S-ATA schijf wordt niet herkend op MSI 865PE Neo 2-V???

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo tweakers!

Even een vraagje:

Ik zit hier bij een vriend om een extra hdd in zijn pc in te bouwen.
Het gaat om een Samsung 750Gb Sata schijf.

Het moederbord is een MSI 865PE Neo 2 - V.
Hdd die er al in zat is een 80Gb IDE schijfje.

Nu is het probleem dat de Sata schijf niet herkend wordt.
Door de BIOS al niet.

Wel heb ik diverse instellingen in de BIOS geprobeerd, zoals:
- P-ATA only (but keep sata enabled). Dan wordt de sata schijf niet herkend.
- P-ATA + S-ATA. Dan wordt de schijf wel herkend door de BIOS, maar windows (xp pro) start niet meer op en de pc blijft zichzelf resetten op het moment van de OS-boot.
- S-ATA only (keep pata enabled). Dan wordt de 80Gb IDE schijf niet meer herkend.

Kortom, beetje vreemd... maar helemaal niet lekker :(

Iemand tips / ideeën?
Ik heb de search al doorzocht, kwam iemand met hetzelfde probleem tegen, maar bij diegene was het opgelost door de settings in de bios, bij mij dus niet......

Alvast bedankt!!!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

Typisch msi probleem, dat werkt nooit helemaal goed beiden sata+pata.
Dit bord ondersteund sata 1 - 150

De schijf die je eraan hangt is waarschijnlijk een sata 2 - 300 schijf. Msi moederborden doen moeilijk(de sata controller) met sata2 op sata1.... Je kan proberen om op de samsung schijf een jumper te zoeken en om te steken waarmee je hem terug zet naar sata 1.
Heb dit al vaker meegemaakt in de praktijk herkent hij hem dan wel, maar nog steeds niet consequent.

• MNECMotU
Hmm... ik ben al weer een stapje verder nu...

In de bios de controller op Legacy Mode gezet.
P-ATA only (keep sata enabled) en toen... jaja... werd de 750Gb Sata schijf herkend in de BIOS!!!

Alleen vlak voor het booten (wanneer de hdd autodetectie plaatsvindt) blijf hij hangen op 3rd IDE Master (not detected) en bij slave ook en blabla...

Uiteindelijk herkent hij toch alleen de 80Gb IDE schijf.

Windows had nu ook ineens een sata-controller gevonden, maar neeee... geen schijf.... :(

Ik merk nu wel dat dit mobo'tje niet echt lekker samenwerkt met sata-schijven.

edit: hoe zet ik de sata2 schijf trouwens terug naar sata1??? Het is namelijk een OEM samsung ding zonder handleiding en ook geen jumpertjes bijgeleverd...

[ Voor 12% gewijzigd door MNECMotU op 21-08-2008 21:53 ]

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

Wat of je een keer zou kunnen doen is de schijf eruit halen en lezen op de schijf zelf, er staat een sticker op met de standaard dingen maar ook compatibility mode sata 150.
kwestie van jumper erin steken.. staat dus op de hdd zelf....en hoe je dat doet. er zitten een aantal pinnetjes achteraan waar je (gok ik, uit m'n hoofd) over de derde en vierde verticaal een jumpertje over steekt. ik mag hopen dat je er ergens nog eentje heb liggen.

Goed als dat gelukt is dan heb ik nog steeds een probleem met msi bordjes met pata+sata.

Dit is dus een reden om van msi af te stappen.....of om volledig pata te blijven.

• MNECMotU
Dank jullie voor de antwoorden.

Ik had gisterenavond nog een ding geprobeerd (waarvan ik dacht dat het toch niets zou uitmaken), namelijk de harde schijf in de andere sata-poort steken (hij zat de hele tijd in poort 1, toch maar even poort 2 geprobeerd) en tadaaa, hij werkt!

Echt super bizar! Inderdaad in de toekomst geen MSI mobo's + sata-schijven meer!