Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] geen bureaublad en start balk en explorer.exe kwijt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een probleem hier met een computer. Een Acer met Xp Sp2

Als ik de computer opstart krijg ik geen startbalk en bureaublad pictogrammen te zien. In taak beheer krijg ik de melding als ik de explorer.exe handmatig wil starten dat hij deze niet kan vinden.

Als ik hier de search gebruik of via google kom ik veel van dit soort problemen tegen maar eigenlijk geen een die zo vast zit als bij mij.

Het enige wat ik dus krijg is een foto van een achtergrond en ik kan taakbeheer starten (ctrl+alt+delete)

Nu ga ik deze computer sowieso opnieuw installeren maar ik wil toch even in windows komen om wat bestanden te back-uppen. Is er een mogelijkheid om een herstelpunt terug te zetten zonder de explorer of kan ik op de een of andere manier nog in het configuratiescherm komen?

Veilige modus is precies hetzelfde verhaal.

Kortom het enigste wat ik nog kan gebruiken/starten is taakbeheer.

Alvast bedankt.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:47

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Via het taakbeheer kan je gerust control uitvoeren, zodat je het Configuratiescherm alsnog kan benaderen.

Waarschijnlijk ook gelijk op diezelfde manier de Systeemherstel openen:
%systemroot%\system32\rstrui.exe (als dit ook op XP geldt)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Bestanden kan je ook nog wel backuppen via de CLI. Gewoon cmd opstarten vanuit taakbeheer.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
nee helaas dan krijg ik ook de melding dat hij explorer.exe niet kan vinden.

rstrui.exe had ik al geprobeert maar gaat ook niet.

Cmd is het enige wat ik tot nu toe opgestart krijg.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 15:39 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Gebruik een live cd om je bestanden te backuppen.

Explorer.exe verdwijnt niet zomaar.

Of probeer veilige modus eens. note to self : lezen !

Totalcommander starten vanaf usb stick ?

[ Voor 26% gewijzigd door aZuL2001 op 22-08-2008 15:41 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:38:
nee helaas dan krijg ik ook de melding dat hij explorer.exe niet kan vinden.

rstrui.exe had ik al geprobeert maar gaat ook niet.

Cmd is het enige wat ik tot nu toe opgestart krijg.
Iets meer zelfinzet en uitleg mag ook wel he ;)

Geef even aan waar je zelf op hebt gezocht, simpelweg zoeken naar rstrui.exe XP levert bijvoorbeeld dit op: How to start the System Restore tool at a command prompt in Windows XP

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lijkt spyware/virus als ik het zo lees. Maar met een bootable CD en de juiste tools kun je eea makkelijk kopiëren en/of redden. Iets dat je trouwens eerder had moeten doen.

• RRRobert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 15:51

RRRobert

Fokker in ruste

Wat ik ooit in een soortgelijk geval heb gedaan is de harde schijf als tweede schijf aan een andere pc hangen. om deze zo te kunnen benaderen; dan heb je in ieder geval de mogelijkheid tot backuppen.

Een mening presenteren als feit is geen garantie voor de waarheid

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:42:
Lijkt spyware/virus als ik het zo lees. Maar met een bootable CD en de juiste tools kun je eea makkelijk kopiëren en/of redden. Iets dat je trouwens eerder had moeten doen.
Klopt maar pc is van de buren

Ik ga dit ook maar proberen nu. Bedankt alvast voor jullie reacties, nieuwe tips zijn natuurlijk nog steeds welkom

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:41:
[...]

Iets meer zelfinzet en uitleg mag ook wel he ;)

Geef even aan waar je zelf op hebt gezocht, simpelweg zoeken naar rstrui.exe XP levert bijvoorbeeld dit op: How to start the System Restore tool at a command prompt in Windows XP
Thnks, dit werkt in veilige modus idd wel. Hij is nu aan het herstellen. Hoop dat het lukt. _/-\o_

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 11:29

JW1

Je kan ook nog proberen explorer.exe van een andere XP SP2-installatie op een USB stick te zetten. Deze USB-stick dan readonly maken door schuifje om virusbesmetting te voorkomen (indien mogelijk / aanwezig).
Dan de USB-stick in de probleempc steken en dan via CMD terugkopiëren naar de Windows-map door commando: copy <USB-stick letter>:\explorer.exe %SYSTEMROOT%

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
Toevallig had ik gisteren het zelfde probleem bij iemand.

Uiteindelijk moest Windows er wel opnieuw op maar er moesten nog ff wat bestanden vanaf.

Ik deed ctrl+alt+delete en dan in taakbeheer -> bestand -> nieuwe taak (uitvoeren) -> explorer.exe -> OK en toen kwam alles weer.
Maar dit is niet blijvend.
Na een herstart is hij weer weg maar daardoor kon ik nog wel ff snel een back-up maken :p

[ Voor 3% gewijzigd door crack_en_hack op 23-08-2008 16:23 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Verwijderd

Topicstarter
Ben een beetje dom geweest 8)7

Wist niet dat je via taakbeheer > nieuwe taak> bladeren ook in een soort explorer komt waar je kan kopieren en plakken :$

Maar toch weer het een en ander geleerd. Bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1