High-tech vervoerssysteem in Almelo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.nu.nl/news/171...ch_vervoer_in_Almelo.html

Afbeeldingslocatie: http://www.nu.nl/img.db/1133986+s(120!x120!)
Hightech vervoer in Almelo
Uitgegeven: 23 augustus 2008 13:20
Laatst gewijzigd: 23 augustus 2008 13:26

ALMELO - De gemeente Almelo wil een geautomatiseerd indivueel vervoerssysteem aanleggen tussen het centrum en de zuidelijk gelegen wijken. Het bedrijf Heijmans Infra en de gemeente hebben dat bekendgemaakt.
ANP

Lasergestuurde persoonscabines rijden over een verhoogde betonnen rijbaan. De cabines zijn op afroep beschikbaar. Per uur kunnen er 4800 mensen worden vervoerd, berekende Heijmans Infra.

Almelo wenst een tracé van 8,5 kilometer lengte. Dat kost circa 40 miljoen euro. De gemeente heeft de hulp van het ministerie van VROM ingeroepen.
Wat een vet idee, eindelijk een gemeente die een brug gaat slaan naar de toekomst. Heeft iemand al beeldmateriaal, zijn er al plannen/schetsen uitgelekt?

Persoonlijk lijkt mij dit de toekomst, wat vinden jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2008 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:26

Onbekend

...

Het is helaas niet de toekomst, denk ik.

De nadelen hiervan is dat er weer nieuwe infrastructuur aangelegd moet worden, wat in drukkere gebieden niet zal lukken.
Ook is de capaciteit beperkt doordat in de wagentjes weinig personen kunnen zitten.

De snelheid van die wagentjes is ook niet snel denk ik. Je hebt namelijk helemaal geen kreukelzone. B)

Tot zover het er nu uit ziet, ben je in ieder geval niet afhankelijk van machinisten die gaan staken...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er kunnen, zoals in het bericht staat, duizenden mensen per uur vervoerd worden. Daarnaast, mocht het een succes worden, valt ook de noodzaak voor nieuwe infrastructuur weg en wordt de huidige infrastructuur voor een groot gedeelte ontlast.

De kreukelzone weten we natuurlijk nog niets over maar er mag idd wel een behoorlijk failsafe besturingssysteem achter komen te zitten wil het qua PR nog een beetje lukken :P Toch denk ik dat het goed komt.

Daarnaast, een lage snelheid hoeft niet automatisch een nadeel te zijn, je kunt in alle privacy werk verrichten in de wagentjes (neem ik aan) en omdat ze allemaal dezelfde snelheid hebben en er geen files ontstaan ben je zekerder van je aankomsttijd waardoor je later kunt vertrekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:44
Het lijkt mij niet zo'n succes. Het zou een alternatief moeten zijn voor de bus / auto in de stad, maar waarom dan geen trams op een vrij liggende baan, dat lijkt me toch vele malen efficiënter. Er word ook in het filmpje gezegd dat je er met evenveel in zit als dat je normaal in de auto zit, wat dus betekent dat men verwacht dat van de vier zitplaatsen die het karretje heeft er maar 1 of 2 worden gebruikt. Het klinkt wel futuristisch, maar verder lijkt het me echt geen goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geniaal..... niet dus. In Rotterdam is iets wat er op lijkt een tijdje terug gecrasht maar het systeem wordt binnenkort weer in gebruik genomen.

Kost allemaal handenvol geld en het blijkt in de praktijk helaas (nog) niet te werken. De enige die eraan verdient is Heymans. (Hadden die niet iets van doen met de bouwfraude? :) )

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ravenger schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:47:
Het lijkt mij niet zo'n succes. Het zou een alternatief moeten zijn voor de bus / auto in de stad, maar waarom dan geen trams op een vrij liggende baan, dat lijkt me toch vele malen efficiënter. Er word ook in het filmpje gezegd dat je er met evenveel in zit als dat je normaal in de auto zit, wat dus betekent dat men verwacht dat van de vier zitplaatsen die het karretje heeft er maar 1 of 2 worden gebruikt. Het klinkt wel futuristisch, maar verder lijkt het me echt geen goede oplossing.
Hoezo? Een karretje waar maar een iemand in zit kan toch ook nog andere oppikken onderweg?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik heb het filmpje een paar keer goed bekeken en i.c.m. het nieuwsbericht haal ik de volgende gegevens eruit:
Er komen 35 cabines te rijden/zweven met een capaciteit van 4 personen.
De maximumsnelheid is 40 km/u en de baan is 8,5 kilometer lang.
Er is berekend dat er 4800 mensen per uur kunnen worden vervoerd. (Bij volledige bezetting.)

Totaal kunnen er dus 35 x 4 = 140 personen tegelijk vervoerd worden over de 8,5 kilometer lange baan. Als ze 4800 mensen per uur willen vervoeren komt dat neer dat de mensen gemiddeld 140/4800 x 60 = 1,75 minuten er in zullen zitten. Ik schat een in-en uitstaptijd ongeveer op 0,75 minuten wat dus neerkomt op een effectieve reistijd van 1 minuut. Stel dat de cabine oneindig snel optrekt naar de 40 km/u, dan zullen de mensen maximaal 40 km/u / 60 min/uur x 1 minuut = 0,66 kilometer gaan rijden.
Die 666 meter wil ik ook wel lopen hoor. :)

De kreukelzone hoeft achteraf te zien niet zo groot te zijn. Overigens heb je gemiddeld 8,5 km / 35 = 243 meter tussen de cabines zitten. De remweg is dus groot genoeg, maar je hebt wel bijna de maximale capaciteit van de baan bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Ik vind dit wel een gewaagd plan van de gemeente Almelo.
Zeker omdat het systeem nog nergens ter wereld in gebruik is. Op de luchthaven Heathrow is trouwens de eerste commerciele Personal Rapid Trans in aanbouw.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Onbekend schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 15:03:
Ik heb het filmpje een paar keer goed bekeken en i.c.m. het nieuwsbericht haal ik de volgende gegevens eruit:
Er komen 35 cabines te rijden/zweven met een capaciteit van 4 personen.
De maximumsnelheid is 40 km/u en de baan is 8,5 kilometer lang.
Er is berekend dat er 4800 mensen per uur kunnen worden vervoerd. (Bij volledige bezetting.)

Totaal kunnen er dus 35 x 4 = 140 personen tegelijk vervoerd worden over de 8,5 kilometer lange baan. Als ze 4800 mensen per uur willen vervoeren komt dat neer dat de mensen gemiddeld 140/4800 x 60 = 1,75 minuten er in zullen zitten. Ik schat een in-en uitstaptijd ongeveer op 0,75 minuten wat dus neerkomt op een effectieve reistijd van 1 minuut. Stel dat de cabine oneindig snel optrekt naar de 40 km/u, dan zullen de mensen maximaal 40 km/u / 60 min/uur x 1 minuut = 0,66 kilometer gaan rijden.
Die 666 meter wil ik ook wel lopen hoor. :)

De kreukelzone hoeft achteraf te zien niet zo groot te zijn. Overigens heb je gemiddeld 8,5 km / 35 = 243 meter tussen de cabines zitten. De remweg is dus groot genoeg, maar je hebt wel bijna de maximale capaciteit van de baan bereikt.
Ik denk dat de "haltes" 666 meter uit elkaar liggen en ze daar de berekening op hebben gemaakt. Als mensen langer blijven zitten kunnen ze minder mensen per uur vervoeren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Laatst online: 15-09 12:44
Marzman schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:58:
[...]

Hoezo? Een karretje waar maar een iemand in zit kan toch ook nog andere oppikken onderweg?
Dat kan, maar zoals ik het begrijp willen ze dat niet verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Laatst online: 15-09 22:12

Luke!

#Treinbaas
Onnozele berekening van "onbekend". 45 seconden voor in- en uitstappen? Dat wordt bij stoptreinen en sprinters nog niet eens gehanteerd (dertig resp. achttien seconden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:26

Boss

+1 Overgewaardeerd

Laat me raden: de komende jaren gaan de gemeentelijke belastingen in Almelo flink omhoog. Is tenslotte niet gratis, zo'n systeem en Almelo lijkt me nu bepaald geen rijke, draagkrachtige stad.

[ Voor 3% gewijzigd door Boss op 23-08-2008 22:33 . Reden: g toegevoegd :-) ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou er graag gebruik van willen maken en zou het denk ik sowieso fijner vinden dan de bus waar het altijd heet, vochtig en vol irritante mensen zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Luccus schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 16:05:
Onnozele berekening van "onbekend". 45 seconden voor in- en uitstappen? Dat wordt bij stoptreinen en sprinters nog niet eens gehanteerd (dertig resp. achttien seconden).
Hoezo is de berekening ineens onnozel? Alleen omdat de schatting van de tijd voor in-en uitstappen iets aan de hoge kant is?

In de trein staan de mensen al voor de deuren klaar om uit te stappen. In deze cabines zie ik dat niet zo snel gebeuren. Dit kost ook tijd. Ook heb je maar 1 deur bij zo'n cabine terwijl een stoptrein minimaal 2 + 3 + 2 = 7 deuren heeft om uit te stappen. (Sprinter).
In jouw beredenering zou een vliegtuig van 400 man in de zelfde tijd gevuld worden als een trein waar 400 man in stapt.

Ik schat dat het uitstappen minimaal al 4 tot 5 seconden duurt per persoon omdat je elkaar een beetje in de weg loopt.

Maar ook het instappen van de mensen kost tijd. Vervolgens moeten ze even gaan zoeken waar ze hun eindbestemming in kunnen geven.
Zonder het zoeken naar de werking van de cabine schat ik dat de instaptijd ongeveer 7 seconde is.

Totaal ben je al 44 seconden (bijna 0,75 min.) verder.

Verder zou ik van jou meer onderbouwing willen hebben voordat je woorden als "Onnozele" gaat gebruiken. Want dit slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat een zwaar overdreven project voor een provicie stadje. Volledig met Boss eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:59:
Wat een vet idee, eindelijk een gemeente die een brug gaat slaan naar de toekomst. Heeft iemand al beeldmateriaal, zijn er al plannen/schetsen uitgelekt?

Persoonlijk lijkt mij dit de toekomst, wat vinden jullie?
We weten er nog helemaal niets van en toch komt hier al de uitspraak "het lijkt mij de toekomst"... dapper.
Het lijkt mij 40 miljoen euro voor een stadje van nog geen kwart miljoen mensen. (Da's makkelijk, er zijn er maar 4 met meer dan een kwart miljoen in NL.)
Laten we voor de goeie orde even zeggen dat er 73000 mensen in Almelo wonen.
Er zijn 3300 werkelozen te betreuren, 6,9% van het totaal. dat maakt het totaal aan beroepsbevolking dus zo plusminus 48000 mensen.
Deze 48000 mensen moeten dus die 40 miljoen ophoesten via gemeentebelastingen. Mag jij uitrekenen hoeveel dit de werkende inwoner van Almelo gaat kosten per jaar, als je tenminste kunt vinden hoe snel dit project afgeschreven wordt. Dit project, dat volgens mij gezien de berekening van Onbekend eerder geschiedenis dan toekomst gaat zijn, kost gewoon een berg geld van mensne die er niet over geraadpleegd zijn ter meerdere glorie van een gemeente ambtenaar die een mooi project gedaan heeft. Weliswaar geen zinnig danwel economisch verantwoord project, maar wel érg mooi Almelo op de kaart gezet. Heijmans vindt het best, die verdienen bakken met geld voor deze fenomenaal dure publiciteitsstunt.

Ik was pas bij een vriend in een klein stadje in de buurt van Stuttgart -> Göppingen. Dat is qua grootte vergelijkbaar met Almelo, en weet je hoe die het mobiliteitsprobleem oplossen? Met negen parkeergarages en een portie asfalt in de binnenstad. Bewezen effectief en kost een fractie van dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik heb hier nog een paar links. Meestal staat het zelfde beschreven, maar met iets andere foto's er bij:

http://www.almelo.nl/Smartsite.shtml?id=54324
http://www.tctubantia.nl/...sch-vervoer-in-Almelo.ece
http://www.tctubantia.nl/...kijken-aan-Het-Kolkje.ece

Ik denk dat dit een officiële site daarvan is:
http://www.atsltd.co.uk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mace

Sapere Aude

Pfft, ik kan die troep allemaal weer gaan betalen als Almeloër.

Ze willen een beetje op de kaart komen ofzo, prutsers.
Ik pak de fiets wel. :Z

Laatst las ik ook in onze krant dat ze de toegangsweg gaan verbreden, want het subsidiegeld moest besteed worden anders kregen ze volgend jaar minder. :')

[ Voor 34% gewijzigd door mace op 23-08-2008 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Boss schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 16:13:
Laat me raden: de komende jaren gaan de gemeentelijke belastingen in Almelo flink omhoog. Is tenslotte niet gratis, zo'n systeem en Almelo lijkt me nu bepaald een rijke, draagkrachtige stad.
Inderdaad, Almelo was altijd een artikel 12 gemeente met beperkte financiele vrijheid, zal nu wel beter gaan dan. Als dit een flop wordt is Almelo straks weer een artikel 12 gemeente. :+

[ Voor 30% gewijzigd door seq_uence op 23-08-2008 20:43 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Nu online

mace

Sapere Aude

Nou gaat het de laatste jaren stukken stukken beter hoor.
Dat artikel 12 verleden is idd jammer, maar tegenwoordig zijn we niet zo erg meer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
seq_uence schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:42:
[...]

Inderdaad, Almelo was altijd een artikel 12 gemeente met beperkte financiele vrijheid, zal nu wel beter gaan dan. Als dit een flop wordt is Almelo straks weer een artikel 12 gemeente. :+
Met dit soort fantasten in het college zou je direct weer een artikel 12 status moeten krijgen. Een paar goede busdiensten lost dit probleem ook op (zonder direct negen parkeergarages neer te plempen en extra asfalt). In steden als Purmerend lukt dit ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Ik ken eigenlijk maar 1 systeem dat effectief werkt: de metro zoals in Londen. Kost bijna geen bovengrondse ruimte en werkt lekker snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55
mace schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:33:

Laatst las ik ook in onze krant dat ze de toegangsweg gaan verbreden, want het subsidiegeld moest besteed worden anders kregen ze volgend jaar minder. :')
zo werkt dat overal, als je 't geld niet besteed vind de overheid dat je 't helemaal niet nodig hebt en krijg je minder.. is om oppotten tegen te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door simon op 23-08-2008 22:05 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:26

Boss

+1 Overgewaardeerd

In het filmpje zie je nog een of ander gemeenteraadslid (type VVD) vertellen dat de investering slechts 40 mln is en dat het daarna gewoon kostendekkend kan draaien. Laat me raden: die man werkt parttime bij Hrijmans?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
André schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:03:
Ik ken eigenlijk maar 1 systeem dat effectief werkt: de metro zoals in Londen. Kost bijna geen bovengrondse ruimte en werkt lekker snel.
Helemaal mee eens. Als er zoiets onder Enschede lag zou ik er ook graag mee reizen. Geen gepruts met trein-/bustijden, gewoon naar het station lopen als je ongeveer een metro wil pakken en binnen een minuut of 2 staat er een voor je neus. Echt, de metro is voor mij nog altijd een van de beste uitvindingen in het OV. Jammer alleen dat het bijna nergens aanwezig is :(

Ben in zowel Londen, Parijs als Brussel met de metro geweest en het is de ideale manier om snel naar de andere kant van de stad te komen :) Zoiets als ze in Almelo willen bouwen is veel te futuristisch. Leuk als pilot natuurlijk, maar ik geloof er niet zo in. Op afroep? 4 man per karretje? 40km/u? Dat schiet toch niet op?

[ Voor 20% gewijzigd door Grrrrrene op 23-08-2008 22:45 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Nu online

mace

Sapere Aude

Grrrrrene schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:44:
[...]

Helemaal mee eens. Als er zoiets onder Enschede lag zou ik er ook graag mee reizen. Geen gepruts met trein-/bustijden, gewoon naar het station lopen als je ongeveer een metro wil pakken en binnen een minuut of 2 staat er een voor je neus. Echt, de metro is voor mij nog altijd een van de beste uitvindingen in het OV. Jammer alleen dat het bijna nergens aanwezig is :(
Enschede is te klein voor de metro.
Wat wel zou kunnen is een uitgebreider treinnetwerk, zoals de sprinters in a'dam, of trams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, dat het niet uit kan snap ik ook nog wel, maar het zou desondanks wel ideaal zijn als het er onder zou liggen. Nee, dat zal nooit gebeuren, maar het gaat wmb wel boven een stadsbus eens in het half uur ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vanwege wachttijden (als er 1 zo`n ding al vol zit en niemand stapt uit omdat iedereen naar een paar haltes verder moet, dan kan het volgens mij aardig gaan oplopen)
,stoptijden en er naar toe moeten lopen en van daar naar bv je werk.
Haalt hij waarschijnlijk maar een effectieve snelheid van ong 20km/u of zelfs minder , dus je kan beter met de fiets en helemaal met de brommer inderdaad , dan heb je nog veel meer vrijheid daar bij ook .

Uiteindelijk zal het alleen gebruikt worden door oude mensen.
Als die "treintjes" nou een man of 20 en daarbij 80km/u zouden doen dan had het misschien nog wat kunnen worden.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:02
Reden dat er geen ondergronds netwerk komt (hoe klein ook) is dat ondergronds vele malen duurder is dan bovengronds.
Bovendien zijn beton en asfalt ook nog veel goedkoper dan rails en bovenleiding.

Dus 40 miljoen duur? Ja :+
Om in één keer uit te geven is het heel veel geld. (denk ik)
Ik vraag me af hoeveel jaar je dit systeem moet draaien voordat je een break-even point hebt met een 'standaard' busdienst. Een bus onderhouden zal wel wat meer kosten dan zo'n karretje, maar je hoeft er (in de meeste gevallen) geen aparte baan voor aan te leggen. En zekersteweten niet een verhoogde baan (zoals in het filmpje)

Volgens mij heeft bij de afweging van de mogelijke oplossingen het 'Almelo op de kaart zetten' een hele grote rol gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Duesenberg, gelijk heb je... maar denk wel dat ze het uitgesmeerd hebben over een jaar of 15... Break even point zal niet zo heel lang duren imho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Onbekend schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 17:54:
In de trein staan de mensen al voor de deuren klaar om uit te stappen. In deze cabines zie ik dat niet zo snel gebeuren. Dit kost ook tijd. Ook heb je maar 1 deur bij zo'n cabine terwijl een stoptrein minimaal 2 + 3 + 2 = 7 deuren heeft om uit te stappen. (Sprinter).
In jouw beredenering zou een vliegtuig van 400 man in de zelfde tijd gevuld worden als een trein waar 400 man in stapt.
Heb je de cabines gezien? De deuren gaan open en je staat buiten. Twee man naast elkaar uistappen is geen punt.
Ik schat dat het uitstappen minimaal al 4 tot 5 seconden duurt per persoon omdat je elkaar een beetje in de weg loopt.
20 seconden voor 4 personen om uit een cabine te komen die vergelijkbaar is met een lift met bredere deuren? :? In 5 seconden is iedereen buiten.
Maar ook het instappen van de mensen kost tijd. Vervolgens moeten ze even gaan zoeken waar ze hun eindbestemming in kunnen geven.
Zonder het zoeken naar de werking van de cabine schat ik dat de instaptijd ongeveer 7 seconde is.
Hoe je de eindbestemming moet ingeven lijkt me een eenmalige gebeurtenis en dit doe je natuurlijk tijdens het rijden. Daarnaast; wie zegt dat er niet gewoon een knop in het ding zit zoals in de bus? :?
Totaal ben je al 44 seconden (bijna 0,75 min.) verder.
15 seconden... hooguit. Ooit wel eens met de metro gereden?
Verder zou ik van jou meer onderbouwing willen hebben voordat je woorden als "Onnozele" gaat gebruiken. Want dit slaat nergens op.
Tja, wat jij schrijft slaat ook nergens op. Dus...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Stel dat de ouderen geen gebruik van dit vervoermiddel maken en dat de jongere mensen 15 seconden er over doen. :)
De reistijd die we dan over hebben is 90 seconden. In m'n vorige berekening ging ik uit van 60 seconden. Nu hebben we 1,5 keer meer reistijd, en 0,666 x 1,5 = 1 kilometer lange rit.
Dat is dan alsnog weinig en die afstand is voor ons geen moeite om te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

4800 mensen per uur bij volledige bezetting. Dat is leuk, maar volledig onrealistisch natuurlijk. De drukste metrolijn in Amsterdam (ringlijn) heeft zo'n 19000 passagiers per dag1. Aangezien Almelo ongeveer 10% van het aantal inwoners van Amsterdam heeft, en bovendien veel minder forenzen aantrekt, lijkt het me waarschijnlijk dat er niet veel meer dan 10% daarvan op deze lijn gehaald kan worden. 1900 mensen dus. 700.000 per jaar. Die leveren maximaal 2 euro netto per persoon per dag op (minus kosten van schoonmaak perrons en wagentjes, kaartlezers, beveiliging, etc).

Kortom: maximaal te halen 'winst' per jaar: 1.4 miljoen.
Kosten bouw geraamd: 40 miljoen.

Break-even-point bij renteloze financiering: 28 jaar.

Dom idee.

1Teruggerekend naar hele-traject-reizigers. Het aantal 'instappers' is vele malen hoger (83000), maar de meeste mensen zitten slechts een paar haltes in de metro, en daaraan valt dus minder te verdienen.

[ Voor 21% gewijzigd door Pooh op 26-08-2008 18:32 ]

Pagina: 1