Verwachte prestatiewinst 4870 1GB vs 512 mb

Pagina: 1
Acties:

• Akrapovic58
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-01 17:07
Zijn er reeds ervaringen/benches beschikbaar van een ATI 4780 1gb versie? Heb al heel wat liggen zoeken en googlen maar nog steeds niets gevonden... :?
De 512 mb versie wordt blijkbaar nog maar met mondjesmaat geproduceerd (mail van shops) en vervangen door de 1024 mb versie. Deze zal ongeveer € 40 à € 50 euro duurder zijn.

Zal deze meerprijs het verschil waard zijn, of is 512 DDR 5 geheugen voldoende snel?
Wat bij gamen vanaf 24" (1920 x 1200) ?
Uit benchmarks word ik niet meteen wijzer, want behoorlijke zijn nog niet voorhanden...

Al heel wat toppics hierover gelezen, maar de meningen zijn verdeeld. Blijkbaar is dit indertijd ook met de 8800 gtx gebeurd (shoot me if i am wrong) en was er toen maar wijnig prestatiewinst...
Blijkbaar hebben ze de 512 mb versie gemaakt omdat er, in eerste instantie, een tekort was aan DDR 5 geheugen...

Misschien wat discussie en/of speculaties ervaringen met gelijkaardige gevallen ... :9

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Summiere opmerking over het geheugen:
http://www.gamespot.com/features/6196419/index.html
The ATI Radeon HD 4870 X2 performs just like a dual-card ATI Radeon HD 4870 CrossFire setup without any of the multicard hassle. Increasing the on-board memory to 1GB per GPU didn't produce frame rate increases in our game tests, but it did help the X2 pull away from the Radeon HD 4870 CrossFire in the forward-looking 3DMark Vantage benchmark.
Test zijn uitgevoerd op 1920x1200.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Akrapovic58
Mja alvast bedankt, maar echt veel zegt dit eig ook niet... Iemand anders nog info/opmerkingen mss?

[ Voor 11% gewijzigd door Akrapovic58 op 23-08-2008 16:40 ]

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
ligt aan de resolutie waarop je gaat spelen, extreem hoge resolutie zal de 1 gig helpen, op lage helemaal niet.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 15:05

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb een 4870 met 512MB en speel op 1920x1200 en ik kan absoluut niet zeggen dat ik ergens tegen een geheugenlimiet loop. Alles draait minimaal zoals verwacht, op veel fronten zelfs beter dan verwacht en bij zo'n beetje elk spel kan ik alle opties helemaal openschroeven en minimaal 2xAA (met standaard adaptive AA) en 8xAF instellen zonder geschok of geswap.

En nee, ik speel natuurlijk niet alleen Patience :X Geteste spellen onder andere: CoD4, Devil May Cry 4, FlatOut Ultimate Carnage, Mass Effect en Bioshock.

Ik denk ook dat ik pas echt door mijn geheugen heen ga zitten als ik minimaal 12 samples AA en 16xAF ga gebruiken.

• Akrapovic58
Perfect ! Bedankt voor je reactie !

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik heb toevallig dit weekend met een 4870 512 MB met een AMD 6000+ dual core gespeeld, icm 2x 22" 1600x1200. Iets lagere resolutie dus.

CoD4 op single screen niets gemerkt van haperingen.
Supreme Commander (ja leunt meer op processorvermogen) met dual screen, niks gemerkt.

Loopt allemaal soepel.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Mikie Mike in de middag
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10-2025
Dus eigenlijk heeft het nu alleen zin om voor de 1GB versie te gaan als je wilt gamen op extreem hoge resoluties vanaf of boven de 1920x1200.

Maar als ik deze kaart nu koop dan moet ie waarschijnlijk wel een jaar of 3 mee, ik vraag me dus af of het over 3 jaar nog steeds geldt dat de performance pas zakt bij zeer hoge resoluties of dat games meer geheugen gaan gebruiken. Persoonlijk denk ik dat laaste maar echt onderbouwen kan ik het niet.

Heeft iemand trouwens enig idee wanneer de HD4870 1GB versie leverbaar wordt? Hij staat al enige tijd in de pricewatch maar geen een winkel kan hem nog leveren. Beetje jammer dat ATI gekozen heeft voor een "paper launch" voor dit product, de X2 is al wel goed verkrijgbaar.

• Akrapovic58
Een eenvoudige redenering misschien, maar ik zie het zo:

Als je het nu niet nodig hebt heeft die € 50 euro extra weinig zin. Nu anticiperen op iets wat nog gaat komen doe je in de videokaart-wereld beter niet. Hou die € 50 gewoon bij, verkoop de kaart als ze niet meer meekan en leg dan die € 50 terug bij in je nieuwe kaart. Want als je de kaart tweede hands verkoopt ga je voor de 1gb versie maar enkele euries meer terugkrijgen. En zo gaat je geld aka videokaart snel in waarde dalen...
(bron: http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=2793798)

Originally Posted by: Toku
so your saying the 512mb wont cut the cheese? even in CF?

>It wont.
Maybe in Crysis with some 25x16 res, and AA, you wont be even able to have decent FPS in that res with 1Gb.

And remmber its Crysis, its not a game, its a monster

Thanks everyone for all the info, well the fact is, if u check UK retailers its 50 euros more = 77 american http://www.overclockers.co.uk/showpr...odid=GX-091-PC
Seems its coming out the 8th, but ill save my cash and go with 512 honestly, since by the time games that take full use of 1gb of ddr5 is out, a new card will be out most likely
@Matrox: bedankt voor je opmerking! Het vervelende is dat COD4 bijna met alles op max frames (+/- 60 draait). Dus is dit niet echt een goede referentie...

[ Voor 4% gewijzigd door Akrapovic58 op 25-08-2008 13:50 ]

• KneoK

KneoK

Mikie Mike in de middag schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:48:
Dus eigenlijk heeft het nu alleen zin om voor de 1GB versie te gaan als je wilt gamen op extreem hoge resoluties vanaf of boven de 1920x1200.

Maar als ik deze kaart nu koop dan moet ie waarschijnlijk wel een jaar of 3 mee, ik vraag me dus af of het over 3 jaar nog steeds geldt dat de performance pas zakt bij zeer hoge resoluties of dat games meer geheugen gaan gebruiken. Persoonlijk denk ik dat laaste maar echt onderbouwen kan ik het niet.

Heeft iemand trouwens enig idee wanneer de HD4870 1GB versie leverbaar wordt? Hij staat al enige tijd in de pricewatch maar geen een winkel kan hem nog leveren. Beetje jammer dat ATI gekozen heeft voor een "paper launch" voor dit product, de X2 is al wel goed verkrijgbaar.
Simpel, ben je van plan binnen 3 jaar op resoluties groter dan 1920x1200 te spelen ? Dat wordt dan minimaal een 26 tot 28 inch monitor volgens mij, dan is 50 Euro extra een peulenschil. Als je zoiets niet van plan bent dan zou ik die 50 Euro in je zak houden.

Edit: en over 3 jaar hoef je je echt geen zorgen te maken dat het geheugenverbruik je grootste bottleneck is, dan is de kaart simpelweg niet snel genoeg meer om zoveel geheugen te kunnen benutten op max instellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door KneoK op 25-08-2008 14:05 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Voor de huidige generatie games is 1GB nuttig op 2560x1600 in een aantal games. Dit zullen er natuurlijk steeds meer worden en als je een lange tijd met de kaart wilt doen dan is 1GB wel een verstandige keus. Misschien is de RV770 niet snel genoeg meer voor games die 1GB videogeheugen gebruiken, maar dan nog heb je het voordeel dat je twee kaarten in crossfire kunt zetten met elk 1GB.

Goud is geen geld

• Mikie Mike in de middag
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10-2025
KneoK schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:03:
[...]
Edit: en over 3 jaar hoef je je echt geen zorgen te maken dat het geheugenverbruik je grootste bottleneck is, dan is de kaart simpelweg niet snel genoeg meer om zoveel geheugen te kunnen benutten op max instellingen.
Ik ben het er mee eens dat € 50,00 meer erg veel is voor 512Mb meer video geheugen maar dat is de prijs nu, ik verwacht eigenlijk dat als de kaart beter leverbaar wordt dat het gat kleiner wordt en richting de € 25,00 meer gaat.

De HD4870X2 heeft 2GB geheugen dus dat is 1 GB per kaart, als de HD4870 het niet zou trekken om met 1GB geheugen te werken dan zou de HD4870X2 dus ook niks zijn, en dat is in nog geen enkele review naar voren gekomen. Ik denk dus dat de HD4870 het best wel trekt 1GB video geheugen maar of je nou meer "future proof" bent voor zeg een 20" monitor dat is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Helaas zijn er nog geen reviews van de 1GB versie om hier meer duidelijkheid over geven.

En ja ik ben het met je eens dat een 3 jaar oude HD4870 zwaar out dated is maar dat is nou eenmaal de realiteit voor mij, ik vervang mijn PC om de 3 jaar en meestal ben ik dan ook het laatste jaar behoorlijk aan het balen omdat ik de prestaties ondermaatst vind.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:52

Twazerty

AVCHDCoder developer

Mikie Mike in de middag schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:12:
[...]

En ja ik ben het met je eens dat een 3 jaar oude HD4870 zwaar out dated is maar dat is nou eenmaal de realiteit voor mij, ik vervang mijn PC om de 3 jaar en meestal ben ik dan ook het laatste jaar behoorlijk aan het balen omdat ik de prestaties ondermaatst vind.

Ik vervang cpu+mobo zo ongeveer elk jaar. Vind het dan al traag worden. Videokaart vervang ik trouwens ook 3x in 2 jaar.

Hou die 50 euro mooi in je zak en tegen de tijd dat je dat nodig hebt is die kaart al zo traag dat het gewoon weggegooid geld zou zijn. Kopen wat je nu nodig hebt en niet kijken naar de toekomst.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• KneoK

KneoK

Mikie Mike in de middag schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:12:
[...]

Ik ben het er mee eens dat € 50,00 meer erg veel is voor 512Mb meer video geheugen maar dat is de prijs nu, ik verwacht eigenlijk dat als de kaart beter leverbaar wordt dat het gat kleiner wordt en richting de € 25,00 meer gaat.

De HD4870X2 heeft 2GB geheugen dus dat is 1 GB per kaart, als de HD4870 het niet zou trekken om met 1GB geheugen te werken dan zou de HD4870X2 dus ook niks zijn, en dat is in nog geen enkele review naar voren gekomen. Ik denk dus dat de HD4870 het best wel trekt 1GB video geheugen maar of je nou meer "future proof" bent voor zeg een 20" monitor dat is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Helaas zijn er nog geen reviews van de 1GB versie om hier meer duidelijkheid over geven.

Ik zeg niet dat het nu overbodig is, alleen dat het de moeite niet waard is om nu voor 1GB te kiezen in de hoop dat je daar over 3 jaar nog iets aan hebt. Met een 4870X2 verwacht je nog meer, stel je nog hogere AA en AF in en dan ga je meer geheugen verbruiken, wellicht op 1920x1200 met 24xAA en 16xAF ga je over de 512 heen, maar een enkele is daar toch niet snel genoeg voor op die resolutie dus heeft meer geheugen gewoon niet zoveel zin.

Nu vind ik 1GB dus zonde omdat je daar de instellingen zo hoog voor moet zetten dat de snelheid van de kaart zelf gewoon niet afdoende is om over het limiet van een 50Euro minder dure, maar net zo snelle kaart kaart te gaan, over 3 jaar is dezelfde 1GB variant gewoonweg niet snel genoeg meer om de instellingen zo hoog te zetten dat er meer dan 512MB gebruikt wordt. Zo schat ik het een beetje in.

• Akrapovic58
KneoK schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 23:20:
[...]

Nu vind ik 1GB dus zonde omdat je daar de instellingen zo hoog voor moet zetten dat de snelheid van de kaart zelf gewoon niet afdoende is om over het limiet van een 50Euro minder dure, maar net zo snelle kaart kaart te gaan, over 3 jaar is dezelfde 1GB variant gewoonweg niet snel genoeg meer om de instellingen zo hoog te zetten dat er meer dan 512MB gebruikt wordt. Zo schat ik het een beetje in.
Out of the box thinking... 8) :P

Verwijderd

Ook 'vroeger' maakte 32MB op 64MB nauwelijks verschil uit. Alleen op wat hogere resoluties, maar dat was een enkele FPS of meer. Als het geheugen echt vol begint te raken gaat het 'offloaden' naar je systeemgeheugen. Een kaart met veel geheugen is daarom wenselijk als je bijv maar 1GB systeemgeheugen hebt. Er kan immers zoveel mogelijk worden gebruikt op de kaart zelf.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BS78fcis2V94I2hlyY8vKw1p/full.png

En zie daar mijn 512MB kaart als 1024MB kaart wordt aangegeven. Puur omdat het een deel van je systeemgeheugen toewijst. :)
Pagina: 1