• Maarten Kroon
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10-2025
Me nieuwe pc geeft een vreemd piepend geluid tijdens het spelen van een game.
Het geluid komt uit me case en niet uit me geluidsbox, het lijkt uit de buurt van me voeding te komen.
Ik heb voor de zekerheid al een andere voedingskabel geprobeerd maar dit helpt niets, ook heb ik al me drivers geüpdate.
Iemand die dit probleem kent of een mogelijke oplossing heeft?

Hier wat info over me hardware:

Coolermaster Real Power 700W
Asus Rampage Formula
Intel Core 2 Duo E8500
Ati Radeon 4870X2

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
:D even in de gaten houden...maar volgens mij zijn t spoelen die zo piepen :)

• Maarten Kroon
welke spoelen ? en is hier wat aan te doen ? het is namelijk vreselijk irritant en gaat over het geluid van me boxen heen.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-12-2025
Een fan?

Homey — Critics are those without skills to create.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maarten Kroon schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:23:
welke spoelen ? en is hier wat aan te doen ? het is namelijk vreselijk irritant en gaat over het geluid van me boxen heen.
Nagellak, of warme lijm.

• Maarten Kroon
Welke spoel moet ik hebben dan ? hoe ziet deze eruit ?

• Maarten Kroon
Nee me casefans had ik al losgehaald.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Bij "piepend geluid tijdens gamen" denk ik ook meteen aan een spoel, maar dat komt toch niet boven het geluid van je speakers uit? Tenzij ze heel zacht staan? :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik heb er ook last van, maar het is niet overduidelijk aanwezig. Het verschilt per spel ook, met benchmarks heb ik er nog geen last van gehad. De Half Life 2 engine laat het piepen, maar in CoD4 hoor je weer niets. Vreemd, ben er ook nog niet achter of het van m'n videokaart of moederbord komt.

It takes one to know one...

• Maarten Kroon
Dubbeldrank schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 00:44:
Ik heb er ook last van, maar het is niet overduidelijk aanwezig. Het verschilt per spel ook, met benchmarks heb ik er nog geen last van gehad. De Half Life 2 engine laat het piepen, maar in CoD4 hoor je weer niets. Vreemd, ben er ook nog niet achter of het van m'n videokaart of moederbord komt.
Precies met UT3 is het nauwlijks hoorbaar maar met Stalker is het echt "feest"

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pak een lege huishoudrol.
Houd het ene eind aan je oor, en andere eind in je kast... en je kunt hem zo localiseren (gewoon even zoeken).

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08
Hebben jullie beide herzelfde moederbord? Of misschien dezelfde videocard?

Misschien dat engelse zoektermen in die richting i.c.m. het vermoedelijke onderdeel wat ophelderingen geven met Google.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Maarten Kroon
Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 00:49:
Houd het ene eind aan je oor, en andere eind in je kast... en je kunt hem zo localiseren (gewoon even zoeken).
Mwa, ik zal het systeem eens testen met een andere videokaart :P dat lijkt me beter.

• Maarten Kroon
Jumpman schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 00:52:
Hebben jullie beide herzelfde moederbord? Of misschien dezelfde videocard?

Misschien dat engelse zoektermen in die richting i.c.m. het vermoedelijke onderdeel wat ophelderingen geven met Google.
Er zijn wel meer mensen die problemen hebben met deze videokaart als ik zo even rondkijk op google.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11-2025

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het komt uit je voeding, dat weet ik vrijwel zeker. Ik heb hetzelfde/eenzelfde probleem sinds ik mijn tweede 8800GT er bij geplaatst heb. Sindsdien heb ik onder full load (Folding@Home op 2x GPU) een piep uit m'n voeding. Schakel ik m'n overkloks in, dan wordt de piep nog wat hoger. Met 1 grafische kaart heb ik een hele zachte piep uit de voeding.

Hoogstwaarschijnlijk is het een spoel waar je nagellak over moet doen, en als je dan toch bezig bent, waarom niet allemaal, dan weet je iig zeker dat je dat probleem uitsluit.

Hier de koperen spoelen

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Ik heb het gehad met een videokaart. Gepiep hield gelijke tred met de framerate. Die kaart is retour gegaan.

• Maarten Kroon
Geen toegang tot de site :'(

Hoezo helpt nagellak eigenlijk? wat doet het met het koper waardoor de boel ineens stil wordt?

[ Voor 43% gewijzigd door Maarten Kroon op 24-08-2008 01:29 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maarten Kroon schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 01:02:
[...]

Mwa, ik zal het systeem eens testen met een andere videokaart :P dat lijkt me beter.
Waarom? Je spoeltje wordt er niet beter van oid hoor ;).

• Maarten Kroon
Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 01:44:
[...]

Waarom? Je spoeltje wordt er niet beter van oid hoor ;).
Hmm, ik bedoelde: ik kan net zo goed testen met een andere videokaart, als het gepiep dan wel aanwezig is dan ligt het niet aan me videokaart, is het niet aanwezig dan ligt het er wel aan.
Persoonlijk denk ik dat het me voeding is, het geluid lijkt daar vandaan te komen en er zijn meer mensen met die probleem.

• Maarten Kroon
maar weet iemand toevallig waar ik de nagellak / lijm moet aanbrengen? ik heb een Coolermaster Realpower 700W

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Over de spoeltjes in je voeding. Je zult je voeding moeten open schroeven.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Op het spoeltje waar je het geluid vanaf hoort komen?
Boudewijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 00:49:

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nu hopelijk wel een werkende link: http://www.silentpcreview.com/article692-page3.html
De tweede afbeelding zie je twee koperen spoelen, die moet je fixeren met nagellak.

Verwijderd

Wiethoofd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 13:50:
Nu hopelijk wel een werkende link: http://www.silentpcreview.com/article692-page3.html
De tweede afbeelding zie je twee koperen spoelen, die moet je fixeren met nagellak.
Blanke nagellak of mag een kleurtje ook? :+

Nee serieus, me vriendin heb wel roze maar geen blanke.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je garantie gaat toch weg zodra je je voeding openschroeft, en welke kleur nagellak voorhanden is zal er opgesmeerd kunnen worden.

Het roze valt in ieder geval wel op :+

Verwijderd

Wiethoofd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 14:09:
Je garantie gaat toch weg zodra je je voeding openschroeft, en welke kleur nagellak voorhanden is zal er opgesmeerd kunnen worden.

Het roze valt in ieder geval wel op :+
Haha kej, ik dacht dat de kleurstof misschien niet handig zou kunnen zijn op iets wat nogal warm wordt.

Editje: Aangezien jij de piepjesexpert bent :P Wat nou als mijn Acer X203W (20" 1680*1050 breedbeeld LCD) harder piept naarmate er meer wit op het scherm zit?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 14:56 ]

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb ooit eens voor moederdag zo'n nail dryer voor moeders gekocht en die gebruikt warme lucht oom de nagellak te laten drogen(normaal staan ze met hun handen te wapperen en te blazen langs hun nagels)

Er is ook speciale lak voor luchtspoelen.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 14:55:
Editje: Aangezien jij de piepjesexpert bent :P Wat nou als mijn Acer X203W (20" 1680*1050 breedbeeld LCD) harder piept naarmate er meer wit op het scherm zit?
schroef je helderheid omlaag :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 13:57:
[...]

Blanke nagellak of mag een kleurtje ook? :+

Nee serieus, me vriendin heb wel roze maar geen blanke.
Prima, dan doe je er roze op.
Smeltlijm mag ook trouwens hoor ;).

• Maarten Kroon
Weet iemand wat die haarlak of lijm nou precies doet dat het piepen stopt ? en hoeveel moet er ongeveer op ?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou het houdt het trillen van het spoeltje tegen. Je lijmt het ding vast zodat delen niet staan te klapperen (fysiek gezien).

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Even gegoogled:
The inductors in the power supply are vibrating. Try some hot glue or silicon on them.
dus gewoon nagellak er overheen om de boel te fixxeren.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
uhm, ik weet niet wat voor soort piep het is, maar het zou gewoon een waarschuwing kunnen zijn.

In je BIOS kun je waarschijnlijk instellen of je een waarschuwing wilt als er iets over een bepaalde temperatuur komt, of als er iets anders engs gebeurt. Zet dat eens uit.

Ctrl+k

• Maarten Kroon
Sibylle schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 00:08:
uhm, ik weet niet wat voor soort piep het is, maar het zou gewoon een waarschuwing kunnen zijn.

In je BIOS kun je waarschijnlijk instellen of je een waarschuwing wilt als er iets over een bepaalde temperatuur komt, of als er iets anders engs gebeurt. Zet dat eens uit.
Het is geen waarschuwing, het is niet echt een constante piep, en hij veranderd ook steeds per actie (bijvoorbeeld per menu, en per game).
Het is echt een geluid van iets dat klapperd of loszit idd.

Verwijderd

M'n 8800GTX piept ook. Is framerate afhankelijk denk ik, want bij ATI Tool is het veel erger dan in games (waaronder Crysis etc).

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:21:
M'n 8800GTX piept ook. Is framerate afhankelijk denk ik, want bij ATI Tool is het veel erger dan in games (waaronder Crysis etc).
Waarschijnlijk wordt de piep ook hoger naarmate je overklok en/of load hoger word(en).

Ik heb/had met 1x 8800GT nergens last van met een 20% overklok, prik ik daarentegen m'n 2e 8800GT er bij gaat m'n voeding piepen en stel ik m'n overkloks van 19 en 11% in dan gaat m'n voeding nog hoger piepen :+ maar ja, alles voor Folding@Home :P

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik heb het ook met vrijwel alle Ati kaarten. Tenminste dat dacht ik altijd. Nu het hier in het topic erop lijkt dat het aan de voeding ligt ga ik toch de voeding openen en de spoelen fixeren. Het resultaat laat ik hier weten.

Inderdaad Stalker en dan met name het hoofdmenu geeft een enorm sissend geluid.

Ik heb hiervoor een Nvidia 9800GX2 gehad (voor de 4870X2) en die had er geen last van. Daarvoor een 3870 & 3870X2 en die hadden er ook behoorlijk last van. De 4870X2 heeft er het meeste last van tot nu toe.

Ik heb trouwens wel altijd een zalmann voeding gehad.
Pagina: 1