[BBG] Special: Studentenbak september 2008

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Voor de BBG van september is er weer een special ingepland en deze keer moet er een studentenbak in elkaar worden gedraaid. In de praktijk betekent dat natuurlijk dat er op de centjes gelet moet worden (studenten moeten immers geld overhouden voor bier boeken)

Ik heb er echter voor gekozen om niet voor een ultra-ultra-budgetsysteem te gaan, je wilt immers niet de complete loser van het studentencomplex worden en een beetje student zal zijn systeem toch intensief gebruiken.

Ten opzichte van het Basissysteem heb ik bespaard op toetsenbord, muis, speakers en harde schijf, terwijl ik ook een goedkoop 19"-scherm heb gevonden met een resolutie van 1440 x 900. Benq schijnt panelen van Samsung te gebruiken dus daar is niets mis mee. Helaas staat de G900WD niet in de pricewatch, anders hadden we zelfs een model met dvi kunnen kiezen.

Verder heb ik voor een moederbord met de 780G-chipset gekozen vanwege zijn relatief goede igp.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Schiet maar raak zou ik zeggen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 4800+€ 49,-€ 49,-
1AOpen ES45B (ATX, 350W, Zwart/Zilver)€ 34,-€ 34,-
1Asus M3A78-EMH HDMI€ 55,28€ 55,28
1BenQ G900WAD€ 123,58€ 123,58
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2€ 26,58€ 26,58
1LG GH20NS10€ 19,50€ 19,50
1Logitech S220€ 16,85€ 16,85
1Microsoft Basic Optical Mouse (USB, Zwart)€ 5,95€ 5,95
1Microsoft Wired Keyboard 500 (Zwart)€ 9,12€ 9,12
1Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 56,99€ 56,99
ImporterenTotaal€ 396,85

[ Voor 16% gewijzigd door Olaf op 29-08-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:15
Ziet er goed uit. Ik zou alleen als student een grotere schijf willen. Of een nas met flink wat ruimte. De meeste studenten downloaden nogal veel...
En voor de software van een student nog een tip: https://www.ma3d.com
Hier kon ik indertijd gratis en legaal microsoft software downloaden.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:00

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik kan me ook iets voorstellen bij een grotere schijf. 160 GB is niet studentenproof. De bovengenoemde link is volgens mij? alleen voor belgische studenten bedoeld. Nederland heeft daar onder andere Surfspot voor. Gratis is het niet, maar de software is in ieder geval voor een flinke korting te krijgen.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als je mazzel hebt en je school is aangesloten bij (insert naam)* dan zou het zelfs gratis kunnen zijn.

*Naam van de instantie ben ik even kwijt, maar ik kan zowel vista als xp en veel programma's gratis downloaden. Wel alleen van Microsoft btw.

Ik zou toch ook wel een grotere schijf erin zetten, misschien zelfs 500GB voor maar 20€ meer. Maar daar kan een student waarschijnlijk altijd nog zelf voor kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door sajoku op 22-08-2008 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:41
sajoku schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:41:
Als je mazzel hebt en je school is aangesloten bij (insert naam)* dan zou het zelfs gratis kunnen zijn.

*Naam van de instantie ben ik even kwijt, maar ik kan zowel vista als xp en veel programma's gratis downloaden. Wel alleen van Microsoft btw.

Ik zou toch ook wel een grotere schijf erin zetten, misschien zelfs 500GB voor maar 20€ meer. Maar daar kan een student waarschijnlijk altijd nog zelf voor kiezen.
MSDNAA bedoel je ;)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Klopt, en ma3d is voor sommige scholen distributeur. Sommige scholen doen distributie zelf dus dan staat het waarschijnlijk op het intranet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Jullie hebben helemaal gelijk wat de schijf betreft. Ik heb er nu een 500GB-exemplaar tussengezet, maar ben daardoor wel boven de 400 euro-grens beland en dat had ik ei'lijk als limiet gesteld. Wat zeggen jullie ervan als we de speakers dumpen? Kopen ze maar een lange audiokabel voor aansluiting op hun geluidssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Olaf schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:04:
Jullie hebben helemaal gelijk wat de schijf betreft. Ik heb er nu een 500GB-exemplaar tussengezet, maar ben daardoor wel boven de 400 euro-grens beland en dat had ik ei'lijk als limiet gesteld. Wat zeggen jullie ervan als we de speakers dumpen? Kopen ze maar een lange audiokabel voor aansluiting op hun geluidssysteem.
Misschien gebruiken ze hun computer juist als audiosysteem. Wel logisch aangezien hij waarschijnlijk heel de dag aanstaat en ook de hele digitale muziekbibliotheek van de student heeft. Mijn suggestie:
Muis vervangen door deze: pricewatch: Logitech Optical Wheel Mouse PS/2
En toetsenbord door deze: pricewatch: Logitech Value Keyboard (PS/2, Zwart)
Dan ben je nog maar 2 cent over je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Voor die lange kabel ben je al bijna evenveel kwijt als je speakerset. Dus die zou'k niet verwijderen, zodat je niet hoeft te kiezen tussen pc geluiden of radio/cd.
Ik zou het laten zoals hij is. Je zit er tenslotten niet zo veel over.

[ Voor 5% gewijzigd door Big Womly op 22-08-2008 10:28 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:04:maar ben daardoor wel boven de 400 euro-grens beland en dat had ik ei'lijk als limiet gesteld.
Je komt toch sowieso boven de 400 euro aangezien
-> je de artikelen niet bij allerlei verschillende winkels gaat komen in verband met verzendkosten. Daardoor zal de prijs in het echt altijd wat hoger zijn dan in de TS
-> er sowieso verzendkosten bij komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je Hybrid Crossfire gaat draaien dan zit je natuurlijk wel aan Vista vast, ik vraag me af of dát nou wel de bedoeling is, de doelgroep kennende?

De IGP is IMHO snel zat voor de meeste huis- tuin- en keukentoepassingen, dus weg met die kaart.

De centjes die je daar mee vrijmaakt kun je mooi besteden aan een fatsoenlijk speakersetje, om maar eens iets zinvols te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Ik kan de grafische kaart als optie noemen en het vrijgekomen geld gebruiken om bijvoorbeeld een 640GB-schijf te nemen? Een betere speakerset kan ook. Er kan gestemd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:47:
Ik kan de grafische kaart als optie noemen en het vrijgekomen geld gebruiken om bijvoorbeeld een 640GB-schijf te nemen? Een betere speakerset kan ook. Er kan gestemd worden ;)
En hopla:

pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB

pricewatch: Logitech X-140 (2.0, 2x 2.5W, Zwart)

Twee vliegen in één klap. Motivatie? V.w.b. schijf is het simpel: meer is beter, v.w.b. de speakertjes: ik heb ze zelf niet maar ik heb er wel een tijdje naar geluisterd en het viel me niets tegen. Maar er zijn natuurlijk alternatieven, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:32:
Wanneer je Hybrid Crossfire gaat draaien dan zit je natuurlijk wel aan Vista vast, ik vraag me af of dát nou wel de bedoeling is, de doelgroep kennende?

De IGP is IMHO snel zat voor de meeste huis- tuin- en keukentoepassingen, dus weg met die kaart.

De centjes die je daar mee vrijmaakt kun je mooi besteden aan een fatsoenlijk speakersetje, om maar eens iets zinvols te noemen.
Studenten kunnen toch prima met vista aan de slag? Is nu ook wel standaard bij nieuwe pc's.
En een videokaart of betere speakers is een kwestie van prioriteiten. Je kan hem er altijd later nog bijzetten.
en waarom is AMD Athlon 64 X2 4800+ beter dan AMD Athlon 64 X2 5000+? De eerste heeft 1MB L2 cache en de 2e 2x512kb L2 cache, mij lijkt het allebei 1MB, en de laatstgenoemde is nog een fractie goedkoper ook.
Als een paar tientjes over had zou ik dit nog eens goed bekijken: Selectie processors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat de videokaart in deze toch weinig toevoegd. Zo veel sneller als de onboard is ie nu ook weer niet. Nu kan je wel dat crossfireX met de onboard doen, maar zelfs dan zijn de prestaties laag. Ga maar naar de IB groep voor een duurdere ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:59

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:32:
Dat lijkt me niet echt een probleem, aangezien je ofwel via Surfspot voor een paar tientjes, ofwel gratis via MSDNAA Vista kunt halen. Eigenlijk alle instellingen zijn wel bij een van de twee aangesloten.
Ik zou inderdaad de kaart als optie noemen, en dan het geld voor een iets grotere harddisk gebruiken.
De meeste studenten hechten volgens mij niet heel veel aan de geluidskwaliteit en zijn al blij als ze een beetje muziek kunnen draaien en geluid bij hun filmpje hebben, in mijn ervaring. De student die hier niet tevreden mee is, heeft vaak zijn/haar oude pc al op een versterker aangesloten cq. zal het geen probleem vinden een extra tientje te betalen voor een kabel. Het blijft wel een basisconfiguratie natuurlijk, uit te breiden naar eigen inzicht :)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mad Marty schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:01:
[...]

De meeste studenten hechten volgens mij niet heel veel aan de geluidskwaliteit en zijn al blij als ze een beetje muziek kunnen draaien en geluid bij hun filmpje hebben, in mijn ervaring. De student die hier niet tevreden mee is, heeft vaak zijn/haar oude pc al op een versterker aangesloten cq. zal het geen probleem vinden een extra tientje te betalen voor een kabel. Het blijft wel een basisconfiguratie natuurlijk, uit te breiden naar eigen inzicht :)
Mwah, daar is over te discussiëren denk ik. IMHO moet de typische studentenbak toch behoorlijk multi-purpose zijn. En daar hoort dan zeker een redelijk geluid bij.

Voor wat betreft het OS trek ik mijn keutel wel in: Vista mag wat mij betreft hoor, ik heb alleen het vermoeden dat good-old XP nog net even wat lekkerder loopt op een dergelijk systeem. Maar die discussie hoort hier natuurlijk niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Niet online
Juist! :) Zo moeilijk was dat toch niet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heel simpel: Loos de videokaart. gameprestaties van de 780g zijn goed genoeg voor oude spelletjes en als je echt wilt gamen, zou ik liever een slagje betere kaart nemen. Dit is nu vlees noch vis.

Je zou als geluidsetje de logitech x 210 kunnen kiezen. Volgens mij kom je dan precies op 400 euro uit, heb je een prima pc met vrij goed geluid.

pricewatch: Logitech X-210 (2.1, 2x 10W, 15W, Zwart)

[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 22-08-2008 12:36 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik wilde net voorstellen dat je ook voor een speakerset pricewatch: Logitech R20 (2.1, 2x 3W, 6W) met subwoofer kan gaan voor een paar euro meer. :P

Als je iets kan dumpen doe dan de videokaart zoals JvS zegt. Geluid is imho meer basis dan een videokaart. De 790G is aardig voor gamen op lage kwaliteit en zo is het ook niet super gamen. Als je "echt" willen gamen kunnen ze altijd nog uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Heb de X-210 toegevoegd en de graka gedumpt. Als je dan toch voor een betere speakerset gaat, omdat inderdaad de meeste muziek van studenten vanaf de pc wordt afgespeeld, dan lijk de X-210 me een goede keuze, gezien de positieve beoordelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Hm, geen nieuwe op- en aanmerkingen. Hebben we hier het perfecte studentensysteem in elkaar gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:19
Leuke config, maar volgens mij zijn we er nog niet helemaal uit wat een studentenbak is. Studenten zijn er in vele soorten en maten, sommigen doen niets met hun pc behalve typen en surfen terwijl anderen zich te pletter downloaden of nachten lang gamen.
Omdat we ons hier overduidelijk op de 1e groep richten, hoeven we niet om de andere groepen te denken, die geven toch veel meer uit aan een pc.

Volgens mij is het interessanter om een studenten PC te maken met een belangrijke extra eis: een studie duurt minstens 4 en vaak 5 of 6 jaar. De student(e) die niet veel met computers heeft (en dus niet veel nodig heeft) is er bij gebaat om tijdens de studie maar 1 keer een pc aan te schaffen. De ideale studenten PC moet dus future-proof zijn, en dat mag best een beetje extra kosten omdat je op de lange termijn voordeliger uit bent.

Een idee voor de volgende studentenbak?

Even over deze BBG, ik zou nooit een 19" 1440*900 scherm nemen, 900 verticaal is gewoon k*t. Voor €20 meer heb je een 20" met 1680*1050 pixels, volgens mij is dat het zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Rrob schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:58:
Volgens mij is het interessanter om een studenten PC te maken met een belangrijke extra eis: een studie duurt minstens 4 en vaak 5 of 6 jaar. De student(e) die niet veel met computers heeft (en dus niet veel nodig heeft) is er bij gebaat om tijdens de studie maar 1 keer een pc aan te schaffen. De ideale studenten PC moet dus future-proof zijn, en dat mag best een beetje extra kosten omdat je op de lange termijn voordeliger uit bent.
Daar ben ik het wel mee eens ja. Futureproofing zou belangrijker moeten zijn dan een budget van <€400. Daarnaast is het een illusie om te denken dat er één soort studentenpc te maken is, zoals ook hierboven wordt gezegd.
Ten slotte, veel universiteiten (en hogescholen?) bieden toch ook al goedkope laptops aan, of stellen de aanschaf van een laptop verplicht? Waarom zou je dan ook nog een desktop willen, rekening houdend met het krappe budget enzo?

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Olaf schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:10:
Hm, geen nieuwe op- en aanmerkingen. Hebben we hier het perfecte studentensysteem in elkaar gedraaid?
je hebt hier een zeer mooie budgetbak gemaakt. :)

Zie hierboven voor wat terechte opmerkingen. Futureproofing zou ik me niet druk om maken. Ik denk dat je voordeliger en gemiddeld veel sneller uit bent met over 2,5 jaar een hele nieuwe pc van 300 euro kopen, dan nu duurdere 'future proof' onderdelen kopen. Daarnaast is elke pc al een jaar of 4 flink 'future proof' :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Niet online
'Future proof' bestaat niet in de pc wereld. Misschien dat je een computer een jaar langer kan laten meegaan maar dan zijn de prestaties tegenover een andere (nieuwe) budgetbak niet schrikbarend hoger. Met het 20" scherm ben ik het wel eens, al ben je voor een goed scherm wel vrij veel geld meer kwijt.

Dat er meerdere soorten studenten zijn is natuurlijk waar. Maar studenten die dag en nacht gamen, kunnen in de normale BBG een gamecompu aanschaffen of een workstation. Deze configuratie is bedoeld voor de student die op zijn centen moet letten en scripties e.d. moet schrijven. Daarnaast vallen films en wat 'oudere' spellen hier best op te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Rrob schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:58:
[...]

De ideale studenten PC moet dus future-proof zijn, en dat mag best een beetje extra kosten omdat je op de lange termijn voordeliger uit bent.
Ben het eens met sajoku: "future proof" bestaat niet in de pc wereld. Het verschil nu tussen low en mid range bijv. is heel klein over 4/5/6 jaar. En als je nu meer power wilt neem je gewoon een kijkje bij het BBG basissysteem of de andere BBG.
Even over deze BBG, ik zou nooit een 19" 1440*900 scherm nemen, 900 verticaal is gewoon k*t. Voor €20 meer heb je een 20" met 1680*1050 pixels, volgens mij is dat het zeker waard.
Hier ben ik het wel met je eens. Maar je zit wel al over de limiet van 400 euro heen en dan nog eens 20 euro erbij. Wellicht zo je nog ergens op kunnen bezuinigen en zo geld vrijmaken voor een 20".

Ik denk dat je het beste op de speakers wat kan bezuinigen: pricewatch: Logitech R20 (2.1, 2x 3W, 6W) i.p.v. de pricewatch: Logitech X-210 (2.1, 2x 10W, 15W, Zwart) dit scheelt dan ~ 10 euro. Dan zou je je nog de suggesties meenemen van Jogai in "[BBG] Special: Studentenbak september 2008" mee kunnen nemen wat ~3/4 euro scheelt.

En dan pricewatch: BenQ G2010WAP ~145,- nemen.
Olaf schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:10:
Gezien wat nu mogelijk is binnen 400 euro is dit zo ongeveer het meest evenwichtige systeem dat je kan samenstellen. Wellicht nog met een 20", maar niet veel anders.

Edit:
Ik dacht eerst dat de pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB ook was opgenomen, maar dat is kennelijk niet het geval. Dan zou ik iets bezuinigen op de speakers en eventueel ook toetsenbord en muis en deze Spinpoint erin zetten zo blijf je wel onder de 400 euro grens.

[ Voor 8% gewijzigd door Regeneration op 25-08-2008 13:30 ]

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:38
Ik ben student en heb een vergelijkbare pc. Ik zou inderdaad voor een 20" scherm gaan, een pc is makkelijk te upgraden, maar een scherm zit je continu achter en veel werkvlak is errug belangrijk.
Overigens lijkt een verdubbeling van het geheugen mij een uitstekend idee gezien veel zware applicaties..

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Naar 4GB? :P. Ja dat lijkt me wel noodzakelijk ja (ik werk hier zelfs nog met 512MB op mijn werkbak :P). Over wat voor applicaties hebben we het als je 4GB noodzakelijk vindt?

• Jogai
Dat ligt ook aan je studie natuurlijk. Heb je meer nodig, prik het erbij, maar gros van de studenten heeft genoeg aan email, internet en office. Moet je simulaties draaien, of andere dingen renderen kun je beter [BBG] Workstation september 2008 pakken.

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:38
JvS schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 07:49:
Naar 4GB? :P. Ja dat lijkt me wel noodzakelijk ja (ik werk hier zelfs nog met 512MB op mijn werkbak :P). Over wat voor applicaties hebben we het als je 4GB noodzakelijk vindt?
Catia/Pro Engineer/Indesign/
Photoshop/Adobe Acrobat

enz

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Autoreply schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:17:
[...]

Catia/Pro Engineer/Indesign/
Photoshop/Adobe Acrobat

enz
Alsof dat niet draait op 1 of 2 GB. Daarnaast is deze BBG alleen maar een leidraad en kun je al naar gelang van je wensen afwijken hiervan. Door b.v. voor een grotere HD, meer geheugen te kiezen.

Daarnaast kun je je ook afvragen of gemiddelde studenten Photoshop en Indesign wel gebruiken en of ze de centjes uberhaupt hebben om hiervoor een licentie aan te schaffen.

Hoe ver wil je gaan in het systeem op te rekken? Wellicht dat sommige studenten VMware gebruiken met 10 OS'en. Dan kun je ook zeggen dat er 8GB in moet!

• Regeneration
  • Niet online
De 20" of een iets grotere HDD (de 640 GB F1) zijn alternatieven, maar ik vind de 4GB ook wel iets over de top. Heb zelf nu 2 GB (met XP) en kom nauwelijks boven de 1GB uit: 2GB lijkt me goed, ook voor Vista en ook voor het doel waar men bij dit BBG systeem op mikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Ik denk dat ik bij de huidige configuratie blijf. Bezuinigen op de speakers voor 14GB meer opslagcapaciteit lijkt me niet zinvol, aangezien aangegeven is dat speakers niet onbelangrijk zijn. Bovendien is een extra schijf voor weinig geld zo toegevoegd. Hetzelfde geldt voor meer geheugen.

Een 20"-scherm zou natuurlijk kunnen, maar dat vormt een te grote aanslag op het budget. En omdat ik verder geen bezuinigingsmogelijkheden zie en het ook weer niet noodzakelijk is hou ik het bij de 19".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
De 640GB F1 is volgens mij wel weer sneller en stiller dan de 500GB T166. De F1 variant is sowieso stiller dan de T166 en door de grotere platters is de 640GB sneller dan de 500GB.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Olaf schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 09:23:
Ik denk dat ik bij de huidige configuratie blijf. Bezuinigen op de speakers voor 140GB meer opslagcapaciteit lijkt me niet zinvol, aangezien aangegeven is dat speakers niet onbelangrijk zijn. Bovendien is een extra schijf voor weinig geld zo toegevoegd. Hetzelfde geldt voor meer geheugen.

Een 20"-scherm zou natuurlijk kunnen, maar dat vormt een te grote aanslag op het budget. En omdat ik verder geen bezuinigingsmogelijkheden zie en het ook weer niet noodzakelijk is hou ik het bij de 19".
Over het scherm ben ik het met je eens. Daarvoor zal je teveel moeten inleveren.

Persoonlijk vind ik het verschil tussen wel en geen subwoofer groot, maar of je het verschil zal merken tussen deze speakers en iets goedkopere speakers. Persoonlijk heb ik ervaring met pricewatch: Logitech S220 speakers en dat valt alles behalve tegen. Dat vele studenten/jongen veel muziek luisteren betekend niet gelijk dat ook iedereen behoefte heeft aan goede speakers (of überhaupt het verschil merken). Met deze pricewatch: Logitech X-210 (2.1, 2x 10W, 15W, Zwart) leg je naar mijn mening iets te veel nadruk op het muziek gedeelte. En de pricewatch: Logitech R20 (2.1, 2x 3W, 6W) of de pricewatch: Logitech S220 zijn ook prima 2.1 speakers.

Daarmee bespaar je ~ 10 euro en voor 7 euro haal je een beter harde schijf met (iets) meer opslag: pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB. Waarbij de F1 140 GB meer heeft en niet 14 ;), maar de F1 presteert ook beter. Bovendien zit je ook nog eens onder je budget limiet van 400 euro. Doordat de F1 HDD beter presteert presteert zowat je gehele PC ook beter, omdat je altijd wel data van je HDD moet lezen of schrijven als je met de PC werkt. De betere prestaties komen mede doordat de T166 3 platters heeft van 166GB, terwijl de F1 twee platters heeft van 320GB. Verder heeft de F1 een lagere prijs per GB:
T166 (500GB): 49,90 / 500 = 0,0998 euro per GB
F1 (640GB): 56,99 / 640 = ~ 0,0890 euro per GB
Zie ook [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er! topic, voor meer ervaringen.

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 29-08-2008 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morahnah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-08 19:35

Morahnah

¯\_(ツ)_/¯

Over het scherm ben ik het eens. Een scherm gaat meestal meerdere systemen mee (bij mij iig), en een diepte investering is dus nog niet eens zo gek.

Bel de bergbrandweer. Die hele berg staat hártstikke in de fik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Het moet natuurlijk wel realistisch blijven. We hebben maar een budget van 400 euro en er gaat nu al zo'n 130 naar het scherm. We kunnen toch moeilijk het halve budget opmaken aan een scherm.

Plus, om even bij studenten te blijven, over een paar jaar is de student afgestudeerd en heeft ie (hopelijk) genoeg geld om een mooie nieuwe pc inclusief monitor te kopen. Op het moment is dat geld er niet en is het dus niet het moment op te gaan investeren met het oog op de toekomst.

[ Voor 42% gewijzigd door Depep op 29-08-2008 12:41 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:46
Heb gister zelf ook een studentensysteem besteld, prijzen zijn niet het goedkoopst maar van 1 winkel hier is ie:

AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz AM2 65W Box 59.50
AOpen Midi Tower QF50J ATX 400W (zwart-zilver) 52.00
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 35.00
Maxtor 250GB SATA300 8MB, STM3250310AS 40.00
MSI K9A2VM-F V2 AMD 780V, SATA2 RAID, VGA 57.00
Samsung DVD-/+/RAM SH-S202J 20x/20x/12x Bulk (zwart) 20.00
Sapphire Videokaart PCI-e Radeon X1650Pro 256MB DDR3 2xDVI/TV 38.50

Totaal : 302,00

Moederbord kan precies hetzelfde als de asus van de TS, alleen is 10 eu goedkoper. En hier zit een leuk videokaartje bij, voor studenten die af en toe nog wat games spelen. :)

kimi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En welk scherm van 98 euro gaat dit sisyeem completteren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
En hier zit een leuk videokaartje bij, voor studenten die af en toe nog wat games spelen. :)
Ik denk niet dat die 1650 Pro veel sneller is dan de onboard kaart.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:04
yorkick schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 12:48:
Heb gister zelf ook een studentensysteem besteld, prijzen zijn niet het goedkoopst maar van 1 winkel hier is ie:

AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz AM2 65W Box 59.50
AOpen Midi Tower QF50J ATX 400W (zwart-zilver) 52.00
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 35.00
Maxtor 250GB SATA300 8MB, STM3250310AS 40.00
MSI K9A2VM-F V2 AMD 780V, SATA2 RAID, VGA 57.00
Samsung DVD-/+/RAM SH-S202J 20x/20x/12x Bulk (zwart) 20.00
Sapphire Videokaart PCI-e Radeon X1650Pro 256MB DDR3 2xDVI/TV 38.50

Totaal : 302,00

Moederbord kan precies hetzelfde als de asus van de TS, alleen is 10 eu goedkoper. En hier zit een leuk videokaartje bij, voor studenten die af en toe nog wat games spelen. :)
Pak dan direct een ATI Radeon HD 3450 of 3470 en een mobo met 780G, dan zet je die lekker in CrossFire met de integrated HD3200, dat is nog veel effectiever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:46
Oh, heb totaal geen ervaring met ati kaarten en amd moederborden. En dit systeem is voor mijn zus dus tjah, vond hem wel prima. Speelt er toch alleen The Sims 2 op }:O

kimi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Bovendien zit je ook nog eens onder je budget limiet van 400 euro. Doordat de F1 HDD beter presteert presteert zowat je gehele PC ook beter, omdat je altijd wel data van je HDD moet lezen of schrijven als je met de PC werkt.
Ok, overtuigend :)

en ik bedoelde natuurlijk ook 140GB meer :P

Zoals het er nu staat voer ik 'm in, ik denk dat we zo een mooi afgewogen systeem hebben.

Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Kickje....

Een aantal onderdelen is niet meer verkrijgbaar, en ik ben zo langzamerhand toe aan een nieuwe pc. De melding 'bad sectors' maakte mij vrij onrustig. :) Vandaar een poging tot een nieuwe configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 63,43€ 63,43
1AOpen ES45B Zilver, Zwart€ 36,78€ 36,78
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 69,90€ 69,90
1Kingston HyperX KHX8500AD2/2G€ 28,51€ 28,51
1Samsung Spinpoint F1 DT HD642JJ, 640GB€ 52,90€ 52,90
1Samsung Syncmaster T190€ 119,95€ 119,95
1Sony NEC Optiarc AD-7200S€ 19,-€ 19,-
ImporterenTotaal€ 390,47

Deze processor was volgens een review ook 'bang-for-the-buck' momenteel, nieuw moederbord omdat ik het ontbreken van Firewire jammer vond, nieuw geheugen omdat het kan, en een widescreen monitor. Aangezien ik toch van een 17" CRT kom, denk ik dat ik hier prima mee uit de voeten kan. Overigens gaat mijn oude dvd-speler er bij in.

Nog aanmerkingen? Ik ga hem overigens gebruiken voor gewoon office/internet/filmpje/muziek/zo af en toe fotobewerking en Indesign en aanverwanten. Dualboot XP/Ubuntu moet denk ik ook lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Tiffanylampje schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 10:51:
Kickje....

Een aantal onderdelen is niet meer verkrijgbaar, en ik ben zo langzamerhand toe aan een nieuwe pc. De melding 'bad sectors' maakte mij vrij onrustig. :) Vandaar een poging tot een nieuwe configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 63,43€ 63,43
1AOpen ES45B Zilver, Zwart€ 36,78€ 36,78
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 69,90€ 69,90
1Kingston HyperX KHX8500AD2/2G€ 28,51€ 28,51
1Samsung Spinpoint F1 DT HD642JJ, 640GB€ 52,90€ 52,90
1Samsung Syncmaster T190€ 119,95€ 119,95
1Sony NEC Optiarc AD-7200S€ 19,-€ 19,-
ImporterenTotaal€ 390,47

Deze processor was volgens een review ook 'bang-for-the-buck' momenteel, nieuw moederbord omdat ik het ontbreken van Firewire jammer vond, nieuw geheugen omdat het kan, en een widescreen monitor. Aangezien ik toch van een 17" CRT kom, denk ik dat ik hier prima mee uit de voeten kan. Overigens gaat mijn oude dvd-speler er bij in.

Nog aanmerkingen? Ik ga hem overigens gebruiken voor gewoon office/internet/filmpje/muziek/zo af en toe fotobewerking en Indesign en aanverwanten. Dualboot XP/Ubuntu moet denk ik ook lukken.
Vind je het raar... Deze BBG komt uit september, we zijn inmiddels een half jaar verder en dat is een eeuwigheid in computertermen |:(

Je hebt meer aan [BBG Aanschaf] Basissysteem januari 2009 en [BBG] Basissysteem - maart 2009 . Daarbij is de laatste het topic waar de nieuwe BBG wordt opgesteld voor maart. In de eerste kun om advies vragen, daar is de tweede niet voor bedoeld eigenlijk. De laatste geeft je, zeker als je de videokaart weglaat, wel een goed beeld over wat de beste koop is. Als ik het zo vlot bekijk komt het wel aardig overeen en het lijkt me dat je aardig goed zit. Ik zou alleen voor goedkoper geheugen gaan. PC2-6400 is ook geod genoeg en voor ~35 euro heb je dan wel 4GB in plaats van 2GB. Lijkt me een goed investering aangezien de DDR2 prijzen wellicht nooit weer zo laag worden en geheugen toch vaak het eerst een upgrade krijgt om de levensduur van een PC te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Ben ik van de op de hoogte, maar dit systeem ging van AMD uit. Aangezien de basisbak van januari en maart op de Intel-toer gaan, leek me het handig om dit hier te posten. En zo enorm verouderd kan een pc van een half jaar ook niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar ben je niet op de hoogte of je hebt gewoon de hele thread niet door gelezen. Maart gaat helemaal niet op de intel tour. Verder kan je dus gewoon je vraag beter stellen in BBG aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Laatst online: 20:10
Er staan wel meerdere systemen in het topic van de BBG van maart.
Voorbeeldje: Verwijderd in "[BBG] Basissysteem - maart 2009"

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Daarnaast maakt het in de BBG Aanschaf geen reet uit of je Intel of AMD neemt. Wat mij betreft houd je geen onderdeel hetzelfde. Het gaat er om dat het systeem wordt gebruikt voor ongeveer dezelfde doeleinden waarbij doorgaans het budget ook in de buurt ligt ;)

Zie ook: Aanschafadvies
Dus wat mij betreft gaan we verder in [BBG Aanschaf] Basissysteem januari 2009

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 24-02-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica