Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kapotte mobo of voeding? of toch niet.

Pagina: 1
Acties:

• Batsiaan
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:33
AOpen H600B Zwart, 350 Watt (de originele voeding bij me kast, raar want er staat 400 watt op de voeding zelf)

Corsair ValueSelect 1GB533D2 1024 MB, PC4200, 533 MHz, 4 (x2 inmiddels)

WD Caviar SE 200 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300

Intel Core 2 Duo E6400 2.13 GHz, 1066 MHz, 2 MB, Boxed

GigaByte Moederbord GA-965P-DS3

Asus VGA GeForce EN7600GT/2DHT 256 MB, PCI-e 16x (is nu de Radeon EAX1950PRO 256 MB)

Hallo beste tweakers, Ik heb mijn pc nu ongeveer bijna 2 jaar.
Ongeveer 10 maanden terug ging de eerste videokaart die erin zat kapot (GeForce EN7600GT/2DHT 256 MB), de pc teruggestuurd naar salland waar ik hem had samengesteld, en netjes vergoeding gekregen en een andere videokaart gekocht (Radeon EAX1950PRO 256 MB).

Alles koek en ei totdat mijn pc een beetje gek ging doen, vooral als ik een zwaar spel speelde zoals UT3, CoD4 oid viel hij na een minuut of 3 uit als het even te zwaar werd.

Ik rond vragen, en van een paar mensen gehoord dat het me voeding kan zijn, dit klonk mij logisch in de oren.

Lui als ik ben, niet de voeding vervangen maar gewoon doorgegaan op me pc zonder zware games te spelen, altijd in me achterhoofd denkend dat komt nog wel een keertje.

Op een gegeven moment begon mijn pc af en toe kuren te krijgen, in de vorm dat als ik hem aanzette, dat hij een bliepjescode gaf en dat de videokaart vervolgens geen signaal doorgaf, en ik moest rebooten totdat hij het wel deed (meestal werkte het als ik hem 5 minuten aanliet en vervolgens weer uit en aan deed), deze fout linkte ik ook aan een te slappe voeding, wat mij logisch leek.

Lui als ik ben, weer me voeding niet vervangen want hij deed dit maar heel af en toe,
nu doet hij het nog steeds weleens maar had ik er sinds gister genoeg van, dus ik bij mycom een nieuwe voeding gekocht (Corsair HX520W modular) .

Ik vroeg de verkoper nog of het de voeding zou zijn en hij vertelde me dat de bliepjes code komt doordat de videokaart geen stroom krijgt, dus hij bevestigde wat ik al dacht.

Nou heb ik vanmorgen de nieuwe voeding erin gehangen, maar hij doet vrij weinig, alle fans draaien en je hoort heel even de hardeschijf pruttelen maar uiteindelijk doet hij niks, ook geen bliepje whatsoever, hij laat zelfs geen bios zien.

Dus aan vrienden vragen en op internet kijken wat ik fout gedaan kan hebben,
uiteindelijk bij de hangen en opstartproblemen troubleshooter terecht gekomen en andere topics die een soortgelijk probleem hebben.

De voeding zou meer dan genoeg vermogen moeten leveren, want zo'n zwaar systeem heb ik nou ook weer niet.

Ik had gelezen dat je dan zonder je videokaart en zo kaal mogelijk moet opstarten, maar zelfs zonder me videokaart met die nieuwe voeding maakt mijn pc geen bliepjes meer.

Ik heb ook me bios gereset tot geen effect (gek genoeg kon ik geen jumper vinden dus heb ik maar ff het batterijtje uit me mobo gehaald).

Ik was dus bang dat mijn mobo kapot was, want dat zou het enigste kunnen zijn leek mij.

Voor de zekerheid even me oude voeding erin gehangen, en die slaat gelijk wel goed aan en hij start rustig op.

Dit vind ik zeer vreemd, want me nieuwe voeding zou toch gewoon prima moeten werken? Zeker als hij het me de oude voeding ook nog gewoon doet.

Ik ben ten einde raad, want kwil weer gewoon kunnen gamen, maar ben toch bang dat er nog iets hardware matigs kapot is.

Zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Of de voeding (dus test hem eens in een andere PC) of het moederbord en de voeding willen niet goed samen werken. Of te wel een Turn-on delay problem. ;)
Stukje uit Welke voeding heb ik nodig deel 20:
Heel soms valt het voor, dat sommige moederborden in combinatie met sommige voedingen niet werken hoewel er niets mis is met de voeding, noch het moederbord. Ook zou de voeding met een dikke marge het systeem moeten kunnen trekken.
Wat is dan de oorzaak van het probleem?
De oorzaak van het probleem is dan te wijten aan een compatibiliteitsprobleem tussen het moederbord en de voeding met betrekking tot de 'Turn-on delay' van de voeding.

Wanneer voedingen niet ingeschakeld zijn, leveren ze toch een bepaald voltage op sommige van de voltlijnen (hier kan echter geen hoog vermogen uitgetrokken worden zolang de voeding niet aangeschakeld wordt), dit is nodig om bijvoorbeeld een signaal naar het moederbord te geven dat het moederbord op zich weer nodig heeft om het "schakel jezelf nu aan"-signaal te kunnen teruggeven aan de voeding wanneer de gebruiker de powerknop van de pc induwt. Zolang de voeding niet aangeschakeld wordt, kunnen deze voltages onstabiel zijn en nogal fel afwijken. Wanneer de voeding aangeschakeld wordt, heeft hij enige tijd nodig om de voltages te kunnen stabiliseren. De tijd die hiervoor nodig is, noemt men de 'Turn-on delay'. Wanneer de voltages vervolgens stabiel zijn, geeft de voeding een 'POWER GOOD' signaal naar het moederbord waardoor het ganse opstartproces van de computer kan beginnen.

Sommige voedingen hebben een nogal afwijkende Turn-on delay, of sommige moederborden zij hierin nogal kieskeurig en veeleisend. Als je dan net een verkeerde combinatie hebt van moederbord en voeding, kan dit dus leiden tot compatibiliteitsproblemen waardoor je pc niet meer wil opstarten. Dit betekent dus dat er niets mis is met de voeding en niets mis met het moederbord. Ze werken gewoon nu eenmaal niet met elkaar.

Er is niet echt iets wat je kan doen om dit te verhelpen. De enige optie is dus gewoon een andere voeding voorzien voor dit moederbord. Met een beetje commerciële goodwill van de winkel waar je de voeding hebt gekocht kan je dit probleem misschien aan de verkoper uitleggen, en willen ze misschien de voeding onder bijkomende kosten omruilen voor een andere. Anders heb je pech...
Maar denk eerder dat de voeding kapot is dus test hem eerst maar eens in een andere PC. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Batsiaan
Kzou het graag doen maar ik heb hier alleen een flaptop, iemand nog andere suggesties?

Verwijderd

Alle voedingskabels goed aangesloten? Ook de PCIe connector van de videokaart ?

• Batsiaan
Ja dat is zeker, Kheb ze meerdere keren goed aangedrukt. en er weer opnieuw ingedaan.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voedingen vallen onder OH. (Move aangevraagd)

Ik zou er vanuitgaan dat de nieuwe voeding óf stuk is óf dat je toch een installatie fout maakt. Het kan bijv. zijn dat je door het modulaire systeem van de nieuwe voeding een verkeerde aansluiting kiest.

ARME AOW’er

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11 20:06

Dani86

AeroGeek

als hij met twee verschillende voedingen niet goed werkt. Lijkt het me toch eerder een moederbord probleem. De eerste voeding van 350W ( die 400W is peak ). Werkt niet goed, en die 350w is voldoende voor jouw systeem. En een 520W ( van een ander merk nb ) werkt helemaal niet.

Kijk of je het moederbord RMA kan sturen.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is inderdaad een voedingsvraag en hoort dus in OH

Move PMG -> OH

Overigens heeft het topic sowieso weinig zin als je niet gewoon hardwarematig dingen uitsluit. Je kunt nog zoveel honderden woorden in een topic schrijven, die tijd zou je beter kunnen steken in het zoeken van een andere voeding om te lenen om je vermoeden te testen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1