Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Blikseminslag

Pagina: 1
Acties:

• Saev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-11 13:34
Onlangs is 's nachts de bliksem ingeslagen bij ons in de buurt. De volgende ochtend deed ik nietsvermoedend de PC aan. Niks aan het handje tot nu toe, de PC start op, ik start firefox... Hmm geen internet, een blik om het modem vertelde mij dat deze helemaal down was om een of andere reden. Modem uit/aan gezet en deze komt netjes weer op. Ik nogmaals een poging op het internet toe te treden, maar helaas geen succes. Even gekeken in de netwerkverbindingen.... hmm geen netwerkverbinding te zien. Dan de PC maar ff rebooten. Helaas bleef de PC constant rebooten tijdens de opstartfase, uiteindelijk de PC maar uitgezet (met de schakelaar op de achterkant van de kast, aangezien het via de power knop niet lukte).
Even later nog een poging gedaan de PC aan te zetten. Hij wilde weer opstarten nu, maar nog steeds geen netwerkverbinding te zien. Maar eens een gekeken naar de achterkant van de kast, vreemd genoeg brand het LAN lampje wel. Maar dat brandde nog steeds toen ik de stekker eruit trok (wat volgens mij niet normaal is). Ik heb nog een backup kunnen maken van 'Mijn Documenten' en niet veel later rebootte de PC spontaan om vervolgens weer constant te gaan rebooten tijdens de opstartfase (op willekeurige momenten tijdens deze fase).

Mijn vermoeden, de bliksem is via de LAN poort mijn PC binnengedrongen en heeft zo zijn schade aangericht. Dat er verder in huis geen apparaten kapot zijn bevestigd dat vermoeden. En ook het feit dat de modem down was, doet vermoeden dat die ook 'aangeraakt' is door de bliksem.

Aangezien dit gedekt is door mijn verzekering ben heb ik de PC naar een lokale computer winkel gebracht. Deze kwamen tot de conclusie dat het moederbord stuk was (hmmm ja dat had ik ook al bedacht). Maar wat is er nog meer stuk? Ik heb niet het idee dat ze alle onderdelen los getest hebben. Dus nu is de vraag wat is er allemaal beschadigd, wat moet ik vervangen om mijn PC weer volledig te doen functioneren.

Heeft iemand hier een idee, n.a.v. mijn verhaal, wat er allemaal stuk zou kunnen zijn?

• Saev
Mocht het nog van belang zijn, de specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Antec Sonata III 500 Zwart, 500 Watt 
GigaByte GA-P35-DS3P 
Intel Core 2 Duo E6750 2.60 GHz, 1333 MHz, 4 MB , Boxed  
Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper 
Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2 
Club3D VGA GeForce 8800GTS 320 MB, PCI-e 16x 
Samsung SpinPoint T166 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 
NEC DVD-RW AD-7173S S-ATA, Bulk, Zwart

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Breng je computer naar daar, zeg: repareer 'm.

Het is hun verantwoordelijkheid om alles te testen (zij doen de garantie).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

het enige hoe je dit kan na gaan is al je overige hardware in een andere kast te zetten en te testen of het nog werkt

mijn ouders hebben laatst ook bliksem inslag gehad en problemen met hun hifi set op laag volume deed ie het prima zetten je hem een tandje harder ging ie stotteren en daarna kapte hij er helemaal mee

tip aan allen:

Koop snel zo'n stekkerblok met bliksem beveiliging. Je apparatuur is hiermee zeer goed beveiligd en mocht het als nog stukgaan meestal is je hardware tot een bedrag van enkele duizenden euro's verzekerd

zo'n stekkerblok kost misschien dan wel een paar centen maar het is een gemis in je woning/kantoor als je hem niet hebt

Verwijderd

Snake schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:01:
Breng je computer naar daar, zeg: repareer 'm.

Het is hun verantwoordelijkheid om alles te testen (zij doen de garantie).
bliksem valt niet onder garantie

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Tsja, hier is weinig zinnigs van te zeggen. Alles kan kapot zijn, of alleen je moederbord.

Je kunt 2 dingen doen. Gewoon weg brengen, zoals Snake hierboven zegt. Of zelf klussen. Dan heb je opnieuw 2 opties.
1) Moederbord vervangen, en hopen dat daarna alles weer werkt.
2) Alle onderdelen een-voor-een in een andere PC stoppen. Dus gewoon je DVD speler in een andere PC, en wat testjes draaien. Dan hetzelfde met je harddisk. En je videokaart. Etc.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47

-ET-

Phone Home

Ik neem aan dat de verzekering aangeeft dat je de boel moet laten nakijken ivm uitkering. Gewoon weg brengen naar een pc-shop en de boel goed na laten kijken. Factuur naar de verzekering. Mocht je later dan met bepaalde onderdelen nog problemen hebben kan je altijd naar de shop toegaan voor support.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 23:24
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:03:
Koop snel zo'n stekkerblok met bliksem beveiliging. Je apparatuur is hiermee zeer goed beveiligd en mocht het als nog stukgaan meestal is je hardware tot een bedrag van enkele duizenden euro's verzekerd
Zo'n stekkerblok beveiligt je alleen tegen inslagen vanuit het lichtnet. In moderne groepenkasten zit al zo'n beveiliging voor inslagen van buitenaf. Als het inslaat in het elektriciteitsnet in je eigen huis, kan je er weinig tegen doen, natuurlijk.
Veel inslagen gaan via COAX centraal antenne, telefoon en netwerk. Om die te beveiligen ben je veel meer geld kwijt.

Daarnaast brengt een EM golf ook nog wel eens wat schade toe aan apparatuur die niet eens zijn aangesloten op het lichtnet/telefoon/COAX/netwerk/whatever. Zo'n stekkerblok met overspanningsbeveiliging klinkt leuk, maar in de praktijk is het vaak prut of overkill (omdat je meterkast er al mee vol hangt).

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

alle beetjes helpen zou ik zeggen

• Saev
Zo'n stekkerblok heb ik (Belkin SurgeMaster), eentje waar zelfs mijn adsl lijn doorheen gelust is voordat deze de modem ingaat. Heeft niet veel geholpen dus...

Ik heb overigens een rapport van die lokale computer winkel waarop staat: "PC systeem is defect door blikseminslag". Niet meer niet minder, ze wisten verder niks van de PC. Beetje jammer dat ze mij niet even gebeld hebben voor die informatie. Je snapt dat ik niet zoveel vertrouwen heb in die zaak.
Maar goed ik heb de aankoopbon met dat rapport naar mijn verzekering gestuurd, ben benieuwd wat daar uitkomt...

De gedachte om alle onderdelen los te testen in mijn oude bak is bij mij ook opgekomen, maar helaas kan ik in mijn oude pc lang niet alles testen (voornamelijk de duurdere onderdelen niet, waar het om gaat dus).
Alleen moederbord vervangen betekent dat ik de processor zelf over moet zetten, dit heb ik nog nooit gedaan dus om dat zelf te doen vind ik wat eng. Dan doe ik er misschien toch verstandig aan om de PC te laten repareren.

[ Voor 3% gewijzigd door Saev op 22-08-2008 12:26 ]

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:23
Wat vaag dat ze dat zomaar weten, als jij hun niks hebt verteld over de blikseminslag. Klinkt als: goh vanacht onweerde het flink, het zal daardoor wel stuk zijn. Aan de hardware zelf kun je het namelijk niet zien...

• Saev
Mythrill schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:27:
Wat vaag dat ze dat zomaar weten, als jij hun niks hebt verteld over de blikseminslag. Klinkt als: goh vanacht onweerde het flink, het zal daardoor wel stuk zijn. Aan de hardware zelf kun je het namelijk niet zien...
Ik heb ze natuurlijk wel verteld dat ik vermoedde dat het door onweer kwam. Maar zoals ik al zei, veel vertrouwen heb ik niet in hun diagnose.

[ Voor 7% gewijzigd door Saev op 22-08-2008 12:29 ]

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:23
je had beter helemaal niks kunnen zeggen over het onweer. Dan zijn ze er vaak heel makkelijk over. Oh bliksemschade? nou dan heb je geen garantie.

Als je het niet had gezegd was de diagnose misschien geweest dat je voeding of moederbord kapot was. Vervangen ze het onder garantie en je kan weer verder.

[ Voor 35% gewijzigd door MonkeySandwich op 22-08-2008 12:36 ]

• Saev
Mythrill schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:35:
je had beter helemaal niks kunnen zeggen over het onweer. Dan zijn ze er vaak heel makkelijk over. Oh bliksemschade? nou dan heb je geen garantie.
Je begrijpt het verkeerd. Mijn inboedelverzekering dekt de bliksemschade. De computer winkel moest alleen een rapport opstellen voor de verzekering.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Mjah begrijp je probleem niet echt. Mobo is dood.

Wil je echt dat ze alles apart testen? Ben je dan ook bereid om hiervoor te betalen?

Uit ervaring weet ik dat meestal alles dat aan het mobo hangt oftewel kapot is, of kort daarna de geest geeft. Laat een offerte maken voor de te vervangen delen. Kast enzo kan je blijven gebruiken, maar mobo+cpu+ mem + hdd en insteekkaarten zou ik geen vertrouwen meer in hebben.

Steek de offerte binnen bij je verzekering en klaar is kees.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:03:
Niet vergeten te vermelden:
Alle aangesloten apparatuur moet achter dit soort filters zitten. Je telefoonlijn (ivm adsl modem) kan je vaak ook op een stekkerblok hangen. Daarna moet je alle apparatuur die aan je netwerk hangt ook achter een stekkerblok (of een tussenblok die je in normaal stopcontact steekt) hangen. Anders kan de inslag nog via een andere weg je apparatuur benaderen.

Er zijn ook ethernet beveiligers, welke je LAN afschermen. Deze zijn echter wat lastiger te verkrijgen (APC heeft modules die je in een patchpanel kan plaatsen, maar vast ook wel los te gebruiken). En je kan er ook nog voor kiezen om twee mediaconverters te kopen, om zo +/- 1 meter glasvezel na je modem te plaatsen.

Ik heb ooit een inslag gehad thuis, op een boom 50 meter verderop -> Hek van hun buren -> Lamp van mijn buren aan het pad achter de huizen. Natuurstenen plaat van 6cm + 40cm3 baksteen (paal) versplinterd. -> Stroomnet -> Naar TV van buren -> Wijkkast -> Mijn huis -> PC op zolder met TV kaart -> Netwerkkaart -> Switch -> Mijn PC.
Effect: 2 poorten op switch dood. TV kaart dood. 2 netwerkkaarten dood. VCR dood.

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 08:51
Als de verzekering gewoon uitkeert nav de aankoopbon heb je geen probleem toch? dan kun je een hele nieuwe PC aanschaffen. Bij bliksem heb je vaak ook schade die je niet meteen merkt, maar alle elektronica heeft toch een klap gehad. Het kan dus zo zijn dat over een half jaar de helft die het nu nog wel doet er mee stopt. Ik zou de HD omzetten en opnieuw beginnen (mits de verzekering betaald natuurlijk).

• Saev
0X55AA schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:39:
Mjah begrijp je probleem niet echt. Mobo is dood.

Wil je echt dat ze alles apart testen? Ben je dan ook bereid om hiervoor te betalen?

Uit ervaring weet ik dat meestal alles dat aan het mobo hangt oftewel kapot is, of kort daarna de geest geeft. Laat een offerte maken voor de te vervangen delen. Kast enzo kan je blijven gebruiken, maar mobo+cpu+ mem + hdd en insteekkaarten zou ik geen vertrouwen meer in hebben.

Steek de offerte binnen bij je verzekering en klaar is kees.
Rincewind74 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:45:
Als de verzekering gewoon uitkeert nav de aankoopbon heb je geen probleem toch? dan kun je een hele nieuwe PC aanschaffen. Bij bliksem heb je vaak ook schade die je niet meteen merkt, maar alle elektronica heeft toch een klap gehad. Het kan dus zo zijn dat over een half jaar de helft die het nu nog wel doet er mee stopt. Ik zou de HD omzetten en opnieuw beginnen (mits de verzekering betaald natuurlijk).
De reden waarom ik de vraag hier neergelegd heb is ook voor dit soort info. Als de ervaring leert dat alle apparatuur dat aan het mobo hangt ook de geest heeft gegeven of snel gaat geven dan ben ik waarschijnlijk beter af met een nieuwe PC. Ik hoop een beetje dat de verzekering niet moeilijk doet en mijn PC compleet vergoed (PC was net geen jaar oud). Zodat ik idd een nieuwe PC kan samenstellen (met misschien enkele onderdelen uit de beschadigde PC).

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Hmm,

als de PC net geen jaar oud is, valt ie sowieso onder de garantie. Garantie is natuurlijk niet bedoeld voor blikseminslag, maar hoe zeker weet je dat het wel die blikseminslag was?

Ik wil zeker niet aansporen tot garantie-fraude, maar als je schrijft dat de PC het na de inslag eerst nog wel deed, dan is het allang niet zeker meer. Kijk, als je PC het perfect doet, en na een blikseminslag in de buurt nooit meer een kik geeft - ok, dan is het duidelijk. Maar naarmate er meer tijd zit tussen blikseminslag en "PC kapot", wordt het verband steeds vager. Er gaan ook PCs kapot zonder blikseminslag, dus in hoeverre kan er sprake zijn van toeval? Binnen de garantie periode ligt de plicht om te bewijzen dat het geen productiefout is geweest, bij de leverancier; niet bij jou.

Maar nogmaals, als je gevoel is dat het gewoon de bliksem is geweest, dan mag je het bovenstaande negeren ;)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Defecten na bliksem inslagen/brand zijn ook best moeilijk te testen.

-bliksem inslag kan oiok vage problemen veroorzaken: alles werkt goed, totdat de boel warmer is.
-Brand geeft aanslag op onderdelen zie zuur(corrodeerd) wordt als er (condens) vocht bij komt.

Duurste oplossing is gewoon alles te vervangen.
Anders gewoon goed backups maken tot het echt kapot gaat.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-11 14:04
Die belkin producten hebben garantie bij schade veroorzaakt door bliksem...zou belkin even mailtje sturen..

Alles van Apple

• Saev
Menno1234 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:09:
Die belkin producten hebben garantie bij schade veroorzaakt door bliksem...zou belkin even mailtje sturen..
Klopt maar mijn verzekering dekt het ook, dus wilde het eerst via die weg spelen. Mocht ik daar goed geholpen worden dan hoef ik niet meer naar Belkin te stappen (hij maakt mij niet uit wie het vergoed, als het maar vergoed wordt ;))

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:43:
[...]

Niet vergeten te vermelden:
Alle aangesloten apparatuur moet achter dit soort filters zitten. Je telefoonlijn (ivm adsl modem) kan je vaak ook op een stekkerblok hangen. Daarna moet je alle apparatuur die aan je netwerk hangt ook achter een stekkerblok (of een tussenblok die je in normaal stopcontact steekt) hangen. Anders kan de inslag nog via een andere weg je apparatuur benaderen.

Er zijn ook ethernet beveiligers, welke je LAN afschermen. Deze zijn echter wat lastiger te verkrijgen (APC heeft modules die je in een patchpanel kan plaatsen, maar vast ook wel los te gebruiken). En je kan er ook nog voor kiezen om twee mediaconverters te kopen, om zo +/- 1 meter glasvezel na je modem te plaatsen.

Ik heb ooit een inslag gehad thuis, op een boom 50 meter verderop -> Hek van hun buren -> Lamp van mijn buren aan het pad achter de huizen. Natuurstenen plaat van 6cm + 40cm3 baksteen (paal) versplinterd. -> Stroomnet -> Naar TV van buren -> Wijkkast -> Mijn huis -> PC op zolder met TV kaart -> Netwerkkaart -> Switch -> Mijn PC.
Effect: 2 poorten op switch dood. TV kaart dood. 2 netwerkkaarten dood. VCR dood.
Tja... klinkt leuk natuurlijk zo'n stekkerblok maar vaak is dat niet genoeg hoor!
Bliksem levert zo'n gigantische piekspanning dat 'ie makkelijk voorbij de beveiliging in dat soort stekkerblokken springt; kijk naar auto's. Die rijden op rubberen banden (geïsoleerd) maar als de bliksem erop inslaat, gaat het direct door naar de grond. Rubberen banden of niet.
Het feit dat bliksem überhaupt kán inslaan (dus door de lucht notabene!) blijkt al wel dat een korte onderbreking in het circuit niet veel effect heeft...

Verwijderd

woelders schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:32:
[...]

Tja... klinkt leuk natuurlijk zo'n stekkerblok maar vaak is dat niet genoeg hoor!
Bliksem levert zo'n gigantische piekspanning dat 'ie makkelijk voorbij de beveiliging in dat soort stekkerblokken springt; kijk naar auto's. Die rijden op rubberen banden (geïsoleerd) maar als de bliksem erop inslaat, gaat het direct door naar de grond. Rubberen banden of niet.
Het feit dat bliksem überhaupt kán inslaan (dus door de lucht notabene!) blijkt al wel dat een korte onderbreking in het circuit niet veel effect heeft...
Als er rondom die onderbreking geladen lucht is is dat inderdaad het geval, maar geladen lucht en een combinatie van plastic en vacuum is een wereld van verschil.

Daarnaast heb je het bij een blikseminslag die schade brengt aan apparaten vaak niet over een directe inslag. Als je het wel over een directe inslag zou hebben dan doet zo'n stopcontact inderdaad niets, maar dan zou de PC ook compleet ontploffen samen met ongeveer alle electrische apparaten in huis.

Bij een situatie zoals die van de TS is het vaak een inslag elders die een storing op het stroomnet veroorzaakt. Dit brengt dan een flinke spanningspiek met zich mee wat schade veroorzaakt aan apparatuur. Tegen zo'n storing helpt een beschermd stopcontact vaak wel, tenminste als je het type hebt wat je moet vervangen nadat de beveiliging is afgegaan. De resetbare beveiligingen werken vaak een stuk minder goed.

(Neemt niet weg dat de meeste schade vaak via een andere weg gaat en niet via het stroomnet zoals al eerder genoemd).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 13:39 ]

Pagina: 1