Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

De situatieschets:

Mijn broer heeft via zijn school een legale vista business 32bit en 64bit ontvangen. Schijf met XP erop geformatteerd en de 32bit Vista proberen te installeren...:

-ik druk op een knop om vd cd te booten
-Witte balk die begint te laden
-Vista geekleurig balkje komt dan op het scherm en dat blijft hij dus de hele tijd doen...hij gaat niet verder voorbij dat scherm.

=> kortom onmogelijk om de installatie van vista te starten, krijg zelfs niet het eerste menu te zien.

-Dan de cd met de 64bit versie geprobeerd...net hetzelfde! We dachten dan dat de cd's misschien verkeerd waren gebrand dus mijn cd vista ultimate geprobeerd(die perfect werkt op mijn pc)...net hezelfde!!

-Vandaag de schijf uit de pc gehaald waar ik vista niet op kan installeren. Vista geinstalleerd op die schijf via mijn windows pc. Werkt prima. Schijf terug in de andere pc gestoken...vanaf het windows laadbalkje komt direct blauw scherm en herstart onmiddellijk om vervolgens weer te blue screenen enz.

Kent iemand de oplossing van dit probleem? Via google vind ik nog enkele mensen die win vista niet geïnstalleerd krijgen maar een oplossing heb ik niet kunnen vinden.

XP installeren op desbetreffende pc werkt dus wel prima. Is het misschien een instelling die moet aangezet/aangepast worden? Of een combinatie van hardware waardoor vista niet wil opstarten?

Specs van de pc:
X2 4200+
ati HD4850
320GB seagate
MSI K9N platinum
4GB ram(ook geprobeerd met 2GB ram, geen verschil)
NEC brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 14:12

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

met 2 gig zou het moeten werken. vista wil standaard met 4gig niet installeren. pas na de install van een update daarvoor kan ie echt 4gig adresseren.
dit zal overigens met sp1 versies opgelost zijn hoop ik :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Hubert schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 14:51:
met 2 gig zou het moeten werken. vista wil standaard met 4gig niet installeren. pas na de install van een update daarvoor kan ie echt 4gig adresseren.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 14:40:
4GB ram(ook geprobeerd met 2GB ram, geen verschil)
maar dat werkt dus niet.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Kan het zijn dat er wat exotische hardware in die pc zit ? zoals een modem of iets dergelijks? wellicht onboard ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik zou zoveel mogelijk hardware uitschakelen inderdaad. Eventuele ouderwetse kaarten eruit halen.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoelang heb je gewacht met dat scherm, het kan op sommige pc;s een half uur duren voordat hij doorgaat naar het volggende scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:41

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik zou ook eens met getrainde ogen naar de bios-instellingen kijken; als je er zelf niet uit komt, maak dan eens foto's ofzo van de bios-instellingen, dan helpen we je erbij.

Hey, Vista installeren op een andere pc en dan die harde schijf in een andere pc douwen met andere hardware: dat zal echt niet gaan ;)

[ Voor 28% gewijzigd door ByteDelight op 22-08-2008 15:23 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:05:
hoelang heb je gewacht met dat scherm, het kan op sommige pc;s een half uur duren voordat hij doorgaat naar het volggende scherm...
Precies, het duurde bij mij tussen de 10 en 15 minuten op een vorig (vergelijkbaar) systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Hubert schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 14:51:
Dat is niet altijd zo, anders had ik afgelopen weekeinde geen install kunnen doen ;)
Maar dat terzijde.
Met een minimale setup moet je ook al een heel eind kunnen komen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vista reeds proberen te installeren met 2GB wat niet werkte. Nu mits vista reeds geinstalleerd was via de schijf op de andere pc heb ik net geprobeerd te booten met 2GB ipv 4GB en wederom blue screen. Geluidskaart eruit gehaald, floppy eruit, dvd drive afgekoppeld en natuurlijk 2 ipv 4GB ram...balkje ging enkele keren over en weer, dus geen directe blue screen, wat mij valse hoop gaf want daarna dus wel een blue screen. Ik probeer nu nog is met floppy en soundkaart eruit een nieuwe installatie te starten. Lukt dat niet ga ik de dvd drive van mijn windows pc in de niet-werkende vista pc steken.. Had reeds via google gelezen dat het wel eens aan de dvd drive kon liggen.

PS. Ik heb idd al langer dan 15minuten zitten wachten hoor! Geen resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scherm gaat dus niet verder. Ik laat het nog een kwartiertje lopen maar ik geloof niet dat hij verder gaat gaan...je hoort het direct aan de dvd drive doordat deze niet meer zo fel draait, wat hij op mijn pc wel doet.

Ligt het misschien aan de bios van het K9N platinum mobo? Deze is v1.0 nog en dus standaard fabrieks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:53
update de bios anders eens :)

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Die is inderdaad wel HHHEEEEEELLL erg oud...
Zie alleen geen opmerkingen over Vista in de verswchillende versies, maar het is in ieder geval verstandig om te doen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:20:
[...]

Die is inderdaad wel HHHEEEEEELLL erg oud...
Zie alleen geen opmerkingen over Vista in de verswchillende versies, maar het is in ieder geval verstandig om te doen.
http://global.msi.eu/inde...&maincat_no=1&prod_no=252

Oudere versies noemen 1.4 1.5 ...1.9 . De minst oude noemt plots 1.11. Die bevat dus alle upgrades van de vorige incl update cpu module ? Dus das is diegene die ik moet installeren veronderstel ik.

Als ik deze open heb ik een .exe, 1B0- bestand, Txt, en .doc In het .txt staat gewoon de versie en in het .doc staat hoe ik dit moet installeren...begrijp het alleen niet zo goed. Ik dacht gewoon een lege floppy te nemen, daar het .exe en 1B0 bestand op te zetten en te booten van die floppy. In het .doc staat dat ik een windows bootfloppy enzo moet hebben :s Heb vroeger al eens een bios geupdate en dan zette ik enkel de biosfiles op floppy... Iemand die dit zeker weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:28:
[...]

http://global.msi.eu/inde...&maincat_no=1&prod_no=252

Oudere versies noemen 1.4 1.5 ...1.9 . De minst oude noemt plots 1.11. Die bevat dus alle upgrades van de vorige incl update cpu module ? Dus das is diegene die ik moet installeren veronderstel ik.

Als ik deze open heb ik een .exe, 1B0- bestand, Txt, en .doc In het .txt staat gewoon de versie en in het .doc staat hoe ik dit moet installeren...begrijp het alleen niet zo goed. Ik dacht gewoon een lege floppy te nemen, daar het .exe en 1B0 bestand op te zetten en te booten van die floppy. In het .doc staat dat ik een windows bootfloppy enzo moet hebben :s Heb vroeger al eens een bios geupdate en dan zette ik enkel de biosfiles op floppy... Iemand die dit zeker weet?
Je moet de floppy formatteren zodat hij bootable is.
In Windows 98SE was dat door bij formatteren 'Systeembestanden kopieren' te selecteren, maar geen idee in Windows XP...

Als hij bootable is, kan je trouwens wel de EXE en 1B0 bestand kopieren, en dan dit uitvoeren:

code:
1
A:\> xxx.EXE xxx.1B0

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

ZIe ook hier

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen xp met floppy beschikbaar enkel een vista pc met floppy. Ik steek floppy erin en als ik bij het formatteren "een MS-DOS opstartdiskettet aanmaken" aanvinken moet het dan werken? Ik wil zeker zijn want zon bios update is niet zonder risico...en het is mijn pc niet eens.

Ik zet dan de bios files op een andere diskette. Boot eerst van die opstartdiskette, krijg dan een dos venster...verwissel de opstartdiskette met de BIOSdiskette en voer dan het commando uit om de files erop te extracten. Right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:58:
Geen xp met floppy beschikbaar enkel een vista pc met floppy. Ik steek floppy erin en als ik bij het formatteren "een MS-DOS opstartdiskettet aanmaken" aanvinken moet het dan werken? Ik wil zeker zijn want zon bios update is niet zonder risico...en het is mijn pc niet eens.

Ik zet dan de bios files op een andere diskette. Boot eerst van die opstartdiskette, krijg dan een dos venster...verwissel de opstartdiskette met de BIOSdiskette en voer dan het commando uit om de files erop te extracten. Right?
Dat zal wel werken, maar je kan beter, als ze er nog op passen, de BIOS files ook ineens op die diskette zetten, bespaart werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb mijn dvd drive geprobeerd maar dat maakt dus ook geen verschil. Enige optie is de bios flashen

Heb een floppy aangemaakt, MS-dos opstartdiskette aangevinkt en dan die 2 bios files erbij geplakt.

Als ik nu start van de floppy krijg ik deze melding :s :
"
A:\mode con codepage prepare = ((850) ega.cpi)

data error reading drive A
Abort, Retry, Ignore, Fail ?

"

Wat nu? Thx voor alle hulp al trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:58:
Heb mijn dvd drive geprobeerd maar dat maakt dus ook geen verschil. Enige optie is de bios flashen

Heb een floppy aangemaakt, MS-dos opstartdiskette aangevinkt en dan die 2 bios files erbij geplakt.

Als ik nu start van de floppy krijg ik deze melding :s :
"
A:\mode con codepage prepare = ((850) ega.cpi)

data error reading drive A
Abort, Retry, Ignore, Fail ?

"

Wat nu? Thx voor alle hulp al trouwens!
Volgens mij is ofwel je floppy drive oud, ofwel heeft de diskette bad sectors.
Waarschijnlijk het laatste.

1. Steek de originele HDD, CD-ROM, en alle andere hardware er terug in.
2. Maak een MS-DOS opstartdiskette met een nieuwe diskette (zonder bad sectors)
3. Boot met deze diskette
4. Kopieer de BIOS bestanden op de andere diskette
5. Steek de BIOS diskette erin, en voer de Flash uit...

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:14:
[...]

Volgens mij is ofwel je floppy drive oud, ofwel heeft de diskette bad sectors.
Waarschijnlijk het laatste.

1. Steek de originele HDD, CD-ROM, en alle andere hardware er terug in.
2. Maak een MS-DOS opstartdiskette met een nieuwe diskette (zonder bad sectors)
3. Boot met deze diskette
4. Kopieer de BIOS bestanden op de andere diskette
5. Steek de BIOS diskette erin, en voer de Flash uit...

Succes ;)
Op die manier werkte de flash. Vervolgens de pc herstart en krijg de gebruikelijke info over cpu, ram, drives maar dat scherm gaat niet verder. Onderaan het scherm staat dan volgende melding:

CMOS checksum bad
Press F1 to run setup
Presss F2 to load default values and continue

Hmm, wederom mijn vraag: wat nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de defaults geladen en het werkt. En er werkt nog meer want vista is momenteel bezig met installeren!! :D Thx nogmaals iedereen voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:00:
Heb de defaults geladen en het werkt. En er werkt nog meer want vista is momenteel bezig met installeren!! :D Thx nogmaals iedereen voor de hulp!
Ik wist dat het zou werken :p
Heb trouwens zelf een MSI K8T Neo FSR, die alleen Vista en OSx86 wilde installeren na het flashen van het laatste BIOS (versie 7.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:04:
[...]

Ik wist dat het zou werken :p
Heb trouwens zelf een MSI K8T Neo FSR, die alleen Vista en OSx86 wilde installeren na het flashen van het laatste BIOS (versie 7.1)
Kvind het best wel raar. Mijn windows pc is 2jaar ouder en had helemaal geen flash nodig. Kben in ieder geval zeer blij dat het eindelijk werkt want het heeft me aardig wat tijd gekost :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
Klinkt misschien raar maar met sommige type NEC drives in het systeem wil Vista ook niet.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
winwiz schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:24:
Klinkt misschien raar maar met sommige type NEC drives in het systeem wil Vista ook niet.
Klinkt niet raar, met alle hardware kan een OS vastlopen...

Pagina: 1