Switch naar router probleem

Pagina: 1
Acties:

• Angstrom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-11-2025
Hallo iedereen

Mijn netwerkconfiguratie ziet er als volgt uit :

Modem (telenet) --> 3Com OfficeConnect Gigabit SWITCH
--> Apple Airport Extreme draadloze ROUTER (N) --> 2 computers (1 via CAT.6,1 draadloos)
--> Netgear Draadloze ROUTER (N) --> computer (via CAT.6)
--> 2 computers (2x via CAT.6 kabel)

De twee routers en de 2 computers staan dus aangesloten op de switch voor alle duidelijkheid (voor zover het dan al duidelijk is)

Ik zit met het volgende probleem. Alle computers aangesloten op het netwerk ontvangen internet. Dit is zo gedurende de hele dag. Wanneer ik de volgende morgen opsta is het zeer dikwijls zo dat de 2 routers (aangesloten op de switch) geen internet meer verdelen en de hierop aangesloten computers dus geen internet meer ontvangen. De computers die rechtstreeks op de switch staan aangesloten, ontvangen wel nog internet. Wanneer ik dan de switch, de modem en de routers even uit het stopcontact trek en ze vervolgens weer insteek (in die volgorde) dan werkt alles weer naar behoren, tot alweer de volgende morgen.

Heeft iemand suggesties die dit probleem kunnen oplossen zodat ik niet iedere morgen al die apparatuur moet uittrekken en weer insteken ?

Alvast bedankt.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-03 14:37
Ik vind het vreemd dat je (via een switch) 2 routers op een modem laat "inbellen".
Ik vermoed dat er binnen telenet een routine is die checkt of er meerdere "mac's" onder een modem hangen en dan beide mac's disconnecten.

Ik zou zelf de opstelling veranderen naar,
modem, router (zelf weten welke), daaraan op een van de vrije poorten de switch en dan pc's aansluiten op de vrije utp poorten.
Mocht je voor de niet wifi enabled router kiezen, kun je de wifi router ook als "domme switch" inzetten. Even aansluiten op een losse computer, dhcp uitschakelen, en dan de wifi enabled switch via een lan poort aan het netwerk knopen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dit is inderdaad een erg vreemde opstelling, wat punten die me opvallen:
• Je begint met een switch direct op het modem en dan 2 pc's er los op + 2 routers. Logischer zou zijn om met een router te beginnen
• De functie van de Netgear router zie ik helemaal niet

• Angstrom
Alvast bedankt voor de reacties.
De 2 routers beschikken alletwee over wifi.
De switch staat op zolder, de apple router op het eerste verdiep en de netgear router op het gelijkvloers. De reden om 2 draadloze routers te gebruiken is omdat als ik er slechts 1 gebruik op een bepaald verdiep er op het andere verdiep slechte of gewoon geen draadloze verbinding is.

Als ik nu de switch zou vervangen door een router, zou dat het probleem verhelpen ? En die 2 andere wifi routers dan aansluiten op de router die in de modem zit. En verder die 2 wifi routers dus laten fungeren als "domme switch" ?

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-03 14:37
Angstrom schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:59:
Alvast bedankt voor de reacties.
De 2 routers beschikken alletwee over wifi.
De switch staat op zolder, de apple router op het eerste verdiep en de netgear router op het gelijkvloers. De reden om 2 draadloze routers te gebruiken is omdat als ik er slechts 1 gebruik op een bepaald verdiep er op het andere verdiep slechte of gewoon geen draadloze verbinding is.

Als ik nu de switch zou vervangen door een router, zou dat het probleem verhelpen ? En die 2 andere wifi routers dan aansluiten op de router die in de modem zit. En verder die 2 wifi routers dus laten fungeren als "domme switch" ?
Denk dat dat een oplossing zou kunnen zijn, maar waarom wissel je de router van de begane grond niet om met de switch?

Op de begane grond heb je dan 1 router verbonden met telnet (met wifi voor op begane grond) en een switch voor de netwerkpoorten.
Op de eerste verdieping heb je dan een router die via een lan poort aan de router van beneden hangt, tevens heb je gewoon de wifi van de router op de eerste verdieping om op die verdieping te gebruiken.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Angstrom
We hebben dus 3 verdiepingen. Gelijkvloers, verdiep 1 en verdiep 2 (=zolder). De switch staat op de zolder, router 1 op verdiep 1 en router 2 op het gelijkvloers. Als ik de switch wissel met de router van het gelijkvloers is er geen wifi meer op het gelijkvloers.

Dus jammer genoeg denk ik dat het een nieuwe router zal worden. Heeft iemand misschien een suggestie voor een goede router ? De router moet over gigabit poorten beschikken.
Pagina: 1