Nieuwe monitor - non-TN

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 14:54
Mijn 17" CRT is nu toch wel een keer aan vervanging toe en uiteraard moet er dan toch maar een widescreen LCD scherm komen. In eerste instantie heb ik liever geen TN scherm, vooral vanwege de beperkte kijkhoek, wat zeker bij grotere schermen snel opvalt.
Zoals waarschijnlijk wel meer mensen kom ik nog wel de nodige problemen tegen bij het uitzoeken van een 24" niet-TN scherm. Ik zoek een scherm met een goede kleurweergave, hoewel ik het grootste deel van de tijd geen colormanaged programma's gebruik. Ook wil ik er wel op kunnen gamen.

Ik heb zelf een aantal schermen op mijn lijstje staan:
- Dell 2408WFP
- HP LP2475w
- Samsung 245T
- LaCie 324
- LG L245WP-BN
- Eizo S2431W

De Dell en de HP hebben vooral mijn voorkeur vanwege zowel HDMI en DVI aansluitingen als Displayport. Aangezien het nog wel een hap geld is, hoop ik toch de nodige jaren met de monitor te kunnen doen, dus zou Displayport mooi meegenomen zijn. De rest kan ik qua aansluitingen ook wel mee leven, alleen de LG en de Eizo hebben eigenlijk een digitale aansluiting te weinig.

Naast dat er met de Dell de nodige problemen zijn, is dit net als het HP scherm blijkbaar een wide gamut scherm. Hoezeer is dit af te raden aangezien ik maar af en toe colormanaged programma's gebruik?

Verder wil ik dus ook gamen met het scherm. Over de Dell en de Samsung heb ik hier en daar gelezen dat deze nogal last hebben van input lag. Is de HP hier ook bekend mee? Of is dat sowieso regel bij niet-TN schermen?

Ik neig op dit moment nogal naar de HP, maar de vraag is of deze last van input lag heeft. (de voet is ook niet wonderschoon, maar daar valt mee te leven) Of kan ik toch beter een goed TN scherm kopen en daar dmv calibratie de kleuren toch vrij goed weergeven? Ik was al van plan een Spyder 3 pro aan te schaffen. Je blijft dan natuurlijk wel last houden van verkleuring door de kijkhoek.

Verwijderd

Dit mag niet. Zoek de reviews erop na. Ik raad TN af.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je maakt duidelijk waarom je geen TN wilt. Gelukkig zijn er veel schermen die geen TN zijn. Je ziet door het bos de bomen niet meer omdat je je behalve dat het geen TN moet zijn blijkbaar niet verdiept hebt in de alternatieven, en in de andere factoren. Je wilt geen input lag? Lees reviews van schermen en kijk waar dat niet voorkomt. Je wilt kleur goed kunnen calibreren? Lees reviews van de schermen die over zijn en kies een scherm die dat goed faciliteert.

Uiteindelijk verwachten we van een Tweaker dat hij zelf in staat is eisen te stellen, die in technische termen te vertalen, op zoek te gaan naar relevante info en dan zelf een keuze te maken. Daarom zijn topics als dit inderdaad niet de bedoeling.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.