IGP en losse grafische kaart naast elkaar gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 17:49
Ik ben van plan een nieuwe computer te kopen. Ik speel af en toe spelletjes, maar 90% van de tijd dat ik mijn PC gebruik niet (en er gaan dagen voorbij dat ik niet speel). Wel speel ik graag op fatsoenlijke settings dus denk ik eraan om een 4850/4870 of Nvidia 9800GTX te kopen. Nu is het idle verbruik van dergelijke kaarten al vrij hoog, om nog maar niet te spreken van de herrie en hitte die ze produceren (herrie & hitte zijn voor mij het belangrijkste overwegingen om de grafische kaart te kunnen uitschakelen). Al met al lijkt het mij logisch als men 2D taken verricht (zoals surfen, tekstverwerken e.d) een onboard videokaart een stille, koele en zuinige oplossing is.

Dus ik ben aan het rondkijken en kom uit bij de Intel G45/43, AMD780G/790GX, Nvidia 8200 chipsets. Deze chipsets beloven nogal wat als het aankomt op energiebesparing (Nvidia HybridPower, ATI Powerplay), maar in de praktijk blijkt dit (nog) niet echt te werken.

Dus ik dacht: dit kan toch veel simpeler? Waarom niet gewoon schakelen tussen onboard video en de grafische kaart via het BIOS, d.w.z. in het BIOS de gewenste grafische optie kiezen, waarbij ofwel de IGP danwel de grafische kaart in een PCI Express x16 slot wordt uigeschakeld. Rebooten, BIOS instelling veranderen, HDMI kabeltje verwisselen tussen IGP en grafische kaart en klaar is Kees. Op zich niet echt een mooie oplossing, ik geef het toe maar in theorie zou het moeten werken (dacht ik).

Maar kennelijk is het niet zo simpel:
Kan ik naast de integrated of onboard VGA een losse videokaart gebruiken?

(...)

Samenwerken met AGP of PCIe 16x gaat meestal niet, aangezien de onboard of integrated VGA juist op die AGP/PCIe 16x poort aangesloten zit. Zodra er een AGP/PCIe kaart in het slot gestoken wordt, wordt de verbinding naar de onboard/integrated VGA verbroken. Als je dus een AGP of PCIe kaart EN nog een aansluiting wilt gebruiken, zul je naast de AGP/PCIe 16x een PCI/PCIe 1x kaart moeten gebruiken. (er zijn uitzonderingen op deze regel, met name onboard chips die op PCI ipv AGP aangesloten zijn, maar op borden van de afgelopen 5 jaar kom je ze niet meer tegen)
Pollewob in "FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen *update..."

Nu weet ik niet hoe oud die FAQ is maar ik heb eens zitten rondneuzen in wat moederbord handleidingen en de meeste bieden wel degelijk een optie om ofwel met de IGP danwel een grafische kaart op te starten.

Zie ook dit stukje tekst uit de handleiding van een G43 moederbord van Asrock

Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/6875/asrockg43pcie16uf8.png

Dus misschien kan het toch? Maar ik heb eigenlijk zo'n vermoeden dat als je met de IGP opstart de grafische kaart zich ook fysiek inschakelt en gewoon een boel stroom trekt en hitte/geluid produceert

(Steeds de grafische kaart fysiek verwijderen gaat wel werken uiteraard, maar dat is me toch echt een beetje te onpraktisch)

Misschien dat iemand hier ervaring heeft met deze kwestie en zijn/haar licht erover kan laten schijnen?