[PHP] Alles includen of aparte index.php-files?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Topicstarter
Hey All,

Ik ben bezig met een nieuwe website : https://admin.phison.nl
Het login gedeelte is inmiddels klaar maar ik merk dat het nu al(!) best wel onoverzichtelijke code begint te worden met een heleboel crossverwijzingen en dergelijk.

Ik heb bijv een index.php en die include weer users/index.php...

Wat ik eigenlijk wil is dat elk gedeelte (users / news / photos) een map is met een index.php erin.
Maar dat zou wel betekenen dat ik een hoop opmaak code in elke index.php heb. Dat is dan weer op te lossen door bijv de header met een logo'tje enzo in een apart bestand te zetten en dat op elke index te includen maar dan krijg ik weer een hele zooi bestanden.

Nu wil ik eigenlijk vragen: hoe doen jullie dat ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Goede vraag. Ik ben ook een beetje op zoek naar een passend antwoord. Maar ik vrees dat je die niet echt kan vinden en dat je een voor jezelf goed werkend systeem moet hanteren.

Ik include alles in de index.php (header, footer, en specifieke code). Ik gebruik geen aparte index, maar ik gebruik wel een mappenstructuur die redelijk overzichtelijk blijft. Ik knal dus b.v. geen code (b.v. waarmee je iets doet met gebruikers) in de root, maar in een speciaal daarvoor bestemde map. (b.v. users en users/templates etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Waarom zou je dat allemaal in losse mappen (willen) zetten? Uiteindelijk heb je gewoon 1 template-parser toch? Wat je alleen wilt weten is of de module users, news, photos etc geladen wordt en dit kun je op verschillende manier oplossen, met url-rewriting bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Dát soort dingen wil ik weten....ik ben gewend om mijn sites op een bepaalde manier te schrijven maar ik wil inderdaad met modules enzo gaan werken. Heb je daar meer info over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Gebruik je eigenlijk überhaupt wel een template parser? Die zijn namelijk ontworpen om logica en opmaak van elkaar te scheiden. Als je een template parser gebruikt zijn er een aantal modellen die je kunt gebruiken, maar als een bepaalde module groot is kom je er natuurlijk gewoonweg niet onderuit om grote dan wel veel bestanden te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Nee, ik gebruik eigenlijk geen templates. Ik design altijd wat in photoshop, slicen en in een div...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ik maak vaak een klasse aan die ik op het einde vul met alle informatie. Daarna geef ik hem de opdracht om de pagina te parsen en sturen naar de bezoeker. Voor mij is dit de fijnste manier :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dit lijkt me bar weinig met HTML te maken te hebben. :P WEB>>PRG

Verder heb je natuurlijk geen aparte template parser nodig om je code van je opmaak te scheiden, maar daar zal ik verder geen discussie over starten aangezien dat hier niet relevant is. :P
Fastex schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:31:
Nee, ik gebruik eigenlijk geen templates. Ik design altijd wat in photoshop, slicen en in een div...
..en dat heeft in principe niets te maken met het niet gebruiken van templates? ;)

[ Voor 36% gewijzigd door NMe op 22-08-2008 16:34 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar hoe doe jij nu dan bv veel voorkomende header en footer? In elk bestand het apart als html/div schrijven, of een footer.inc includen?

Ik gebruik zelf altijd een body (ja ja, ik moet eens met css leren werken), header en footer template. zodat ik die op elke pagina overal kan includen, maar dat ik ook makkelijk in 1x de header of footer kan aanpassen (ipv 20-30 bestanden doorbladeren).

[ Voor 26% gewijzigd door SinergyX op 22-08-2008 16:39 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb voor elke actie (login, logout, index, news, photoalbum, documents e.d.) een php file in de root staan. Deze actie roept eerst een overallheader stukje code aan en vervolgens handelt deze de input af en roept de juiste functie's aan. Daarna nog een overallfooter bestand om de pagina af te sluiten. Alle classes staan in een dir classes, templates staan in de dir templates enzovoorts.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 08:51
Ik werkte altijd al wel netjes met classes, maar kwam laatst hier:

http://www.phpit.net/article/simple-mvc-php5/

Heb de tutorial grotendeels gevolgd om mijn framework te verbeteren. Heb er daarna nog geen tijd in kunnen steken, dus weet nog niet hoe je daarna makkelijk header/footers etc kan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Heel simpele oplossing die ik altijd nastreef, gebruik het unix-principe.
Een script moet maar 1 ding doen en dat moet het goed doen.
Een loginscript moet dus geen input gaan parsen, moet dus geen output gaan genereren maar puur en alleen maar mensen inloggen. Input parsen heb je een ander script voor, output genereren heb je een ander script / template voor.
Als laatste bouw je over al je scripts nog een template die alles samenbrengt.

Op deze manier heb je maar 1 login script, of de gebruiker nu inlogt in het photoboek / via een rss-feed / via een webservice / via de website zelf. Houd dit soort scripts ook zo simpel mogelijk maar wees niet bang om teveel terug te krijgen.

Wees sowieso niet bang voor veel bestanden, zorg er alleen voor dat ze duidelijke namen hebben en dat ze niet dubbele dingen doen ( vb. een getuserdetailscomplete.php kan imho best een getuserdetailssimple.php includen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf in mijn projecten maar één index.php. URL's worden met mod_rewrite herschreven om de index.php aan te roepen, die een standaard omgeving opzet, de benodigde controller uitzoekt en instantieert en daarna de controle aan hem overhandigt.

Voor het opbouwen van het 'beeld' gebruik ik uiteraard een template engine. Verder maak ik gebruik van object in mijn model en een centrale 'DatabaseManager' die verantwoordelijk is voor alle toegang tot de database. Classes e.d. worden geladen door een autoload die klasses zoekt in een 'class' folder.

Dit systeem levert in mijn ogen nette, makkelijk uitbreidbare code op :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

"En hop, ik denk dat we dan lekker modern bezig zijn :z "
Niet dus ;) Wat voor zin heeft het om de tabel die photoshop uitspuugt in een div te doen? Maak er zelf divs van, leer je veel meer van en het is ook 'correct'.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 00:18
Templates zijn bijvoorbeeld zo: http://www.smarty.net

Je moet gewoon structuur opbouwen voor je geheel, dingen netjes indelen, in classes of files met functies, gewoon overzicht maken. Hoe je dat doet moet je zelf weten.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Sebazzz schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:11:
[...]

Niet dus ;) Wat voor zin heeft het om de tabel die photoshop uitspuugt in een div te doen? Maak er zelf divs van, leer je veel meer van en het is ook 'correct'.
Ik denk dat je nu meer conclusies trekt dan je zou moeten doen, ik haal uit de opmerking van de TS niet helemaal dat hij gewoonweg de door photoshop uitgepoepte html in een div stopt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Sebazzz schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:11:
[...]

Sorry Sebazz, wat Patriot al zegt...ik gebruik geen standaard html van Photoshop. Daarin maak ik alleen de plaatjes en vervolgens knip ik die in stukjes om ze in CSS te kunnen gebruiken.

Tevens als je de moeite had genomen om naar de html source te kijken van admin.phison.nl had je gezien dat dat geen Photoshop HTML is...

Ik denk dat ik me maar eens ga verdiepen in mod_rewrite.

@prutsger: Thnx voor de link. staat echt wel wat info in maar dat is nog een bruggetje te ver voor mij denk ik. Code die ik schrijf wil ik echt 100% snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Fastex schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 22:38:
[...]

Sorry Sebazzz, wat Patriot al zegt...ik gebruik geen standaard html van Photoshop. Daarin maak ik alleen de plaatjes en vervolgens knip ik die in stukjes om ze in CSS te kunnen gebruiken.

Tevens als je de moeite had genomen om naar de html source te kijken van admin.phison.nl had je gezien dat dat geen Photoshop HTML is...
Je site is offline dus dat gaat niet. Dus uit je tekst trok ik de conclusie dat je een tabel uitgepoept door photoshop in een div element stopte.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:33
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:05:
Ik heb zelf in mijn projecten maar één index.php. URL's worden met mod_rewrite herschreven om de index.php aan te roepen, die een standaard omgeving opzet, de benodigde controller uitzoekt en instantieert en daarna de controle aan hem overhandigt.

Voor het opbouwen van het 'beeld' gebruik ik uiteraard een template engine. Verder maak ik gebruik van object in mijn model en een centrale 'DatabaseManager' die verantwoordelijk is voor alle toegang tot de database. Classes e.d. worden geladen door een autoload die klasses zoekt in een 'class' folder.

Dit systeem levert in mijn ogen nette, makkelijk uitbreidbare code op :)
Dit doe ik ook inderdaad :)

Heb een behoorlijk overzichtelijk structuur met 6 hoofdmappen (content, templates, includes, style, scripts, images) en daar kan ik toe nu toe voor ieder project mee uit de voeten!

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Pagina: 1