Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

WS XP herstel na stopfout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nadat ik oude modemsoftware had verwijderd start mijn laptop niet meer op en toont een blauwe scherm en de foutmelding fatal error c000021a. reden is vermoedelijk dat ik basisbestanden gewist heb zonder te weten, en nu komt ws xp die dus tekort.

op de laptop draait ws xp home. nu heb ik geen reparatie- of configuratiebackup cd. wat ik wel heb is een ws xp pro cd. als ik die erin doe en aangeef dat ik wil (herinstalleren) vanaf de cd dan kom ik te weten dat ik 2 partities heb, op de ene zit mijn "oude" besturingssysteem, op de 2. heb ik niet genoeg ruimte voor een parallele installatie.

er zijn een aantal soortgelijke topics, maar mijn case is toch anders.
wat zou ik nu het beste kunnen doen in deze situatie?
natuurlijk wil ik het lijste de oude ws versie "aanvullen" met de bestanden die ontbreken, maar blijkbaar kan ik niet zo maar de ws xp pro overheenschrijven. twee besturingsystemen op een partitie is riskant, waarschuwd de tekst op het scherm.

en als ik de partitie met het oude ws xp erop wis? ik weet niet hoe dat moet en het lijkt me riskant, en zijn dan alle programma's op de pc ook gewist?

moet ik gewoon aan een herstel cd weten te komen? voor ws xp home of kan het ook een zijn voor ws xp pro?

wie kan me verder helpen????

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:00
Je kan de partitie waardat je huidige Windows op staat verwijderen en opnieuw maken, dan wordt die partitie geformatteerd en kan je er een nieuwe Windows op zetten. Alle programma's, documenten, instellingen etc zullen weg zijn (buiten alles wat op je tweede partitie staat natuurlijk).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Malantur schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:35:
Je kan de partitie waardat je huidige Windows op staat verwijderen en opnieuw maken, dan wordt die partitie geformatteerd en kan je er een nieuwe Windows op zetten. Alle programma's, documenten, instellingen etc zullen weg zijn (buiten alles wat op je tweede partitie staat natuurlijk).
In dat geval kan je opstarten vanaf de CD en kiezen voor de herstelconsole.
Op die manier kan je eerst je documenten kopiëren naar de 2de partitie...

Of je probeert ergens een xp home cd te bemachtigen en installeert xp erboven (dan blijven documenten en programma's normaal staan...

Edit: probeer eerst eens voor windows probeert te laden op F5 te drukken en dan op te starten met de optie "laatste juist werkende configuratie starten" (of hoe noemt het nu juist :P )

[ Voor 12% gewijzigd door Simke op 22-08-2008 15:55 ]

Simke

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de adviezen. natuurlijk wil ik liever niet alle programma's en bestanden kwijtraken, dus de 1. partitie liever niet verwijderen, maar ook weet ik niet hoe ik dat zou kunnen doen.

de betere optie lijkt om voor de herstelconsole te kiezen, hoe doe ik dat?

nog beter lijkt het om een xp home te vinden en die boven de xp te installeren, hoe doe ik dat (gewoon cd erin en "booten van cd", gaat het dan verder automatisch, of moet ik keuzes maken?

via de "laatste juist werkende configuratie starten" heb ik denk ik al geprobeerd en het werkte niet.

hartelijk bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
het verhaal gaat verder...inmiddels kom ik eigenlijk zonder problemen in de herstelconsole (gewoon ws xp prop installatie cd erin en booten van cd, hij vraagt dan om een ws xp repair cd maar gewoon afwachten dan gaat ie de bestanden van de cd lezen). dus dat gaat goed.

maar dan wordt gevraagd om een "type windows installatie" en vervolgens om het "administrator WACHTWOORD". voor de eerste vraag kan men alleen een letter of getal ingeven, dus ik deed maar "1" en dan gaat het idd verder. bij wachtwoord invullen heb ik mijn ws wachtwoord geprobeerd, maar dat werkt niet (en dat is zo een beetje het enige wachtwoord wat mij bekend is).

any ideas????
kan men wellicht vanuit dos de instellingen voor wachtwoord aanpassen of zo?

zou de herstelconsole ook een wachtwoord vragen indien ik vanaf een ws xp herstel cd zou booten?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:00
Het administrator wachtwoord is standaard gewoon niks. Al eens geprobeerd om het open te laten?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Open laten en <enter> geven dus.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

een mogelijkheid is om je computer te starten met een Live-cd, zoals bijvoorbeeld Knoppix. de computer zal dan op Linux draaien zonder gebruik te maken van de harde-schijf. je kan wel de interne harde schijf lezen en je data naar een externe USB harde schijf toe kopieren.
controleer of je data is goed overgezet en of je het wel kan gebruiken. daarna zou je dan vrij zijn om de interne schijf te wissen om XP schoon te installeren.
Knoppix kan je hier vinden: http://www.knopper.net/
Live-cd's zijn er veel en verschillend, hier is een andere: http://www.ubcd4win.com/

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal, ik heb wel geprobeerd om het open te laten maar enter kan ik niet geven want enter = terug/ herstelconsole afsluiten. wat zou ik dan moeten klikken/ ingeven als ik het wachtwoord open wil laten?

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 21:24

DaRoot

Some say...

Ik zou niet naar die herstelconsole heen gaan, maar doorgaan met de setup. Dan kies je windows installeren op de (enigste neem ik aan) harde schijf. Dan zegt ie als het goed is zoiets als: er staat al een windows op, wilt u deze installatie repareren? Daar kies je dan voor, en dan heb je dus een reparatie-installatie, met behoud van je data en instellingen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Pagina: 1