Monitor gaat soms op standby tijdens opstarten.

Pagina: 1
Acties:

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:33
Eerst even de relevante specs:
Moederbord: ALiveNF6G-GLan (onboard graphics is uitgeschakeld)
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+
Geheugen: 4x 1Gig ram.
Videokaart: ATI Radeon HD 3450
Scherm: Samsung SyncMaster 223BW aangesloten via DVI.
OS: Win XP SP3 (met SP2 heb ik ook het zelfde probleem)

Meestal gaat het goed. Maar ongeveer 1 op de 20 keer gaat het niet goed en blijft mijn scherm standby bij het begin van het opstarten. Soms zie ik wel het boot-scherm (tekst) maar zodra het Windows-logo moet verschijnen staat mijn beeldscherm op standby. (Het lampje op m'n monitor knippert dan met 0,5 Hz.)
De computer start wel volledig op, en kan ik m.b.v. toetsencombinaties weer afsluiten. Als ik hem daarna opnieuw opstart gaat het meestal weer goed.

Als het probleem zich voordoet, help het uitzetten en opnieuw aanzetten van het scherm ook niet. Het lijkt wel of de HD 3450 geen signaal over DVI uitzend.
Ik heb geen andere monitor met een DVI-aansluiting waarmee ik kan testen. Hierbij komt nog dat het probleem niet zo vaak optreedt.

Ik denk niet dat het een driverprobleem is omdat ik probleem soms ook bij het booten heb en er dan geen drivers geladen zijn.

Ik heb de FAQ gelezen en heb ook gezocht in de Radeon topics, maar helaas niets gevonden wat op dit probleem lijkt.
Zoeken via Google viel niet mee omdat ik dan alleen maar webshops en reviews vond. Ook heb ik met Engelse woorden gezocht, maar daarmee had ik ook geen succes. :(

Het zijn dus eigenlijk 2 vragen:
1) Ligt dit probleem aan de monitor of aan de videokaart/moederbord?
2) Hoe los ik dit probleem op? :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een paar dingen die je kunt proberen; niet geschoten is altijd mis:

-BIOS update voor je moederbord
-Laatste drivers installeren voor je moederbord en videokaart
-Schone installatie Windows

Toch denk ik dat het je videokaart is die af en toe een dipje heeft, en alleen wakker geschud kan worden d.m.v. een reset.

Het probleem kun je alleen uitsluiten door onderdelen te vervangen, drivers te updaten of de pc zelfs te formatteren. Met de laatste twee zou ik mee beginnen in die volgorde.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En nog een aanvulling op PD2JK, de voeding kan je ook nog eventjes controleren, die kan misschien met starten te weinig kracht leveren en daardoor kan je videokaart niet de stroombehoefde krijgen die hij nodig heeft.

• Onbekend
Een BIOS update is misschien nog wel een idee. Ik zal de release notes van die updates eerst even bekijken.

Nieuwe drivers en formatteren met een schone installatie hebben geen zin omdat ik dit probleem soms ook hebt als hij nog aan het booten is. Nog voor Windows opgestart wordt.

Een stroomdipje in m'n voeding zou ook nog een probleem kunnen veroorzaken. Hoewel het geen zelfgebouwde computer is, zal ik toch het vermogen van m'n onderdelen bij elkaar optellen. Misschien dat het iets te veel is.

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 15:03

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

Een collega van mij had onlangs hetzelfde probleem, werd na verloop van tijd steeds erger, totdat video ook uitviel tijdens normaal computeren.
Dit was pas opgelost nadat ik voor hem alle condensatoren op mobo vervangen had.
Hoewel ik dacht dat het condensator-probleem toch wel verleden tijd was, wilde ik je toch even deze tip aan de hand doen, mocht het bij jou in de loop van de tijd ook steeds erger worden.
Ook gezien het feit dat je een 'merk X' mobo hebt.

Succes, ik hoop voor je dat BIOS- en driverupdates je probleem oplossen, stuk goedkoper en makkelijker.

Luchtkoeling zuigt...

• Onbekend
Ik geef maar weer eens een kickje.

Ik heb nog steeds last van dit probleem.
De laatste biosupdate heeft het probleem ook nog niet opgelost.

Ik heb intussen wel uitgesloten dat het aan mijn scherm kan liggen.
Mijn voeding lijkt ook gewoon alle stroom te kunnen leveren.
Als hij eenmaal is opgestart blijft mijn systeem ook met een zware belasting goed lopen. Ik krijg ook geen blauwe schermen o.i.d.

Ik wil even benadrukken dat het alleen tijdens het opstarten het probleem optreedt. Zodra het Windowslogo in beeld komt weet ik zeker dat mijn videokaart blijft werken.

Heeft iemand nog meer tips?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

kabel van aansluiting wisselen? sommige kaarten willen nog al eens voorkeur hebben..
(dvi 1 --> dvi2 of andersom)

[ Voor 15% gewijzigd door AlexanderB op 24-10-2008 21:13 ]

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou ook proberen met een standaard VGA kabel en eventueel wat verloopstukjes. Als het dan niet misgaat, kan het een sync probleem zijn van DVI. Dit gebeurt ook wel eens bij bepaalde combinaties HDMI apparatuur en TV's... Als het dan niet voorkomt, helpt alleen een BIOS flash van moederbord of videokaart.

[ Voor 16% gewijzigd door LeLo op 24-10-2008 21:30 ]

Pagina: 1