Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC boot niet of boot wel, maar stopt plotseling

Pagina: 1
Acties:

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Na jaren trouwe dienst heeft mijn pc nu wat hardnekkige problemen. Ik plaats het nu hier in OH omdat ik zelf het probleem niet goed verder kan lokaliseren.

Relevante hardware:

Asus A8N-E moederbord (socket 939)
AMD Athlon 3200
Standaard koeler
Standaard voeding van low budget kast
4x512MB geheugen

Probleem: PC boot soms niet, fans gaan wel draaien, ik hoor een normale beep, maar pc slaat weer af voordat er echt met booten begonnen wordt. Soms boot de PC wel, maar slaat dan plotseling weer af, meestal binnen 5 minuten na booten. Er zijn geen error beeps te horen, al meen ik wel een zacht behoorlijk hoog piepje te horen op het moment dat de pc afslaat. Dit lijkt echter geenszins op de gebruikelijke error beeps van het moederbord (veel zachter en hoger).

Symptomen/geprobeerd: De harde schijven maken een heel typisch geluid alvorens de pc afslaat, wat soms meer dan een minuut doorgaat. Het klinkt alsof de schijf 'afslaat' met een klik, dan weer begint te draaien, dan weer afslaat, etc. Ik heb dit eens opgenomen en online gezet: Klik voor online luisteren!

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat vanaf ongeveer een maand voordat de echte problemen begonnen, de pc af en toe kwam met 'CPU fan speed too low' als ik hem wilde starten. Ik had echter al snel ontdekt dat de pc gewoon wilde booten als ik hem dan uitzette en nog eens probeerde te starten en dat er verder geen problemen optraden. Liever lui dan moe heb ik hier geen actie op ondernomen.

Ik heb uiteraard de pc tot op de meest essentiele componenten gestript (mobo, geheugen, processor en een schijf). Het geheugen is volgens mij niet de boosdoener: de problemen blijven zich voordoen met verschillende geheugenconfiguraties. Ik heb geprobeerd memtest te draaien, maar ook hier gaan de schijven na een tijdje rare geluiden maken en stopt de PC midden in de test. Ik heb ook verschillende van mijn harde schijven geprobeerd: allemaal maken ze de typische geluiden waarna de PC afslaat. Volgens mij rest dan nog de voeding, de processor, de koeling of het moederbord. Ik heb helaas geen andere pc (schrijf dit op een laptop) waarmee ik kan bepalen welke van deze componenten goed werken of defect zijn. Tips over hoe ik verder kan bepalen wat de boosdoenier is zijn van harte welkom!

Op google en op GoT kon ik moeilijk informatie vinden over wat de boosdoener hier kan zijn (ook moeilijk goede zoektermen te bepalen). Ik hoop dat deze problematiek bij iemand hier een belletje doet rinkelen. Hartelijk dank!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als dit niét je voeding is weet ik het ook niet meer. Kan haast niet anders (door de klikkende schijven, je "low budget kast" enz.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:58
Idd probeer een andere voeding en kijk of het verschil brengt. Hoeveel watt is sowieso de voeding die er nu in zit?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:53

PcDealer

HP ftw \o/

la_fusion schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 17:11:
Idd probeer een andere voeding en kijk of het verschil brengt. Hoeveel watt is sowieso de voeding die er nu in zit?
Dat zegt eigenlijk niets bij een non A-merk voeding :)

LinkedIn WoT Cash Converter