Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb nou niet echt uber veel verstand van computers ofzo.
Maar ik ben nogal nieuwsgierig.
Dus ik vraag me dit even af.
Ik zie op verschillende sites dat de E8500 goedkoper is dan de E6600.
Maar de 8500 heeft 3,16Ghz - 6MB - 1333MHz FSB
Terwijl de E6600 2.4GHz - 4MB - 1066MHz FSB heeft.

Wat maakt de E6600 dan duurder, terwijl die zoals het nu lijkt langzamer is dan de E8500?

Alvast bedankt

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Schaarsheid.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 16:03
Dit zijn toch echt dingen die je zelf uit kunt zoeken als Tweaker zijnde. Zoek een paar reviews/tests op Tom's Hardware of Hardware.info en je bent al een heel stuk wijzer.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:01
De E6600 is ouder en waarschijnlijk zelfs al lastiger te verkrijgen. Dat doet de prijzen stijgen...

Als je nu een van de twee wilt kopen, gewoon voor de E8xxx gaan dus.
Nippletwister schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:54:
Dit zijn toch echt dingen die je zelf uit kunt zoeken als Tweaker zijnde. Zoek een paar reviews/tests op Tom's Hardware of Hardware.info en je bent al een heel stuk wijzer.
Ennuhm, wat precies gaat ie dan vinden? Dat de E8500 sneller is dan de E6600? Ja, vast. Maar dat had Mkkl zelf ook al bedacht.

De eerste review waarin prijsverschillen en prijsevoluties worden uitgelegd moet ik nog tegenkomen... ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Xander op 22-08-2008 15:57 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik probeer jullie echt niet met dikke onzinnige vragen bezig te houden.
Maar ik wil een beetje begrijpen hoe alles precies werkt, en waar je precies op moet letten bij het kopen van een processor.
Ik heb namelijk al meerdere keren gelezen dat je niet alleen op specs moet afgaan.
Daarom vroeg ik me af of er naast dit soort dingen miss nog meer meespeelt qua processoren.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:06:
Ja ik probeer jullie echt niet met dikke onzinnige vragen bezig te houden.
Maar ik wil een beetje begrijpen hoe alles precies werkt, en waar je precies op moet letten bij het kopen van een processor.
Ik heb namelijk al meerdere keren gelezen dat je niet alleen op specs moet afgaan.
Daarom vroeg ik me af of er naast dit soort dingen miss nog meer meespeelt qua processoren.
Als je wilt weten hoe alles een beetje werkt, is het verstandig je in te lezen. Dit vergt wel tijd, maar daar leer je meer van dan zomaar een post te maken hier. Er is serieus erg veel te vinden omtrent dit alles.

Verwijderd

Denk niet echt dat het een kwestie is van: Prijzen stijgen omdat er weinig aanbod is. Want er is ook gewoonweg heel weinig vraag naar. Wie koopt er nu een duurdere E6600 als je een goedkopere E8500 kan kopen.

E6600 is al een tijdje EOL en die prijzen worden waarschijnlijk ook niet meer geupdate. Daar waar je hem nog kunt krijgen zal hij ook niet zo goedkoop zijn, omdat hij ook duurder ingekocht geweest is.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 08:06
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:08:
Denk niet echt dat het een kwestie is van: Prijzen stijgen omdat er weinig aanbod is. Want er is ook gewoonweg heel weinig vraag naar. Wie koopt er nu een duurdere E6600 als je een goedkopere E8500 kan kopen.

E6600 is al een tijdje EOL en die prijzen worden waarschijnlijk ook niet meer geupdate. Daar waar je hem nog kunt krijgen zal hij ook niet zo goedkoop zijn, omdat hij ook duurder ingekocht geweest is.
Er zijn natuurlijk ook gevallen te bedenken waarbij een oude pc stuk gaat en mensen toch nog een specifiek onderdeel gaan vervangen. Een e6600 is niet altijd te vervangen door een e8500 ivm FSB 1333MHz, vandaar dat sommigen toch een nieuwe e6600 zou kopen als hun oude stuk gaat.

Zo was ik laatst nog een socket478 moederbord met agp, sata, lan en ddr aan het zoeken ter vervanging maar die zijn dus ook vrij duur. Veel duurder als een el cheapo sneller moederbord.

[ Voor 10% gewijzigd door wiene op 22-08-2008 16:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke nou ik ga dan iig verder met lezen, en bedankt voor jullie reacties.
Dus mijn conclusie is dus dat je gewoon dom bent als je de E6600 ZOU willen kopen.

Bedankt!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:41

Thandor

SilverStreak

Even zoeken eer je een topic opent ;).

GoT Search - 'e6600 duurder' brengt mij bij Core 2 Duo E6600 duurder dan Core 2 Duo E6750.
Al met al is de E6600 gewoon een oude processor. Als ik in de pricewatch kijk zie ik bv. een 1GHz Intel Celeron voor 30 euro terwijl die processor jaren geleden al traag was ;).

Wat specificaties van processoren betreft heb je volkomen gelijk. Ga niet direct op MHz'en en cache groottes af. Je kunt het pas vergelijken als je processoren vergelijkt die dezelfde architectuur hebben. In dit geval hebben zijn de Intel Core 2 Duo E8500 en E6600 beide op de Intel Core Microarchitecture gebaseerd en dus enigszins vergelijkbaar. Met dat in het achterhoofd is de E8500 een stuk sneller omdat deze meer MHz, meer cache en een hogere FSB heeft. Sterker nog, de 45nm versies van de Intel Core 2 zijn bij gelijke klok al sneller dan de 65nm versies.

Zoek overigens eens naar benchmarks van processoren. Dan kom je direct meer te weten over de performance :).

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 22-08-2008 16:16 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

E6xxx is nog op het 65nm procede gemaakt, waardoor er minder cpu's uit een wafer kunnen gehaald worden dan de E8xxx die op 45nm is gemaakt. Productiekosten liggen dus hoger, waardoor de verkoopsprijs ook hoger is. Dit in combinatie met bovenstaande reden (die van disco stu) lijkt mij perfect te verklaren waarom de E6600 zoveel duurder is dan de E8500

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Pagina: 1