Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Opstart stopt na installatie 2e hd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vandaag heb ik geprobeerd een tweede harde schijf te installeren maar het lukt niet helemaal. Toen ik de harde schijf als slave had aangesloten en ik mn pc opnieuw opstartte stopte xp met opstarten bij het blauwe balkje; na 5 keer bleef het balkje stilstaan.

Nu heb ik de volgende dingen geconstateerd:
- De harde schijf wordt wordt in de bios gezien
- Ik kan in de veilige modus komen en daar werkt hij eigenlijk perfect.
- In de veilige modus heb ik al schijfcontrole gedaan en daar kwamen geen fouten uit.
- Als ik hem eruit haal doet de hele computer het weer goed.

Ik heb toch wel een beetje verstand van computers maar hier weet ik even geen oplossing meer op. Uiteraard hier al wat andere topics gelezen maar die hadden of geen goed antwoord of waren niet relevant en in de FAQ staat ook geen oplossing voor mijn situatie. Hij was eerst dynamisch dus moest ik hem naar standaard veranderen en daarna ook formateren. Dat heb ik snel gedaan dus ik zal nu nog even normaal formateren aanzetten, maar ik vrees dat dat niet helpt.

Iemand een idee?

Kirk

EDIT: een format heeft niks geholpen.

Verwijderd

Kijk eens of je PC wel gewoon opstart als je 'm ipv de DVD/CD-drive aansluit. Gewoon master op de 2e IDE dus. Mss pikt ie dat wel, en mss detecteert ie 'm dan. Daarna nog eens als slave aansluiten en kijken of het nu wel goed gaat.

Mss jumper op slave vergeten te zetten op de HDD?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem op de secondary slave gezet, maar hij reageert precies hetzelfde. Oftewel het balkje freezed bij het opstarten en hij werkt goed in de veilige modus.

Ik heb hem ook al in een andere pc (met zelfde os) gezet en daar startte hij ook niet op. Ik heb hem goed gejumped maar ook al wat andere combinaties geprobeerd, zonder resultaat. Kan het geen driver probleem zijn ofzo?

Verwijderd

Secondary slave is niet secondary master.

Het kan ook gewoon een rotte schijf zijn.

Jumper hem als master, zet hem als enige schijf als primary IDE in een systeem, en installeer er vers Windows op. Gaat dat niet goed .. goeie kans dat je schijf rot is.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, oke, maar zo kun je er ook wel aardig zeker van zijn dat het niet aan de primary slave kabel ligt, als dat is wat je wilde uitsluiten. Natuurlijk begin ik nu ook wel te vermoeden dat het gewoon aan de harde schijf ligt maar het is toch raar dan dat ie in veilige modus goed functioneert!

Verwijderd

In veilige modus draait je schijf in PIO en niet in DMA. Als je zeker weet dat je controller van je mobo in orde is dan mag je langzaamaan gaan concluderen dat de controller van de schijf zelf gaar is.

Mits dus je zeker weet dat je in de andere PC niet gewoon hetzelfde probleem hebt als in de 1e PC en dat je schijf dus wel goed is. Ik zou zeggen pak een andere schijf en sluit die aan op de manier die voor problemen zorgde in PC 1 en kijk of die dan wel gewoon opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, nou dan lijkt het mij dat de controller van de schijf zelf gaar is, al weet ik niet wat dat precies is. Is dat hardware of software? Nouja het was maar 80 gb dus zo erg is het niet maar wel zonde. In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 00:37 ]

Pagina: 1