• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:09
Op speedfan draait mijn E6600 @ 3,6 ghz 40-42 graden.
Is dit precies, of moet ik rekening houden dat het te hoog word aangegeven?

Specs:

Asus P5Q
E6600 @3,6 ghz : 1,238 V
Asus HD4870 @ 790/1100
2x1 gb kingstong 667 @ 801 Mhz 1x 2gb kingston 667 @ 801 Mhz

[ Voor 34% gewijzigd door SgtElPotato op 23-08-2008 13:04 ]

Zucht...

Verwijderd

Lijkt me een redelijk normale temperatuur (zeker in de zomer). Zal dus wel kloppen. Zeker met zo'n OC. Wat geeft ie aan voor de individuele cores? Beide deze temp?

• SgtElPotato
Core 0 : 42 graden
Core 1 : 40 graden.

Zucht...

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 14:06
Als het je IHS temp is en je draait niet op een al te hoog voltage zou het kunnen kloppen. Je zou met CoreTemp kunnen kijken of het een groot verschil maakt. Wat geeft de BIOS trouwens aan?

• SgtElPotato
In het bios staat: CPU temperature : 50,5 graden.

Zucht...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ga er maar vanuit dat het te laag wordt aangegeven. Speedfan staat niet bekend dat het de goede temps weergeeft. Probeer eens TAT, CoreTemp en Realtemp. Vergelijk de temps van die proggies eens met elkaar, dat geeft een goed beeld van welke temp het meest waarschijnlijke is. Als CoreTemp en TAT beide 55 zeggen is dat waarschijnlijker dan wat Speedfan zegt.

Bij mij geeft Speedfan een temp aan die soms onder de kamertemp is. Dat is dus niet mogelijk.

Met een E6600 op 3.6GHz denk ik helaas niet dat die 40/42 klopt.

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 23-08-2008 12:38 ]

• SgtElPotato
Oke, want als mijn CPU temp in Speedfan boven de 75graden uitkwam (kwam door verkeerde voltages), klapt ie eruit.

Zucht...

• PilatuS
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:38:
Oke, want als mijn CPU temp in Speedfan boven de 75graden uitkwam (kwam door verkeerde voltages), klapt ie eruit.
Ik heb het vermoeden dat de CPU dan wel wat heter was dan 75 graden. Over het algemeen klopt Speedfan helaas niet echt. Download anders die andere proggies eens en open ze naast elkaar. Dan kan je goed zien wat ze allemaal zeggen.

Iets meer info is trouwens wel aan te raden bij een topic zoals deze over de CPU temps. Het is handig als je bijvoorbeeld aangeeft welke koeler je gebruikt en op welk voltage de CPU draait, dit heeft namelijk erg veel te maken met de temps van de CPU.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 23-08-2008 12:41 ]

• SgtElPotato
Klopt het Bios aardig?
Want daar geeft ie na 5minuten idle 50 graden aan.

Zucht...

• PilatuS
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:40:
Klopt het Bios aardig?
Bij mij klopt wat de BIOS zegt helaas niet, maar misschien bij jou wel. Ik zou zeggen probeer die andere proggies eens en kijk wat die zeggen. De BIOS geeft bij mij te weinig aan.

Zet anders je volledige specs eens in de topic start, de info die je nu geeft is niet voldoende om je probleem goed te kunnen oplossen. We weten eigenlijk te weinig over je situatie om je goed te helpen.

• SgtElPotato
TS ff aangepast.
Zal dadelijk/vanavond even die progjes draaien.

Zucht...

• PilatuS
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:05:
TS ff aangepast.
Zal dadelijk/vanavond even die progjes draaien.
Heb je die 1,238 V in de BIOS ingestelt of lees je dat uit via een proggie ? 1,238 V is erg weinig voor een E6600 op 3.6GHz. Of je hebt een hele goede CPU of het klopt niet.

• SgtElPotato
Staat in speedfan, Vcore staat nog op auto

Zucht...

• PilatuS
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:54:
Staat in speedfan, Vcore staat nog op auto
Dan staat ie hoogst waarschijnlijk niet op 1,238 V maar een stuk hoger. Er zijn E6600's die 3.6GHz doen op 1.3 V maar dat zijn er heel erg weinig. De meeste hebben er 1.4 V of meer voor nodig om op die snelheid stabiel te kunnen draaien. Aangezien je de Vcore op auto hebt staan gaat die vanzelf omhoog als het nodig is en dat zal ie waarschijnlijk ook wel doen om 3.6GHz stabiel te krijgen.

Het beste is eigenlijk om zelf uitzoeken welk voltage je nodig hebt voor welke snelheid. Dus overklok je CPU van 2.4 naar 2.6 en test of het stabiel is. Als het stabiel is kan je weer een stapje verder tot het onstabiel wordt, dan zet je de Vcore iets hoger om de CPU weer stabiel te krijgen, en kan je weer verder tot ie weer onstabiel wordt.

Ik kan je aanraden om eens een OC guide goed door te nemen en aan te slag te gaan met overklokken zoals het daar aangegeven staat.

Hier onder een link naar een overklok guide in het nederlands.

http://www.hardware.info/..._2_Duo_overklok_tutorial/

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 23-08-2008 14:11 ]

• SgtElPotato
Oke, bij Coretemp staat dat de Vcore 1.3500 is, als ik dat dan manual in het Bios invoer, start ie niet meer..

Waar moet ik dan beginnen?

Zucht...

Verwijderd

SgtElPotato schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:40:
Klopt het Bios aardig?
Mijn P5Q gaf de temperatuur in de bios 10 graden minder aan , met de nieuwste bios ,bios 1004
miss updaten die bios ?

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-01 18:49
K heb hier ook een e6600.. mijne loopt op 3.4 ghz, daarvoor had ik 1.5125 Vcore(Bios) nodig.
Gebruik anders is Asus Probe om het voltage uit te lezen. Bij mij kwam ik op 1.44Full Load windows en 1.5Idel windows. Ik weet haast 100% zeker dat jouwn voltage ook over de 1.4 staat.

p.s wat voorn timings gebruik jij voor je memory?? 667 @ 800 :? Of had je low latency memory?

[ Voor 20% gewijzigd door frank131331 op 23-08-2008 15:01 ]

• PilatuS
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:41:
Oke, bij Coretemp staat dat de Vcore 1.3500 is, als ik dat dan manual in het Bios invoer, start ie niet meer..
Die 1.35 V is waarschijnlijk niet genoeg om 3.6GHz stabiel te laten draaien. Dat is de reden dat je PC niet meer boot.
Waar moet ik dan beginnen?
Om goed te overklokken moet je precies weten waar je mee bezig bent. Ik krijg de indruk dat je er niet zo heel veel van weet en dat het daarom niet goed gaat.

Het beste is om veel te lezen zodat je wel weet wat je aan het doen bent. Een goed begin is die link die ik je hier een stukje naar boven geef. Daar staat alles in wat je moet weten om goed te overklokken, het is alleen een hoop werk om alles door te lezen en te snappen waar je mee bezig bent.

Je moet sowieso langzaam beginnen en niet direct naar 3.6 GHz gaan ook al kan je CPU dat aan. Begin eens 3GHz stabiel te krijgen voor 4 uur lang op een lager voltage (Bijvoorbeeld 1.35) Welk voltage jouw CPU nodig heeft voor die snelheid is bijna uniek. De ene CPU heeft voor 3GHz 1.2 nodig en de andere 1.4V. Het is aan jou om uit te zoeken wat jouw CPU wel en niet kan, en dat kost gewoon veel tijd.

• SgtElPotato
op 3/3,2/ liep ie goed en had ik ook goede voltage erbij, prime95 14,5 uur lang. stabiel.
3,6 heb ik op 1,48 V gezet, hij doet prima nu ook 12 uur lang, stabiel.

Zucht...

Pagina: 1