Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik probeer al een aantal dagen mijn pc over te klokken. Maar ik loop elke keer tegen hetzelfde probleem aan. Wanneer ik in (M.I.T) de functie "Cpu host clock control" op 'enabled' instel en ik sla deze instelling op, dan verandert mijn computer deze weer naar 'disabled'.

Dit is mijn systeem:

mobo: Gigabyte x48-ds4
proc: Intel Core2duo e8500 - 2x 3166 MHz + Ocz vendetta 2 koeler
mem: Ocz ddr-2-1000 4 gig
gk: 2 x Ati 4870
hdd: Seagate Barracuda 7200.11 500 gig
ps: Corsair CMPSU-620HX

Bios (meest recente versie)
Op dit moment zijn de temperaturen van de Cpu in idle-stand 25 graden en onder full-load 33/34 graden. De videokaarten blijven allebei rond de 50 graden op 35% fanspeed.

De gewone bios-instellingen staan zo standaard mogelijk. In (M.I.T) heb ik ook niks veranderd.
De instellingen staan nu zo:

Robust Graphics Booster---------------Auto
CPU Clock Ratio---------------------------9x
Fine CPU clock ratio---------------------+0.5
(cpu frequency)-----------------------------3.16GHZ(333x9.5)
CPU host clock control------------------Disabled
CPU host frequency---------------------- 333

PCI express frequency (Mhz)----------Auto (=100)
C.I.A 2------------------------------------------Disabled
Performance Enhance--------------------Standard

System memory Multiplier (spd)------Auto
Memory frequency (Mhz)----------------800 - 800

Dram timing selectable (spd)-----------Auto 5-5-5-18
Advanced timing control------------------Auto
-------------------
Clock driving & Skew control

Cpu/PCIEX Clock Driving Control------800mV
Cpu clock skew control-------------------Normal
(G)Mch Clock skew control--------------Normal
-------------------
System Voltage Optimized

System Voltage Control--------------------Auto
DDR 2 overvoltage control-----------------Normal
PCI-e overvoltage control-------------------Normal
FSB overvoltage control--------------------Normal
(G)Mch Overvoltage control---------------Normal
Loadline Calibration--------------------------Auto
Cpu Voltage control--------------------------Normal

Als ik met deze instellingen mijn computer start, dan werkt hij perfect. Maar als ik "Cpu host clock control" op enabled instel en de fsb hetzelfde hou als bij de stock settings (333), start hij 2x opnieuw op en staat hij weer op disabled. Dat vind ik vreemd, omdat ik in feite niks heb veranderd, toch? :/

Ik heb ook die 5 (C1E/EIST/TM2/memory protect/virtu. technology) functies op disabled ingesteld, wat niet werkte.

Ik las in andere posts dat je externe hdd ook voor problemen kon zorgen en dat je daarom de functie 'Legacy USB storage detect' moest disablen. Dat heb ik ook geprobeerd en dat werkte ook niet. Ik heb niet eens een externe hdd en ik heb ook geen usb-apparaten aangesloten.

Kortom; Ik snap er niks meer van en ik hoop dat iemand me kan helpen :)

Ohja; Het ligt ook niet aan de bios-batterij, want alle andere instellingen worden gewoon goed opgeslagen. Ik heb zelfs de cmos gecleart, wat ook niets opleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niemand :O ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet de Fine CPU clock ratio eens op 0 ipv + 0,5. Je systeem probeert dan een MP van 9,5 te forceren, iets dat niet kan (gezien je een gelcokte cpu hebt). Dit deed mijn X48 DQ6 ook, maar als je die gewoon op 0 zet dan werkt het OCen prima (althans, bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie! Ik heb het net geprobeerd. Maar als ik de 'fine cpu clock ratio' op 0 zet dan verandert de mp ook mee met de stock setting. Hij staat dus normaal gesproken op 9,5, maar verandert naar 9 x 333. Dat gebeurt dan weer wel. Het enige wat mijn bios niet accepteert is de Cpu host clock control --> enabled. Ook al blijft de fsb 333. Verder slaat hij alles perfect op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet hem ook op 9 zetten, 9,5 trekt je cpu namelijk niet (dit bugje zou gefixed moeten zijn bij een nieuwe biosversie). Als je dat niet doet, dan zul je waarschijnlijk niet kunnen OCen.

[edit]
met een E8500 ga je natuurlijk wel 9,5 halen... was even in de war met m'n E8400

[ Voor 19% gewijzigd door TERW_DAN op 06-06-2009 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
9,5 trekt mn cpu wel, want ik draai op dit moment 9,5 x 333. Hij accepteert alleen 'cpu host clock control - enabled' niet. Als ik de computer opstart, dan reset hij de instelling weer naar disabled. De mp accepteert hij wel, maar al zet ik die op 6, enablen doet hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 12:01
Probeer eens om je start knop(lang) ingedrukt te houden ook als hij al opstart,als je dan na een paar tellen los laat (pc gaat uit ) druk je hem weer in(pc start weer op) kijk dan eens of ie het hierna wel opslaat.
Had een bijna soortgelijk probleem dat ie niets vast hield(P35-DS4)bios reset hielp ook niets,totdat ik dit truukje toepaste....succes ermee.

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Maar dit werkte ook niet :( Als ik hem dan weer aanzet, restart hij gelijk nog een keer en staat alles weer hetzelfde. Het is wel maf, dat hij de multiplier (die ik even op 6 had gezet) wel gewoon opslaat. Alleen de 'handmatige' fsb pakt hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een redelijk oude koe, maar dit is het enige topic waar ik een vergelijkbaar probleem kan vinden als wat ik heb...

Jesse, heb je het probleem al op kunnen lossen?

Ik heb precies hetzelfde met mijn P35-DS3R. Na een upgrade van graka en geheugen accepteerde de bios m'n overclock niet meer en na wat uitzoekwerk bleek het in de fsb clock te zitten. Ook ik kan deze enkel op "disabled" laten staan, verder kan ik wel alle parameters wijzigen, ook de multi. Wijzig ik echter de fsb clock, dan reboot de pc 2x en staat deze op disabled, ook al zet ik de clock lager dan bij disabled het geval is...

Ik verdacht eerst het geheugen, maar uitwisselen hiervan bracht niets. Uitwisselen van de graka lost het echter wel op! Wat wil het toeval... Ik ben naar een 4870 gegaan, die TS ook heeft. Zet ik m'n 8800GT erin, dan kan ik de cpu host clock wel weer wijzigen.....

Het komt er dus op neer dat het wijzigen van de graka van 8800GT naar HD4870 tot gevolg heeft dat de bios enkel fsb clock "disabled" accepteerd, ook al is de clock lager.... :?

Iemand een idee??

Even de system specs:

- P35 DS3R
- Q6600
- 4870 1gb
- 8gb pc6400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-07 21:33
de bios updaten kan helpen door een oude bios kon mijn broer zijn E8400 op een multiplier van 9.5 maar kon hij ook niet ocen omdat de E0 Revisie niet werd herkend door zijn bios. bios geupdate en nu kan hij gewoon ocen ;)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had bios f13a. Heb deze nog naar de laatste, f13c, ge-update en ik heb een oude, f4, geprobeerd, maar er lijkt geen enkel verschil tussen te zitten.

Is dit nou een of ander vreemd hardware conflict? Ik snap 'm niet helemaal iig, wat heeft de fsb frequentie met de graka te maken? En dan is het natuurlijk nog vreemder dat als ik handmatig dezelfde frequentie in stel, de bios het nog steeds niet accepteert....

Edit: Ik kom er net achter dat het wijzigen van de PCI-e bus frequentie ook niet wordt geaccepteerd (ook al zet ik deze op de standaard 100mhz.) Ook dan reboot de pc zodra het geheugen gechecked is en gaan de settings naar default. Videokaart RMA?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog een paar laatste mogelijkheden geprobeerd:
- Bios van de videokaart geflashed naar die van een ander merk 4870.
- Resetten van de bios instellingen (batterij eruit)

Zelfs dan wordt geen enkele fsb of pci-e frequentie setting geaccepteerd, behalve "auto".

Kaart gaat retour, kan me niets meer bedenken. Vraag me alleen sterk af of dit met een andere 4870 nog steeds zou gebeuren, of enkel bij deze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ruben,

Ik heb het probleem nog niet kunnen oplossen. Misschien dat jij nog wat verder bent gekomen!? Ik begin ook steeds meer te vermoeden dat het door de videokaarten komt.

Bij mij houdt de bios ook de pci-e frequency niet vast (alleen auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-06 22:42

SECURITEH

Man of legend.

Ik heb dit bordje ook en om mijn Q6600 en Q9550 er op te overclocken heb ik een hoop dingen moeten uitzetten in de BIOS omdat de OC anders gewoon gereset word door het moederbord. :/

Ik zal zo wel even kijken hoe mijn settings staan.

Btw, met de F2 BIOS kan je wel de 0.5 multiplier instellen maar ik geloof dat er nu ook een F3 BIOS is.

Edit: Ik heb een aantal foto's gemaakt en zal aan er een kleine uitleg bij geven wat nou wel en niet belangrijk is.

Advanced BIOS Features
Afbeeldingslocatie: http://i81.photobucket.com/albums/j221/SpikyDude/Advanced-Small.jpg

Hier hoef je eigenlijk alleen C1E en EIST uit te zetten om te kunnen overclocken, de rest heeft geen effect of je nu wel of niet kunt overlocken.

Integrated Peripherals
Afbeeldingslocatie: http://i81.photobucket.com/albums/j221/SpikyDude/Intergrated-Large.jpg

USB Keyboard Support moet uit staan.
USB Mouse Support moet uit staan.
Legacy USB storage detect moet uit staan.

De rest heeft geen effect of je nu wel of niet kunt overclocken.

MB Intelligent Tweaker
Afbeeldingslocatie: http://i81.photobucket.com/albums/j221/SpikyDude/MIT1-Small.jpg

CPU Host Clock Control op Enabled om te kunnen overclocken.
PCI Express Frequency mag op Auto blijven staan als je wilt.
Performance Enhance deze heb ik altijd op standaard gehad en heb geen idee of hij op Fast en Turbo werkt.
System Memory Multiplier Het is belangrijk dat je dit insteld anders word de overclock reset.
Ik ben er niet helemaal achter wat de letters betekenen (2.00A, B, C, D, etc.) aangezien ik helemaal geen verandering heb kunnen waarnemen tussen de letters, het kan trouwens per CPU verschillen welke letters die laat zien.
Ik draai zelf op 2.00 wat betekend dat de FSB en RAM 1:1 draaien.
DRAM Timing Selectable Als je niet de timings in wilt stellen kan je hem op Auto laten staan maar dan staan de timings bijna gegarandeerd verkeert en vaak mislukt de OC zelfs omdat het moederbord ze op een vreemde waarde zet (vooral bij sneller RAM).

Afbeeldingslocatie: http://i81.photobucket.com/albums/j221/SpikyDude/MIT2-Large.jpg
DDR OverVoltage Control standaard zet het moederbord 1.8V op het RAM maar als je meer nodig hebt kan je dat hier instellen, 1.8V is het begin punt en hier heb ik dus 0.3V erbij gedaan wat neer komt op 2.1V.
CPU Voltage Control Dit is simpelweg het voltage dat je op je CPU zet.

Dit is bij mij in ieder geval de enige manier waarop ik kan gaan overclocken op dit bord (met F2 BIOS), ik heb geen idee waarom dingen als USB Keyboard een probleem zijn maar het is helaas wel zo. :/

Systeem specs (voor zover interessant):
Intel Core2Quad 9550
Gigabyte GA-X48-DS4
Corsair Dominator PC8500 (4x 2GB)
ATI Radeon HD4870

Aangezien ik ook een HD4870 heb kan het zijn dat overclocken gewoon erg lastig is met deze kaart op het moederbord, ik weet wel dat mijn broertje ook enorm veel moeite heeft op zijn GA-X48-DS5 in combinatie met deze kaart.

[ Voor 116% gewijzigd door SECURITEH op 13-04-2009 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:55
nvm -

[ Voor 88% gewijzigd door GoTman op 13-04-2009 21:07 ]

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Hovius
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-07 10:13
Ik heb hetzelfde probleem, maar ik ga is kijken of ik het met jouw handleiding kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een oude koe, maar ik worstel nog steeds met dit probleem.

Ik ben er net als Ruben074 achter gekomen dat mijn bios de optie cpu host clock control wel blijft houden als ik er een andere pcie kaart in zet. Als ik daarna de 4870 er weer in gooi verandert die de optie gewoon weer naar disabled. Ook met mijn andere 4870 is dit het geval.

Misschien dat iemand nog wat suggesties heeft?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH

SECURITEH

Man of legend.

Het kan zijn dat ik enigszins geluk heb met mijn DS4 dat die met een hoop gedoe de OC toch accepteert, op de DS5 van mijn broertje is het simpelweg onmogelijk om te overclocken (of zelfs de CPU snelheid handmatig in te stellen). :/
Verder ben ik in de tussentijd ook tegen het probleem aangelopen dat dit bord niet stabiel is te krijgen wanneer je alle 4 de geheugen bankjes in gebruik hebt, hier had ik een e-mail over naar Gigabyte gestuurd en het enige wat ik te horen heb gekregen is dat het probleem niet bekend was bij hun en dat zij dit uit gingen zoeken... verder nooit meer iets van gehoord.

Op de een of andere manier kunnen deze borden echt niet fatsoenlijk overweg met een HD48XX kaart en ik heb geen idee waarom en bij Gigabyte hebben ze dat ook niet.
Ik zal nog eens een e-mail versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-07 10:28

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

toch heb ik dan weer een p35-ds4, en heb daarop zowel een e8400 (4,2Ghz)als een e8600 (4,45Ghz) als een q9550 (3,825Ghz) perfect stabiel kunnen OCen, liep wel tegen wat problemen met 4x1gb pc8500 crucial, en heb er toen maar weer 2 uitgehaald..

de e8400 en 8600 hebben 9 en 10x multi geen halve, maar de q9550 draait sinds het 1e uur al op 460x9,5 multi 450x8,5x op maar 1,26v idle in windows zonder issues, voorheen op de F6 bios en sinds kort de F13

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
sain onez schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:07:
toch heb ik dan weer een p35-ds4, en heb daarop zowel een e8400 (4,2Ghz)als een e8600 (4,45Ghz) als een q9550 (3,825Ghz) perfect stabiel kunnen OCen, liep wel tegen wat problemen met 4x1gb pc8500 crucial, en heb er toen maar weer 2 uitgehaald..

de e8400 en 8600 hebben 9 en 10x multi geen halve, maar de q9550 draait sinds het 1e uur al op 460x9,5 multi op maar 1,26v idle in windows zonder issues, voorheen op de F6 bios en sinds kort de F13
460 x 9,5 ;)

mag ik hem kopen van je :+

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-07 10:28

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

hehe, ik nog tjecken in everest maar zag daarna het toen niet meer staan in me post :+
450x8,5 indd... 460x8,5 trekt ie voor max 3d benches enzo :>

en had/heb hierop zowel een 4870 OC als een vanilla 4890 en nu een 4890 OC edition op draaien

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH

SECURITEH

Man of legend.

Sain jij hebt ook een totaal ander bord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Hovius
mmm... dan kan dat bord ook niet overweg met een 8600GTS kaart :( (bij mij lukt het ook steeds niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH

SECURITEH

Man of legend.

Ik heb van Gigabyte een nieuwe BIOS gekregen (F3c) en deze lijkt op het eerste gezicht de overclock problemen op te lossen.
Ik ben nog aan het testen maar het ziet er goed uit, ook zal ik nog testen of dit mijn probleem met 4 geheugen bankjes op lost.

Verwijderd

ik heb zelf ook een GA X48-DS4 met bios F3b (had eerst F3c) met een Q9550 en 2x een ati 4850 maar dat werkt gewoon prima, ik heb 2 bankjes geheugen van 2gb per stuk en mijn cpu draait nu op 3,83ghz.

ik had laatst ook veel problemen met ver @ maar dat kwam blijkbaar door mijn Northbridge die te weinig stroom kreeg?.. ik heb mijn geheugen wel op 2.2V gezet en cpu en dat soort dingen allemaal wel omhoog.. maar so far so good.. pc is stabiel.

misschien met je de F3c bios proberen.. als je wilt kan ik mijn instellingen online zetten..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Hovius
Ik ga versie F3c ook maar is proberen; heb uren lopen prutsen (zonder resultaat) met versie F3b :(

EDIT 1: Ik heb nog op de Gigabyte site gekeken; daar staat versie F3c niet bij (wel raar eigenlijk) ;)
EDIT 2: Versie F3c helpt niks :( :( :(
EDIT 3: Northbridge en FSB omhoog gooien met 0,2V lijkt te werken :)

[ Voor 55% gewijzigd door Tim Hovius op 31-08-2009 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH

SECURITEH

Man of legend.

De machine is nog steeds onstabiel wanneer je alle 4 de geheugen banken in gebruik neemt... erg jammer op z'n minst.
Maar de problemen in combinatie met een HD4870 zijn voor mij helemaal weg. :)

[ Voor 25% gewijzigd door SECURITEH op 02-09-2009 22:50 ]

• Tim Hovius
Hoe heb je dat probleem met de videokaart weten op te lossen?
Ik kan nog steeds niet fatsoenlijk overklokken, óók als ik de NB op +0.2 zet

• Tim Hovius
Nu kan ik prima overklokken, heb de geheugen timings allemaal op Auto gezet; dit levert niet steeds opnieuw opstarten op

Eindelijk (met BIOS F3C) ...
Pagina: 1