Snelheidsverschil LAN / Wifi erg groot

Pagina: 1
Acties:

• Paul_K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07-2021
Hallo allemaal,

Ik heb een Netgear router aan een Ziggo kabel-modem.
Over Wifi naar internet toe haal ik respectabele snelheden, 400 tot 500Kb/sec, niks mis mee.

Ik gebruik het spul ook voor lokaal lan. Mijn desktop zit wired aan de router, de laptop normaal gesproken niet.
Als ik met de laptop wireless naar het local LAN ga, haal ik (b.v. met FTP) een transfer-snelheid van helemaal 30Kb/sec. Ik snap daar geen hout van en kan helaas ook nergens iets vinden hoe ik die snelheid iets kan opkrikken.

Heeft iemand een tip voor me om die snelheid te verhogen? (Sorry, ik weet het typenr van de router niet uit mijn hoofd en zit nu niet thuis ;) )

Edit: Hoera voor wikipedia: type router is WGR614v6.

[ Voor 4% gewijzigd door Paul_K op 22-08-2008 08:12 ]

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

chromeeh

the Gnome

We beginnen bij 0

LAN = alles aan LAN kant van je router.
WAN = alles aan de WAN poort van je router (de buitenwereld).
Wifi (= wlan) zit ook aan de binnenkant (LAN kant) van de router.

Traagheid op je lan kunnen de volgende mogelijk zijn:
* encryptie op wifi
* firewalls
* trage schijven
* virusscanners
* trage router (kan niet snel genoeg de packets verwerken)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Paul_K
Goeie plek om te beginnen.

* encryptie op wifi
-Moet ik nakijken, weet ik zo niet...

* firewalls
-Idem

* trage schijven
-5400rpm Maxtor E-IDE schijf in de desktop

* virusscanners
-Linux all the way, ik heb enkel CLAMAV draaien op inkomende e-mail

* trage router (kan niet snel genoeg de packets verwerken)
-Dat zou dan enkel op draadloos zijn, want bedraadt gaat alles snel genoeg (100Mbit aan beide kanten). Ik kan dan nog steeds niet rijmen dat de draadloze verbinding naar internet toe wel snel gaat.

Dank je voor de reactie.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

chromeeh

the Gnome

Een beveiligd draadloos netwerk verliest veel snelheid door het feit dat elk datapakket voorzien wordt van beveiligings data.
De doorvoersnelheid (lees: cpu snelheid) van de router heeft hier uiteraard ook invloed op.

Probeer je beveiliging eens uit te zetten van je wlan. Kijk eens hoe het dan gaat.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Paul_K schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:10:
Over Wifi naar internet toe haal ik respectabele snelheden, 400 tot 500Kb/sec, niks mis mee.
...
Als ik met de laptop wireless naar het local LAN ga, haal ik (b.v. met FTP) een transfer-snelheid van helemaal 30Kb/sec.
Bedoel je bij FTP niet per ongeluk KB/sec (met grote B )?

[ Voor 88% gewijzigd door remco_k op 22-08-2008 10:51 ]

Alles kan stuk.

• Paul_K
chromeeh schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:38:
Probeer je beveiliging eens uit te zetten van je wlan. Kijk eens hoe het dan gaat.
Goed idee, zal ik eens proberen.

• Paul_K
remco_k schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:43:
Bedoel je bij FTP niet per ongeluk KB/sec (met grote B )?
Yup. Daar tuin ik altijd in. Zorrie. 8)7

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Je benaderd die FTP niet toevallig via het internet adres in plaats van het lokaal IP adres? Dan lijkt me je snelheid wel te verklaren.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

chromeeh schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:38:
Een beveiligd draadloos netwerk verliest veel snelheid door het feit dat elk datapakket voorzien wordt van beveiligings data.
De doorvoersnelheid (lees: cpu snelheid) van de router heeft hier uiteraard ook invloed op.

Klopt, alleen doet hij een test die beide 1 route via z'n WLAN lopen.
Enerzijds WLAN naar WAN en anderzijds WLAN naar LAN.
Dan zou juist de WLAN naar LAN (veel) sneller moeten zijn. Iets wat het niet is volgens de TS.
Paul_K schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:49:
[...]

Yup. Daar tuin ik altijd in. Zorrie. 8)7
Dan is er dus ook geen probleem meer ofwel? Want dan is het allemaal even snel, uh traag.
Lokaal van WLAN naar LAN of andersom moet je makkelijk (veel) meer dan 500 Kb/sec halen.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 22-08-2008 10:56 ]

Alles kan stuk.

• Paul_K
AvanCade schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:52:
Je benaderd die FTP niet toevallig via het internet adres in plaats van het lokaal IP adres? Dan lijkt me je snelheid wel te verklaren.
Nee, ik heb wel degelijk het lokale IP-adres van de desktop (192.168.xxx) in /etc/hosts van de laptop staan.
Het effect is trouwens hetzelfde als ik direct op IP-adres werk ipv op hostnaam.

• Paul_K
remco_k schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:52:
Klopt, alleen doet hij een test die beide 1 route via z'n WLAN lopen.
Enerzijds WLAN naar WAN en anderzijds WLAN naar LAN.
Dan zou juist de WLAN naar LAN (veel) sneller moeten zijn. Iets wat het niet is volgens de TS.
Inderdaad. Wat "van buiten" komt, uit de grote internet-wereld, gaat het snel (half megabyte per seconde). Als ik "binnen blijf", op het lokale netwerk, is het amper vooruit te branden, behalve als ik een kabeltje aan de laptop hang.

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
En wat ook nog van invloed kan zijn zijn de instellingen van je ftp programma. Passive/Active, SSL, etc. (Weet ze ook niet allemaal uit m'n hoofd. ;))

Happy Blessings <3

• Paul_K
RedSoniq schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:14:
En wat ook nog van invloed kan zijn zijn de instellingen van je ftp programma. Passive/Active, SSL, etc. (Weet ze ook niet allemaal uit m'n hoofd. ;))
Het probleem zit 'm niet enkel in de FTP. Als ik de lokale (desktop)-webserver opzoek en daar een plaatje van pakweg 1MB ophaal, dan is het ook sloom. Met de hand tekenen gaat bijna sneller (alleen is het eindresultaat dan niet om aan te zien ;) )

• Paul_K
Okeeej... het probleem is opgelost... Blijkt het probleem toch enkel in FTP te zitten. En wel in de locale FTP. Proftpd stond geconfigureerd om de maximale GET te beperken op 30KB/sec en de maximale PUT op 40KB/sec...
Case closed.
Pagina: 1