netwerk over telefoonkabel - probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32173

Topicstarter
Hoi,

Ik weet dat er de afgelopen jaren al aardig wat over gepost is maar ik heb na het doorlezen van een groot deel van deze posts, toch hulp nodig.

Qua achtergrond de configuratie:

Ik gebruik ADSL van XS4all via KPN, met een bekabelde modem waar een wireless router achterhangt. als volgt gekoppeld:

- direct vanuit het ISRA punt gaat de lijn de adsl splitter in
- vanuit hier gaat 1 kabel naar de modem waarachter de (draadloze) router hangt
- de andere kabel gaat naar een gesloten telefoonsplitter vanwaaruit er 1 kabeltje naar de telefoon beneden gaat en 1 kabeltje naar boven.

Het probleem is als volgt:
Ik probeer via de bestaande telefoonlijn een netwerkverbinding naar een kamer boven te krijgen. Ik heb dit van de week bij iemand anders werkend gezien en die was zo vriendelijk om even uit te leggen hoe het zou moeten werken.

Het idee is dat je een utp (of ISDN, wat er ook opstaat) kastje met 2 utp aansluitingen op de lijn monteert, 4 aderige telefoonkabel erin aan de achterkant, 4 aderige telefoonkabel eruit aan de voorkant. Die telefoonkabel komt boven uit waar je hetzelfde trucje herhaalt. Vervolgens steek je beneden een utp kabel in de router en het andere eind van die utp in de eerste poort van het kastje. Boven steek je ook een utp kabel in de eerste poort van het kastje en het andere eind van die kabel in de pc.

Tot zover duidelijk, ik heb beneden het kastje aangesloten op de juiste punten (1,2,3 en 6) en de telefoonlijn getest door er een gewoon toestel op aan te sluiten, die doet het prima. Het probleem ontstaat als ik stap 2 uitvoer, de utp kabel vanuit de router aansluiten. De lijn is nu dood en als ik het nummer bel krijg ik een bezet toon. Mijns inziens is dit vreemd, de utp gaat er immers pas
na de telefoonverdeler in, dat de telefoon boven het niet meer doet snap ik, maar beneden?

Heb ik iets heel doms gedaan nu of is er iets anders aan de hand?

Alvast super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
wat doe je? Telefoonsignaal en netwerksignaal over 1 4-aderige kabel :?
Dat gaat (imho and afaik) nooit werken! Meer nog: je kan er apparaten mee beschadigen. Op een telefoonlijn komt immers >50V.

Zonder de telefoonlijn erbij, zou de kans dat het werkt ook klein zijn: een UTP kabel heeft niet voor niks 4 draadparen! De volgorde en twists zijn wel degelijk nodig voor een (stabiele) verbinding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

UTP kan draaien op 4 kabels, telefoon kan draaien op 2.

Beide over 1 kabel, zou ik absoluut niet doen.

Daarbij, je gooit nu de voltage van de telefoonlijn je router in, wees blij dat je router nog niet is overleden.

Mogelijk dat die 'waar je het hebt gezien' verder niets over die telefoonlijn heeft lopen, dan kan je wel UTP laten gaan via 4 kabels. Niet aan te raden maargoed (zoals hierboven, een normale UTP kabel heeft niet voor niets 4x twisted paartjes).

Maar wat je ook doe, hou het simpel en blijf bij de basis: UTP bij UTP en telefoon bij telefoon. Desnoods moet je kabel extra trekken, so be it.

[ Voor 84% gewijzigd door SinergyX op 22-08-2008 16:23 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:50

job

Kan je de boel eens uittekenen?
Ik kan uit je post niet wijs worden. Als ik het goed lees probeer je iets wat helemaal niet kan, maar door je onduidelijke verhaal kan ik het verkeerd hebben.

edit: Ah, die isdn kastjes hebben inderdaad beide aansluitingen aan elkaar gekoppeld.
Je zet nu inderdaad 2 signalen op dezelfde aders en dat gaat geheid niet werken.

Wil je zowel telefoon als internet over 1 kabel dan kan dat alleen als je 8 aderige utp kabel neemt.
Je hebt dan 4 aders voor utp, en 4 voor telefoon (je hebt er 2 voor telefoon nodig). Dan moet je de boel wel heel anders aansluiten dan nu, en je zal echt een utp kastjes moeten kopen geen isdn kastjes.

[ Voor 55% gewijzigd door job op 22-08-2008 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja, ik weet dat het eigenlijk niet zo'n nette oplossing is en als het inderdaad gewoon echt niet kan of er risico is op schade ga ik toch maar de moeite nemen om een utp erbij te trekken. Degene waar ik het bij zag heeft het echter al jaren zo werken, misschien heb ik iets belangrijks gemist tijdens de uitleg, dat kan natuurlijk ook.

Ik heb het even uitgekend, misschien helpt dat, dit is hoe het is zonder mijn illegale aansluitingen:

Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b72/superzonica/Huidigesituatie.jpg

En dit is hoe ik het in gedachten had:

Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b72/superzonica/Gewenstesituatie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37006

Ik heb ook 1 kabel van beneden naar boven waar netwerk en telefoon over lopen.

Met een vier-aderigekabel gaat je dat niet lukken. Met een 8/UTPkabel kan het wel. Verder moeten die "kastjes" echt 2x rj45 UTP wandcontactdozen zijn, omdat bij deze de 2 poorten niet verbonden zijn, in tegenstelling tot een ISDN wandcontactdoos

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 37006 op 22-08-2008 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zover ik weet kan je met 4 paren enkel geen gbit netwerk meer opbouwen, mocht je dat alsnog in de toekomst willen.

Verder gaat die 8split UTP veelal over 2x UTP netwerk, nu weet ik niet of de telefoonlijn zelf flinke storing kan veroorzaken als ze een paar mm naast je netwerk aders lopen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SinergyX schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:15:
Zover ik weet kan je met 4 paren enkel geen gbit netwerk meer opbouwen, mocht je dat alsnog in de toekomst willen.

Verder gaat die 8split UTP veelal over 2x UTP netwerk, nu weet ik niet of de telefoonlijn zelf flinke storing kan veroorzaken als ze een paar mm naast je netwerk aders lopen.
Nee, ik ben me wel bewust van de nadelen van het gebruik van een telefoonkabel, problemen met ruis, zeker bij langere afstanden en het afnemen van de snelheid. Ik heb boven geen superdikke verbinding nodig, wel een stabiele.

Maar, in principe, zou het volgens jou moeten kunnen? Klopt het tweede plaatje dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:50

job

Over de bestaande telefoonkabel, nee. Die heeft te weinig aders (je hebt er minimaal 6 nodig) en tevens is het de verkeerde soort kabel. Je moet echt een utp kabel gebruiken ivm de twist.
En je moet dus, al 2 maal gezegd nu, echte utp doosjes kopen ipv isdn doosjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:07
volgens het plaatje wil hij 'boven' helemaal geen telefoon meer. hij wil alleen de draad die nog van beneden naar boven ligt, gaan gebruiken als surrogaat-utp kabel.

en dat kan, als ie 4 aders heeft en niet al te lang is.

hoe moet dat dan ? gebruik deze link uit de FAQ netwerken: FAQ - Netwerken

en dan specifiek de linkerhelft, omdat je dus een draad hebt met maar 4 aderen.

het feit dat overal wordt geadviseerd om twisted pairs te gebruiken wat jij dus niet zal hebben, heeft alleen te maken met de hoeveelheid ruis die je op de lijnen zult krijgen. Als de draad te lang is, komt er teveel crosstalk op de lijn, en kan de computer er geen chocola meer van maken.

Ofwel, ik zou weggen, probeer het eens. En volgens mij moet je uit jouw plaatje een verbinding schrappen: de verbinding van 'splitter' naar UTP-kastje mag niet aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DrClaw schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:22:
volgens het plaatje wil hij 'boven' helemaal geen telefoon meer. hij wil alleen de draad die nog van beneden naar boven ligt, gaan gebruiken als surrogaat-utp kabel.
Maakt niet uit, ISDN-kastjes zijn in geen enkel geval geschikt voor ethernet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1