• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 18:09
De titel stelt de vraag eigenlijk al, hebben wij een samenlevingscontract oid nodig?

Ik studeer zelf in Delft, mijn vriendin in Leiden en we willen gaan samenwonen in Leiden via de SLS. Een woning krijgen en stufi zijn geen probleem (slechts een kwestie van geduld...), maar als ik ga googelen op een samenlevingscontract wordt er altijd geadviseerd om iets van een contract op te stellen of langs een notaris te gaan. Hier worden een hoop redenen voor gegeven; being:

*Eventuele kinderen
*Erfenis
*Verdeling van inboedel, schulden en huis
*Verdeling van inkomen
*Verdeling van subsidies

Bovenstaande punten zijn allemaal niet van toepassing aangezien we arme studenten zijn (ik ben de enige met een flink bezit, namelijk een motorfiets en die blijft op mijn naam staan). Het laatste punt is ook niet van toepassing voor huursubsidie en zorgtoeslag.

Ergo, is er dan nog een andere reden om een samenleefcontract of iets in die trant op te stellen of is dit overbodige moeite?

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:55

feej

giraffemeisje

Uit ervaring deze :).

Ik heb 3 jaar samengewoond met mijn ex toen we allebei nog studeerden. Uiteindelijk zijn we ook tijdens de studie (eindfase) uit elkaar gegaan. Toen we bij elkaar kwamen hadden we helemaal niks en amper inkomen. Na 3 jaar bleek er aanzienlijk wat te verdelen. Goddank konden we nog redelijk met elkaar praten, maar dat had ook heel anders gekund :).

Wat niet is kan nog komen. Maak in godesnaam een contract waarin je stelt dat bijvoorbeeld de helft van de huishoudpot naar ieder gaat, 50% van de waarde van de inboedel, whatever je nu eerlijk lijkt. Eventueel wijzig je dit na een tijdje als je inkomensverhoudingen veranderen. Je wilt hier nu niet over 5 jaar over lopen bitchen omdat je nu nog niks hebt, of omdat de wolk zo roze is.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:14

Onbekend

...

Een samenlevingscontract is ongeveer het zelfde als het trouwboekje ondertekenen. Je bent alleen niet getrouwd en er zijn een aantal andere dingen anders.

Een samenlevingscontract is niet verplicht, maar door dit te ondertekenen heb je verplichtingen tot over elkaar, die je zonder samenlevingscontract niet hebt.
Als je die niet hebt en je bent afhankelijk van het inkomen van de ander kan het lastig zijn als jullie besluiten om uit elkaar te gaan, vanwege eventuele rechtzaken m.b.t. eigendommen, e.d.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 104% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:42 ]

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 18:09
fee-tje schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 18:11:
Wat niet is kan nog komen. Maak in godesnaam een contract waarin je stelt dat bijvoorbeeld de helft van de huishoudpot naar ieder gaat, 50% van de waarde van de inboedel, whatever je nu eerlijk lijkt. Eventueel wijzig je dit na een tijdje als je inkomensverhoudingen veranderen. Je wilt hier nu niet over 5 jaar over lopen bitchen omdat je nu nog niks hebt, of omdat de wolk zo roze is.
Is het dan niet logischer om dit te wijzigen op het moment dat je over aanzienlijk bezit of een van de andere "complicerende factoren" uit de op bezit krijgt? Een samenlevingscontract opstellen als je een auto krijgt of kinderen koopt? Waarom nu de notariskosten maken als die hoger zijn als de executiewaarde van ons individuele interieur?
Cocytus schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:17:
Anders wordt het als je vriendin thuis zou blijven om voor de kinderen te zorgen, als jullie niet in gelijke mate bijdragen aan de woonlasten of als jullie een gedeelde bankrekening hebben. Het enige probleem wat ik nog zie en waar een samenlevingscontract nuttig voor is is de woning; wie mag die hebben als jullie uit elkaar gaan?
Het gaat over een tweepersoonsappartement. Indien mijn vriendin de huur opzegt binnen twee jaar moet ik er ook uit, zoniet dan moet ik een andere huurder aandragen. Na die twee jaar geldt het recht van de sterkste :9

[ Voor 11% gewijzigd door Autoreply op 21-08-2008 22:40 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Imo allemaal een beetje overdreven. Je gaat samen wonen met je vriendin en beide werken niet of hebben neem ik aan een marginale inkomen? Maw er is niet echt veel te verdelen al zouden jullie uit elkaar gaan. Imo is het ietwat erg preventief te werk gaan. Het zou een ander verhaal zijn als uit een vd familie lijnen een stevige geldstroom zou komen en de andere niet. Dan zou ik me er nog wat bij kunnen voorstellen maar dan betwijfel ik dat je hier zou komen vragen of het practisch is om een samenlevingscontract op te stellen.
Als je nu uit elkaar gaat valt er weinig te verdelen en worse case trek je of bij je ouders in of tijdelijk bij een vd medestudenten tot je een eigen kamer hebt gevonden.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Ik woon nu 4 jaar samen met mijn vriendin en wij hebben ook geen samenlevingscontract.
We gaan er beide van uit dat mocht het stuk gaan we dat als volwassen oplossen en daar geen stuk papier of juridisch gezeur voor nodig hebben. Daar komen we dan wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:55

feej

giraffemeisje

Autoreply schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:40:
[...]

Is het dan niet logischer om dit te wijzigen op het moment dat je over aanzienlijk bezit of een van de andere "complicerende factoren" uit de op bezit krijgt? Een samenlevingscontract opstellen als je een auto krijgt of kinderen koopt? Waarom nu de notariskosten maken als die hoger zijn als de executiewaarde van ons individuele interieur?
Iets met "de ervaring leert" dat je dat gewoon nooit meer gaat doen daarna. En like, al stel je samen even een tekstdocumentje op waar je dit soort dingen in bespreekt en ga je idd over 3 jaar naar de notaris. Heb er iig al eens over nagedacht voordat de poep tegen de ventilator gaat.

Overigens, het zal je verbazen hoe snel je meer geld hebt :). Ik viel achterover van het bedrag wat we te verdelen hadden (iets met ruim over de 4 nullen). En like, wij hadden bijvoorbeeld de situatie dat hij meer stufi leende dan ik, wel meer werkte, maar we evenveel geld inbrachten: aka dat hij meer buitenshuis werkte maar niet meer geld inbracht. Daar kun je serieus over vallen als je echt uit elkaar gaat. En dat hoeft nu op maandelijkse basis niet veel te zijn, als is het 50 euro.... maar das op jaarbasis 600 euro en als jij daar over 4 jaar een meningsverschil over krijgt is het 2.5 k.

Ik bedoel, het is jouw leven en jij lijkt er al over besloten te hebben, en het kan idd goed gaan. Maar er van uit gaan dat je als volwassenen kunt blijven praten in een situatie waarin helder nadenken voor veel mensen extreem moeilijk is, is op z'n minst nogal optimistisch. Op dat moment wil je zo veel mogelijk al duidelijk hebben. De rechtsgeldigheid zou me dan nog het minst interesseren, maar erover onderhandelen op dat moment is extreem kut.

En nu is het allemaal nog leuk en aardig en verdien je hetzelfde en heb je niks. Denk dan na over wat een inkomensverschil van dus bijv 50 euro per maand is over 4 jaar. En denk eens na over hoe lief je nog met haar praat als ze bij je weggaat voor een ander. Of over hoe zij erover denkt als je uit elkaar gaat en zij moet nog 2 jaar studeren tegen een krappe stufi en jij bent net klaar en gaat verdienen.

Like, ik heb het besef dat ik verdomd veel geluk heb gehad en ik zou het er nooit meer op wagen. Maar goed, ieder heeft recht op z'n naieve roze wolkje en niet verder vooruit kijken dan volgende week dinsdag, maar dat kost je wel leergeld tzt ;)

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
fee-tje schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 06:32:
Iets met "de ervaring leert" dat je dat gewoon nooit meer gaat doen daarna. En like, al stel je samen even een tekstdocumentje op waar je dit soort dingen in bespreekt en ga je idd over 3 jaar naar de notaris. Heb er iig al eens over nagedacht voordat de poep tegen de ventilator gaat.
Wat is de toegevoegde waarde om iets op papier te zetten zonder dat de notaris het uiteindelijk vastlegd? Dit zou bij problemen uiteindelijk niets toevoegen zeker als het uitelkaar gaan op een vervelende wijze gaat.
Overigens, het zal je verbazen hoe snel je meer geld hebt :). Ik viel achterover van het bedrag wat we te verdelen hadden (iets met ruim over de 4 nullen). En like, wij hadden bijvoorbeeld de situatie dat hij meer stufi leende dan ik, wel meer werkte, maar we evenveel geld inbrachten: aka dat hij meer buitenshuis werkte maar niet meer geld inbracht. Daar kun je serieus over vallen als je echt uit elkaar gaat. En dat hoeft nu op maandelijkse basis niet veel te zijn, als is het 50 euro.... maar das op jaarbasis 600 euro en als jij daar over 4 jaar een meningsverschil over krijgt is het 2.5 k.
Niet vervelend bedoeld... maar om 2500 euro te verdelen van mijn part 10.000 euro moet het toch haalbaar zijn zonder eerst 1000 euro bij de notaris neer te leggen om dit te verdelen. Geld is wat dat betreft eenvoudig deelbaar, het wordt pas lastig indien je gezamelijk een huis koopt. Overigens gezien een vroegtijdig overlijdens risico zou ik dan zowieso even stappen naar de notaris.
De rechtsgeldigheid zou me dan nog het minst interesseren, maar erover onderhandelen op dat moment is extreem kut.
Wederom hetzelfde, wat is de toegevoegde waarde van een lastig gesprek zonder het notarieel vast te laten leggen. Onderhandelen op dat moment wordt zowieso vervelend met of zonder een papiertje aangezien je 3 jaar later wel eens anders kunt denken over de situatie.
Like, ik heb het besef dat ik verdomd veel geluk heb gehad en ik zou het er nooit meer op wagen. Maar goed, ieder heeft recht op z'n naieve roze wolkje en niet verder vooruit kijken dan volgende week dinsdag, maar dat kost je wel leergeld tzt ;)
Het leergeld dient wel in verhouding te staan met hetgeen wat er te verliezen valt. En in zo´n prematuur stadium wordt het erg prijzig.

Het kan overigens zijn dat het misschien in deze situatie veel goedkoper is, echter toen ik met mijn partner bij de notaris zat (was wel een ietwat complexer verhaal op dat moment) kostte mij het contract een kleine 1000 euro (2 jaar geleden). Dit is afgesloten om twee redenen, enerzijds vanwege de verschillende familiare geldstromen maar anderzijds vanwege mijn werk. Ik kom van tijd tot tijd op een bouwput en daar kan het gevaarlijk zijn. Zodoende om haar niet met een ongeorganiseerde bende achter te laten hebben we het op papier vast laten leggen.

---edit---
Google heeft ook humor :*)
Echtscheiding
U weet waar U aan begint Van convenant naar scheiding
www.familierechtsite.nlAds door Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je kunt ook samen een contractje maken en dat laten registeren bij de belasting. Hoe dat exact zit weet ik niet meer, maar dat is ook redelijk rechtsgeldig. Niet zo goed als bij een notaris, maar voldoende om aan te tonen wat van jou was en wat van haar...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou het in jullie geval van te voren afspreken, 2 keer uitprinten en je handtekening er onder zetten. Dat is in princiepe ook gewoon rechtsgeldig.

Als je echt een huis gaat kopen of grote hoeveelheden geld te verdelen hebt, is het wel handig om het bij de notaris vast te leggen. Want een samenlevingscontract heeft ook wat invloed op eventuele belasting bij het overlijden van de partner.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:39

PoweRoy

funky!

rwb schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:26:
Ik zou het in jullie geval van te voren afspreken, 2 keer uitprinten en je handtekening er onder zetten. Dat is in princiepe ook gewoon rechtsgeldig.

Als je echt een huis gaat kopen of grote hoeveelheden geld te verdelen hebt, is het wel handig om het bij de notaris vast te leggen. Want een samenlevingscontract heeft ook wat invloed op eventuele belasting bij het overlijden van de partner.
Denk ook een handtekening van derden gewenst is ;) Zelf gemaakt doc is rechtsgeldig maar of je dat bij de rechter kan gebruiken :?

Vriendin en ik zelf hebben een samenlevings contract mede omdat we samen een huis hebben gekocht.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02

beany

Meeheheheheh

n4m3l355 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:24:
[...]

Wat is de toegevoegde waarde om iets op papier te zetten zonder dat de notaris het uiteindelijk vastlegd? Dit zou bij problemen uiteindelijk niets toevoegen zeker als het uitelkaar gaan op een vervelende wijze gaat.
Ook al is het zonder notaris, een ondertekend papiertje heeft zeker waarde. Het heeft zelfs voor een rechter waarde! Onze notaris vertelde dit.

De zaken die bij een notaris geregeld worden zijn meer op het vlak van pensioen e.d.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
PoweRoy schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:29:
[...]
Denk ook een handtekening van derden gewenst is ;) Zelf gemaakt doc is rechtsgeldig maar of je dat bij de rechter kan gebruiken :?
Wel rechtsgeldig maar niet bruikbaar bij de rechter :?

Een handtekening van een derde is voor de rest niet nodig, je kan gewoon zelf een overeenkomst opstellen, en die is gewoon rechtsgeldig. Alleen dingen voor je erfenis en pensioen moet je bij de notaris vast laten leggen, maar dat zijn dingen die nu waarschijnlijk nog niet van belang zijn.
Vriendin en ik zelf hebben een samenlevings contract mede omdat we samen een huis hebben gekocht.
Hier hetzelfde

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Toen ik ging samenwonen met mijn vriendin in een door ons samen gekocht huis hebben we een samenlevingscontract opgesteld. Daarin werden zaken geregeld als met hoeveel geld gaan we erin, en bijdrage aan algemene kosten naar rato van inkomen (ik geloof dat we iets van 70% van het salaris naar de en/of rekening stortten). We hebben geen meubilair uitgesplitst of zo, het meeste was toch oude rommel. Bovendien zijn eventuele nieuw spullen ook al het gros van hun waarde kwijt als ze het in je huiskamer neerzetten. Andere zaken waren vrij helder. De computer was bijvoorbeeld door mij gekocht en de auto door haar. Wij waren tevreden over het samenlevingscontract.

Wat betreft opmerkingen als: "wij gaan als volwassenen uit elkaar". Je zult niet de eerste geweest zijn die dat dacht en waar het uit elkaar gaan in een drama is geeindigd.

Verder is een samenlevingscontract niet zoiets als een huwelijk. Een samenlevingscontract is een zakelijke overeenkomst waarin je vastlegt hoe tijdens jullie samenwonen (financiele) zaken worden geregeld. Als jij met een seizoenswerker wilt samenwonen kan je ook een samenlevingscontract opstellen. Ik weet niet precies hoe een huwelijk is gedefinieerd, maar volgens mij is dat niet bedoelt voor jou en een aspergesteker die vanwege de kosten een huis delen.

Een laatste tip, ga gewoon eens praten met een of meer notaris(sen). Praten is gratis, pas als je iets laat opstellen kost het geld.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Met alle respect, maar zolang je in een huurhuis zit en geen kinderen hebt is er nauwelijks reden voor een samenlevingscontract. Het uit elkaar gaan levert dan waarschijnlijk alleen 'ruzie' op mbt wie er in het huis mag blijven en wie welke uitzet meeneemt. Daar moet met een mediator wel uit te komen zijn. Bij overlijden zullen de spullen worden geërfd door de ouders, maar zolang je daar een goede band mee hebt hoeft dat ook geen enkel probleem te vormen. Dit alles gaat je echt niet meer dan enkele honderden euro's kosten. Er is IMHO dus geen enkele reden om nu al een paar honderd euro uit te gaan geven aan een samenlevingscontract en/of testament.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

http://download.belasting...ndse_akten_rv0281z9fd.pdf

kost bijna niets en is dit geval meer als voldoende...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111454

Ik heb ook een huis gekocht met mijn vriendin, en om alles in een keer goed te regelen zijn we geregistreerd partnerschap aangegaan (is bijna gratis). Maar dit wel onder huwelijkse voorwaarden (afzien van gemeenschap van goederen en 50/50 opbouw van kapitaal).

Maar Janoz al zegt als je huurt en geen kinderen is dat inderdaad onzin om dit te doen; het gaat alleen over de inboedel die verdeeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Zolang je in een huurhuis zit wel ja. Nalatenschap en verdeling van vastgoed kun je namelijk niet regelen in een onderhandse akte. Daarvoor is het verplicht om de hoofdprijs te betalen bij de notaris. Maar bijna al het overige kun je hier wel in beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:10:
[...]

Zolang je in een huurhuis zit wel ja. Nalatenschap en verdeling van vastgoed kun je namelijk niet regelen in een onderhandse akte. Daarvoor is het verplicht om de hoofdprijs te betalen bij de notaris. Maar bijna al het overige kun je hier wel in beschrijven.
Daarom stel ik ook in DIT geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 111454 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:04:
Ik heb ook een huis gekocht met mijn vriendin, en om alles in een keer goed te regelen zijn we geregistreerd partnerschap aangegaan (is bijna gratis). Maar dit wel onder huwelijkse voorwaarden (afzien van gemeenschap van goederen en 50/50 opbouw van kapitaal).

Maar Janoz al zegt als je huurt en geen kinderen is dat inderdaad onzin om dit te doen; het gaat alleen over de inboedel die verdeeld moet worden.
Maar dat staat voor de rest gelijk aan trouwen. Eigenlijk maakt het niet eens uit of je een geregistreerd partnerschap aangaat of gaat trouwen. Het geregistreerd partnerschap is gewoon het homo-huwelijk. Overigens kan je dat ook geheel gratis doen, ff snel op maandagochtend.

Het grote verschil tussen het samenlevings contract en trouwen is dat je:

* Je een zorgplicht hebt t.o.v. je partner
* Je automatisch voogdij hebt over kinderen geboren in het huwelijk.
[...]

Of gewoon gaan trouwen, hoeft niets te kosten.

[ Voor 17% gewijzigd door Standeman op 22-08-2008 12:39 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Standeman schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:38:
[...]

Maar dat staat voor de rest gelijk aan trouwen. Eigenlijk maakt het niet eens uit of je een geregistreerd partnerschap aangaat of gaat trouwen. Het geregistreerd partnerschap is gewoon het homo-huwelijk. Overigens kan je dat ook geheel gratis doen, ff snel op maandagochtend.

Het grote verschil tussen het samenlevings contract en trouwen is dat je:

* Je een zorgplicht hebt t.o.v. je partner
* Je automatisch voogdij hebt over kinderen geboren in het huwelijk.
[...]

Of gewoon gaan trouwen, hoeft niets te kosten.
Niet helemaal waar... Zo zijn er nog dingetjes rondom aanspraken op pensioen, die je wel hebt bij een huwelijk en niet bij geregistreerd partner schap. Ook met alimentatieplicht zijn er verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

Nalatenschap en verdeling van vastgoed kun je namelijk niet regelen in een onderhandse akte.
Kan wel degelijk, alleen je zult die onderhandse akte dan wel bij de notaris in bewaring moeten geven, zie art. 4:94 BW.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Cyberpope schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:46:
[...]

Niet helemaal waar... Zo zijn er nog dingetjes rondom aanspraken op pensioen, die je wel hebt bij een huwelijk en niet bij geregistreerd partner schap. Ook met alimentatieplicht zijn er verschillen...
Ah, dan moet ik daar nog even naar gaan kijken. Thanx voor de correctie!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Ik zou het in deze zaak vooral zoeken in de scheiding van eigen vermogens. Zo ver ik lees zijn er weinig zaken die grootschalige investeringen door twee personen vergen (lees: geen koophuis/dure inboedel aan te schaffen). Dat komt gewoon neer op het voorkomen van gezamelijke rekeningen en mede investeren in goederen die voor privé gebruik voor de ander zijn. Huur kan je - vrij eenvoudig - 50/50 verdelen, zo ook voor het huishoudgeld. Dat kan je vrij eenvoudig vastleggen. Ander belangrijk punt waar je aan dient te denken is een verdelding van gemeenschappelijk aangeschafte boedel. In hoofdlijnen kan je bevoorbeeld duidelijk vastleggen dat slechts verplichtingen over een weer bestaan 50% mee te delen in de kosten van de huishouding, waaronder ook de aanschaf van inboedel bestaat. Verder kan je opnemen dat bij een eventuele verdeling de inboedel 50/50 verdeeld wordt. Even een lijstje bijvoegen met privé zaken die je aanbrengt bij het samenwonen, en dan zit je al een heel eind. Inschrijven bij de belastingsdienst kan je overwegen.
De overige zaken wbt een samenlevingscontract zou ik - gezien de leeftijd en situatie - even laten voor wat ze zijn. Vergeet niet dit even te heroverwegen als jullie wat verder zijn in de relatie/jullie situatie veranderd (bijv. kopen/kinderen).

Maar goed, in dit geval is het meeste te winnen met concequent je geld bij jezelf houden. Als jullie beiden gewoon je eigen rekening hebben en niet gaan lopen investeren in elkaar's spullen, dan voorkom je al een hoop (mogelijk) gelazer.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 23-08-2008 13:44 ]

Pagina: 1