Zoek platte 5.1 transceiver met klasse AB versterker

Pagina: 1
Acties:

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Mijn Denon 5.1 transceiver heeft de geest gegeven.
Is zo'n (redelijk) hoog model tuner versterker.
Is een klasse A (vermoed ik) en dissipeerd 45 watt in rust.

Zoek nu een vervanger maar dan in een veel plattere vorm (hooguit 1 tot maximal 3 dvd spelers hoog) en ook nog eens met een laag (russtroom)verbruik (onder 20 watt liefst). Ik accepteer enige vervorming die bij dat soort versterkers hoort.

Ik heb gezocht bij de bekende merken zoals Sony, Denon, Onkyo, Kenwood etc maar kan tot nu toe niets vinden. Ten eerste zijn die tunerversterkers allemaal vreselijk hoog (past letterlijk niet in het kastje) en slurpen ze allemaal minimaal 40 Watt in rust.

Heeft iemand enig idee?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat is je budget? Er zijn echt wel merken die platter high-end spul maken, maar dat kost ook wat.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
rokas schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 00:33:
Mijn Denon 5.1 transceiver heeft de geest gegeven.
Is zo'n (redelijk) hoog model tuner versterker.
Is een klasse A (vermoed ik) en dissipeerd 45 watt in rust.
Ik heb een Marantz PM80SE die schakelbaar is tussen klasse A en AB, de opname uit de muur is in klasse A zit (na opwarmen) zo rond de 80 W, in klasse AB rond de 16 W. En dit betreft een gewone 2-kanaals versterker. Om aan een ruw cijfer voor 6 kanalen te komen vermenigvuldigen met 3 = 48 W (AB). Jouw Denon staat dus vrijwel zeker in klasse AB en niet in klasse A.
Ik denk ook niet dat een fatsoenlijke versterker (lees: discreet opgebouwd) onder de 40-45 W vermogensopname in rust uit komt.
Zoek nu een vervanger maar dan in een veel plattere vorm (hooguit 1 tot maximal 3 dvd spelers hoog) en ook nog eens met een laag (russtroom)verbruik (onder 20 watt liefst). Ik accepteer enige vervorming die bij dat soort versterkers hoort.
In dat geval denk ik dat je eens op zoek moet in het goedkope segment.
Ik heb gezocht bij de bekende merken zoals Sony, Denon, Onkyo, Kenwood etc maar kan tot nu toe niets vinden. Ten eerste zijn die tunerversterkers allemaal vreselijk hoog (past letterlijk niet in het kastje) en slurpen ze allemaal minimaal 40 Watt in rust.
Ik vraag me af waar je huidige versterker dan stond...
Tenzij je gaat voor een versterker opgebouwd rond IC's (i.p.v. discreet - dus met losse transistoren) denk ik niet dat je met zoveel kanalen in klasse AB onder de 40-50 W in rust komt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Die Denon van jou was ook gewoon een AB amp hoor ;) Wil je weinig stoomverbruik en een compacte 5.1 receiver, dan kom je al snel uit bij klasse D versterkers. Die zijn wat zeldzamer, zeker als het een beetje kwalitatief moet zijn voor een kleiner budget. Kijk bijvoorbeeld eens naar de modellen van Panasonic. Compact, zuinig, goed en feature packed.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• rokas
  • Niet online
Exirion: Budget is 500 euro. Stel geen hoge eisen, moet een digitale ingang hebben (coax) voor mijn DVD speler moet een dts/dolby 5.1 decoder hebben, een fm tuner en een extrea line ingang voor bijv een MP3 speler. Daarnaast, zoals ik al eerder schreef moet hij niet al te hoog zijn (max 17 cm maar liefst veel lager) en moet vooral een laag energieverbruik hebben (nu is dat, zoals bij de meeste 5.1 receivers, zo'n 45 Watt).

Jitter: je hebt gelijk, alleen door lage russtroom is dit te bereiken en ik vermoed dat dit alleen nog maar praktisch verkrijgbaar is met die geintegreerde versterkerblokken/ic's. Die zijn niet alleen goedkoop maar zitten in een hele andere kwaliteitsklasse dan de Denon's etc van deze wereld. Dat accepteer ik.

Voodooless: inderdaad laag model maar een vermogensdissipatie van 140 Watt continue! Dat gaat helemaal de verkeerde kant op. Het was bij mij 45 Watt en ik hoop dat ik iets kan kopen in de 20 Watt sfeer. Nogmaals, ik accepteer inboeten op de geluidskwaliteit.

[ Voor 41% gewijzigd door rokas op 23-08-2008 11:02 ]

Verwijderd

Waar haal je uit dat die Panasonic 140W continue dissipeert? Dat 'ie 2x 140W in stereo mode aankan als je 'm op z'n staart trapt wil niet zeggen dat 'ie dat ook in ruststand doet.

En wat is er mis met de versterker uitzetten (dissipatie 0W) als je 'm niet gebruikt?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2008 11:18 ]

• rokas
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 11:15:
Waar haal je uit dat die Panasonic 140W continue dissipeert? Dat 'ie 2x 140W in stereo mode aankan als je 'm op z'n staart trapt wil niet zeggen dat 'ie dat ook in ruststand doet.

En wat is er mis met de versterker uitzetten (dissipatie 0W) als je 'm niet gebruikt?
Dat staat in de handleiding.
Powerconsumption 140 Watt, standby 0,9 Watt.
Er is niets mis mee met een apparaat uitzetten, perfect zou ik zeggen. Maar als het apparaat aanstaat en het verbruikt 140 Watt vindt ik dit heel erg veel t.o.v. van mijn referentie wat ik acceptabel acht. Wij hebben een heel groot deel van de dag de radio aanstaan en dan zou hij dus 140 Watt verbruiken. We hebben zelfs een tijdje geleden er voor gekozen om de Denon receiver niet meer aan te zetten voor de radio (alleen nog voor dvd's) maar om de pc te gebruiken i.c.m. een simpele stereo versterker die rond de 4 watt verbruikt. Dit vinden wij voor de radio kwaliteit meer dan genoeg.

De pc is een zelf samengestelde pc met dual core AMD processor en passieve koeling (op de nauwelijks hoorbare ventilator van de voeding na) die rond de 35-40 Watt gebruikt. Samen dus net iets minder dan de receiver, maar met als voordeel dat we veel meer radio (en tv) stations "ontvangen" (shoutcast) en vooral stations die je niet via de kabel/ether kan ontvangen waarbij we constant muziek horen zonder spraak van een omroeper. De populairste stations van ons zijn de top2000radio (dat is dus een internetzender die zo heet en raad eens wat je daar hoort), adagio FM (maar dat is dus internetradio), en een aantal streams van de AVRO (o.a stenentijdperk 50's of 60's). Daarnaast, voor het zelfde geld/dezelfde energie kunnen we op ieder moment even van de pc gebruik maken voor email, internet en dat soort dingen.

De pc staat overigens in de tegenovergestelde hoek als de tv/dvd/receiver en dat laat zich inrichting technisch (nog) niet combineren. De L/R achterboxen van de surround (wat ook nog aardige flinke jongens zijn, heb ik aangesloten op de versterker van de pc.

Wellicht dat ik een surround setje met speakers moet kopen, speakers wegdoen en alleen de geïntegreerde dvd/receiver overhou waarbij ik verwacht (nog niet naar gekeken) dat die versterkers gebruikt met een lagere russtroom.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:04
http://www.cambridgeaudio...340R+5.1+HDMI+AV+Receiver

Cambridge al bekeken? Die vind ik toch niet bepaald hoog, zeker niet vergeleken met sommige Onkyo's...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat verbruik is niet constant. Dit soort getallen zeggen vaak weinig omdat er niet bij staat onder welke omstandigheden ze gemeten zijn. In dit geval geloof ik nooit dat er constant 140 Watt verstookt zullen worden. Op je Denon zal ook wel iets van 350W staan gok ik....

Als je echt zo gefocust bent op de Watt's uit het stopcontact zul je met je metertje naar de winkel moeten en hem aan het betreffende apparaat hangen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• rokas
  • Niet online
Dat heb ik destijds gedaan bij mijn Denon.
Ik kon ook haast niet geloven data hij constant (ongeveer) 45 Watt trok (ik heb zo'n meter).
Dus naar de winkel, en ja hoor! Constant 45 W.
Desondanks toch gekocht kon geen ander vinden (jaren geleden) met lager energieverbruik.
In de vrij kleine kast (3x volume van de Denon) wordt het ook goed warm ondanks dat ik de achterkant van de kast heb verwijderd, voorkant is een klep en die "moet" dicht ;o(

Maar je hebt gelijk, ook hier weer: meten is weten, missen is gissen. Want niet altijd klopt wat in de brochure/documentatie staat. Winkel maar eens zoeken met dat model. Bedankt voor je input.

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:26
Maar waarom wil je een klasse AB en niet een D klasse? Ik zou de optie van voodooless niet zo snel uitsluiten. Stuur eventueel even een mail naar Panasonic. Misschien kunnen ze je die informatie wel direct verschaffen.

• rokas
  • Niet online
Ik heb me dan niet goed uitgedrukt. Ik sluit het juist niet uit!
Meten is weten. Zal eens een e-mailtje er inderdaad aan wagen.
Ik laat het resultaat weten.

Edit: helaas, geen e-mail adres te vinden voor het stellen van dit soort vragen. Wel voor het aanvragen van handleidingen of catalogi. Ja, je kan ze per post benaderen. Zal het nog wel eens proberen per telefoon.

[ Voor 40% gewijzigd door rokas op 25-08-2008 17:31 ]

Pagina: 1