler? Het wordt toch gelijkgericht hoor... en binnen redelijke toleranties (zoals bij wet vastgelegd op +10 en -5 procent (meen ik....) ) zal dat echt geen verschil maken hoor. Waarom zit er anders zo'n giga bak dikke elco's in je krell\naim\what-ever hardware?

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 09:11
Belkin heeft ook een aantal van deze "stroom cleaners", tegen een fractie van de prijs van zo'n accuphase, lijkt me. Of ook hier geldt dat (cleane) stroom = (cleane) stroom, durf ik niet te zeggen.

Check: http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=357815

Met al deze dingen is één ding heilig: try before you buy.

[ Voor 9% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 24-08-2008 16:52 ]

• Ray

Ray

er is een behoorlijk verschil tussen filters (zoals de belkin als ik het goed lees) en regenerators zoals de PS audio versies! ook in prijs natuurlijk :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, de PS audio zal wss. zelf een sinus opwekken en de belkin niet.
Echter, waarom zou dat hoorbaar zijn na gelijkrichting?

Ik wil wel eens een trafo gelijkrichtertje pakken met wat dikke elco's erachter en dan wat prut introduceren aan de primaire kant van de trafo. Kijken of we dat kunnen meten... in zoiets als een cd-speler...

• Saab
Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 17:41:

Ik wil wel eens een trafo gelijkrichtertje pakken met wat dikke elco's erachter en dan wat prut introduceren aan de primaire kant van de trafo. Kijken of we dat kunnen meten... in zoiets als een cd-speler...
Gelijkrichters als in een bruggecel gaan niet zo goed met HF signalen om. Ook met een hele trits elco's heb je nog steeds rimpel.

Chord gebruikt daarom bijvoorbeeld HF power supplys, vergelijkbaar met een computervoeding. Vergeet ook niet de invloed van belasting op je voedingslijnen.

Overigens denk ik dat een APC UPS een soortgelijk effect zou hebben; die levert een stabiele 230V doormiddel van accus en een HF filter. Ik heb niet zulke goede ervaringen met Belkin.

[ Voor 11% gewijzigd door Saab op 24-08-2008 17:49 ]

• Ray

Ray

Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 17:41:

ik heb over het effect van schone stroom al een aantal dingen geschreven op dit forum (je weet wel waar bouwdewijn :)) Persoonlijk heb ik er goede ervarfingen mee. Dat kan natuurlijk ook zijn omdat bij mij de binnenkomende stroom dermate vervuild is dat het verschil dus groter is. In mijn geval helpt zelfs een 5kva scheidingstrafo niet om alles weg te krijgen. Vandaar dat ik de regenaratie variant heb gekozen.
Wat precies het effect is van een schone sinus weet ik niet. Ik weet wel dat als ik met het aantal HZ ga spelen de speler anders gaat klinken. Het lijkt me echter dat als iets gebouwd is voor 230 / 50 hz en dit ook krijgt aangeboden het zal werken zoals het bedoeld is. Stuur je het anders aan zal wellicht geen 100% resultaat gehaald worden.

Daarnaast zijn overigens zowel de PS en de Acchuphase apparaten geweldig goede beveiligers voor je aangesloten apparatuur.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja okay maar dat is voor gelijkrichting, als je het over frequentie hebt dan.
Na je trafo en brugcel\diodes zul je toch gewoon een mooie DC overhouden.
En een logica IC (zoals bijv in een cd-speler genoeg zitten) heeft ana 5 genoeg, en dat mag best 10% afwijken :).

Bij extreme omstandigheden (zoals 210V ipv 230V binnenkrijgen) zal het wel anders liggen ja :).

Maar een korte piek\dal zal toch wel door die elco's opgevangen worden?

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 24-08-2008 17:54 ]

Verwijderd

@Ray:

Tjah, ik weet niet zoveel van audio maar wel eea van electro spul en na gelijkrichting blijft er toch echt niets meer van die sinus over als het goed is. Je speler kan daar dus echt nooit op reageren anders is het ding gewoon defect.

Er is vrijwel geen apparatuur die iets met de sinus doet op wellicht een oude klok na, veelal zie je dan ook dat er geen frequentie aanwijzing bij staat of een brede range simpelweg om aan te geven dat het niets boeit.

Het lijkt me zeer sterk dat je dubbelblind kunt aantonen dat je verschil hoort tussen de verschillende frequenties. Als er al iets overblijft van de sinus na het gelijkrichten en de flinke elco's die daarna staan dan mag dat geen invloed hebben op de werking van het apparaat, dan is het gewoon stuk. (Volgens mij is dat ook een voorwaarde om een CE keurmerk te krijgen)

Overigens werkt menig IC met een marge van 20% alsnog prima, je moet dus wel erg pech hebben wil het voltage echt invloed hebben.

@Boudewijn:

210 ipv 230 is niet zo bijzonder hoor, dat komt wel meer voor. Menig apparaat werkt dan ook prima met alles van 100 tot 250 volt (staat er dan ook vaak op). Het is pas lastig als je een apparaat maakt voor 110 volt en daar ineens 230 volt in stopt (ivm hoogspannings spul ontworpen voor 150 volt zoals een ontstoorcondensator).

Voltage in Nederland uit het stopcontact is iets tussen de 220 en 235 volt (en soms nog wel iets hoger), dat kan enorm varieren en dat mag geen invloed hebben op de werking van electrische apparaten.

Van 230 -> 210 is niet eens zo extreem, dat is maar 8.5% ongeveer, ruim binnen de marge dus.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 18:01 ]

• Saab
De apparatuur van TS, muv z'n bron is discreet opgebouwd. Maar je cd speler zal ook best baat hebben bij een stabiele stroomvoorziening. Dat iets wel werkt wil niet zeggen dat het automatisch ook goed is.

Servers werken ook wel met 210 Volt; echter moet je geschakelde voeding wel harder werken en vinden je hardeschijven fluctuaties niet zo fijn wat eerder vroeger dan later leid tot storing en uitval. ( zelf hier aan den lijve mogen voelen met crashende servers en kapotte schijven)

• Ray

Ray

@TRRoads, ik heb er recent niet meer veel mee geëxperimenteerd maar in een andere setup was het effect overduidelijk.

Ik had toen een powerstation van kemp met een serieuze krell cd speler. Op 90 hz was er gewoon meer hoorbaar dan op de standaard 50 hz. Dit heb ik aan diverse mensen laten horen (de audiogroep) en allen waren er inderdaad ook verbaasd over. Overigens werd de speler wel warmer op 90hz (ook geen idee waarop) We hebben niet blind vergeleken maar wel a/b Dat is simpel te doen. Je draait gewoon hetzelfde nummer op 50hz en daarna op 90hz en bepaalde details zijn er dan wel / niet

maar goed daar gaat hier de discussie niet over (hebben we een ander topic voor) en ik ga er hier ook niet verder op in. Ik geef mijn ervaring en daar stop ik mee

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 24-08-2008 18:05 ]

Verwijderd

Ray schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:02:
@TRRoads, ik heb er recent niet meer veel mee geëxperimenteerd maar in een andere setup was het effect overduidelijk.

Ik had toen een powerstation van kemp met een serieuze krell cd speler. Op 90 hz was er gewoon meer hoorbaar dan op de standaard 50 hz. Dit heb ik aan diverse mensen laten horen (de audiogroep) en allen waren er inderdaad ook verbaasd over. Overigens werd de speler wel warmer op 90hz (ook geen idee waarop) We hebben niet blind vergeleken maar wel a/b Dat is simpel te doen. Je draait gewoon hetzelfde nummer op 50hz en daarna op 90hz en bepaalde details zijn er dan wel / niet
90hz 8)7

Dat is dan ook crazy, geen enkel stopcontact gaat dat geven...

Nogal logisch dat ie warmer wordt, de gelijkrichter krijgt hiermee op z'n donder en had er gerust stuk aan kunnen gaan.

Reken eens ff uit hoeveel extra energie je in het ding stopt met 90hz tov 50hz (ik zal je een hint geven, bijna 2x zoveel) en de gelijkrichter moet dat opvangen.

Wat je dus hebt gebenchmarked is je gelijkrichter en die voldoet blijkbaar aan de veiligheidsnormen want hij is niet ontploft met deze extreme test.

Het lijkt me zeer sterk dat er iets van die sinus overblijft na het gelijkrichten, maar stel dat is zo dan had 90hz beter moeten klinken aangezien de afwijkingen dan kleiner zijn wegens de hogere frequentie.

Was dat ook het geval? Klonk het beter op 90hz?

Kan ook zijn dat je gelijkrichter aan het smelten was en daardoor het voltage alle kanten op ging, dan is het logisch dat het wat minder klinkt. (Al zou het dan nog geen verschil in klank ofzo moeten geven, hooguit haperingen en een variatie in het volume).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 18:07 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Saab schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:01:
De apparatuur van TS, muv z'n bron is discreet opgebouwd. Maar je cd speler zal ook best baat hebben bij een stabiele stroomvoorziening. Dat iets wel werkt wil niet zeggen dat het automatisch ook goed is.
En waarom zou het niet goed zijn? :)
Tsja bij hifi.nl achtige mensen kijk ik nergens meer raar van op. Gelijkrichten --> sinus (of iig ac) omzetten naar dc. Sinus -> dc, en ac-prut -> dc.

En waarom 90 Hz? Beetje enorm lomp ;).

@TRroads, waarom is meer frequentie gelijk aan meer energie?

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:11:
[...]
@TRroads, waarom is meer frequentie gelijk aan meer energie?
Omdat de gelijkrichter een geheugen effect heeft.

• Saab
Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:11:
[...]

En waarom zou het niet goed zijn? :)
Dat beschrijf ik daaronder ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Servers werken ook wel met 210 Volt; echter moet je geschakelde voeding wel harder werken en vinden je hardeschijven fluctuaties niet zo fijn wat eerder vroeger dan later leid tot storing en uitval. ( zelf hier aan den lijve mogen voelen met crashende servers en kapotte schijven)
Je gaat cd-spelers enzo gelijkstellen aan servers? :D

• Ray

Ray

@TRRoads, het klonk inderdaad beter op 90hz. Zo spannend als jij het stelt zal het overigens niet zijn. De powerstation kan tot 110 hz ingesteld worden evenals een PS Audio powerplant. Het effect van een hoger aantal HZ is in een deel van de audio wereld overigens gewoon bekend. Het is wel zo dat Mark Levinson spullen mogelijk wat meer moeite hebben met de hz verschillen en sommige krell apparaten schijnen freq. locked te zijn en zullen niet werken op een andere frequentie. Aangezien PS audio dit systeem al jaren voert en ik nog nooit verhalen heb gelezen van gesmolten of ontplofte gelijkrichters en zoals gezegd het gewoon een instelmogelijkheid is van het apparaat zelf zal het vast wel goed komen :)

zie oa: http://www.kempelektronik...ors/Power-Station-75.aspx
http://www.psaudio.com/products/p500.asp
http://www.psaudio.com/products/p500_overview.asp

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 24-08-2008 18:39 ]

• Saab
Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:35:
[...]

Je gaat cd-spelers enzo gelijkstellen aan servers? :D
Niet helemaal uiteraard, het is een analogie om aan te geven dat ook al werkt iets schijnbaar, als in het doet zijn ding, dat het ook automatisch optimaal is..

Een auto met aangetrokken handrem rijdt ook wel, maar zonder een stuk beter. :)

Als TRRoads al aangeeft, hij is electrotechnicus dat hogere frequenties op een bruggecel niet ok zijn lijkt me dat al genoeg zeggen.

Verwijderd

Correctie: Ik was electrotechnicus.

Tegenwoordig doe ik alleen in software (en dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan alleen toen was het op het gebied van microcontrollers, PLC's en embedded systemen).

Ik doe nog steeds embedded systemen, maar dat heeft tegenwoordig vrijwel niets meer met hardware te maken op wat PLC systemen na.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Saab schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:46:
[...]

Niet helemaal uiteraard, het is een analogie om aan te geven dat ook al werkt iets schijnbaar, als in het doet zijn ding, dat het ook automatisch optimaal is..

Een auto met aangetrokken handrem rijdt ook wel, maar zonder een stuk beter. :)

Als TRRoads al aangeeft, hij is electrotechnicus dat hogere frequenties op een bruggecel niet ok zijn lijkt me dat al genoeg zeggen.
90Hz is iets wat je NOOIT op het lichtnet vindt. Dat is gemiddeld keihard 50Hz ;). Zo'n extreem voorbeeld is gewoon irreeel.

Kom gewoon met een degelijk bewijs ipv een analogie ;). Analogietjes zijn niet echt overtuigend.

• Saab
Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:05:
[...]

90Hz is iets wat je NOOIT op het lichtnet vindt. Dat is gemiddeld keihard 50Hz ;). Zo'n extreem voorbeeld is gewoon irreeel.

Kom gewoon met een degelijk bewijs ipv een analogie ;). Analogietjes zijn niet echt overtuigend.
Ik had het helemaal niet over 90Hz. Ik had het over instabiele spanning en HF componenten. Die moet je uitsluiten.

Ray heeft het ook niet over 90Hz op het lichtnet, lezen. ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En een HF puls komt door gelijkrichter+elco's+spoel(en)?

• Saab
Een gelijkrichter scheidt positief van negatief, doet niks met HF. Daarna zal een elco de spanning stabiliseren. Echter deze opzet werkt prima voor 50Hz signalen, HF is lastiger. Relatieve langzaamheid van elco's etc. Spoelen passen we liever niet to aan de secundaire zijde om inductie te voorkomen en een filter te creeeren.

Meet maar eens aan de secundaire zijde van een voeding, op HF signalen.

HF filter is vaak matig aan de primaire zijde en filtert niet alles.

[ Voor 12% gewijzigd door Saab op 24-08-2008 20:39 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een AC HF puls komt never nooit niet door een brugcel.
Een elco stabiliseert EN buffert.

Waarom heeft professionele audio prut in studios en bij ocncerten btw niet van die dure voedings-bakjes? ;).

[ Voor 38% gewijzigd door Boudewijn op 24-08-2008 20:43 ]

• Saab
Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:43:
een AC HF puls komt never nooit niet door een brugcel.
Waarom niet? HF is altijd AC. ;)
Een elco stabiliseert EN buffert.
Blijft altijd rimpel achter. relatieve traagheid
Waarom heeft professionele audio prut in studios en bij ocncerten btw niet van die dure voedings-bakjes? ;).
Hebben ze in studio's wel, Chord versterkers worden best vaak in studios gebruikt, best professioneel hoor. Geluid bij de meeste concerten laat ik me niet over me uit, is vaak best kut. Concert gaat om beleving, niet over de kwaliteit.

Linkje over voedingen http://www.herweijerelectronics.nl/tech/voeding/voeding.htm

[ Voor 6% gewijzigd door Saab op 24-08-2008 21:02 ]

• Ray

Ray

Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:43:

in studios word zeer vaak gebruik gemaakt van gebalanceerde stroom.

http://www.equitech.com/ourclients/someclients.html

tijdens concerten gaat het inderdaad helaas alleen om volume en is de kwaliteit vaak ver te zoeken (zoals gisteren helaas ook weer op Huntenpop. wat een totale verkrachting van Saybia)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal, Ik ben het nog steeds aan het overwegen. Zelf weet ik niet hoe "schoon"stroom is in mijn huis en de twee monophonic eindversterkers hebben volgens mij al een hele goede voeding. opzicht ben ik tevreden met de set maar het idee dat het nog beter kan.... Accuphase heeft mij tot nu toe nog nooit teleurgesteld. ik ga me nog verdiepen in ps audio, ik heb wel een supply nodig van flink wat vermogen. en zoek nog steeds een dealer die me zo'n ding wil laten testen.

• Ray

Ray

de nieuw PPP heeft 1500 watt continu en kan een piek hebben van 3 kw even uit mijn hoofd. In welke regio woon je, wellicht dat ik daar wel een dealer ken die je op weg kan helpen. Wat kost trouwens die accuphase variant ?
Pagina: 1