[Testcase]Noordkaap Express

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
Na alle moed verzameld te hebben, plaats ik hier een testcase tussen al die mooie andere test- en showcases. Eens moet je open durven staan voor (opbouwende) kritiek en jezelf "bloot" te geven.

Van 9 t/m 16 augustus ben ik met mijn vriendin naar de Noordkaap geweest in een rondreis met een huurauto vanaf Rovaniemi. Ik had eigenlijk permanent mijn 18-50 lens op mijn 450D zitten, omdat dit gewoon een prima walkaround lens is.
De foto's, met een regeltje tekst en nummertjes.

1. Ons vliegtuig naar de Poolcirkel
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VWDo5FpSiEEIDZwTcOytXof9/full.jpg
Link naar iets groter exemplaar

2. "Watertje" bij Alta
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZhpYdRQ46GKYnRdTUmWZWyg0/full.jpg

3. Het plaatselijke museum bood ook uitzicht op dit "watertje"
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0UQOnDZ2Yicsgrnu0K9dGFYR/full.jpg

4. Een kleine klim in Hammerfest zorgde voor een mooi plaatje
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/n2TylUHC4jK5zu0cdmxrhWD5/full.jpg

5. Onderweg naar de Noordkaap wordt het landschap steeds kaler
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GeyRSRDKX0RohlgadErZTvxz/full.jpg

6. De bekende Globe op de Noordkaap
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Gnw4clEfJJwuqAniSlzeoP12/full.jpg

7. Er is ook meer te zien op de Noordkaap, dan een stalen bol (HDR)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9muzFhb3Yize5hcTY2r9UVnx/full.jpg

8. Vele kilometers legden wij af langs de Porsangerfjord
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ooRnCT6bSKplQZoXNwUgaWn8/full.jpg

9. Laag bij de grond is er soms ook wat interessants te zien
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qcD17CWawBBG7r557ZJ71sBb/full.jpg

10. Oja, middernachtzon hadden we ook (bijna)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TzYB9y4UVoTBZD5C1yw8atd3/full.jpg

11. Moderne architectuur in Rovaniemi
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qkVtBILN17oioLv9JJX3fEIB/full.jpg

12. Interactieve panorama van de Noordkaap
Vanaf de Noordkaap

Aantal foto's is nu beperkt tot 12 (zoals het hoort).

[ Voor 39% gewijzigd door Universal Creations op 23-08-2008 00:15 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

graag het max aantal foto's hanteren voor een testcase (zie policy), dank je wel :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nomad schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 00:05:
graag het max aantal foto's hanteren voor een testcase (zie policy), dank je wel :)
Oh, dat was mij dus even ontgaan. Ik zal het eens in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:47

Wish

ingwell

Het is prettiger om naar te kijken als je een thema hebt, bijvoorbeeld alleen de landschappen. De mix is een beetje rommelig en ontstijgt het vakantiekiekjes niveau niet op het moment. (IMHO)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

danmaarniet schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 00:09:
Het is prettiger om naar te kijken als je een thema hebt, bijvoorbeeld alleen de landschappen. De mix is een beetje rommelig en ontstijgt het vakantiekiekjes niveau niet op het moment. (IMHO)
Een thema van alleen landschappen hoeft wat mij betreft niet :) Maar ik ben het wel met je eens dat het vakantiekiekjes-niveau is. Ik denk dat je met name qua compositie veel kunt verbeteren. Bij de meeste foto's bevindt het onderwerp zich precies in het midden. Dit is saai om naar te kijken. Als je het op 1/3 of 2/3 zet boeit het vaak al meer (maar niet overal natuurlijk).

Dan zal ik je wat tips geven bij de foto's:
1. Snijd de bovenste 1/3 er eens af :)
2. Compositie
3. Misschien was het leuker geweest als de focus meer naar links had gelegen
4. Leuk uitzicht! Misschien iets meer contrast geven.
5. Weer iets te veel lucht naar mijn mening (probeer niet 50/50 te doen).
6. Misschien leuk om vierkant bij te snijden
7. Is dat HDR? M.a.w. heb je meerdere foto's gemaakt (onder/over belicht) en die samen gevoegd? Dit lijkt meer een overbooste foto (qua saturatie/contrast).
8. Er staat nog iemand voor? Die had je prima met je flitser kunnen belichten! En niet in het midden ;)
9. Ik zou de focus op een los/voorste takje leggen, het oogt wat rommelig zo. En opnieuw zit je scheiding tussen plantjes en bomen op 50/50, zie je :)
10. Ik vind het storend dat het onderste deel helemaal zwart is, en het bovenste vooral blauw. Je kunt er voor kiezen om er een panorama van te maken. Maar de volgende keer zou ik de foto anders nemen (als de mogelijkheid er is) om dit te voorkomen.
11. Mooi gebouw, mooie lucht. Lucht is prima vastgelegd, maar het gaat ook om het gebouw. En dat is echt te donker op deze foto. Dit had een mooie HDR kunnen zijn. In dat geval maak je met statief enkele foto's snel achter elkaar, waarbij er over- en onderbelicht zijn. Hierdoor is zowel de lucht als het gebouw goed belicht. Die merge je dan. Nu moet je een keuze maken; ik zou nu voor het gebouw gaan en in de nabewerking de lucht proberen terug te halen. Dat is makkelijker.
12. Leuk als herinnering, maar daar houdt het imho mee op.

Hopelijk kun je iets met mijn opmerkingen, ze zijn uiteraard niet bedoeld om je foto's af te kraken maar als tips om het nog beter te krijgen! :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Elektronicanet schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 00:35:
[...]

Een thema van alleen landschappen hoeft wat mij betreft niet :) Maar ik ben het wel met je eens dat het vakantiekiekjes-niveau is. Ik denk dat je met name qua compositie veel kunt verbeteren. Bij de meeste foto's bevindt het onderwerp zich precies in het midden. Dit is saai om naar te kijken. Als je het op 1/3 of 2/3 zet boeit het vaak al meer (maar niet overal natuurlijk).

2. Compositie
3. Misschien was het leuker geweest als de focus meer naar links had gelegen
4. Leuk uitzicht! Misschien iets meer contrast geven.
5. Weer iets te veel lucht naar mijn mening (probeer niet 50/50 te doen).
6. Misschien leuk om vierkant bij te snijden
7. Is dat HDR? M.a.w. heb je meerdere foto's gemaakt (onder/over belicht) en die samen gevoegd? Dit lijkt meer een overbooste foto (qua saturatie/contrast).
8. Er staat nog iemand voor? Die had je prima met je flitser kunnen belichten! En niet in het midden ;)
9. Ik zou de focus op een los/voorste takje leggen, het oogt wat rommelig zo. En opnieuw zit je scheiding tussen plantjes en bomen op 50/50, zie je :)
10. Ik vind het storend dat het onderste deel helemaal zwart is, en het bovenste vooral blauw. Je kunt er voor kiezen om er een panorama van te maken. Maar de volgende keer zou ik de foto anders nemen (als de mogelijkheid er is) om dit te voorkomen.
11. Mooi gebouw, mooie lucht. Lucht is prima vastgelegd, maar het gaat ook om het gebouw. En dat is echt te donker op deze foto. Dit had een mooie HDR kunnen zijn. In dat geval maak je met statief enkele foto's snel achter elkaar, waarbij er over- en onderbelicht zijn. Hierdoor is zowel de lucht als het gebouw goed belicht. Die merge je dan. Nu moet je een keuze maken; ik zou nu voor het gebouw gaan en in de nabewerking de lucht proberen terug te halen. Dat is makkelijker.
12. Leuk als herinnering, maar daar houdt het imho mee op.

Hopelijk kun je iets met mijn opmerkingen, ze zijn uiteraard niet bedoeld om je foto's af te kraken maar als tips om het nog beter te krijgen! :)
Dank je voor de tips. 7 en 11 zijn HDR's (3 foto's, van -1 tot +1EV) en bij 7 zijn de kleuren inderdaad ook nog flink geboost.
Ik ben inderdaad nogal snel geneigd om vaak het onderwerp centraal te plaatsen, iets wat ik eens af moet leren. Dit kan ik natuurlijk versterken door eens een ander focuspunt te selecteren op de camera...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

universal creations schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 00:42:
[...]
Dank je voor de tips. 7 en 11 zijn HDR's (3 foto's, van -1 tot +1EV) en bij 7 zijn de kleuren inderdaad ook nog flink geboost.
Kun je op de originele overbelichte foto 7 eens kijken of de rotsen goed belicht zijn? Want die zijn hier te donker. En bij foto 11 het gebouw. Op zich is -1 en +1EV een prima keuze bij 3 voudige bracketing...

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Elektronicanet schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 00:55:
[...]

Kun je op de originele overbelichte foto 7 eens kijken of de rotsen goed belicht zijn? Want die zijn hier te donker.
Bij de -1EV foto zijn ze wel zichtbaar, maar ik kreeg dat niet echt naar boven in de HDR, wat ik zelf ook jammer vond. Maar ik ben nog echt in een experimenteerfase als het gaat om HDR, vooral qua software goed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Jammer dat je geen noorderlicht foto's hebt. Maar volgens mij komen die nu niet zoveel voor... dacht ik.... alleen in de herst en lente veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 14:32
Elektronicanet schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 00:35:

ik vind het zwarte stuk juist iets toevoegen, dat maakt het plaatje helemaal af voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Amplified schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 17:29:
[...]

ik vind het zwarte stuk juist iets toevoegen, dat maakt het plaatje helemaal af voor mij :)
Ja, dat vond ik juist ook, want je ziet dan dat er boven je weinig zuurstof meer is, waardoor het veel zwarter is (zuurstof is blauw).

Pagina: 1