Geluidssysteem voor PC + TV

Pagina: 1
Acties:

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 13:15

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een geluidssysteem waar ik een PC (draaiend op Vista) en TV op kan aansluiten. Maar mijn probleem is dat ik geen idee heb waar ik nu precies op moet letten. Ik heb nooit echt interesse gehad in geavanceerde geluidssystemen. Ik ben meer van 'als er leuk geluid uit komt, zonder dat het kraakt, vind ik het prima'.

Nu ik hier thuis het een en ander aan veranderen ben (ander kleurtje verf op de muur, nieuw meubilair etc..), wil ik me toch ook eens gaan kijken voor een serieus geluidssysteem.
Mijn huidige setup is een 5.1 surround geluidsset van Medion, gekocht zo'n 5 jaar terug. Zie deze foto.

Nu moet er dus wat nieuws komen en het budget waar ik momenteel mee zit ligt rond 200 / 250 euro maximaal. Mijn nieuwe TV gaat sowieso een Full-HD worden.

Nu zat eigenlijk al wel gelijk te denken aan een versterker. Ik denk niet dat er veel andere mogelijkheden zijn?? Maar met mijn zoektocht op marktplaats voor een leuke 2e hands zag de bomen door het bos niet meer. Waar moet ik in godsnaam allemaal op letten? :S
Bijv. dat verhaal van impedantie en vermogen wat in de faq staat uitgelegd. Het is me wel wat duidelijker geworden na het lezen, maar het blijft nog steeds een lastig verhaal wat mij betreft.
Hetzelfde verhaal voor bijpassende boxen. Moet voor 2 boxen gaan of kan ik beter voor 4 boxen gaan? En ivm een full HD tv, hoe zit dat dan met HDMI?

Wie kan mij helpen?

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2025
Ik zou een surround setje in de opruiming nemen, daar kun je ook prima je pc op aansluiten. In die prijsklasse kun je niets verwachten qua losse versterker met boxen.

Als je een Full-HD tv gaat nemen wil je ook op zijn minst redelijk surround geluid. Er is voor 250 vast wel iets te krijgen wat beter is dan Medion.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Maar kan ik ze dan ook tegelijk aansluiten zodat ik niet hoef te kloten met kabels iedere keer? Want dat is dus eigenlijk wat ik het liefste heb.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:52
Je kan ook een Logitech Z-5500 nemen. Die kan je digitaal met Spdif aansluiten op me TV of PC, en analoog op de ander. Kost nu nog 249 euro geloof ik.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02 07:48

mr.paaJ

generatie cmd+z

dat is inderdaad in deze prijs een vaste aanrader, zeker voor surround.
ga je voor stereo, is misschien de pioneer a109 interessant, heb ik een vorig jaar denk ik bij de MM gehaald voor 119 als tijdelijke oplossing. dan heb je nog zo'n 130 over voor luidsprekers, waar best boekenplank modellen voor te vinden zijn. dan kun je ook later nog goed upgraden, omdat het dan gewoon losse onderdelen zijn.
of zoek 2e hands op bijv. ebay.
en natuurlijk de vaste overweging: films -> surround, muziek -> stereo.

[ Voor 13% gewijzigd door mr.paaJ op 23-08-2008 20:21 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik zou een 5.1 receiver kopen met twee goede full range boxen, zit je binnen 250 euro denk ik.
Kan je later beslissen of je wilt uitbreiden naar 5.1.

Eerlijk gezegd vind ik 5.1 niet echt veel toevoegen en het maakt het ingewikkelder en duurder.

Of als je echt wilt knallen twee kleinere stereoboxen plus subwoofer, heeft niet mijn voorkeur want bass minder interessant en je krijgt last van crossover.

[ Voor 48% gewijzigd door Soldaatje op 23-08-2008 20:37 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
mr.paaJ schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:19:
dat is inderdaad in deze prijs een vaste aanrader, zeker voor surround.
ga je voor stereo, is misschien de pioneer a109 interessant, heb ik een vorig jaar denk ik bij de MM gehaald voor 119 als tijdelijke oplossing.
De specs op de pioneer site geeft aan 1x luidspreker uitgang. Hoeveel speakers kunnen daar dan op?

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

2 speakers, die 1x staat voor 1 paar. sommige versterkers kunnen 2 paar stereo uitsturen (dus 2x het zelfde signaal, geen surround!), dan kun je dus switchen tussen twee sets.

[ Voor 14% gewijzigd door mr.paaJ op 23-08-2008 21:12 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga binnenkort maar eens even een rommelmarkt bezoeken en kijken of die nog een stereoinstallatie hebben. Dan gebruik ik die versterker ervan. M'n maat had nog grote boxen (40cm hoog ongeveer) staan die ik mag overnemen.

Ik denk dat mijn probleem dan ver is opgelost. Ik zie dan wel wat ik nog nodig heb.

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-02 16:03

JanvD

Portretfotograaf

Zerora schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:25:
M'n maat had nog grote boxen (40cm hoog ongeveer) staan die ik mag overnemen.
klinkt als een lange penis specificatie... sinds wanneer zegt de grootte van speakers iets over de kwaliteit?

www.janvandoornik.nl

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
JaapJanWillem schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:20:
[...]

klinkt als een lange penis specificatie... sinds wanneer zegt de grootte van speakers iets over de kwaliteit?
Geen idee, maar wel leuk om te vermelden :)
Het zijn iig speakers die gebruikt zijn in een dansschool (van zn ex) en welke mn maat terug ge-eist heeft. Nu wil hij ze graag aan mij geven. En ik weet van mn maat dat vaak wel kwaliteit spul heeft. Houd niet zo van rotzooi zegmaar.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

kan dan best mooi spul zijn ja. kijk dan wel uit dat je niet met zo'n 'stereo-toren' naar huis gaat, maar op zoek gaat naar een 'echte' losse versterker.

Pagina: 1